Jani Salo

paras turistiluokan palvelu ?

32 viestiä aiheessa

Jaa miksi pitäisi pyytää palvelua suomeksi? Ihme kun ei ruotsiksi.. :P Jos jokin aasialais syntyinen Finnairin lentoemo ei pysty tarjoamaan suomenkielistä palvelua niin miksi pitäisi heti ruveta valittamaan? Eiköhän ne osaa sieltä vinkata sinulle suomalaisen lentoemonkin, mikäli tahdot palvelua suomeksi.

Pahoittelen, jos ymmärsin juttusi väärin, mutta ei minusta ole mitään järkeä ruveta teettämään tilannetta jossa voit tahalteen valittaa jostain asiasta.. ::)

Antti,

Joo just. LOL, en minä tarkoittanut, että suomea on välttämättä käytettävä, sama mitä kieltä käytää, eikä tämä ollutkaan kielikysymys. Palvelusta oli kyse yleensä, ja siitä että nämä aasialaiset emot ylenkatsovat Tianyu Huang:a, siis eivät ole näkevinäänkään. ::)

Suomenkielen mainitsemininen oli minun moka. Sinänsä sama millä kielellä sitä palvelua tarjotaan, kunhan tarjotaan.

Varmaan tuossa sinun, Ollin ja Samin lennoissa menee se Scandinaavian ja Keski-Euroopan raja. Eli Scandinaavian lennoilla ei tarjotaan sämpylä ja K-Euroopan lennoilla saa jo lämpimän aterian.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kummallista ei mulle oo vaan kertaakaan käyny tuollein ??? onneksi. Tarkoitin sitä et onko Sepolla mitään kokemusta FFW:n palvelusta vai puolusteleeko vain sitä jostain syystä ;)

En mielelläni puolustelisi mutta näin vain on ;D

Tosin sehän noissa halpayhtiöissä aina on vikana että ateriasta pitää erikseen maksaa >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta piti mainitsemani Lufthansa esimerkkinä hyvästä turistiluokan palvelusta. :)

Tuo on muuten ihan totta. Kesällä lennettiin Frankfurtin kautta San Franciscoon Lufthansalla, eikä palvelussa oikeastaan ollut mitään valittamista. Lentoemännät olivat kohteliaita ja osasivat hommansa hyvin. Tuollainen yli 11 tunnin lento on varmasti heillekin aika rasittava kokemus, joten siihen nähden selviytyivät hommastaan mainiosti.

Vähän harmi kyllä, ettei Helsinki-Frankfurt lennolla ollut tarjolla lämmintä ateriaa vaan leipäkinkkukirjolohiyhdistelmäateria. San Franciscon lennolla sai sitten ruokaa kahteen kertaan ja jälkimmäisellä kerralla oli kaksi vaihtoehtoista ateriaa tarjolla. Ruoka oli hyvää ja ihan tarpeeksi riittoisaakin. Jos aterioiden välillä alkoi tehdä mieli syötävää, pystyi keittiöstä käydä hakemassa snäcksejä ja suklaata.

Sekä 737:ssä että 747:ssä riitti jalkatilaa turistiluokassakin ihan hyvin. 737:sta nyt ei mitään viihdelaitteita löytynyt, mutta 747:sta löytyi sitten kattoon ripustetut TV:t ja kuulokkeet. PTV:t olisi tietty ollut kiva lisä. ;D

Finskistä sen verran, että kun tuossa tammikuussa lensin Lontooseen, olin ainakin itse positiivisesti yllättynyt palvelutasosta. Ruoka oli hyvää, lentoemännät mukavia ja muutenkin jäi sellainen positiivinen kuva koko lentomatkasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattuipas tämä keskustelu sopivasti, sillä ystäväpariskunta palasi juuri eilen lomamatkaltaan, jolla käyttivät Air Finlandin lentoja.

Kun tuossa kuultiin matkakertomukset, niin kysymättä mitään vielä lentoyhtiöstä, kehuivat henkilökunnan palvelua ja ystävällisyyttä. Tämä pariskunta reissaa maailmalla kohtuullisen paljon, eri lentoyhtiöilläkin, joten ilmaisesti palvelu oli ollut keskivertoa parempaa.

Kun he tietävät vielä ilmailukiinnostukseni, kysyivät että tiedänkö mistä AFI:n emot tulevat, mutta siihen en osannut vastata. Itse epäilivät etteivät olleet ex-finnairilaisia, kun olivat olleet niin "erioloisia".

Itse voin laittaa lusikkani soppaan ja kehua ainakin MyTravelin (Suomalaista) henkilökuntaa parin talven takaa. Silloinhan yhtiön nimi oli vielä Airtours.

Tänä talvena käydään testaamassa, josko henkilökunta on yhä hyväntuulista ja palvelevaa...

Finnairin suhteen taidan olla harvinaisuus täällä, sillä itselläni on vain takana yksi lento kympillä, vuodelta 1989, josta muistan vain yhden vanhemman lentoemännän paluumatkalla, jonka kasvoilla paistoi sellainen ilme, että tunsin olevani todella vaivaksi hänelle matkustaessani hänen asiakkaanaan.

Se tosin ei ole syy siihen, miksi lennot Finskillä ovat toistaiseksi olleet siinä ;D

Enkä myöskään sen perusteella aio, enkä voi, arvioida Finnairin palvelun tasoa kokonaisuutena ;)

Itse ainakin ymmärrän että jollain lentohenkilökunnasta voi olla, ja onkin, joskus ns. "huonoja päiviä", kuten meillä kaikilla.

Mutta ammattitaitoa on myös se, että sen osaa myös jotenkin kätkeä, kun ollaan kontaktissa asiakkaisiin. Ja tämä pätee kaikkiin palveluammatteihin, ei vain lentokoneiden matkustamohenkilökuntaan.

Se vain on niin, että ihminen joko soveltuu palveluammattiin, tai sitten ei.

Harvoin, mutta silti liian usein törmää ihmisiin, jotka ovat varmasti päteviä, mutta eivät juuri asiakaspalvelussa.

Vaikka esim. lennolla viidestä emännästä neljä palvelisi palvelisi hyvin ja yksi huonommin, niin valitettavasti jälkikäteen suurin osa muistaa päällimmäisenä tämän yhden emännän. Se ei ole reilua hyvin palvelleita kohtaan, mutta usein kynnys valittaa, kuin kehua on ihmisillä pienempi. Ja se on huonoa peeärrää.

Mutta ainakin tähän mennessä ja omalla kohdallani, on ollut ilo todeta että "alalleen sopivia" on tullut vastaan keskimääräistä enemmän ilmailun parissa, kuin vaikkapa monen tiskin, tai kassan takana. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Tuli lennettyä BA:lla vuonna 1991 Pariisi - Lontoo väli (koneena puolityhjä 767). Olimme busineksessä ja siellä tarjoiltiin 50 min. lennon aikana kunnon lämmin ateria. Emot ehtivät juuri korjata ruoat pois ennen kuin laskeuduttiin ;D toista se oli silloin "vanhaan" hyvään aikaan...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kummallista ei mulle oo vaan kertaakaan käyny tuollein ??? onneksi. Tarkoitin sitä et onko Sepolla mitään kokemusta FFW:n palvelusta vai puolusteleeko vain sitä jostain syystä ;)

No, mutta eihän itselläsikään ole kokemusta FFW:n palvelusta ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään