Kimmo Hantula

Päätitkö lentosuunnitelmasi?

82 viestiä aiheessa

Jouni Laukkasen hyvä artikkeli Ilmailulehden sivulla tuli jotenkin tänään mieleen :-[

Artikkelissa kerrotaan mitä kaikkea lentosuunnitelman päättämättä jättäminen aiheuttaa aluelennonjohdossa.

Lisään tähän tapauksen F

LIAS 2005 lentonäytöksen yhteydessä järjestettyyn Flyin tapahtumaan osallistuneen koneen päällikkö oli tehnyt lentosuunnitelman edellisenä päivänä reitille EFLP-HUTTU-EFHA

Lentosuunnitelman lisätietoihin merkittiin: Lennon päivämäärä, Päällikön kännykkänumero, sekä saapumisilmoituksen antotavaksi radioilmoitus Tampereen aluelennonjohdon taajuudella.

Lähteville koneille annettiin lentoonlähtöaikavälit ryhmittäin.

Annettuna lähtöaikana tapauksen konekunta oli lähtövuorolla 3. Edellä lähti 2kpl ultra osastoja.

Lähialueen rajalla ohjaaja teki ilmoituksen ilmoittautumispisteen ohituksesta ja samalla pinttyneen tapansa mukaisesti päätti lentosuunnitelmansa lähialueen rajalle, jonka torni kuittasi (19.27)

Halliin päästyään ohjaaja tankkasi koneensa ja lähti jatkamaan matkaa kohti Kauhavaa.

Pian lentoonlähdön jälkeen oli aluelennonjohto yrittänyt soittaa lentosuunnitelmassa mainittuun numeroon, mutta ohjaaja ei kuullut puhelimen soittoääntä. (puhelinhan oli jäänyt vahingossa päälle)

Noin 30min lennon jälkeen ohjaaja käpisteli puhelintaan eri paikkaan ja huomasi pahaenteisen numeron, jota pahensi soittoyritysten määrä. (Kuka hullu muuten soittaisi 03 numerosta tarinamme päähenkilölle myöhään illalla useita kertoja ;D )

Tämän jälkeen ohjaaja soitti matkapuhelimellaan kyseiseen numeroon ja selvitti tilanteen.

Koska "tapaus F" olisi voinut kuulua myös "tapaus mä itte" lisään pari kommenttia.

-Jos lentosuunnitelma päätetään muuten kuin järjestelmään syötetyssä on merkitty... varmista päättyminen myös alkuperäisellä tavalla, tai pysy kokonaan alkuperäisessä tavassa.

-Ennen koneesta nousemista/kuomun avaamista muistele lennonjohtajaa... "Päätinkö lentosuunnitelmani?"

-Josset tehnyt virallista plaania... soita epäviralliselle lennonvarmistajallesi (Isä/Äiti/Akka/Koneen omistaja) On hyvä olla JOKIN varmistustapa lennolle. (Paras tietenkin on oikea plaani)

Nytkin asia oli jo aikaisemmin osittain selvinnyt seuraavaa kautta.

+Soitin isälleni saapumisesta Halliin.

+Aluelennonjohto soitti koneen omistajalle, joka soitti isälleni Kauhavalle.... joka taas osasi kertoa saapuneeni Halliin... omistaja soitti aluelennonjohtoon takaisin...

Tulihan taas tötöiltyä tänään :-[

Olenkos ainoa (Jounin lisäksi) tällä voorumilla jota on kaipailtu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et ole ainoa, tiedän erään SierraExrei-pilotin, jota on Kauhavalle saapumisen jälkeen kaipailtu.

On kai vain kahdenlaisia pilotteja, niitä joilta on plaanin päättäminen jo unohtunut, ja niitä joilta ei vielä ole.

Oli muuten hauska tavata Lappeenrannassa, vaikka ei pitkään ehdittykään juttelemaan.

Niin, vielä ei minulta ole unohtunut, mutta lähellä on ollut pari kertaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

Minulla on ollut tapana laittaa ennen lentoa ja kännykän sulkemista kännyn herätyskello soimaan noin 15 min lasketun saapumisajan jälkeen. Se rupeaa soimaan, vaikka unohtaisi kännystä virrat pois. Eipä ole vielä tullut tälle muistutukselle käyttöä, ja kuulun - ainakin vielä - Arin mainitsemaan "niitä, joilta ei vielä ole unohtunut plaanin päättäminen"-ryhmään. :) Kerran on tosin ollut hilkulla enkä ollut vielä keksinyt tätä "herätystemppua"...

EDIT:

Tjaa, tämä herätyksen laittaminenhan olikin Wanha juttu ja vieläpä todistetusti epävarma sellainen. :) En ollut lukenut Jounin juttua Ilmailusta ennen kuin tämän viestin kirjoitin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulihan taas tötöiltyä tänään :-[

Olenkos ainoa (Jounin lisäksi) tällä voorumilla jota on kaipailtu?

Heh heh, että tällaista... tervetuloa kerhoon. Oikeassa muuten olit, lentsikalla on nopeampi liikkua - ja näköjään myös unohtaa jotain.

Palasin vasta hetki sitten retkiltäni, kun olin käynyt etsimässä ja kuvaamassa puolenkymmentä lantakenttää Lappeenrannan ympäristöstä. Autolla kun liikuin, ei unohtunut tällä kertaa plaanin päättäminen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten monet varmasti tietävät, Malmilla on platan verkkoaidan porteissa kirkuvat punaiset "Muistitko päättää lentosuunnitelman?" -kyltit. Vaikea olla huomaamatta, edellyttäen että asian tärkeys on selkäytimessä.. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten monet varmasti tietävät, Malmilla on platan verkkoaidan porteissa kirkuvat punaiset "Muistitko päättää lentosuunnitelman?" -kyltit. Vaikea olla huomaamatta, edellyttäen että asian tärkeys on selkäytimessä.. ::)

Noita kylttejä on muuten aika monellakin kentällä. Niitä nimittäin jaettiin eri kenttien väelle kentille vietäväksi jossakin tapahtumassa...en vaan kuollaksenikaan muista missä. Olisikohan se ollut Sinitaivas-tapahtuma Jyväskylässä jokunen vuosi sitten. Ja jakaja taisi olla vielä Jouni itse...muistankohan ihan väärin.

Edit. Niin juu ja itselle ei ole vielä plaanin päättämisen unohtamista tapahtunut, mutta pitää nyt varmaan koputtaa puuta. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita kylttejä on muuten aika monellakin kentällä. Niitä nimittäin jaettiin eri kenttien väelle kentille vietäväksi jossakin tapahtumassa...en vaan kuollaksenikaan muista missä. Olisikohan se ollut Sinitaivas-tapahtuma Jyväskylässä jokunen vuosi sitten. Ja jakaja taisi olla vielä Jouni itse...muistankohan ihan väärin.

No et.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kys. herra unohti vielä itsekin päättää plaaninsa Jämijärvellä viime kesänä... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässäkin tapauksessa taitaa pitää paikkansa vanha totuus: "Apinankin voi opettaa heiluttamaan sauvaa, mutta kun siitä lentämisestä pitäisi ymmärtääkin jotain."

Eli varsinaisesti en unohtanut päättää lentosuunnitelmaani, sehän päätettiin jo lähialueen rajalle (seli seli). Mutta en vain ymmärtänyt, että se tieto ei kulkeennu tornista eteenpäin.

Hallissa moottoria sammutellessa sanoinkin ääneen matkustajalle, nottei plaania tartte nyt päättää kun se kerta päätettiin jo rajalle.

Nyt olen oppinut sen, ettei plaanin päättäminen välttämättä päätä plaania ???

Olisikohan niitä kylttejä vielä jossakin jaossa? Kauhavalle ei niitä ole vielä ilmaantunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kys. herra unohti vielä itsekin päättää plaaninsa Jämijärvellä viime kesänä... ;)

Näin muuten pääsi käymään! Muistaakseni Jouni vielä sanoi, että hän itse oli laittanut Jämin kentälle sen kyltin, joka muistuttaa plaanin päättämisestä! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin muuten pääsi käymään! Muistaakseni Jouni vielä sanoi, että hän itse oli laittanut Jämin kentälle sen kyltin, joka muistuttaa plaanin päättämisestä! ;D

Tuota...mites se itseasiassa oli... äkkäsinkös minä asian itse vai jokos sieltä duunistä ehdittiin soittaa?

Ihmisen mieli on siitä hieno asia, että se pyyhkii kaikki epämiellyttävät asiat muistista, että ei mulla ole oikein tarkkaa mielikuvaa asiasta. Ilkka? Jukka?

Joo, Kimmo... ehkä me vielä mietitään tota sun klubijäsenyyttä. Ei tuo ole oikein puhdas suoritus. Tekniikka oli hieman vääränlainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota...mites se itseasiassa oli... äkkäsinkös minä asian itse vai jokos sieltä duunistä ehdittiin soittaa?

Ihmisen mieli on siitä hieno asia, että se pyyhkii kaikki epämiellyttävät asiat muistista, että ei mulla ole oikein tarkkaa mielikuvaa asiasta. Ilkka? Jukka?

Ei ehditty soittaa. Tuli jotain puhetta lentosuunnitelmasta kahvin ja viinerin ääressä, kun yhtäkkiä hoksasit, että "ei hemmetti, lentosuunnitelma unohtui päättää!" :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ehditty soittaa. Tuli jotain puhetta lentosuunnitelmasta kahvin ja viinerin ääressä, kun yhtäkkiä hoksasit, että "ei hemmetti, lentosuunnitelma unohtui päättää!" :D

Joo, no ei tätä oikeasti lasketa... prosessihan on sellainen, että jos plaani päätetään 30 min kuluessa lasketusta saapumisajasta, ei se ole aiheuttanut vielä mitään eli unohdusta ei ole tapahtunut. Se on vaan meinanut unohtua. Ongelmahan muodostuu siitä, että ne oikeasti unohdetaan ja aluelennonjohdosta joudutaan pilotti etsimään käsiin.

Mutta jos siitä riittää hupia kansalle, niin olkoon sitten... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, Kimmo... ehkä me vielä mietitään tota sun klubijäsenyyttä. Ei tuo ole oikein puhdas suoritus. Tekniikka oli hieman vääränlainen.

Kyllä mä siinä oon jo jäsenenä... entuudestaan... :-[ :-[

Pääsin jäseneksi jo ekalla PPL-tarkastuslennollani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

päättää plaaninsa Jämijärvellä viime kesänä...

Mikähän tuossa Jämissä on kun siellä tuppaa käymään samoin vähän itse kullekin... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän tuossa Jämissä on kun siellä tuppaa käymään samoin vähän itse kullekin... :-[

Itseasiassa kun otit aiheen puheeksi, niin lomahotellin ravintolapuolella on tapahtunut pelottavan monta muistinmenetystä. Osaako kukaan sanoa, onko kyseessä jokin psykologinen tai mahdollisesti paranormaali ilmiö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei siihen tarvita kuin lauma samanhenkistä väkeä ympärillä siinä kun pistät koneen parkkiin. Se unohtuu todella helposti. Mä yritän aina muistaa soittaa samantien kun hyppään koneesta ulos, ennen koneen kiinnisitomista tai halliin siirtämistä, koska muuten se unohtuu heti jos jotain muuta alkaa tekemään.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli varsinaisesti en unohtanut päättää lentosuunnitelmaani, sehän päätettiin jo lähialueen rajalle (seli seli). Mutta en vain ymmärtänyt, että se tieto ei kulkeennu tornista eteenpäin.

Hallissa moottoria sammutellessa sanoinkin ääneen matkustajalle, nottei plaania tartte nyt päättää kun se kerta päätettiin jo rajalle.

Nyt olen oppinut sen, ettei plaanin päättäminen välttämättä päätä plaania ???

Nyt en kyllä ymmärtänyt... siis jos sulla on plaani koko reitille ja päätät sen matkan varrella mille tahansa ATS-yksikölle, niin kyllä tiedon pitää eteenpäin kulkea ihan kaikille asianomaisille. Tosin valvottuun ei sitten enää ole asiaa ilman uutta plaania.

Onhan noita nähty mällejä laskuissakin, joten ainakin omasta puolestani suosittelen lämpimästi plaanin kanssa lentämistä riippumatta siitä, lennetäänkö valvotussa vai valvomattomassa, ja sen päättämistä puhelimitse, vasta kun kone seisoo turvallisesti platalla.

JLa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Off-topic:

Kimmo sanoi ensimmäisessä viestissää, että ilmailu-lehdessä oli kyseinen artikkeli. Mikä on ilmailun uusin numero? tuntuu että minut on unohdettu siellä aivan kokonaan...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Off-topic:

Kimmo sanoi ensimmäisessä viestissää, että ilmailu-lehdessä oli kyseinen artikkeli. Mikä on ilmailun uusin numero? tuntuu että minut on unohdettu siellä aivan kokonaan...

Jani

Olikohan se numero 7/2005.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan se numero 7/2005.

Uusin minulle toimitettu numero on 3/2005. Kai se pitää lähettää noottia sinne suunnalle sitten >:(...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[quote author=Jari Lanteri link=board=17;threadid=41144;

start=0#msg426523 date=1120460760]

Nyt en kyllä ymmärtänyt... siis jos sulla on plaani koko reitille ja päätät sen matkan varrella mille tahansa ATS-yksikölle, niin kyllä tiedon pitää eteenpäin kulkea ihan kaikille asianomaisille. Tosin valvottuun ei sitten enää ole asiaa ilman uutta plaania.

Et ole ainoa jota tuo tapaus ihmetytti.

Ilmeisesti "ARR RTF EFES 127.100" merkintä jätti plaanin päättymättä.

Joku voisi todeta:"Jälleen yksi hyvä syy lentää mahdollisimman vähillä

rmk tiedoilla,tai ilman plaania"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onpa tuo unohtunut. Joskus muinoin lapsena, kun ARR NIL lakkasi juuri olemasta, kävi polliisikin selvittämässä asian kentällä. Homma meni positiivisesti, koska kone löytyi ehjänä hallista ja todistaja kertoi sen saapuneen. Iloinen asia näin. Joskin pistän siihen soppaan hiukan ansiota ATC:lle, joka välitti plaanini väärin ja sotki näin mielentilani saavuttuani kuulemma UT:n lähialueelle ilman suunnitelmaa. No, oma moka kuitenkin.

Jälkeenpäin sitä on havainnut, että liika lentäminen johdetuilta kentiltä johtaa ennemmin tai myöhemmin siihen, että joku kaunis kerta se lentosuunnitelman päättäminen unohtuu korpikentälle mennessä. Sangen hieno homma on nykypäivänä puhelinnumero plaanissa ja lennonjohdon soitto perään. 03-alkuisiakin on pari kertaa tullut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri noin. Ei ole tilastotietoa, mutta vierestä seuranneena sanoisin, että luokkaa 90% plaanin päättämättömyydestä johtuvista SAR -tapauksista selviää sillä ensimmäisellä puhelinsoitolla.

Näistä kahdesta viimeisestä kirjoituksesta voi todeta, että joskus äärimmäisen harvoin saattaa se ATS -elinkin tehdä virheen... ;) jos ilmoittaa jaksolla sanat 'päätän lentosuunnitelman' ja se kuitataan, niin kyllä se kanssa silloin päättyy. Jos joku perään soittelee, niin virhe on tapahtunut sen ATS -elimen toimesta, kenelle ilmoitus plaanin päättämisestä tehtiin. Samalla tavalla plaani päättyy ilman erillistä ilmoitusvelvollisuutta, jos se on esim. TU-TP-JY ja laskeutuukin jo Pirkkalaan - TP huolehtii siitä, ettei Jyväskylässä kaivata - eli siis laskeuduttaessa valvotulle lentopaikalle, voi tosin olla, että lennonjohtaja vielä radioitse asian varmistaa.

JLa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä kun on aiheesta puhe, päätin tapani mukaan plaanin illalla Malmille saavuttuani EFESiin soittaen. Sanoivat että puhelinjärjestelmässä oli ollut remonttia ja halusivat plaanit päätettäväksi numeroon 03-286 5172, mulla kännykässä ainakin oli ennestään ..5173 joka oli joskus briefingin seinällä Malmilla. Sekin toki toimii edelleen, menee vaan eri työpisteeseen.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään