Sami Puro

Lentorajoituksia MM-kisoista

18 viestiä aiheessa

 

Nyt rupes ahistaa!

 

Missäköhän ilmailuviranomainen kertoo mitä tarkoittaa

"helsingin lähialueen sektori A" ?

"helsingin lähialueen sektori B" ?

"helsingin lähestymisalueen sektori B" ?

 

Lentelen jonkun verran Malmilta ja Malmille, mutta en ole näitä olioita kuullut edes mainittavan. Mistään kartasta en löytänyt selityksiä, en ICAO, en VFR Reittikartta, en Malmin VAC, en Vantaan VAC enkä tietty edes tuosta AIP SUP-kartasta.

 

No on mulla arvauksia, mutta niillä ei vissiin saa lentää(?)

/Lare

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos minä arvaan ääneen :P .. Helsingin lähialueen A sektori on tämä "itse" lähialue, GND-1300 ja B on Malmin päällä oleva 700-1300 ft alue. Koska nuo kaksi ovat ne ainoat olemassaolevat Helsinki CTR:t.

 

Tuota että mikä noista palasista on lähestymisalueen B-sektori, en arvaile (tai sitten arvaan, että tuo 1300-FL195 osuus, lähinnä kenttää ja joka menee Hesan keskusta-alueen päälle)... Viisaammat voivat valistaa.

 

Eipä minullakaan parista kartasta heti silmään osunut. Edes tässä TMA-kartassa ei noita ole kirjaimin eritelty. Muistaakseni nuo oli jossain lapussa kerrottu, kun tämä uusi aluejako tuli voimaan silloin vuonna x.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäköhän ilmailuviranomainen kertoo mitä tarkoittaa

"helsingin lähialueen sektori A" ?

"helsingin lähialueen sektori B" ?

"helsingin lähestymisalueen sektori B" ?

 

AIP:ssa. AD 2.1 EFHK:n kohdalla kerrotaan, että CTR:n osalta asia on kuten tuossa aiemmin on jo kerrottu. Osassa ENR 2.1 kerrotaan puolestaan TMA B:n oleven juurikin tuo 1300-2500ft kakku.

 

-Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tero. Tuota dataa juuri kaipasin.

 

Oma arvaukseni osui, tällä kertaa: alkuperäinen CTR, Malmin päällä oleva CTR-viipale ja ruumisarkku, mutta....

 

Kun kerran AIP ei ole netissä, ja vaikka olisikin, niin olisi viranomaiselta fiksua laatia AIP SUP nettiin niin, ettei sen ymmärtämiseksi tarvitsisi kahlata koko ilmailusäännöstöä läpi!

 

On muuten kummallista, että ilmatiloilla on nimet, esim. "CTR sec A", mutta ne eivät ilmene kartoista?

 

No, tämä on väärä foorumi purnata. Täytyypä kirjoittaa laitokselle.

/Lare

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran AIP ei ole netissä

 

Osoitteesta http://www.ead.eurocontrol.int/ löytyvät useimpien Euroopan maiden (myös Suomen) AIP:t. Palvelun käyttöliittymä on huono ja se edellyttää rekisteröitymistä, mutta pienellä harjoittelulla tuo kelpaa paremman puutteessa.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ILL yksinkertaisti asiaa siten että ei tarvitse osata lukea AIP:tä ja/tai ei tarvitse miettiä mikä on paikallislento ja mikä ei... tai mikä on sektori B:n alla tai...:P

 

+   REF AIP SUP 47/05, KOHTA 1.2.

    KIRJALLINEN LENTOSUUNNITELMA VAADITAAN KAIKILTA LENNOILTA

    HELSINGIN LÄHESTYMISALUEEN SEKTORI B ALAPUOLISESSA ILMATILASSA

    SEKÄ MALMIN LÄHIALUEELLA, MYÖS TWR OPR HR ULKOPUOLELLA.

    01AUG05 0000 - 14AUG05 2359 (EFHK/1/K4923/05)

 

+   TEMPO RAJOITUSALUE EF R101 - HELSINKI GAMES PERUSTETTU 06-14AUG.

    YLEISURHEILUN MM-KILPAILUJEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA

    JA JÄRJESTELYJÄ 01AUG-14AUG. SFC-2000FT AMSL.

    01AUG05 0000 - 14AUG05 2359 (EFHK/1/K4599/05, AIP SUP 47/05)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että lentäessään Savikossa laskukierroksessa, on pilotin tehtävä tästä etukäteen lentosuunnitelma? Pitäisikö Savikossa lentävän pilotin huomata lukea ennen lentoaan Malmin (tai Vantaan) NOTAMit vai onko tieto saatavilla jossain muualla, sillä Savikkoa koskevaa NOTAMia ei näytetä julkaistun?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla supplementissahan mainittiin, että ei koske laskukierrosliikennettä.

 

Tuo NOTAMihan on muuttunut AIP-SUPista siten, että matkalentojen sijaan siinä lukee pelkästään kaikki lennot eli enää muita kuin matkalentoja ei ole suljettu pois tuosta vai muuttaako tuo NOTAMi ainoastaan tiettyä osaa AIP-SUPista?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

+  REF AIP SUP 47/05, KOHTA 1.2.

    KIRJALLINEN LENTOSUUNNITELMA VAADITAAN KAIKILTA LENNOILTA

    HELSINGIN LÄHESTYMISALUEEN SEKTORI B ALAPUOLISESSA ILMATILASSA

    SEKÄ MALMIN LÄHIALUEELLA, MYÖS TWR OPR HR ULKOPUOLELLA.

    01AUG05 0000 - 14AUG05 2359 (EFHK/1/K4923/05)

 

+  TEMPO RAJOITUSALUE EF R101 - HELSINKI GAMES PERUSTETTU 06-14AUG.

    YLEISURHEILUN MM-KILPAILUJEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA

    JA JÄRJESTELYJÄ 01AUG-14AUG. SFC-2000FT AMSL.

    01AUG05 0000 - 14AUG05 2359 (EFHK/1/K4599/05, AIP SUP 47/05)

 

Minä ainakin ymmärtäisin tuon niin, että kaikilta lennoilta vaaditaan se kirjallinenen suunnitelma. Kyllä niitä tänään sitten tehtiinkin myös laskukierrokseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>> Pitäisikö Savikossa lentävän pilotin huomata lukea ennen lentoaan Malmin (tai Vantaan) NOTAMit vai onko tieto saatavilla jossain muualla, sillä Savikkoa koskevaa NOTAMia ei näytetä julkaistun?>>

 

 

Harvemmin noista korpikentistä notameja julkaistaan paitsi silloin kun lentopaikan pitäjä sitä erikseen pyytää. Niillehän useinmiten lennetään täysin omalla vastuulla (kannattaa esim. lukea koneen vakuutuskirjan pienellä painettu teksti koskien vakuutuksien voimassaolon edellyttämää lentopaikan kunnostustasoa) .

 

Ilmatilaa koskevat rajoitukset löytyy useinmiten melkein reaaliajassa bulletiinien en-route osiosta eli sieltä mistä löytyy ammunnat tms.

 

Ohessa oletan myös Savikkoa koskevaa tietoa (löydettävissä netistä) eli viitenotamit lukemalla selviää asianlaita kokolailla täydellisesti.  kannattaa Kannattaa kuitenkin muistaa että nettitieto ei ole ajantaisaista vaan lennonvalmisteluun käytettävä materiaali kannataa tässä tapauksessa varmistaa aina  joko EFES tai HK/HF briefingeistä (HF briefing saattaa olla sattuneesta syystä hieman ruuhkautunut  :P )

 

EN-ROUTE:

 

RAC

EFR101/HELSINKI GAMES

+   TEMPO RAJOITUSALUE EF R101 - HELSINKI GAMES PERUSTETTU 06-14AUG.

    YLEISURHEILUN MM-KILPAILUJEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA

    JA JÄRJESTELYJÄ 01AUG-14AUG. SFC-2000FT AMSL.

    01AUG05 0000 - 14AUG05 2359 (EFHK/1/K4599/05, AIP SUP 47/05)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

RAC

EFR101/HELSINKI GAMES

+   TEMPO RAJOITUSALUE EF R101 - HELSINKI GAMES PERUSTETTU 06-14AUG.

    YLEISURHEILUN MM-KILPAILUJEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA

    JA JÄRJESTELYJÄ 01AUG-14AUG. SFC-2000FT AMSL.

    01AUG05 0000 - 14AUG05 2359 (EFHK/1/K4599/05, AIP SUP 47/05)

 

 

Ihan vain piruillakseni kysyn.

Kun teen kirjallisen plaani laskukierrokseen,

joutuukos torni lähettämään joka läpilaskusta ARRin ja DEPin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäys edelliseen viitaten oheiseen en route bulletiiniin: Ovatten kehvelit unohtaneet viitekohdista maininnan HK/1/K4924/05 ja HF K4923/05 notameihin mutta eiköhän asia kohtapuoleen korjaannu. :D

 

EN-ROUTE:

 

RAC

EFR101/HELSINKI GAMES

+   TEMPO RAJOITUSALUE EF R101 - HELSINKI GAMES PERUSTETTU 06-14AUG.

    YLEISURHEILUN MM-KILPAILUJEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA

    JA JÄRJESTELYJÄ 01AUG-14AUG. SFC-2000FT AMSL.

    01AUG05 0000 - 14AUG05 2359 (EFHK/1/K4599/05, AIP SUP 47/05)

 

Jaska: ei tarvitse lähettää kuin yksi DEP sähke..aivan kuten jos lähdet matkalennolle useammaan valvotun kentän kautta jonnekin niin silloinkin lähtee vain yksi DEP sähke eli välilaskukentät ei lähettele erikseen DEP ilmoituksia lennosta joka on jo jonkin ATS elimen toimesta aktivoitu järjestelmiin  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatten kehvelit unohtaneet viitekohdista maininnan HK/1/K4924/05 ja HF K4923/05 notameihin mutta eiköhän asia kohtapuoleen korjaannu. :D

 

ref lisätty!  8)

 

Edit: Ja Notam K4599/05 laitettu tulostumaan myös Savikon lentopaikalle sekä helikopteri kentät EFHE, EFHY ja EFEJ  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tossa jokin syy, miksi muiden kenttien NOTAMeissa ainoastaan viitataan tuohon lentotoimintaa rajoittavampaan eikä julkaista sitä suoraan? Tuollainen viittaus saattaisi joltain jäädä huomaamatta ja tarkastamatta.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tossa jokin syy, miksi muiden kenttien NOTAMeissa ainoastaan viitataan tuohon lentotoimintaa rajoittavampaan eikä julkaista sitä suoraan? Tuollainen viittaus saattaisi joltain jäädä huomaamatta ja tarkastamatta.

 

-Tero-

 

Viranomainen ei oleta, vaan tietää että KAIKKI maailman pilotit osaavat tulkita julkaistut tiedot sekä hakea mahdollisen lisätiedon oikeasta paikasta.  :P

 

P.

 

"On aikoja, jolloin minua hävettää kuulua ihmiskuntaan." (Kirk Douglas Stanley Kubrickin mestariteoksessa Kunnian Polut, 1957

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Errare humanum est"

 

Eli uskotteko että olisi voinut jäädä vahingossa pois? No, reklamaatio tehty eli selvittelyt jatkunevat virka-ajan puitteissa...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään