Guest fly_boy

Eka lento, reitti ongelmaa.

13 viestiä aiheessa

Nyt olis kova syyhy päästä tekemään se eka lento piakkoin, ja verkoksi ajattelin IVAO:ta (kärsikää).

Olen jo alustavasti katsellut niitä reitin lähetyslomakkeita IVAO Finlandin sivuilta... Nousi esiin tämmönen kysymys että mistä mä saan tietää ne reittipisteet, tai siis näen ne, jotta voin sen reitin lähettää?

 

Näin yhtäkkiä mieleeni tuli tehdä ensin se reitti FS:n flight plannerilla ja kirjoittaa siitä reitti muistiin ja sitten laittaa se sinne reitti lomakkeeseen.

 

Jos joku viitsis neuvoa vähän, kun ennen olen vain omaksi huviksi lennellyt offlinessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan simun omat pisteet eivät ole millään tavalla valiiddeja!

Juuri tämän takia kannattaa joko

1. Käyttää mahd. koneen omaa FMC:tä ja sen päivitettyjä datoja

2. Käyttää vasFMC:tä, jos koneessa ei omaa ole

3. Käyttää fsnavigatoria (epärealistisempaa, mutta ainakin siihen saa kunnon datat)

4. Navigoida käsin sellaisilla reiteillä, joilla siihen on mahdollisuus (ja hauskuusfaktori nousee myös! ;D)

 

 

VFR-lennolla tietysti reittipisteiksi riittää ulos- ja sisäänmenoportit.

 

Jonkin verran reittejä löytyy myös IVAOn omasta tietokannasta: http://ivao.aero/db/route

EUroute taitaa kuitenkin olla tällä hetkellä paras reittitietokanta ja suosittelen itsekin sitä.

 

Edit: vielä yksi vinkki, Suomen sisäisiä reittejä löytyy hyvin IFR tourin sivuilta: http://www.ivao.fi/tapahtumat/ifrtour/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olis kova syyhy päästä tekemään se eka lento piakkoin, ja verkoksi ajattelin IVAO:ta (kärsikää).

Olen jo alustavasti katsellut niitä reitin lähetyslomakkeita IVAO Finlandin sivuilta... Nousi esiin tämmönen kysymys että mistä mä saan tietää ne reittipisteet, tai siis näen ne, jotta voin sen reitin lähettää?

 

Näin yhtäkkiä mieleeni tuli tehdä ensin se reitti FS:n flight plannerilla ja kirjoittaa siitä reitti muistiin ja sitten laittaa se sinne reitti lomakkeeseen.

 

Jos joku viitsis neuvoa vähän, kun ennen olen vain omaksi huviksi lennellyt offlinessä.

 

Muistathan sitten ottaa sen Cessnan ekoille lennoille. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistathan sitten ottaa sen Cessnan ekoille lennoille. :)

Eikö Piper kelpaa? ;D Mielestäni ei haittaa, vaikka ottaisikin vähän nopeamman koneen ensilennoille verkkoon, kunhan vain hallitsee ko. konetyypin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Piper kelpaa? ;D Mielestäni ei haittaa, vaikka ottaisikin vähän nopeamman koneen ensilennoille verkkoon, kunhan vain hallitsee ko. konetyypin..

 

Käyhän se paipperikin, kunhan on sellainen, joka on tarpeeksi hidas ja yksinkertainen, nimittäin uutta asiaa tulee aika paljon. ;)

 

Millään jetillä on turha edes yrittää ensimmäistä lentoa, oli lentokokemusta kuinka paljon hyvänsä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole paljoa kokemusta tuosta VasFMC:stä. Miten hyvä ohjelma se on ja ennenkaikkea kiinostaa miten siihen löytyy Navdatoja. Toimiiko Baepanelprojectsin Avron paneelin kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lensin ekan lennon A380 ::)

Ei sillä koneella ole kauheasti väliä, kunhan vain hallitsee kyseisen koneen.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole paljoa kokemusta tuosta VasFMC:stä. Miten hyvä ohjelma se on ja ennenkaikkea kiinostaa miten siihen löytyy Navdatoja. Toimiiko Baepanelprojectsin Avron paneelin kanssa?

 

Itselläni ollut käytössä jo pidemmän aikaa ja en voi todeta muuta kuin sen, että kyseinen ohjelma voisi olla jopa payware. Aivan älyttömän helppo käyttää ja muutenkin hipoo täydellisyyttä. Navdatat laitteeseen muuttuivat vähän aikaa sitten maksulliseksi, mutta ostettaessa ne, siihen saa hyvä datat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lensin ekan lennon A380 ::)

Itse myöskin B737-800:lla ja ihan hyvin se eka lento meni.. ei siihen mitään kessnoja tarvita  ;D

 

Tosiaan kuten sanottukin tuolla, kunhan hallitsee sen konetyypin ja kaikki jutut mitä nyt verkossa tarvitaankin niin hyvin se menee..  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on vaan se ongelma, että niitäkin on liikaa jotka luulevat "osaavansa" sen koneen, joka lähestulkoon kaikille tuntuu tarkoittavan autopilotin oppimista? Toki on niitäkin jotka oikeasti osaa hommat heti alkuun, mutta suuremmaksi osaksi porukalla tuntuu olevan turhan suuret luulot itsensä suhteen. En tässä ketään osoittele sormella, mutta näin on tuolta tutkaruudun toiseltapuolelta tullu todettua.  :-\

 

Jos aloittaa nöyrästi ja kun ottaa sen cessnan tai piiperöisen alle niin eipä lähde homma ainakaan lapasesta. Jos homma on OK niin sen jälkeen vaikka triplaseiskalla rapakon yli kunhan homma tehdään niin, että kaikki muut ja mikä tärkeintä sinä nautit hommasta, mutta alittamatta sitä pientä realismin rimaa/tuhoamatta sitä illuusiota mitä me kaikki yritämme pitää yllä.  :)

 

Joo, se oleellisin juttu on ottaa alle riittävän hidas kone alussa - koska lentämisen lisäksi tulee uusia softia mitä joutuu opettelemaan, muu liikenne joka saattaa tehdä mitä hyvänsä, lennonjohto, pätkivät nettiyhteydet ym. Vaikka osaisikin perusjutut ihan hyvin, on ihan kohteliasta muita kohtaankin olla menemättä sinne ekalla lennolla millään jetillä - katsokaa vaikka jollain pikkukoneella ensin ne vatsim-softanne läpi että ne tulee tutuiksi. Sitten matolaatikko alle ja prosessinvalvojan hommiin kun ne muut softat ovat hanskassa.

 

Be nice, fly your best! ;)

It's a jungle out there.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään