Guest kultsu

verkkolentäminen

54 viestiä aiheessa

     nyt heräsi uteiaisuus.... verkkolentäminen alkoi kiehtoa ja nyt kysyisin teiltä apua. miten pääsisin ns.kuunteluoppilaaksi tuonne verkkoon... haluaisin nähdä mitä se virtuaalilentäminen parhaimmillaan on. eli pääseekö sinne vain katsomaan ja kuunelemaan, kun mun ei kannata vielä haaveilla lentämistä verkossa näillä lentotunneilla. mitä siis teen??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen ehdottomasti, että tulet observoimaan huomista Vatsimin "EFHK Real Ops" - tapahtumaa. Liikennettä ja lennonjohtoa on nimittäin ERITTÄIN paljon tarjolla.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nyt kävi siellein että en pääse vatsim.net sivuille rekisteröitymään........ onko jollain sama vika että sivut ei toimi??

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sitten aina harmillisesti käy, kun luulee saavansa uuden jäsenen, niin jo sieltä tulee "kilpailija" ja "vie" lentäjän omaan leiriinsä  :-\. Valinta on toki lentäjän, mutta tästä ainaisesta kilpailusta tulee erittäin huono maku suuhun!  :thmbdn:

 

EDIT: Aika vahvasti sanottu, mutta kuvaa hyvin nykyistä tilannetta, vaikka tässä tapauksessa se ei ehkä sitä olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niimpä! Suomessa harrastajakunta on vielä sen verran pieni ja verkkolentäjiä vieläkin vähemmän, niin vielä tämän porukan kahtiajako tuntuu vähän tyhmältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mielenkiintoista.... voinko olla kummassakin verkossa rekisteröityneenä? nyt meinaa vatsim sivut toimivat ja ajattelin että käy sielä kanssa rek. vacc. sivut on aloittelialle selvemmät......... mitä teen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mielenkiintoista.... voinko olla kummassakin verkossa rekisteröityneenä? nyt meinaa vatsim sivut toimivat ja ajattelin että käy sielä kanssa rek. vacc. sivut on aloittelialle selvemmät......... mitä teen?

 

Kyllä tietysti voi.

 

(kannattaa kyllä ehkä vähän filtteröidä itsekseen osaa tämänkin ketjun kommenteista...  :P  )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo... Eihän tämä mitään kaupallista toimintaa ole. Jos sinua kiinnostaa kumpikin verkko, voit tutkia niihin tarvittavia ohjelmistoja ja liikenteen määriä (observointi). Vaikka lentäisitkin IVAO:ssa, suosittelen vielä lämpimästi tämän päivän Fly In - tapahtumaa opettelun kohteeksi.

 

P.S. Sehän tässä on tärkeintä, että olet kiinnostunut verkkolentämisestä, koska se on paljon realistisempaa ja uusia lentäjiä aina tarvitaan!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sitten aina harmillisesti käy, kun luulee saavansa uuden jäsenen, niin jo sieltä tulee "kilpailija" ja "vie" lentäjän omaan leiriinsä  :-\. Valinta on toki lentäjän, mutta tästä ainaisesta kilpailusta tulee erittäin huono maku suuhun!  :thmbdn:

 

Totta. Jos uusi jäsen olisi ollut liittymässä IVAOon ja VATSIM olisi vienyt nenän edestä niin täällä ei varmaan kukaan olisi valitellut.

 

Eiköhän kuitenkin näillä harrastajamäärillä ole parasta, että lennetään siinä verkossa jossa on muitakin lentämässä samalla suunnalla minne on itse menossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn tässä säikeessä, kun uutta ei kannata aloittaa...

 

 

EVENTS & FLY-INS

Sat 19 May 07

Thomson Virtual EFHK-UUEE 19.5

 

ATC Demand: EFHK_APP, EFHK_TWR, EFHK_GND, EFHK_CLD

 

Mikä positio on lihavoitu? (Olisiko sittenkin clearance delivery EFHK_DEL).

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn tässä säikeessä, kun uutta ei kannata aloittaa...

 

 

EVENTS & FLY-INS

Sat 19 May 07

Thomson Virtual EFHK-UUEE 19.5

 

ATC Demand: EFHK_APP, EFHK_TWR, EFHK_GND, EFHK_CLD

 

Mikä positio on lihavoitu? (Olisiko sittenkin clearance delivery EFHK_DEL).

 

T: Mika

 

Pakkohan tuon on olla... Eikö se lyhenne kuitenkin ole EFHK_DEL?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelimpas tässä joku kaunis ilta istahtaa koneelle ja tulla kuulolle sekä katselemaan tätä verkkotouhua. Pitänee käydä molemmat verkot katsastamassa, tosin eri päivinä, mutta kertokaapas mitä kannattaa pöydälle varata jos hommasta meinaa ihan oppiakkin jotain. Karttoja(mitä niistä)? Olenko ymmärtänyt oikein, että voin seurata jollain "karttapohjalla" missä mikäkin kone menee vai olenko ihan pihalla touhusta. Kiinnostaisi nähdä ja seurata minkälaisia koukeroita kentälle tultaessa tai sieltä pois lähdettäessä lennellään ja samalla saanee vähän käsitystä minkälaista populaa siellä pyörii...  ;D Jostainhan sitä on aloitettava vaikka lentämään en olekaan tulossa ilmeisesti pitkään aikaan.

 

Ehkä joku alottelijoiden häppeninki olisi myös ihan mielenkiintoinen seurattava.

 

-Mika K.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitset ASRC tai VRC -ohjelman kuuntelemiseen sekä koneiden seuraamiseen. Sinulla täytyy olla myös aktiiviset Vatsim tunnukset. Helsinki-Vantaata seuratessa sinulla tulisi olla EFHK:n kartat, mielellään kaikki jotta saat hyvän yleiskuvan. Kaiken materiaalin saat esim VACC -Finlandin sivuilta, missä myös linkki EFHK:n karttoihin. VRC -ohjelmaa olen vain vilkaissut, mutta se lienee monipuolisempi ja suositeltava. Näet esim. EFHK:n kiitotiet, ja niitä lähestyvät ja niiltä lähtevät koneet tutkaruudulta. Olen itse vasta aloittanut Vatsim -lentoni noin kuukauden teorialukemisen jälkeen. Aloitin suoraan IFR -lentosäännöillä ja MD11 koneella. Pidän itseäni hieman huonona opiskelijana, koska muistiin ei nykyään (vasta 40v.) tunnu jäävän mikään ellei kertaa samaa asiaa useasti. Suurena apuna on itselleni ollut kyllä EFHK:n liikenteen kuunteleminen jo vuosikymmeniä, jolloin fraseologia on jäänyt päähän, sekä myös kentän menetelmät. Joten ei muuta kun kuuntelemaan ja lukemaan teoriaa (jos lentäminen on jo hallussa). Voin sanoa että on vaivan arvoista :thmbup:

 

Lennonjohtajat / lentäjät lisätköön, jos jotain unohdin?

 

T: Mika

 

Edit: Ohje on Vatsim -verkkoon.

Edit2: ACRS=>ASRC

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti kaima tuosta infosta. Tosiaan nuo ohjelmat onkin jo tiedossa ja pitäis vaan latailla ja "anoa" tunnukset. Olen vieraillut tuolla verkkojen sivuilla ja vähän katsastanut juttuja. Tarkoitus olisi siis koittaa jotain saada irti siitä hommasta eikä vain istuskella iltaa koneella käsiin nojaillen ja haukotellen  ;D (mitä siitä nyt tuossa roolissa voi sitten saadakkaan, toivottavasti jotain). Nuo kartat pitää myös printtailla. Taitaa kuitenkin etelässä olla liikennettä enemmän seurattavaksi joten sinne sitten suunnistan kun aikaa löytyy.

 

-Mika K.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein plaania EFHK - VTBS. Voiko EFHK:lta lähteä MOHNI:n kautta? Näyttäisi olevan sisääntulopiste. Seuraavana olisi DOPIK. Täytyykö siis lähteä tässä tapauksessa EESTI:n tai GOGLA:n kautta ulos?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään