Kimmo Hantula

Päätitkö lentosuunnitelmasi?

82 viestiä aiheessa

Kukas vetäisi vielä tiskiin YÖN määritelmän?

Sehän oli joku tietty aika siitä, kun aurinko on painunut horisontin taakse. Olisiko voinut olla 20min? Jostain on vuosia sitten jäänyt tuollainen aika takaraivoon, mutta on todennäköisesti väärä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

90-luvulla taisi olla näin: Yön katsotaan vallitsevan auringon laskun ja nousun välisenä aikana silloin, kun 8 Km etäisyydellä olevaa maamerkkiä ei voida selkeästi havaita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OPS M1-1: Lentosäännöt

Sieltä kohta "Määritelmät" ja "Yö"

Auringon nousun ja laskun välinen aika silloin, kun valaisematonta kohdetta ei voida selvästi erottaa 8km etäisyydeltä. Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan.

Sehän oli joku tietty aika siitä, kun aurinko on painunut horisontin taakse. Olisiko voinut olla 20min? Jostain on vuosia sitten jäänyt tuollainen aika takaraivoon, mutta on todennäköisesti väärä...

Joo, epäselvyyden vuoksi ICAO määrittelee yön siten, että se alkaa kun aurinko on laskeutunut 6 astetta horisontin alle ja päättyy vastaavasti kun arska on jälleen samalla korkeudella. Koska pallo pyörii 15 astetta tunnissa, 6 astetta on parahulttaiset 20 minuuttia. Tietysti vaihtelee eri vuoden aikoihin. Mutta Suomessa käytössä luonnollisestikin tuo OPS M1-1:ssä oleva määritelmä.

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

alan uskoa enemmän porukkaa jolla ei ole omakohtaista kokemusta. Tuntuu sieltä tulevan paras tieto.

Mikäpäs siinä, usko mun puolesta mitä lystäät. Ei vaikuta mun tähän päivään millään muotoa, eikä edes huomiseen. Ainiin, ja sillä helikopterin selkälennolla ei edelleenkään ole mitään tekemistä silmukan kanssa, sen oppii jo kun vähän perehtyy helikopterin aeromystiikan ja ohjausopin ihmeellisyyksiin. Siis ihan vähän riittää. Kuulemma ehkä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oleks sä ny Mika noussu vähän väärällä jalalla aamulla sängystä? Ei tommonen toisille kettuilu ja vanhojen asioiden tonkiminen ei ole oikein järkevää touhua..

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäpäs siinä, usko mun puolesta mitä lystäät. Ei vaikuta mun tähän päivään millään muotoa, eikä edes huomiseen. Ainiin, ja sillä helikopterin selkälennolla ei edelleenkään ole mitään tekemistä silmukan kanssa, sen oppii jo kun vähän perehtyy helikopterin aeromystiikan ja ohjausopin ihmeellisyyksiin. Siis ihan vähän riittää. Kuulemma ehkä.

Tiedän toki. Olen jo jonkin aikaa (pari vuotta) lennättänyt radio-ohjattavaa kopteria. Myös selkälentoa ja silmukoita. Tuo oli pieni lapsus, kun yritin keksiä hyvän esimerkin ja silmukka ei sellainen ollut.

Mutta onneksi minun ei tarvitse lentämisestä kaikkea tietää, kun eivät lennonopettajatkaan tunnu tietävän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo "paikallislentokielto" oli ollut iäti mukana noissa malmin määräyksissä, että pidin sitä virhellisesti vielä voimassa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oleks sä ny Mika noussu vähän väärällä jalalla aamulla sängystä? Ei tommonen toisille kettuilu ja vanhojen asioiden tonkiminen ei ole oikein järkevää touhua..

//T

Kyllä Mika on ihan oikealla jalalla noussut aamulla. Ammattimiehenä häntäkin vain sapettaa tuo turha nipotus ja paskan jauhaminen, ihmisiltä joiden lentokokemus rajoittuu vain AIP:n näpräämiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaiset, Kartanot ja Siirilät kelpaavat kyllä sääntökirjan oikolukijaksi. Pannaanpas lentämään ;D ;D

Enpäs jatka enempää, koska "nöössit" ovat noin viisaita ja epäkohteliaita.

lenomestari Kartano voi huoleti kilautella kaverilleen.

En vastaa tähän ketjuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohan on juuri sitä ilmailijamaista käytöstä jota Jaska jo jossain muussa ketjussa Samilta peräänkuulutti. Ensin kuulutetaan omia luuloja ja uskomuksia foorumilla ja sitten vielä kerrotaan että ollaan lennetty malmilta koko ikä. Toivottavasti ei kuitenkaan niiden luulojen ja uskomusten varassa joita täällä puolustetaan henkeen ja vereen asti. Ja erityisesti, toivottavasti niitä ei missään nimessä opeteta oppilaille!Juu, ainakin näiden "musta tuntuu" ja "minä tiedän" kirjoitusten jälkeen alan uskoa enemmän porukkaa jolla ei ole omakohtaista kokemusta. Tuntuu sieltä tulevan paras tieto.

Tai mikä parasta, taidan tarkistaa kaiken minkä pystyn itse.

Tuo on Jukka aika loukkaavaa tekstiä. Olen vanhempi kokenut pilotti joka on todennäköisesti eksynyt nöössi"melkeinlentäjä" palstalle.

Koen Jukka, ikäihmisenä nuo sanasi hyvin loukkaavana

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Pannaanpas lentämään

Ehkä sitten voinet viedä herrat tutustumislennolle. ;)

Vaikkakin jonkun "lentokokemus" olisi vain AIP:n sääntöjen lukemista, niin se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa miksikään, että AIP:stä ne kaikki säännöt löytyvät, ja niitä meidän kaikkien pitää noudattaa. Eli vaikka sinä oletkin pitkän linjan "ilmailija", niin silti ne säännöt sieltä löytyvät, ja siitä ei ole mitään syytä suuttua (sinun, tai muidenkaan......), jos ei nyt kaikkea ulkoa muista (paikallislennot yöllä, jotka ovatkin sallittuja yms). Sen takiahan AIP sieltä toimistosta löytyy.

Eli lyhyesti, turhaapa tuollaisesta asasta (taas!) on alkaa kinaamaan, kun jotenkin tuntuu olevan vähän taipumusta siihen. Malttia siis, kun ei nyt sinänsä ole kenenkään etu alkaa tätä viestiketjua lukitsemaan tms.

Lisäys: Jaska muuten, onko se mielestäsi huono asia jos jokaikinen täällä ei omaa jonkunsortin lentokokemusta? Joku aika tehdyn kyselyn mukaan 54% ilmailupalstan lukijoista omistaa jonkun lupakirjan kuitenkin (216 vastannutta). Ja kaikkien rekisteröityneiden (jotka ovat ikänsä ilmoittaneet) keski-ikä on 31.09 v.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on Jukka aika loukkaavaa tekstiä. Olen vanhempi kokenut pilotti joka on todennäköisesti eksynyt nöössi"melkeinlentäjä" palstalle.

Koen Jukka, ikäihmisenä nuo sanasi hyvin loukkaavana

Pyydän anteeksi. En toki halua ketään vanhempaa ihmistä loukata. Minulle on kotona (onneksi) opetettu, että vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa. Kuitenkin toivon, että vanhemmat ihmiset myös ymmärtävät, että joskus saattaa se nuori kaveri ehkä kuitenkin olla oikeassa tai ainakin vähemmän väärässä kuin itse on. Toivottavasti sinäkin ymmärrät pyytää Samilta anteeksi sitä mitä kirjoittelit kyseessä olleessa toisessa ketjussa.

Ymmärrän, että "nöösien" nenille hyppiminen ottaa päähän, mutta ehkäpä nämä nöösitkin ovat jopa mukavia ihmisiä? Ja kun noin lentämisestä uhoat, niin joskus kun olen helsingin suunnassa, niin lähdetäänkö ilmailemaan? Voisimme jopa kätellä ja juoda kaffit hopealinnussa ja huomata, että kumpikaan meistä ei oikeastaan ole hassumpi jätkä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pyydän anteeksi. En toki halua ketään vanhempaa ihmistä loukata. Minulle on kotona (onneksi) opetettu, että vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa. Kuitenkin toivon, että vanhemmat ihmiset myös ymmärtävät, että joskus saattaa se nuori kaveri ehkä kuitenkin olla oikeassa tai ainakin vähemmän väärässä kuin itse on. Toivottavasti sinäkin ymmärrät pyytää Samilta anteeksi sitä mitä kirjoittelit kyseessä olleessa toisessa ketjussa.

Ymmärrän, että "nöösien" nenille hyppiminen ottaa päähän, mutta ehkäpä nämä nöösitkin ovat jopa mukavia ihmisiä? Ja kun noin lentämisestä uhoat, niin joskus kun olen helsingin suunnassa, niin lähdetäänkö ilmailemaan? Voisimme jopa kätellä ja juoda kaffit hopealinnussa ja huomata, että kumpikaan meistä ei oikeastaan ole hassumpi jätkä?

Näin Teemme

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä sitten voinet viedä herrat tutustumislennolle. ;)

Vaikkakin jonkun "lentokokemus" olisi vain AIP:n sääntöjen lukemista, niin se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa miksikään, että AIP:stä ne kaikki säännöt löytyvät, ja niitä meidän kaikkien pitää noudattaa. Eli vaikka sinä oletkin pitkän linjan "ilmailija", niin silti ne säännöt sieltä löytyvät, ja siitä ei ole mitään syytä suuttua (sinun, tai muidenkaan......), jos ei nyt kaikkea ulkoa muista (paikallislennot yöllä, jotka ovatkin sallittuja yms). Sen takiahan AIP sieltä toimistosta löytyy.

Eli lyhyesti, turhaapa tuollaisesta asasta (taas!) on alkaa kinaamaan, kun jotenkin tuntuu olevan vähän taipumusta siihen. Malttia siis, kun ei nyt sinänsä ole kenenkään etu alkaa tätä viestiketjua lukitsemaan tms.

Lisäys: Jaska muuten, onko se mielestäsi huono asia jos jokaikinen täällä ei omaa jonkunsortin lentokokemusta? Joku aika tehdyn kyselyn mukaan 54% ilmailupalstan lukijoista omistaa jonkun lupakirjan kuitenkin (216 vastannutta). Ja kaikkien rekisteröityneiden (jotka ovat ikänsä ilmoittaneet) keski-ikä on 31.09 v.

Juu ihan turhaa, antaa paukkua vain. Ihan kiva OPPIA uutta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä, että oppi meni lopulta perille, vaikka vanhempi kokenut pilotti Kuusisto kokikin keskustelun sävyn ajoittain hyvin loukkaavana. Pahoitteluni.

Yritän parhaani, että käyttäisin jatkossa korrektimpaa kieltä keskustellessani arvostettujen ilmailun ammattilaisten kanssa. Ehkä voin jopa ottaa heistä oppia! ;D

T: Mikko, turha nipottaja, paskanjauhaja, AIP:n näprääjä, epäkohtelias nöösipoika, "melkeinlentäjä", lentomestari Kartano

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita kylttejä on muuten aika monellakin kentällä. Niitä nimittäin jaettiin eri kenttien väelle kentille vietäväksi jossakin tapahtumassa...en vaan kuollaksenikaan muista missä.

Tällainen kyltti löytyi Räyskälän polttoaineautomaatista.

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OPS M1-1: Lentosäännöt

Sieltä kohta "Määritelmät" ja "Yö"

Auringon nousun ja laskun välinen aika silloin, kun valaisematonta kohdetta ei voida selvästi erottaa 8km etäisyydeltä. Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan.Joo, epäselvyyden vuoksi ICAO määrittelee yön siten, että se alkaa kun aurinko on laskeutunut 6 astetta horisontin alle ja päättyy vastaavasti kun arska on jälleen samalla korkeudella. Koska pallo pyörii 15 astetta tunnissa, 6 astetta on parahulttaiset 20 minuuttia

Ihan pakko viilata sen verran tota pilkkuu, et yö on siis laskun ja nousun välissä... ei nousun ja laskun. Nousun ja laskun välissä olevaa aikaa kutsutaan päiväksi ;) (taas opittiin lisää... :o )

ps. Tässä tais sit olla tän threadin eka täysin typerä kommentti... huomatkaa: viesti lähetetty selvästi auringon laskun jälkeen. tähän aikaan ei pitäis näihin palstoihin kirjotella... :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan pakko viilata sen verran tota pilkkuu, et yö on siis laskun ja nousun välissä... ei nousun ja laskun. Nousun ja laskun välissä olevaa aikaa kutsutaan päiväksi ;) (taas opittiin lisää... :o )

ps. Tässä tais sit olla tän threadin eka täysin typerä kommentti... huomatkaa: viesti lähetetty selvästi auringon laskun jälkeen. tähän aikaan ei pitäis näihin palstoihin kirjotella... :-\

Eipäs ollut typerä kommentti. Oli ihan asiaa. En uskaltanut vastata, koska pelkäsin vastaukseni menevän Weetuilun linjalle.

Noin se määritelmä menee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipa Jaska sitten kuinka pitkän linjan ilmailija hyvänsä, hän on hyvä ja asiantunteva tyyppi. Uskokaa tai älkää - ja kaiken lisäksi poikamainen...  :D

Hyvä, että saadaan välillä hieman debattiakin kehiin...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskaltaakohan täällä enää tämmöinen hiljainen ja ujo ilmailija kirjoitellakaan kun saattaa vaikkapa tahtomattaankin aiheuttaa hirmumyrskyn vesibensakupissa loukkaamalla muita ihmisiä tai vaikkapa tekemällä virheen kieliopisa. Sitten saa taas pyydellä anteeksi, siitä nyt tosin tulisi kotoinen olo...  ;)

Ei kannata pelätä. Ihminen on varsin erehtyväinen olio. Ja kaiken lisäksi jotkut asiat ovat makuasioita...

Rohkeasti keskustelua ja kysymyksiä... Itsekin mokailen kaiken aikaa, mutta yritän silti noudattaa ainakin ilmailusäädöskokoelmaa...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei tää nyt ole mitään siihen verrattuna kun simulaattoriteinit alkaa kinastella IFR-lentosuunnitelmien remarks-osiosta.. :captain:

Hyvä vaan että tulee lisää väriä keskusteluun.. Rähinää varten on moderaattorit ja savun hälvettyä katsotaan taas peiliin ja homma jatkuu :beerchug:

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tuomas, että tulit kättäpäivää-moikkaamaan.

Saimme turista hetken.

Oli ihan molemmin puolin mukavaa jutella.. Katsotaan josko siitä malmi-aiheisesta valokuvankatseluillasta saataisiin jotain tehtyä.. Mua itseäni varsinkin kiinnostaa vanhemmat kuvat (ja samaa kiinnostustahan täälläkin on ollut, pari kuukautta sittenhän joku laittoi kuvia Seutulan kentältä jostain 70-luvun lopulta, kiintoisa nähdä vanhoja koneita ja toimintaa..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli ihan molemmin puolin mukavaa jutella.. Katsotaan josko siitä malmi-aiheisesta valokuvankatseluillasta saataisiin jotain tehtyä.. Mua itseäni varsinkin kiinnostaa vanhemmat kuvat (ja samaa kiinnostustahan täälläkin on ollut, pari kuukautta sittenhän joku laittoi kuvia Seutulan kentältä jostain 70-luvun lopulta, kiintoisa nähdä vanhoja koneita ja toimintaa..

//Tuomas

Mulla on paljon vanhoja kuvia; mm. Convair malmilla, Harakka nupukivetyksellä räntäsateessa hallin edessä malmilla. yms

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään