Guest PsykoOps

Kieroja puhelinmyyjiä

42 viestiä aiheessa

Ollaan me suomalaiset iloisia. Jenkeissä kun olin tätini luona niin joka päivä tuli väh. 5 puhelinsoittoa. Uskokaa tai älkää niin tätini ei jaksa ikinä mennä puhelimeen kun aina tietää että siellä on puhelinmyyjä eikä kukaan tuttava soittamassa ;D

Kerro tädillesi, että ilmoittaa puhelinnumeronsa kansalliseen do not call rekisteriin:

https://www.donotcall.gov/default.aspx

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten meni ehkä 10min kun puhelin soi. Taas samankaltanen numero ja vieläpä sama nainen. Samat

jaadajaadat. Sanoin että soitit mulle just 10min sitten.

Itselläni oli vähän samankaltainen tilanne Elisan Etuillan kanssa 2-3kk:ta sitten. Muutama viikko ennemmin sitten oli soitettu ja otin tuon Etuillan kun ei se mitään kustanna enkä ollut liittymääkään vaihtamassa. Sitten siitä muutaman viikon päästä tuli sopimuspaperit ja illalla puhelin soi. No vastasin tietysti ja kaveri alkoi kyselemään että haluaisitko Elisan Etuillan. Sanoin että otin sen jo pari viikkoa sitten ja sen jälkeen oli vähän aikaa hiljaista luurin toisessa päässä. Sitten alkoi tulemaan no onkos sinulla ADSL. Sanoin että sekin on Elisalta.

No sitten hän ei enään keksinyt mitään ja siihen se puhelu päättyikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle on kahtena iltana peräkkäin soittanut lehtimyyjä "hälärin"! Muutaman sekunnin vain soinut puhelin ja sitten kun ekalla kerralla yritin numeroon soittaa, että kuka siellä on oikein yrittänyt tavoitella niin ihanan pirteä täti automaatissa kertoi että olemme yrittäneet tavoitella sinua no mistäpä muualtakaan kuin lehtimyynnistä...  >:(

Mahdollista että niillä on automaattisysteemi joka soittaa moneen (vaikkapa kuuteen)

numeroon yhtäaikaa ja asiakas joka ekana vastaa "voittaa" ja kone katkaisee muut linjat.

Suomessa tuo tosin on laitonta.

Joku Saunalahden liittymiä myyvä firma tuosta kärähtikin viime vuonna.

Yksi yleinen huijaussysteemi on että myyjä soittaa ja kertoo asiakkaan

voittaneen ilmaisen jakson lehteä. Siinä sitten jutellaan mukavia

ja tarkistetaan asiakkaan osoitetiedot ja vasta lopuksi kerrotaan että

tämä toki edellyttää että sitten maksat vaikkapa 3 kk lehdet että saat ne

2kk "ilmaiset" lehdet. Härkeimmät myyjät ei edes puhu maksusta mitään.

Tälläisiä soittoja on tullut useita muutaman vuoden aikana ja aina ovat

kaupanneet nimenomaan A-lehtien lehtiä ja kun olen kysynyt niin ovat

kertoneet soittavansa Jyväskylästä mutta ovat aina kieltäytyneet kertomasta

mistä firmasta sottavat. Tai firman nimeksi on kerrottu jotain hyvin epäselvää

joka ei ole selvinnyt vaikka on pyytänyt muutamaan otteeseen toistamaan sen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli sattumalta tätä ketjua tiiraillessani mieleen vain pari asiaa, ja ne ovat myös itselläni "ohjenuorana" puhelinmyyjien kanssa:

1. Itse en myöskään osta KOSKAAN, enkä MITÄÄN puhelimitse.

2. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta selittää yhdellekään puhelinmyyjälle mitään siitä "miksi ei tilaa" tai "miksi ei kiinnosta". Pelkän lyhyen ja yksinkertaisen "EI" pitää riittää.

3. Jos "Ei" ei riitä, ei ole mitään syytä olla lyömättä luuria korvaan, kenenkään aikaa ei tarvitse tuhlata tuon pidemmälle näissä...tuli soittajalla "paha mieli" tai ei

4. Vaikka myyjä kuinka "tekisi vain työtään", ei se oikeuta silti häiritsemään muiden elämää sellaisilla asioilla, joita eivät halua yksityiselämäänsä kuuluvan (kuten puhelinmyyjän kanssa keskustelu puhelimessa)....näinollen et tee mitään väärää, jos olet soittajalle töykeä (varsinkin jos/KUN hän ei ymmärrä sitä "ei" vastaustasi)

5. Erilaisia keinoja näiden "kieltämiseksi" voi käyttää ja kokeilla, mutta itse en näe tarpeelliseksi nähdä vaivaa tällaisen eteen, en ole velvollinen tekemään itse toimenpiteitä voidakseni olla puhelinmyyjiltä rauhassa...siksi en kieltoja ole käyttänyt, enkä aio käyttää...jatkossakin sanon heti puhelun alkuvaiheessa "Ei kiitos" ja asia jää siihen (luurin suljettuani myyjä voi jäädä höpöttämään omassa seurassaan ihan rauhassa sinne ihan niin pitkäksi aikaa kun viitsii).

Vielä pari tarinaa puhelinmyyjien soitoista:

- Taustaa: jos soittajan numero on tuntematon, vastaan siihen työaikana (koska puhelu todennäköisesti tulee ulkomailta), mutta viikonloppuisin ja myöhään iltaisin en moisiin vastaa lainkaan (paitsi tietenkin jos on odotettavissa, että asiaan voisi olla syytä ulkomailta). Jos soittajalla olikin oikeaa asiaa, sitä varten ovat vastaajat olemassa. Viestin vastaajasta voin toki kuunnella välittömästi vastaamattoman puhelun jälkeen ja soittaa takaisin, jos katson asiakseni.

- Nooh: eräänä päivänä alkoi "myöhään" illalla tulla joka päivä ja tasan tunnin välein (aina kaksi kertaa illassa, klo seitsemän ja klo kahdeksan) puheluja tuntemattomasta numerosta....puhelut jatkuivat 2 kuukautta, ihan säännöllisesti kaksi kertaa arki-illassa, tasan samoihin aikoihin. Vastaajaan ei koskaan jätetty mitään ja ikinä en näihin vastannut. Parin kuukauden jälkeen olin hauskani saanut pitää ja lopulta vastasin puhelimeen "haloo!"....ja joku myyjähän se oli. Puhelu loppui lähes heti alkuunsa ja soitot loppuivat.

- Toinen tapaus oli työajalta, jolloin palaverissa ollessani (en vastaa palavereissa puhelimeeni, ellei kyse ole jostain hätätapauksesta) soitti joku tuntemattomasta numerosta. En vastannut, vaan jäin odottamaan mahdollista vastaajaviestiä, jos asia olisi hätätapaus. Soittaja jatkoi soittamista kahdeksan kertaa, jolloin totesin että nyt on kyllä paras vastata, sillä tuo ei enää voi olla mitään muuta, kuin joku kiireellinen hätätapaus: no se oli hesarin puhelinmyyjä, joka sattuneesta syystä sai silloin kuulla kunniansa.

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tästä mieleen tämä Alexandrian tapaus. Alexandriasta soitettiin eräänä päivänä että minut on kutsuttu tapaamiseen neuvottelemaan säästämisestä ja sijoittamisesta. En ollut ikinä ollut missään tekemisissä Alexandrian kanssa sitä ennen. Ihmettelin että mistä hitosta he saivat yhteystietoni ja juuri minulle soittivat. No sovin siinä nopeasti jonkun päivän kun en tiennyt tarkalleen mitä asia koskee. Soitin kuitenkin takaisin seuraavana päivänä ja ilmoitin että onkohan tässä tullut joku väärinkäsitys, kun tilillä on 100€ ja koulu on vielä kesken jne. että ei ehkä ole vielä aika ruveta sijoittamaan osakkeisiin tms tms kun tulojakaan ei ole. Toisessa päässä henkilö meni sekaisin ja rupesi inttämään että kyllä nyt kannattaa tulla kun saa kahviakin ilmaiseksi ja paljon hyvää tietoa. Sanoin takaisin että en tule ja pistin luurin korvaan. Viikon päästä soitti samasta puljusta eri henkilö joka oli sellaisella asenteella mukana että minä tulen sinne ja oli puolestani sopinut tapaamisen keskiviikko illaksi. Hermo meni siinä vaiheessa kun 3x oli jo soitettu ja intetty osakkeista ja muusta hölynpölystä. Ajattelin että pakko se on käydä tai ne riivaa koko elämän ajan sieltä. Sinne kun pääsin keskiviikkoiltana niin aluksi esiteltiin yritys, sitten kysyttiin tulot, elämäntilanne yms. ja kerrottiin mitä sijoittaminen on ja miten minun kannattaisi nyt tehdä jne. Sitten sanoin että olen opiskelija ja tilillä on 100€ eikä säännöllisiä tuloja ole. Alexandrian henkilö meni hämilleen ja otti miljoonat kaavakkeet silmieni edestä pois ja 2min niin oltiinkin jo kättä puristamassa hyvästien merkiksi ja ovea näyttämässä.

Eli voisivat vähän tarkemmin katsoa etukäteen kenelle soittavat ja millaisessa tilanteessa hän on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun papalle soiteltiin joskus Seiska-lehdestä monta kertaa päivässä. Sitten hän hermostui siihen ja sanoi suoraan: Etkö sää s**t**a nyt jo usko, että mä en tilaa mitään... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tästä mieleen tämä Alexandrian tapaus. Alexandriasta soitettiin eräänä päivänä että minut on kutsuttu tapaamiseen neuvottelemaan säästämisestä ja sijoittamisesta. En ollut ikinä ollut missään tekemisissä Alexandrian kanssa sitä ennen. Ihmettelin että mistä hitosta he saivat yhteystietoni ja juuri minulle soittivat. No sovin siinä nopeasti jonkun päivän kun en tiennyt tarkalleen mitä asia koskee. Soitin kuitenkin takaisin seuraavana päivänä ja ilmoitin että onkohan tässä tullut joku väärinkäsitys, kun tilillä on 100€ ja koulu on vielä kesken jne. että ei ehkä ole vielä aika ruveta sijoittamaan osakkeisiin tms tms kun tulojakaan ei ole. Toisessa päässä henkilö meni sekaisin ja rupesi inttämään että kyllä nyt kannattaa tulla kun saa kahviakin ilmaiseksi ja paljon hyvää tietoa. Sanoin takaisin että en tule ja pistin luurin korvaan. Viikon päästä soitti samasta puljusta eri henkilö joka oli sellaisella asenteella mukana että minä tulen sinne ja oli puolestani sopinut tapaamisen keskiviikko illaksi. Hermo meni siinä vaiheessa kun 3x oli jo soitettu ja intetty osakkeista ja muusta hölynpölystä. Ajattelin että pakko se on käydä tai ne riivaa koko elämän ajan sieltä. Sinne kun pääsin keskiviikkoiltana niin aluksi esiteltiin yritys, sitten kysyttiin tulot, elämäntilanne yms. ja kerrottiin mitä sijoittaminen on ja miten minun kannattaisi nyt tehdä jne. Sitten sanoin että olen opiskelija ja tilillä on 100€ eikä säännöllisiä tuloja ole. Alexandrian henkilö meni hämilleen ja otti miljoonat kaavakkeet silmieni edestä pois ja 2min niin oltiinkin jo kättä puristamassa hyvästien merkiksi ja ovea näyttämässä.

Eli voisivat vähän tarkemmin katsoa etukäteen kenelle soittavat ja millaisessa tilanteessa hän on.

Tämä on myös asia, jota kannattaa miettiä. Itselläni ei tulisi mieleenkään kertoa jollekin tuntemattomalle soittajalle tietoja elämäntilanteestani, taloudestani (oli se tilanne sitten "hyvä" tai "huono") tai mistään henkilökohtaisesta. En myöskään pitäisi siitä, että ennen soittamista "myyjä" selvittää kuka minä olen, mitä teen ja minkälaiset mahdollisuudet hänellä on myydä minulle jotain.

Okei, tuskin hän kovin tarkkaa tietoa mistään saisikaan, mutta itse olisin vaan tyytyväinen, että yllämainitussa tapauksessa myyjä ei ollut onnistunut saamaan etukäteen tietoa esim. taloudellisesta tilanteestasi....jos olisi, se vasta epäilyttävää olisi!

Henkilökohtaiset asiat eivät kuulu millään muotoa kenellekään puhelinmyyjälle ja kannattaa muistaa, että vaikka puhelimessa joku kysyykin esim. näitä asioita, ei niihin ole mikään pakko vastata...eikä todellakaan kannatakaan!

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa tosiaan olla niin ettei juuri kukaan tykkää puhelinmyyjistä, no joo itse tullu pari kertaa oltua sairaana tms niin tuossa heikossa olossa sanonut että laita tulemaan se jakso sitä lehteä, joka nyt ei välttämättä niin kiinostava ollut.

Kaksi tapausta omalta kohdalta, jo useampia vuosia sitten tilasin erään suomalaisen musiikkialaan liittyvän lehden määräaikaisesti. Tilausjakson toiseksi viimeisen lehden välissä oli tarjous, parin viikon päästä tuli postitse uusi tarjous, lähes samana päivänä alkoi puhelin soida ja tarjottiin jatkoa tilaukselle, näitä puheluita tuli yhteensä seitsemän. Muutama ennen tilauksen päättymistä ja 4-5 sen jälkeen. Samoin kirjallisia tarjouksia 4-5. Silloin aloin miettimään että onko tuollaiseen tilausten keräämiseen käytettävä rahamäärä oikeasti saatavissa takaisin niillä tilauksilla?

Toinen tapaus, opiskelijana kun budjetti oli tiukka ja tuo aiemmin mainittu heikolla hetkellä soittanut myyjä oli saanut lehden 'kaupaksi' eikä lehti kiinnostanut niin jäi sitten maksu suorittamatta ajallaan, tilausjakso oli kuitenkin niin lyhyt että karhu kirjeen tullessa olisi alkuperäinen tilaus jo päättynyt. No eikös tässä vaiheessa sitten joku myyjä soittanut ja tarjonnut lehteä, vastasin kohteliaan kuuloisesti, kiitos vaan mutta luulenpa että kustannusyhtiö haluaisi ensin rahansa edellisestä tilauskaudesta ennen kuin uusia lehtiä lähettävät. Puhelu loppui aika lyhyeen. Samaa keinoa tullut käytettyä myöhemminkin vastatessa lehden uuden jakson tilaamiseen.

Tämän hetken paras tosiaan on jos jaksaa myyntipuheet kuunnella kysyä josko Ilmailu lehden saisi tilattua myyjän kautta, sillä sitä myyjää ei vielä ole 'linjan' toiseen päähän tullut.

Silti suurin riesa ja myös samalla parhaiten käyttäytynyt myyjä löytyy puhelin liittymien osalta. Eräs Elisan naismyyjä totesi kuultuaan liittymäni ja käyttötavan ettei hällä ole parempaa tarjota ja toivotti hyvää päivän jatkoa. Niitä karmeampia tapauksia en tähän edes viitsi muisella.

Terolla kyllä hyvät periaatteet mielestäni tuossa mainittuna  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle soittelivat tuossa jokin aika sitten myös eräästä myyntifirmasta, olin kuulemma osallistunut johonkin kyselyyn (jota en luonnollisesti muista itse) ja nyt minulle tarjottiin vain toimituskulujen tjsp. hinnalla paria lehteä suuresta valikoimasta. No, Aku Ankan tilaus oli jokin aika sitten loppunut, ja ikävä oli kova, joten kysyin mitä se tulisi maksamaan. Jotain 70€ kertoi myyjä. Kysyin sitten perään, että mitä normaali saman ajan tilaus maksaisi. 75€ oli vastaus. Seuraavaksi tiedustelin, että millä ihmeen keinolla kustantaja tekee tuolla voittoa, jos pelkkien toimituskulujen jälkeen käteen jää vain viisi euroa. Myyjä sitten pätevästi kertoi, että "en minä tiedä, minä olen vain töissä täällä myyntifirmassa.."

Täytyy tosin tunnustaa, että tilasin kuitenkin pitkän keskustelu/väittelytuokion jälkeen Aku Ankan ja vielä Tuulilasin, kun Aku Ankkaa oli ikävä ja Tuulilasin halusin ihan kokeeksi..  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina kun mulle kaupataan uutta puhelinliittymää käytän samaa fraasia. Olen todennut sen aika tehokkaaksi. Viime viikolla soitti (muistaakseni) DNA:n kauppias;

-Mika

-Onko Mika Ilves puhelimessa?

-Jep

-XXXX DNA:lta tässä hei. Meillä olis nyt sulle....

-Onko tässä linjassa jotain vikaa, eikö tää kuulu?

-Ihan hyvin kuuluu..

-No hyvä, sittenhän mulla on oikein hyvä liittymä jos ei edes pätki

-No mutku...

-Kiitos ja hyvää illanjatkoa.

Eivät ole montaa kertaa viitsineet soitella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko se urbaanilegenda vai totisinta totta että puhelimessa tilatut lehdet eivät ole ulosottokelpoisia? Tuleeko nuissa yleensä yhtään lehteä ennen laskua vai miten se menee?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko se urbaanilegenda vai totisinta totta että puhelimessa tilatut lehdet eivät ole ulosottokelpoisia? Tuleeko nuissa yleensä yhtään lehteä ennen laskua vai miten se menee?

Hannu

Tuli mulla ainakin muutama Aku Vankka ennen laskua, tilauslahjana tulleen kirjan tosin antoivat vasta maksamisen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen siinä käsityksessä, että ulosottoon tarvitaan nykyisin lainvoimainen oikeuden päätös ja siitä pöytäkirja, jonka velkoja raahaa ulosottoviranomaiselle.

Toki, jos nimi on jossain paperissa, niin sen päätöksen saa oikeudesta lähes läpihuutojuttuna esim. yksipuolisena tuomiona.

Puhelimitse tehtyä tilausta sensijaan on vaikeampi ellei mahdoton näyttää toteen. Yleensä asia raukeaa ja velkoja kärsii menetyksensä nahoissaan. Kerran avustin kaveria puhelinyhtiötä vastaan, joka yritti periä puhelimitse tehtyä keltaisten sivujen ilmoitustilauksen maksua. Koska ei ollut nimeä paperissa, puhelinyhtiö hävisi asian, vaikka ilmoitus oli keltaisilla sivuilla julkaistu. Puhelinyhtiö kyllä haastoi kaverin oikeuteen, mutta veti jutun pois päivää ennen oikeudenkäyntiä senjälkeen, kun olin ilmoittanut yhtiön lakiasiainosastolle, että kannetta vastustetaan ja mistä syystä.

Joskus takavuosina vakuutusyhtiöillä oli vielä niin paljon sananvaltaa, että esim. maksamaton kotivakuutus oli suoraan ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä. Tämä pykälä on kyllä kumottu jo vuosia sitten, ja jos kotivakuutuksen jättää maksamatta, sen voimassaolo vain lakkaa. Tosin vahingon sattuessa ei tule myöskään korvausta vakuutusyhtiöltä, jos voimassaoloaika on umpeutunut.

Jotkut valtiolle kuuluvat lakisääteiset maksut voivat ilmeisesti vieläkin olla ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä. En ole seurannut asiaa viime vuosina. Olettaisin, että esim. tuomittuja sakkoja yritetään ensin ulosmitata, ja jos sakkoja saanut osoittautuu ulosotossa varattomaksi eikä kukaan muukaan halua sakkoja maksaa, niin mennään oikeuden istuntoon, jossa sakot muutetaan vankeudeksi tietyn laskukaavan mukaan, ja ellei vieläkään maksa, niin haetaan henkilö pyttyyn istumaan sakot pois  :-\

Mutta olkaa rauhassa, puhelimitse tehtyjen lehtitilausten maksamatta jättämisestä ei ihan helposti tule petossyytettä, josta voisi tulla sakot, jotka voisi joutua istumaan. Täytyisi syyttäjäpuolen näyttää toteen vakaa aikomus tilata kaikki mahdolliset lehdet aikomattakaan maksaa niitä, ennenkuin petostuomio tulisi.

Slightly off topic: 70-luvulla oli Hesarissa juttu kahdesta kaverista, jotka päättivät valita sattumanvaraisesti kiusattavan henkilön, jonka nimissä kaksikko sitten mm. tilasi puhelimitse kymmeniä lehtiä (mm. Sikatalous-lehden  ;D ) ja tilasivat muuttoauton muuttamaan perheen tavarat Hampuriin perheen ollessa lomalla, ja lähettivät esim. silloisen Liekkihotellin (= Lepakkoluola) alkoholisteille kutsun tulla kiusatun henkilön kotiin jouluksi syömään ja juomaan ilmaiseksi...ja tilasivat pihatielle tonnin soralastin ja tonnin multakuorman ja lähettivät naapureille raportteja kiusatun perheen seksuaalisesta suuntautumisesta, jne. jne. loputtomiin. Hesarin jutussa todettiin, että laista oli vaikea löytää pykälää, minkä mukaan kaverukset olisi saatu tuomittua, mutta kyllä siitä häkki lopulta heilui. Kekseliäitä kavereita...Kaikki, mikä voitiin hoitaa puhelimitse, tehtiin "huvin vuoksi".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joitakin vuosia sitten olin menossa aamulla asemalle. laiturin alkupäässä minut pysäytti nuori tyttö kaavakkeen kanssa. Hän kertoi keräävänsä vapaaehtoisia Uutislehti 100:sta tehtävään tukimukseen. Hymähdin ettei paljoa kiinnosta, mutta tyttö intti tarvitsevansa vain nimeni ja puhelinnumeroni, ja "häneltä puuttu enää yksi numero tästä listasta". No minkäs sille voi, että on heikkona ruskeisiin silmiin, ja kun niissä oli vielä suloinen anoava katsekkin  ::), annoin tiedot. Soitto tulisi sitten iltapäivällä.

Illalla olin siinä kahdeksan tienoilla töissä kiivennyt juuri ison generaattorin päälle tarkoituksenani laskeutua rungon sisään sitomaan instrumentointikaapeleita kun puhelin pirahti soimaan haalarin taskussa. No siellä oli se kyselyn tekijä, keskustelu meni suurinpiirein näin:

- Uutislehti 100:sta tehdään tätä kyselylä... ....onhan teillä se tämän päivän lehti siinä?

- No ei ole mitään lehteä kun olen töissä

- Teillä pitää olla lehti

- No ei ole!

- (närkästyneellä äänellä) miten luulet, että tämä kysely voidaan tehdä jos sinulla ei ole lehteä?

- en minä tiedä, mutta ei minulla ole lehteä!

- (jääkylmällä äänellä) Miksi et ole ottanut lehteä mukaan kun tiesit kyselystä

- En minä tiennyt, että minulla pitää olla lehti

- ?? ?? ??

- Ei se tyttö joka otti tietoja ylös sanonut mitään mistään lehdestä...

Ja tässä vaiheessa minulle lyötiin luuri korvaan  :laugh: Eipä ole moista ennen eikä jälkeen tapahtunut  ;D

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälläisiä soittoja on tullut useita muutaman vuoden aikana ja aina ovat

kaupanneet nimenomaan A-lehtien lehtiä ja kun olen kysynyt niin ovat

kertoneet soittavansa Jyväskylästä mutta ovat aina kieltäytyneet kertomasta

mistä firmasta sottavat. Tai firman nimeksi on kerrottu jotain hyvin epäselvää

joka ei ole selvinnyt vaikka on pyytänyt muutamaan otteeseen toistamaan sen.

Kuulostaa hyvin vahvasti MediaPex-lafkalta. Kaveri oli tuolla kesätöissa jokunen vuosi takaperin ja kertoi että juuri noita fraaseja ja keinoja käyttivät vanhusten yms. höynäyttämisessä.  :-\

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään