Teemu Pienimäki

VATSIM: Eurovision fly-in 12.5 1700UTC (2000LT)

18 viestiä aiheessa

VACC Finland järjestää maailmalla markkinoitavan Eurovision 2007 fly-in tapahtuman 12.5.2007 alkaen klo 1700UTC.

 

Tapahtuman tarkoituksena on saada Suomeen ja Helsinki-Vantaalle mahdollisimman paljon viisuvieraita illan finaaleja varten. Helsinki-Vantaan lennonjohtopisteet ovat miehitettuinä noin neljäksi tunniksi vielä Tampereen aluelennonjohdolla vahvistettuna. Yhteistyössä ovat mukana myös Tukholman ja Tallinnan aluelennonjohdot.

 

Viisufinaalien ratkettua tarkoitus on myös tarjota lennonjohtopalvelua erityisesti niille, jotka haluavat lentää uuteen voittajamaahan.

 

http://vacc.fi/eurovision

 

eurovision2007.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi suurin osa verkkolentäjistä pitävät tiukan kannan pysyäkseen siinä yhdessä ainoassa verkossa, niin minusta on ihan hyvä idea, että molempien verkkojen käyttäjille on tällainen tapahtuma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi suurin osa verkkolentäjistä pitävät tiukan kannan pysyäkseen siinä yhdessä ainoassa verkossa, niin minusta on ihan hyvä idea, että molempien verkkojen käyttäjille on tällainen tapahtuma.

 

Meillä Tikkakoskella S-marketin asiakkailla on ainakin tapana käydä vähän buuaamassa K-marketissa kun niilläkin on ajankohtaiseen tapahtumaan liittyvä teema.

 

Sama harrastus, eri paikka. Kuten Sami sanoi, no big harm done... Saavatpahan halukkaat lentää vaikka kaksi iltaa putkeen! ;)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(ps. ketjun otsikosta poiketen, Ivaolla päättivät herrat että vuoden 2007 päätapahtumien päivämäärät kerrotaan julki jo tammikuussa ettei tule päällekkäisyyksiä: http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,61730.0.html  )

 

 

Onneksi suurin osa verkkolentäjistä pitävät tiukan kannan pysyäkseen siinä yhdessä ainoassa verkossa

 

Mitä tämä muuten tarkoittaa. Mikä suurin osa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tämä muuten tarkoittaa. Mikä suurin osa?

 

Nämähän ovat niitä klassisia kysymyksiä ja tämähän asia ei tuolta kannalta pidä paikkaansa. Minä ajattelin vain siltä kannalta, että sellaisia lentäjiä on suhteellisen vähän, jotka lentävät aktiivisesti molemmissa verkoissa, joten suurin osa lentäjistä lentää siinä yhdessä samassa verkossa. Tuo Villen esimerkki oli aika hyvä vertauskuva. Kuinka valitettavaa se onkin, niin porukka on jakautunut niihin kahteen verkkoon ja minä en ainakaan ala tässä nyt vuorottelemaan kumpaan verkkoon menen, kun ehdin muutenkin lentämään niin vähän Vatsimissa.  :P

 

EDIT: 300

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse voisin pyrkiä osallistumaan molempien verkkojen eventteihin = maksimihyöty ja hauskuussuhde on taattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentääkö Finnair New Yorkkiin lauantaina AY005? On listallani sunnuntaina, mutta voisin lentää jo lauantaina.

Tuoltahan se kätevästi selviää: www.finnair.fi. Eli näyttäisi lentävän lauantaina kutsulla FIN5.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipahan sitten laskettua UTC ja LT väärinpäin, joten lennonjohtoahan ei ole paikalla 1420LT/1120UTC! Voisiko joku lennonjohtaja ystävällisesti olla EFESin alueella 1400LT/1100UTC Pääsisin matkaan aikataulun mukaan (FIN005) EFHK - KJFK lennonjohdon kera? Myöhemmin en enään viitsisi lähteä (perheen takia), ja Montrealissakin olisi Real Ops sopivasti. Muuten ei olisi niin merkitystä, mutta kun kyseessä on vasta kolmas Vatsim -lento, enkä ole kertaakaan lähtiessä saanut Helsinki-Vantaalta ATC -palvelua, niin toisi lisää realismia ja ennenkaikkea kokemusta  :-[.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ainoastaan EFES on paikalla, niin pyydänkö aluksi reittiselvityksen sanomatta miltä kentältä, ja mikä on määränpää? Näin olettaisin, koska lentosuunnitelmahan näkyy LJ:lle!

 

T: Mika (The Newbie) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ainoastaan EFES on paikalla, niin pyydänkö aluksi reittiselvityksen sanomatta miltä kentältä, ja mikä on määränpää? Näin olettaisin, koska lentosuunnitelmahan näkyy LJ:lle!

 

T: Mika (The Newbie) ;D

 

Selvitys pyydetään EFESiltä samoin kuin se pyydettäisiin deliveryltä.

 

E: no tässä vielä esimerkki: "Päivää Tampere radar, FIN5, at gate 31, request clearance to Kennedy, information bravo."  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin ajattelinkin (aloittelijan epävarmuutta ilmassa). Olen toki lukenutkin sen oppaista, mutta joskus vain tuntuu että haluan vääntää rautalangasta yksinkertaisenkin asian (ajattelin siis asiaa EFESin kannalta) ;D Enkä tiedä oikeastaan mitään lennonjohtajan näkemistä asioista.

 

T: Mika

 

Edit: Kysykää Monoselta, niin varmaan saatte kuulla totuuden.... ;D Ei vaan, Mika on ollut kärsivällinen ja auttavainen reitti ym. asioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos ATC -palvelusta Helsingissä. Mokailulta en säästynyt, kun epähuomiossa otin yhteyden EFES:iin Helsingin tutkan asemasta. Tämä johtui siitä että olin aiemmin olettanut vain Tampereen olevan paikalla. No seuraavalla kerralla sitten täytyy huomioida asiat sen mukaan mitä palvelua on paikalla. Islanti alkaa häämöttää. Hyvää viisu -eventtiä kaikille.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava lento. Tosiaan kolmas Vatsim -lentoni, ja ensimmäistä kertaa ATC -palvelua sekä lähdössä että laskussa. Kuten aiemmin mainitsin, niin kämmäystä sattui hieman EFHK:lla (otin yhteyden EFES:iin, vaikka EFHK radar oli paikalla. Tästä johtuen RUNEN 1A ei mennyt aivan kartan mukaan.

 

EFES luovutti Sweden controllille FIR:n rajalla, ja Ruattalaisten komennossa mentiin sitten kohti Osloa. Lennonjohtopalvelu katkesi alkaakseen taas Montreal centerin ohjauksessa pinnalla F380. Montreal luovutti Bostonille, joka ohjasi ENE4 tuloreitin alkuun KENNEBUNK:lle ja ylittämään TRAIT pinnalla 240. Kyselin Bostonilta tietoa KJFK:n laskukiitotiestä, jolloin ilmoitti ettei palvelua ole tarjolla joten ei pysty kyselemään. Olin valinnut sään perusteella laskun kiitotielle 13L, jossa siis ILS. CALVERTON pyydettiin ylittämään pinnalla 120 / 250kt max, juuri kuten ENE4 lähestymiskartassakin lukee. Ennen CALVERTON:in ylittämistä heräsi kuitenkin eloon KJFK ATIS, ja laskeutuville annettiin kiitotiet 13L / 13R.

 

Hetki tämän jälkeen New York APPROACH tuli eetteriin ja perään KJFK TOWER. ENE4 reitin päästä alkoi NY_APP antamaan vektoreita laskuun kiitotielle 13R. Laskeuduttuani 2000ft huomasin näkyvyyden erittäin niukaksi, tällön APP kysyi onnistuuko lasku visuaalissa kiitotielle 13R (ei ILS:ää). Hieman yllättäen kun kysely tuli, niin vastasin myöntävästi. Ennen vuoroani oli ainakin yksi kone ilmoittanut GOEING MESH. Kyseli sitten onko FIELD IN SIGHT, johon minä että NEGATIVE. Lopulta KJFK tuli näkyviin, ja siirryin tornille joka antoi luvan laskuun. Kenttä tuli todellakin viime hetkellä näkyviin, jotta koneen sai taipumaan laskuun.

 

Liikennettä Montrealissa (real ops päällä) oli valtavasti. Myös Bostonissa oli aika säpinää. Herroittelu lentäjiltä lennonjohdolta jotain kysyttäessä, SIR -sanaa käyttäen oli täysin uutta. Erittäin herrasmiesmäisiä olivat sekä lentäjät että lennonjohtajat "suuressa maailmassa", vaikka muutama vuoro siellä kyselikin mitä ihmeellisimpiä ohjeita (tuskin karttoja koskaan nähneetkään) ;D.

 

Lopuksi: Lento oli mukava ja haastava, en sanoisi kuitenkaan vaikeaksi. Ohjeet menivät kerralla läpi, tosin kerran jouduin pyytämään FIX:in nimen toistoa ja kerran headingia uudelleen.

 

Kiitokset vielä kerran lennonjohtajille Helsingin päässä.

 

Tässä rullaataan kohti terminaali kahdeksaa, lähtevää liikennettäkin laskujen lomassa oli.

 

[ attachment removed ]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään