Manu Skyttä

Räyskälän EM-kilpailut

25 viestiä aiheessa

Jes! Ensimmäinen kisapäivä Räyskälässä käynnissä ja avoimessa luokassa heti yli tuhannen kilometrin tehtävä 8) 15-metriset lentävät vaatimattomasti reilua 800 km tehtävää... www.egc2005.fi

 

Kuka vielä sanoo, ettei Suomessa ole kunnon kelejä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, olinpas eilen Janakkalassa seuraamassa kisoja. Parhaimmillaan laskin, että samassa nostossa meikäläisen kanssa oli seitsemän muuta konetta. ;)

 

Täytynee mennä katsomaan maaliintuloja tässä joku päivä, ehkäpä jo tänään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh tuosta linkistä en ainakaan löytänyt mitään ennätykseen viittaavaa? Minkähänlaisesta ennätyksestä on kysymys kun voimassa oleva avoimen luokan ennätyslukema taitaa jo alkaa kolmosella.

http://records.fai.org/gliding/current.asp?id1=DO&id2=1

 

Oliskohan kyse siitä, että kisoissa on ensi kertaa kaikki joukkueen jäsenet lentäneet epätavallisen pitkän matkan... nämä tonnin tehtävät eivät ole mitään kovin tavallisia, muistaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh tuosta linkistä en ainakaan löytänyt mitään ennätykseen viittaavaa? Minkähänlaisesta ennätyksestä on kysymys kun voimassa oleva avoimen luokan ennätyslukema taitaa jo alkaa kolmosella.

http://records.fai.org/gliding/current.asp?id1=DO&id2=1

 

Juu, se on vanhentunut jo se linkki. Toimi yöllä siihen asti, että tuohon on ruvettu keräämään tämän päivän sähkeitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaisiko siinä ennätyksessä olla kyse uutistoimittajalle käyneestä kuullun väärinymmärryksestä, vaihteeksi. Kyseinen yli 1000 km tehtävä taitaa olla ensimmäinen missään purjelentokisassa annettu näin pitkä tehtävä, vai onko muilla tarkempaa käsitystä. Eli kyseessä olisikin järjestäjä"joukkueen" "ennätys"? Eihän moiset tehtävät ole oikein mahdollisia muualla kuin Pohjolan pitkässä kesäpäivässä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävivät Jämillä kääntymässä juuri kun olin siellä laskuvarjohyppykurssillä. Oli hieman jännittynyt olo, kun juuri ennen hyppyä ympärillä lensi ainakin neljä purjekonetta suunnilleen samalla korkeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa aihe pinnalle, koska se on mielestäni vieläkin varsin ajankohtainen.

Kisojen nettisivut ovat englanniksi http://www.egc2005.fi/, mutta sieltä löytyy myös hyvät tiivistelmät kunkin päivän tapahtumista suomalaista lehdistöä varten http://www.egc2005.fi/tiedotteet/index.html

 

Valitettavasti suomalainen lehdistö ei ole kisoista kovin paljoa kertonut (tai en ole huomannut?) Mutta 7.7. oli TV1:n urheilu-uutisissa ihan kiva pätkä, josta en enää löydä netistä kuin ääniosuuden http://www.yle.fi/urheilu/mediasali/video/id11274.html

mutta kannattaa sekin kuunnella  :) jos on kuulematta.

 

Itse kävin siellä samana päivänä keräilemässä nimiä Malmi-adressiin. (ja omasta mielestäni aika hyvällä menestyksellä) http://pelastamalmi.org/en/petition/browse.html?sivu=3

(Osa nimistä tuli varmaan väärin kopioitua lomakkeelta nettiin  :-[ )

Ja jätin sinne Räyskälän kahvilaan nipun "Kenttäpostia" niille, jotka eivät ole saaneet sitä Malmilta.

http://pelastamalmi.org/files/kenttapostia.pdf

Ja yllättäen tapasin Katajamäen Arinkin, jota en meinannut mustien lasiensa takaa lainkaan tuntea. (Samanlaisten lasien taakse oli piiloutunut sääprofessori Tapio Tourulakin...)

 

Siellä oli jaossa myös purjelentomaajoukkueen lehteä "Valkosiivet"

http://hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?t=367

Suosittelen kaikille purjelennosta kiinnostuneille kisavieraille  8)

 

Samoin kuin näitä tarinoita

http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=116

http://www.egc2005.fi/pictures/index.html

Varsinkin nämä kuvat ovat huvittavia (miten outoon paikkaan purjelentäjä voi joutua laskeutumaan  ;D )

http://www.egc2005.fi/pictures/rafi.htm

 

Edit: Kuvista puheenollen

http://www.egc2005.fi/pictures/kai/10072005_finish/image2.html ja http://www.egc2005.fi/pictures/kai/10072005_finish/image3.html

todistavat, että purjekoneella voi tehdä sateenkaarenkin (tai ainakin sen pätkän  ::)  )

 

Edit2: Ja vähäisestä lehtikirjoittelusta puheenollen

löysin juuri tämän, eli Hämeessä kyllä tapaus on huomattu

http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=18527&main=49

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Aamulehdessä on juttu Räyskälän kisoista. Juttu on mitä on, mutta on kuitenkin, päässyt ihan etusivulle.

 

Kiitos tiedosta!

 

Piti ihan kokeilla, miten lehden maksullinen lukeminen netin kautta onnistuu.

http://www.aamulehti.fi/verkkolehti/r/index.cgi

Satunnaissurffaaja voi tehdä sen 1.66 eurolla lähettämällä tekstiviestin jossa on nettisivulle tulostunut tunnusluku

 

Tuntuu purjelento ja -koneet tehneen vaikutuksen lehden valokuvaajaan.

Sääli, ettei hän päässyt lennolla itse lainkaan ohjaamaan (tai sellaisen käsityksen sain sivulta 15 "Silmukan pauloissa:

- Vain yksi asia jäi harmittamaan. Miksi en silmukan jälkeen pyytänyt, että saisin ajaa itse edes hetken. Lentää ihan itse... "

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Vain yksi asia jäi harmittamaan. Miksi en silmukan jälkeen pyytänyt, että saisin ajaa itse edes hetken. Lentää ihan itse... "

 

En tiedä, olivatko kuvat samat kuin paperiversiossa, mutta silmukan laella otetussa kuvassa horisontti ei osunut ihan suoraan, vaan oli melkein 45 astetta vinossa. Olikohan edes yrittänyt tähdätä... 8) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kisoista (ja varsinkin 1000 km tehtävästä, Suomen hyttysistä ja siivenputsaajista) on paljon juttua myös nyysseissä rec.aviation.soaring.

Esimerkiksi

--------------------

Have you ever flown in Finland? The (non-malarial)

mosquitos are the size of large moths.......and Finland

is all forests and lakes, breeding the b...ers in summer.

 

David Roberts

(BGA)

------------------

 

Samasta nyyssiryhmästä löysin tällaisenkin vinkin purjelennon esittelystä mediassa (ei tosin liity Räyskälään)

-----------

"In case you missed the excellent 12-minute long story on soaring at

Sugarbush Vermont that aired on public radio last weekend.

Here is a link: http://www.onlyagame.org/

------------

Juttu löytyy vielä heidän arkistostaan

http://www.onlyagame.org/shows/2005/07/20050702_14.asp

Kannattaa kuunnella. Samalla oppii englantia  :)

Ja kuviakin siellä on ihan kivasti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, tulipahan tässä mieleen että täälläkin aikaa viettävä Nybergin Janne on kisoissa lentämässä, nimittäin avoimessa luokassa Antti Lehdon co-pilottina.

 

Ja kuvakin löytyy http://www.egc2005.fi/teams/finland.htm  :)

 

Mahtoikohan kyydissä olla Janne vai isä-Lehto, kun hieno uusi Nimbus aiheutti eilen sydämentykytystä

(ja olikohan matkassa ne sykkeenrekisteröintilaitteet, joista kerrottiin "Valkosiivissä" sivulla 23: "Sykkeen mittaaminen lennolla: Purjelentomaajoukkue on sopinut Suunto Oy:n kanssa yhteistyöstä...)

 

Viittaan tarinaan joka löytyy täältä http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=116

-----------------

Jännittävimmät hetket koki Antti. Moottorin käynnistys Lusin lähellä tapahtui normaalisti, mutta sitten katkesi potkurin vetohihna ilman mitään ennakkovaroitusta. Hihnalle sallituista käyttötunneista oli puolet vielä jäljellä. Antilla oli korkeutta n.400- 500m. Hän käänsi koneen myötätuuleen ja veti jarruna pyörivän potkurin osittain sisään. Temppu on täsmälleen käsikirjan mukainen ja parantaa koneen liitolukua huomattavasti. Maastolasku Lusin lähelle onnistui Antin kovalla rutiinilla ja putki lähti matkaan Räyskälästä. Uusi hihna saatiin matkaan  Saksasta.  Antti  lentänee huomenna puhtaana purjekoneena. Tuskin ehditään saada uutta hihnaa paikoilleen ennen startteja. Nimbus 4DM on erittäin stabiili lekohinauksessa, joten kilpailun kannalta hihnarikolla ei ole merkitystä. DN:llä on tehty aikaisemmin toistakymmentä starttia lekohinauksesta. Schramme on startannut samanlaisella koneella koko kilpailun ajan lekosta. Käsittääkseni säästääkseen bensaa paluumatkaa varten.  Hiuksia nostattaa kuitenkin kysymys, kuinka tyyppihyväksytty hihna voi katketa jo puolessa välissä käyttötuntejaan. Olemme pyrkineet operoimaan konetta samoin kuin puhdasta purjekonetta. Hihnarikon valossa ei mikään huono periaate ja muistutus kaikille itsestarttaavilla lentäville.

----------------

Ja samasta episodista lisää tänään:

----------------

Antin eilinen maastolasku oli näköjään ylittänyt uutiskynnyksen. Pellolla oli ollut paloauto,poliisi puhalluttamassa sekä vielä Lähteenmäkikin oli soittanut. Piristävää, että Etelä-Suomesta rintamailta löytyy vielä paikkakuntia, joissa purjelentokoneen onnistunut maastolasku on uutistapahtuma. Yleensähän kukaan ei vaivaudu edes tervehtimään pilottia. Muistaakseni kaukana Antin maastolaskupaikasta ei ole paikkakunta, jossa Asko muutama vuosi sitten laski ballastivesiä ja sai paloautot peräänsä

----------------

 

Asiasta toiseen. Oletteko huomanneet, että kisassa on jury jakanut myös varoituksia vaarallisesta lentämisestä (liian pitkästä loppuliu'usta liian matalalle?)

http://www.egc2005.fi/results/578_15m.htm

 

Olikohan tapauksilla yhteyttä tähän päiväkirjamerkintään:

------------------

Käsittämättömän marginaalisia maaliintuloja:

 

Istuskelen klo 17.aikoihin nurmella tornin edessä ja katselen maaliintuloja. Hiukset nousevat pystyyn eräiden kohdalla. Ilmeisesti mitään marginaalia ei ole jäänyt tai jätetty ? On eri asia tainnuttaa ylimääräinen korkeus /nopeus Räyskälän peltoaukealla, kuin tulla lähes sakkaustilassa metsän yli leirialueen kohdalta. Vojakkalan suunnassa on kuuro, joka sataa. Sen molemmin puolin on kirkasta. Muutama sadepisara siivessä voi olla kohtalokasta, jos ollaan aivan pinnassa ilman marginaalia.Kuuro voi tuhota helposti jopa 200-300m korkeusreservistä. Useimmat koneet tulevat suoraan pohjoisesta. Niiden on täytynyt tulla pitkin Kaartjärven länsirantaa, jossa ei ole kunnollista laskupaikkaa 3:n viimeisen km:n aikana. Pari pellonplänttiä löytyy, mutta jos niihin aikoo mennä loppuliusta, on oltava kotiläksyt tehtynä eli syytä käydä etukäteen katsomassa, missä kunnossa pelto on ja miten siihen pääsee lähestymään. Toivottavasti kukaan paikalla menoa "ihaileva" nuori pilotti ei ota menosta mallia. Oman joukkueen koneet tulevat tosi siistin näköisesti ja voin lähteä helpottuneena naputtelemaan kuvia läppäriin. Pidetään peukkuja, että kaikki pääsevät ehjänä perille

---------------------

tai siihen, että kahdella avoimen luokan kilpailijalla loppui korkeus kesken?

Silmiin pistää, että varoituksen saajat ovat 15m-luokasta, ja avoimessa luokassa ei (julkisia) varoituksia annettu.

 

Ja mitä säännöt sanovat varoituksista? Montako sellaista saa ottaa ennen kuin joutuu diskatuksi?

Onkohan missään vaiheessa vielä ehdotettu maalilinjalle minimikorkeutta? Ja millä voitaisiin luotettavasti mitata, ettei ketään hylätä liian alhaisen maaliviivan ylityksen takia?

 

Ja mistä muista tempuista voi saada varoituksen vaarallisesta lentämisestä? varmaankin pyörimisestä termiikissä väärään suuntaan tai  pilveen menemisestä? Mutta voiko kilpapurjelentäjä tulla liian lähelle kilpailijaansa? mennä liian lähelle pilveä, rikkoa väistämisvelvollisuutta, käydä liian alhaalla nostoa etsiessään, jne?

 

Ja voiko muissa ilmailukilpailuissa saada varoituksen vaarallisesta lentämisestä?

 

Edit: Ja mitä tarkoittaa kisojen nettisivulla (kansisivulla) oleva kuvateksti:

"FAI flag is not back, but the towings started at 13:40."

Onko joku varastanut FAI:n lipun? Ja miksi?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

En ollut kyydissä kun hihna katkesi mutta huonoa tuuria oli, onneksi oli hyvä pelto lähellä. Sitten seuravaan päivän tehtiin "normaali" maastolasku koska uusi hihna ei ollut vielä tullut. Eli lensin joka toinen päivä ja päiviä tuli kuusi molemmille. Kivat kisat kaikin puolin ja paljon tuli oppia kilpapurjelennosta.

 

Se FAI lipun varastaminen on jo suorastaan traditio, paitsi että se varastetaan yleensä vasta vikana yönä. Kirjoittamaton sääntö on että lippua ei varasteta kotikisoista, joten varas ei todennäköisesti ole suomalainen. Pitäähän niitä matkamuistoja saada..;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Se FAI lipun varastaminen on jo suorastaan traditio, paitsi että se varastetaan yleensä vasta vikana yönä. Kirjoittamaton sääntö on että lippua ei varasteta kotikisoista, joten varas ei todennäköisesti ole suomalainen. Pitäähän niitä matkamuistoja saada..;)

 

Tuo varashan sitten näköjään selvisi. Asialla oli kilpailun johtaja, joka halusi kai estää tuon viimeisen yön tradition  ;D

 

Siitäkin vielä pisteet kotiin muutenkin onnistuneiden kisojen päälle!

 

V-M

 

Lähde: epilogi kisojen web-sivulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään