Pekka Holopainen

Useampia excludeja?

7 viestiä aiheessa

Yritin väsätä lentokenttää (eka kerta) ja jouduin käyttämään sekä flatten- että exclude-toimintoa. Käytin näihin ohjelmia FlatEx ja ExcBuilderV2. Ohjelmien perusteella flattenin voi tehdä mielivaltaisena nelikulmiona, mutta excluden vain suorakulmiona (itä- länsi-suunnassa). Tämän jälkimmäisen takia yritin tehdä oletusmaiseman puiden poiston useamman exclude-bgl:n avulla, koska muuten paljas alue olisi kasvanut turhan leveäksi, sillä kenttä ei ole tuossa itä-länsi-suunnassa.

 

Yksi exclude.bgl scenery-kansiossa toimi ihan niin kuin pitikin, mutta kahta tai useampaa en saanut toimimaan samassa maisemassa. Tarkistin, että siivottavat alueet eivät menneet lomittain (en tosin missään ole huomannut varoitusta, että näin ei saisi olla).

 

Nuo toiminnot voi tehdä myös scenery.cfg-tiedostoon asianomaisen maiseman tietoihin. Flatten tuntui sielläkin toimivat ok, mutta jos laitoin excluden sinne, pyyhki se pois myös afcadilla tehdyn kentän.

 

Miten t(/n)ämä exclude(t) tulisi oikein tehdä, että sillä saisi raivattua esimerkiksi suunnassa 310 olevan kiitotien vierustan vapaaksi puista ilman, että koko ympäröivää metsää tarvitsee kaataa?

 

Pekka

 

P.S. Katsoin kyllä ensin FAQ:t, mutta en löytänyt sieltä vastausta juuri tähän kysymykseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä oikein mitä tarkoitat raivaamalla kiitotien vierustaa ilman että poistat metsää?  :P Etkös sinä sitä metsää olekin poistamassa vai onko kyseessä jotain taloja?

 

Kun kenttä tai raivattava alue ei ole pohjois-etelä/itä-länsi suunnassa niin pikku neliöitä pitää tehdä sitten enemmän kuten jo oletkin huomannut. Suosittelen ohjelmaa tuolta kirjastosta jonka nimi on ExcBuilder. Sillä voi simussa slewaten tehdä noita exclude suorakulmioita.

 

XML koodi näyttää tältä ja voit ympätä niin monta suorakulmiota tuohon kuin haluat ja teet sitten vain yhden exclude filun. Laita myös afcad samaan kansioon excluden kanssa niin sinun afcad näkyy mutta default poistuu, jos tällaista toimintoa tarvitset.

 

 

><?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<FSData version="9.0" xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">
   
   <ExclusionRectangle
        latitudeMinimum = "68.5990984301701"
        latitudeMaximum = "68.5994124805813"
        longitudeMinimum = "27.3861294602109"
        longitudeMaximum = "27.3870260490556"
       excludeAllObjects = "TRUE" />

   <ExclusionRectangle
        latitudeMinimum = "68.5983957155475"
        latitudeMaximum = "68.5986077847062"
        longitudeMinimum = "27.3842264615051"
        longitudeMaximum = "27.3849441424056"
       excludeAllObjects = "TRUE" />

   <ExclusionRectangle
        latitudeMinimum = "68.6104544706391"
        latitudeMaximum = "68.6107292161194"
        longitudeMinimum = "27.4198708275426"
        longitudeMaximum = "27.4207238433683"
       excludeAllObjects = "TRUE" />
</FSData>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä oikein mitä tarkoitat raivaamalla kiitotien vierustaa ilman että poistat metsää?  :P Etkös sinä sitä metsää olekin poistamassa vai onko kyseessä jotain taloja?

 

..."ilman, että koko ympäröivää metsää tarvitsee kaataa?"...

 

Niin, tarkoitin juuri tuota, mitä sanot tässä alla. Tarkoitus on raivata metsää, mutta ei isoilla suorakulmioilla, jolloin se raivautuisi muualtakin kuin vain kentän vierestä eli "koko metsä" häviäisi.

 

Kun kenttä tai raivattava alue ei ole pohjois-etelä/itä-länsi suunnassa niin pikku neliöitä pitää tehdä sitten enemmän kuten jo oletkin huomannut. Suosittelen ohjelmaa tuolta kirjastosta jonka nimi on ExcBuilder. Sillä voi simussa slewaten tehdä noita exclude suorakulmioita.

 

Tuota mainittua ohjelmaa juuri käytin (ainakin sillä on sama nimi). Siinä on kuitenkin mielestäni sellainen puute, että antaa muodostaa lähdekoodin vain yhdestä suorakulmiosta. Kun yrittää lisätä seuraavan, pyyhkii edellisen pois ja luo koodin määreineen kokonaan uudestaan ja luo uuden koodin pelkästään uudesta suorakulmiosta. Eli siihen ei näytä voivan lisätä suorakulmioiden koordinaatteja "slewaamalla" useammista suorakulmioista toistensa perään.

 

Yritin sitten copy-paste-toiminnolla muodostaa koodia samalla tavoin kuin tuossa kuvasit (lisäämällä suorakulmion määritykset edellisen perään), mutta lopputuloksena käänsi bgl-tiedoston vain siitä ensimmäisestä suorakulmiosta. En muista mistä tämän ohjelman imaisin. Versio on 2.0. Tänään kokeilin samaa uudelleen, mutta ei bgl-tiedostoa lainkaan. Ehkä lähdekoodissa oli virhe? Saavatko nuo eri suorakulmiot sivuta toisiaan (tein sen niin) tai peräti mennä osittain pällekkäin?

 

Pitäisi kenties käyttää suoraan bglcompia ja kääntää tuolla ExcBuilder-ohjelmalla vain suorakulmio kerrallaan xml-koodiksi?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi kenties käyttää suoraan bglcompia ja kääntää tuolla ohjelmalla vain suorakulmio kerrallaan xml-koodiksi?

 

Kyllä kyllä, saat siihen ohjelman ikkunaan XML-koodin näkösälle, siittä kopsaat ja liität sen omaan xml tiedostoon suorakulmio kerrallaan ja ajat BGLCompin läpi jolloin syntyy bgl.

 

Ei sillä minusta ole mitään väliä mitkä koordinaatit noissa ovat, saa mennä päällekkäin jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sillä minusta ole mitään väliä mitkä koordinaatit noissa ovat, saa mennä päällekkäin jne.

 

Ei näköjään ole. Nyt toimii. Selvisi myös syy siihen miksi ei kääntänyt xml:ää tänään bgl:ksi.

 

Jostain kumman syystä ExcBuilder on alkanut tuomaan koordinaatit simusta desimaalipilkuilla varustettuna!

Kummallista? Eilen käytti pisteitä ja kumpikin ohjelma käyttää anglosaksisia merkkejä. Mistä ihmeestä desimaalipilkut pisteiden sijaan ovat ilmestyneet? Nappaako ne jostain FIN-asetuksista (minulla on suomenkielinen Wintoosa)? Bglcomp taas ei näytä ymmärtävän desimaalipilkkuja, vaan herjaa virheestä.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näköjään ole. Nyt toimii. Selvisi myös syy siihen miksi ei kääntänyt xml:ää tänään bgl:ksi.

 

Jostain kumman syystä ExcBuilder on alkanut tuomaan koordinaatit simusta desimaalipilkuilla varustettuna!

Kummallista? Eilen käytti pisteitä ja kumpikin ohjelma käyttää anglosaksisia merkkejä. Mistä ihmeestä desimaalipilkut pisteiden sijaan ovat ilmestyneet? Nappaako ne jostain FIN-asetuksista (minulla on suomenkielinen Wintoosa)? Bglcomp taas ei näytä ymmärtävän desimaalipilkkuja, vaan herjaa virheestä.

 

Jep, Windowsin regional asetuksista desimaalierotin pisteeksi. Monessa ohjelmassa on tuo sama ongelma, ei vain aina muista tuotakaan. Hyvä että nyt toimii.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, Windowsin regional asetuksista desimaalierotin pisteeksi. Monessa ohjelmassa on tuo sama ongelma, ei vain aina muista tuotakaan. Hyvä että nyt toimii.  :)

 

Kiitos avusta!

 

Pekka

 

Edit: ...ja aikaa tässä tosiaan palaa.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään