Olli Talso

Taitolento ja radiokieli

22 viestiä aiheessa

Terrve.

Mites radiokieli menee verkossa lennettäessä, jos halutaan aloittaa taitolento paikallislennolla? Tarvitaanko siihen jonkinmoinen selvitys?

Kiitän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentää valvomattomassa ilmatilassa niin eikö se ole silloin ihan sama mitä siellä tekee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentää valvomattomassa ilmatilassa niin eikö se ole silloin ihan sama mitä siellä tekee...

Ajatellaan, että on lennonjohtoa ja lennän yli 1000 jalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis sehän riippuu ihan, oletko ns. korpikentällä, tutkakentällä vai normaalilla tornikentällä. Jos olet korpikentällä, ilmatila on valvomatonta aina FL90 asti, jos torni/tutkakentällä, on yleensä CTR alue 0-1000ft ja TMA 1000-FL090. Riippuu kentästä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin saat taitolentoon lupaa jos aiot pysyä CTR:ssä tai TMA:lla. Taitolentoon on oikeasti kai joitain alueita, mutta en tiedä kuinka niitä käytetään VATSIMI:ssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TMA:lla ei mun mielestä saa tietenkään taitolentää ja taitolentoa ei kyllä kamalasti pinnoilla vedellä!  :laugh: Mutta kuitenkin pienemmillä tornikentillä onnistuu aivan hyvin. Esim. meillä Utissa (EFUT) Vinkat lentävät silmikoita ym. lähialueen sisällä.

 

Pyydän taas korjauksia asiaan, jos jotain meni pieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis sehän riippuu ihan, oletko ns. korpikentällä, tutkakentällä vai normaalilla tornikentällä. Jos olet korpikentällä, ilmatila on valvomatonta aina FL90 asti, jos torni/tutkakentällä, on yleensä CTR alue 0-1000ft ja TMA 1000-FL090. Riippuu kentästä!

 

FL95 on vielä valvomatonta käsittääkseni. Siitä ylöspäin on valvottua ilmatilaa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TMA:lla ei mun mielestä saa tietenkään taitolentää ja taitolentoa ei kyllä kamalasti pinnoilla vedellä!

 

Mikäs tuon kieltäisi jos siihen selvityksen saa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tosiaan se riippuu paljon tilanteesta ja paikasta, mutta yleisestihän... Ei olisi kovin mukavaa, kun EFHK:n finaalissa joku extra rämähtäisi tuulilasiin.  :P

 

Mutta eihän lennonjohto tällaisillä alueilla anna lupaa ja lentonäytökset ovat sitten eri asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain päin on myös FL65.

 

Niin, siis ATS-reiteillä.

 

Mutta kartastahan nuo kaikki selviää. Oleellista lienee että se taitolentoon käytetty ilmatila kyetään määrittelemään jotenkin niin että se temppua vääntävä kone pysyy siellä, ja muut pysyvät sieltä pois. Malmilla on esim. lähialueella kentän päällä tietyllä korkeusvälillä annettu selvityksiä, samoin Porvoon suunnassa on TMA:lla "boksi" mikä lienee suht hyvin kaikkien tuloreittien keskellä pois jaloista. Se on määritelty muistaakseni kahdella radiaalilla Porvoon VOR:ista ja joidenkin maamerkkien avulla (plus tietty etäisyys majakasta toimii myös jos on DME) - mutta se on aika haasteellista jos pilotilla ei ole kokemusta. Tärkeintä on että siellä ilmatilassa mihin se selvitys on, tosiaan pysytään.

 

Nää kaikki on ihan liikennetilanteesta kiinni, ja siten lennonjohtajan harkinnassa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait siinä ole sen kummempaa ongelmaa. Ainakin niin ne "täällä suuressa maailmassa" tekee, että pyytävät tornilta selvitystä kentän päälle taitolentoa varten esim. 3500ft miinus (tommoinen heitto vaan 1x1x1km boxia miettien), ja torni sen yleensä antaa, jos muu liikenne niin sallii. Ja jos kentälle on sitten vaikka tulossa toinen kone, käsketään se taitolentoa lentävä kone muualle holdaamaan hetkeksi...

 

Jännä muuten nähdä kesällä, miten Joensuussa tullaan toimimaan EM-kisojen aikaan. Järjestelläänkö kisalentoihin kenties taukoja vuoroliikenteen aikataulujen mukaan, tai miten menetellään, jos siellä on kone vetämässä kisaohjelmaansa läpi ja toinen kone on tulossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis ATS-reiteillä.

 

Mutta kartastahan nuo kaikki selviää. Oleellista lienee että se taitolentoon käytetty ilmatila kyetään määrittelemään jotenkin niin että se temppua vääntävä kone pysyy siellä, ja muut pysyvät sieltä pois. Malmilla on esim. lähialueella kentän päällä tietyllä korkeusvälillä annettu selvityksiä, samoin Porvoon suunnassa on TMA:lla "boksi" mikä lienee suht hyvin kaikkien tuloreittien keskellä pois jaloista. Se on määritelty muistaakseni kahdella radiaalilla Porvoon VOR:ista ja joidenkin maamerkkien avulla (plus tietty etäisyys majakasta toimii myös jos on DME) - mutta se on aika haasteellista jos pilotilla ei ole kokemusta. Tärkeintä on että siellä ilmatilassa mihin se selvitys on, tosiaan pysytään.

 

Nää kaikki on ihan liikennetilanteesta kiinni, ja siten lennonjohtajan harkinnassa.

 

//T

 

 

Joo, Jos on malmilla esim paljon liikennettä niin noi käy lentämässä taitolennot siinä boksissa joka sijaitsee hyvinkään päällä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Jos on malmilla esim paljon liikennettä niin noi käy lentämässä taitolennot siinä boksissa joka sijaitsee hyvinkään päällä ;)

 

Ei Boksi ole kyllä Hyvinkäällä päinkään. Vaan Sipoon eteläpuolella siinä Porvoon vorrin ja Degerin välissä jossain. Toki voi olla että joku on saanut varattua esim. Hyvinkään purjelentoalueita taitolentokäyttöön, samoin D-alueita joskus on varattu - periaatteessahan mikä tahansa alue missä homma luonnistuu, eikä joudu IT-tulen kohteeksi tms :) ja mikä on määritelty selkeästi niin että sieltä voi pitää muut poissa ilman että muu liikenne häiriintyy kohtuuttomasti, toimii.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eiköhän toi "boksi" ole kylä nimeltä Box Sipoossa, Ingmanin tehtaastakin tuttu.

 

Harjoitusalueen rajat näyttäisivät olevan:

 

Pohjoisessa PVO RDL 305

Etelässä PVO RDL 260

Lännessä PVO DME 6.0 (kaari)

 

ja itäinen raja on lounais-kollissuuntainen suora viiva, onko siinä sitten joku maamerkki? Keskimäärin PVO DME 3.5

 

Nämä VRC sektorifileestä mitattuna...

 

Vatsim-mainos: pystyn tuon alueen varmaan.... (lähinnä ollessani efhk_app)  ;)

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Boksi ole kyllä Hyvinkäällä päinkään. Vaan Sipoon eteläpuolella siinä Porvoon vorrin ja Degerin välissä jossain. Toki voi olla että joku on saanut varattua esim. Hyvinkään purjelentoalueita taitolentokäyttöön, samoin D-alueita joskus on varattu - periaatteessahan mikä tahansa alue missä homma luonnistuu, eikä joudu IT-tulen kohteeksi tms :) ja mikä on määritelty selkeästi niin että sieltä voi pitää muut poissa ilman että muu liikenne häiriintyy kohtuuttomasti, toimii.

 

//T

 

BF-Lento käyttää ainakin hyvinkäätä ja he nimittävät sitä "boksiksi"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BF-Lento käyttää ainakin hyvinkäätä ja he nimittävät sitä "boksiksi"

 

"Boksi" on nimenomaan tuo mitä Miika tuossa kertoo.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Malmilta operoitaessa boksi on tosiaan tuo, minkä Miika jo selvitti. Hyvinkäällä saattavat myös puhua "boksista", mutta se lienee aivan toinen paikka. Käsittääkseni hyvinkääläiset treenaavat jonkun matkaa kentältä pohjoiseen.

 

Tyypillisesti temppukeikka Malmilta hoituu siten, että soitetaan ennen lähtöä HK Superille ja kysytään, mistä löytyisi tilaa. Tuulesta ja liikennetilanteesta riippuen Superi antaa osoitteeksi Boxin, D20:n, tai nykyään harvemmin kentän päälle  :(.

 

Hypätään koneeseen, kuunnellaan tiedotus (ATIS), otetaan yhteyttä Rullaukseen ja tehdään radioplaani, joka voisi olla seuraavanlainen: "OXX menis temppukeikalle boxiin, 2-4 (tuhatta jalkaa), sovittu superin kanssa, 30min, toimii 1,5 h, 2 henkilöä, päällikkö N.N., tiedotus Bravo, QNH 1013, rullausohjeet?"

 

Rullaus selvittää odotuspaikalle, ja sitten joko Rullaus tai Torni (mikäli olet jo vaihtanut TWR:n jaksolle) selvittää jossain vaiheessa boksiin tyyliin:"OXX, selvitys boxiin 2-4, nousu boxissa."

 

Tämä luonnollisesti kuitataan ja sen jälkeen annetaan vain palaa...

 

Kun sitten on väännetty riittävästi kiemuroita taivaalla, niin ilmoitetaan tornille esim. :"OXX lopettaa boxissa, arvio Deger sisään ZZ, ilmoitan läpi 1300 jalkaa (joka on TMAn alaraja). Torni sitten antaa selvityksen lähestymiselle Degerin kautta jne. normaaliin tapaan.

 

Tässä ei siis ollut kaikki radioliikenne, vaan se mikä olennaisesti eroaa esim. "tavallisesta" paikallislennosta.

 

t. Tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainataan nyt vaikka Miikaa...

 

Eiköhän toi "boksi" ole kylä nimeltä Box Sipoossa, Ingmanin tehtaastakin tuttu.

 

Pitää varmaankin erottaa taitolentoboksi ja Box-niminen kylä Sipoossa. Olen nimittäin elänyt siinä luulossa, että taitolento tapahtuu boksissa. Malmia lähinnä oleva harjoitusboksi vain sattuu olemaan Box-nimisen kylän kohdalla.

 

Eli kaikki on oikeassa tavallaan  ;D

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään