Tatu Kantomaa

Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto

7 viestiä aiheessa

Suomi-maisemiin kuuluvat talot ja niiden harjakatot. Yksinkertaisimmillaan katto on helppo tehdä, tässä on ohje. On olemassa tietysti myös muita tapoja, mutta kuten sanottua tällä pääsee ihan hyvin alkuun.

 

1. Tehdään yksinkertainen talon malli. Laatikko pitää halkaista kahtia keskeltä jotta saadaan päädyt tehtyä oikein. Width segs: 2

Painamalla F4 nappulaa saadaan nuo "laatikon rajat" näkyviin.

* Aseta talo keskelle gmaxin ruudukkoa, eli koordinaatteihin 0, 0.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Sitten luodaan Edit mesh ja valitaan sieltä vertex moodi päälle. Tämän jälkeen talon kulmista valitaan nuo neljä pistettä ja lasketaan ne haluttuun korkeuteen. Eli kuvasta näkee kuinka talon pääty syntyy. Pisteet voi joko vetää hiirellä käyttäen apuna sitä "Z nuolta" joka näkyy keltaisena kuvassa. Tai sitten voi näppäillä suoraan korkeuden "Z laatikkoon" missä nyt lukee 4.5m.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Kun talon pohjan perusmalli on kunnossa valitaan Edit mesh modifieristä Polygon ja valitaan kaikki polyt. F2 näppäimellä saa valitut polyt punaisiksi. Tässä on tarkoituksena poistaa Smoothing: Smoothing Groups: Clear all.

 

Toinen vaihtoehto olisi oikeastaan deletoida katon polyt pois koska ne jäävät harjakaton alle eivätkä näy ja niitä ei siis tarvita.

[ attachment removed / expired ]

 

 

There lives a happy little house in your world.  :P

 

Vaan sille pitää rakentaa nyt se katto.

* Tehdään uusi Box ja samaan tapaan kuin se talon mallikin, halkaistaan se kahtia. Width segs: 2  Boksi on luonnollisesti isompi kuin se talo jotta saadaan siistit räystäät. Räystään korkeutena mulla on 0.3m tässä mallissa.

* Aseta uusi Box keskelle gmaxin ruudukkoa kuten aiemminkin, koordinaatteihin 0,0

* Nostetaan luotu laatikko ylös sinne mihin katon kuuluu tulla. Front/Back tai Left/Right view auttaa tässä. Tai tiedossa lienee myös talon harjan korkeus mihin tämän katon boksin voi asettaa suoraan näpyttämällä korkeuden "Z laatikkoon" mikä kuvassa on 5.974m.

[ attachment removed / expired ]

 

* Luodaan uusi Edit mesh kuten aiemminkin. Valitaan Vertex moodi ja kaikki katto-boksin reunojen vertexit eli pisteet, onnistuu kätevästi muuten Top viewissä, piirrä hiirellä ikään kuin laatikko haluttujen pisteiden ympärille. (Laatikko näkyy piirrettäessä katkoviivalla) Control näppäin pohjassa voi piirtää toisen laatikon jolloin jo valitut pysyvät edelleen valittuina.

* Pisteet vedetään alas tai näpytellään korkeus "Z laatikkoon". Voila! Sehän alkaa näyttää harjakatolta.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

* Front view auttaa pisteiden korkeuden säätämisessä.

* Jos harjakatto on liian iso, liian leveä tai liian pitkä niin voit vielä palata perus Box asetuksiin mikä näkyy tuossa Edit Meshin alla ja säätää laatikon kokoa kätevästi.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi poistetaan vielä Smoothing, jotta katto ei näytä pyöreältä. Tämä tahtoo monesti unohtua.

* Edit Mesh - Polygon. Valitaan kaikki polyt ja sitten sieltä alhaalta Smoothing Groups: Clear All nappulasta smoothing katoaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Neat little house, teksturointia vailla.

 

Toinen tapa "taivuttaa" katon boksi on Bend modifier.

 

Toivottavasti tästä oli jotain iloa ja apua. Jos näin on niin modet voinevat muuttaa topicin asetuksia niin että kuvat pysyvät tallessa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos oppaasta! Harjakattoa olenkin yrittänyt tehdä, mutta nyt sain siihen oikein ohjeetkin. Alankin tästä tekemään harjakattoja. :)

 

// Jere

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on alkanut itseäkin kiinnostaa yksinkertainen skenery. Asensin FS:än rompulta tuon, mutta nyt pyytää rekisteröintiäå. No, rekisteröin, sain koodin. Kaikki jees. Mutta, nyt kun käynnistän Gmaxin tulee herja:

Interactive 3D render instalitionzs failed.

Please check your devicve settings by using H- command line option.

 

Mitä pitää tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on alkanut itseäkin kiinnostaa yksinkertainen skenery. Asensin FS:än rompulta tuon, mutta nyt pyytää rekisteröintiäå. No, rekisteröin, sain koodin. Kaikki jees. Mutta, nyt kun käynnistän Gmaxin tulee herja:

Interactive 3D render instalitionzs failed.

Please check your devicve settings by using H- command line option.

 

Mitä pitää tehdä?

 

!!

Löytyykö GMax Flight Simulator:n joltakin CD:ltä????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oppilaitoksessani on käytössä 3d Studio Max. Onko sillä tehtyjä objekteja mahdollista konvertoida bgl-objekteiksi, ts. voiko sillä mallintaa fs-objekteja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oppilaitoksessani on käytössä 3d Studio Max. Onko sillä tehtyjä objekteja mahdollista konvertoida bgl-objekteiksi, ts. voiko sillä mallintaa fs-objekteja?

 

Kyllä on :) Periaatteessa millä tahansa 3D softalla joka pystyy ulostamaan noita .X tiedostoja on mahdollista tehdä FS objekteja.

 

http://www.fsdeveloper.com/wiki/index.php?title=Exporting_from_3DSMax_using_Pandasoft_plugin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään