Guest flaitsimulaatori

Moneenko eri verkkoon haluaisit verkkolentäjien jakaantuvan?


50 viestiä aiheessa

Olenpa taas kerran ihmetellyt tätä asiaa ja päätin laittaa oikein äänestyksenkin.

 

Muutama fakta alkuun:

 

Suomen vatsimin osastossa on n. 480 rekisteröitynyttä käyttäjää. Heistä arviolta 1/3:sa lentää aktiivisesti.

 

Suomen ivaon osaston käyttäjämääriä en tiedä, mutta arvioisin, että ivaossa lentää aktiivisesti 50-250 suomalaista henkilöä.

 

Tällä hetkellä vatsimissa on 183 lentäjää ja 30 lennonjohtajaa online.

 

Tällä hetkellä ivaossa on 326 lentäjää ja 69 lennonjohtajaa online.

 

Jos nämä yhdistettäisiin nyt olisi 509 lentäjää ja 99 lennonjohtajaa online.

 

Kertokaa siis tyhmälle, että mikä järki tässä verkkolentäjien kahtia jakamisessa on? Kummassakin verkossa lienee kuitenkin tavoitteena simuloida mahdollisimman realistisesti oikeaa lentämistä ja lennonjohtamista?

 

Kaikille olisi parempi jos olisi vain yksi verkko (vaikka FSN, Flight Simulation Network  :P)).

 

Mielipiteitä kaivataan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatus on hyvä ja kaunis, mutta ihmisillä on taipumus olla eri mieltä. Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän mielipiteitä. Usein nämä mielipiteet johtavat kahtia jakautumiseen. Näin on käynyt verkkolentoyhteisöille.

 

Valitettavaa, mutta totta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutuna heittäisin, että arviosi suomalaisten määrästä niin Vatsimissa kuin Ivaossa on aikalailla yläkanttiin.

 

Aki varmaan kaivanee tilastoja, mutta koko Euroopan alueellahan Ivaossa on noin 30% lentäjiä/lennonjohtajia keskimäärin kuin Vatsimissa. USA:ssa taas lähestulkoon päinvastoin.

 

Mutta asiaan. Verkkojen yhdistymiseen en usko. Toiseksiedelliseen kirjoittajaan viitaten  ;)  Eli siksi ehkä koko kysymys on vähän turha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ivaolaiset ei halua yhdistyä.  :thmbdn:

Kannattaa ehkä vähän miettiä mitä sanoo...

 

Tämä kysymys olisi ehkä ollut ajankohtaisempi ennen kuin Ivaon osasto perustettiin... Nojoo mene ja tiedä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ehkä vähän miettiä mitä sanoo...

 

Nojaa, molemmat ivao-miehet jotka ovat tähän ketjuun kirjoittaneet ovat selkeästi sitä mieltä, ettei verkkojen tulisi yhdistyä. Eikä siellä ivaon puolella muutenkaan tunnuta vatsim-miehiä arvostettavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojaa, molemmat ivao-miehet jotka ovat tähän ketjuun kirjoittaneet ovat selkeästi sitä mieltä, ettei verkkojen tulisi yhdistyä.

Ai, minähän sanoin, että ajatus on hyvä. En vain pidä sitä realistisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen vaan, että mitä ihmettä siellä päässä on pyörinyt kun on ylipäätään keksitty jakaa Suomen verkkolentäjät kahteen eri verkkoon. Onhan tämä saattanut tuoda muutaman harrastajan lisää, mutta hyöty saavutettuun nähden jää kuitenkin erittäin pieneksi.

 

Kertokaa nyt suoraan minulle, että miksi näin on ollut järkevää tehdä. Haluaisin kovasti tietää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin puolueettomana mielipiteenä (en siis lennä vielä kummassakaan verkossa) sanoisin verkkojen yhdistämisen olevan melko naiivi ajatus. Jos kahta näin suurta verkkoa aletaan yhdistämään niin sitä tehdään toisen kustannuksella. Kiistaa tulee jossain kohtaa nimestä (kumpi pidetään, VATSIM vai IVAO vai keksitään uusi?), toimintaperiaatteista jne. On niin monta asiaa jossa toisen pitäisi myöntyä ja kumpi sitten myöntyykään? Lisäksi työmäärä olisi vain niin valtava. Miten käy käyttäjien tunnusten ym. On myös kova työ tehdä kokonaan uudet yhdistetyt internet-sivut ja kitkeä kaikista materiaaleista esim. sana "VATSIM" pois jos nimestä ei päästä yhteisymmärrykseen. Ei vain toimi.

 

Ps. Olisi siis upea juttu jos verkot yhdistyisivät, mutta..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin puolueettomana mielipiteenä (en siis lennä vielä kummassakaan verkossa) sanoisin verkkojen yhdistämisen olevan melko naiivi ajatus. Jos kahta näin suurta verkkoa aletaan yhdistämään niin sitä tehdään toisen kustannuksella. Kiistaa tulee jossain kohtaa nimestä (kumpi pidetään, VATSIM vai IVAO vai keksitään uusi?), toimintaperiaatteista jne. On niin monta asiaa jossa toisen pitäisi myöntyä ja kumpi sitten myöntyykään? Lisäksi työmäärä olisi vain niin valtava. Miten käy käyttäjien tunnusten ym. On myös kova työ tehdä kokonaan uudet yhdistetyt internet-sivut ja kitkeä kaikista materiaaleista esim. sana "VATSIM" pois jos nimestä ei päästä yhteisymmärrykseen. Ei vain toimi.

 

 

Voitaisiinhan sitä alkuun vaikka soveltaa pitämällä molemmilla omat nettisivut ja omat ohjelmat, kunhan johtajat ja liikenne saataisi sorvattua samaan verkkoon.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiistaa tulee jossain kohtaa nimestä (kumpi pidetään, VATSIM vai IVAO vai keksitään uusi?), toimintaperiaatteista jne.

 

Tietysti VATSIM:na pysyisi. Miksi esim. Ferrariin pitäisi alkaa ottamaan osia Ladasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa siis tyhmälle, että mikä järki tässä verkkolentäjien kahtia jakamisessa on? Kummassakin verkossa lienee kuitenkin tavoitteena simuloida mahdollisimman realistisesti oikeaa lentämistä ja lennonjohtamista?

 

Kaikille olisi parempi jos olisi vain yksi verkko (vaikka FSN, Flight Simulation Network  :P)).

 

Tuohan olisi hyvä idea,kuten moni on kommentoinutkin. Mutta tämä edelleen on väärä ympäristö tämän asian ajamiseen, koska kukaan meistä täälä käyvistä ei tällaisista asioista päätä. Ja sitäpaitsi täälä keskusteluun osallistuvat ihmiset ovat harvinaisen samaa mieltä siitä että yksi verkko on parempi kuin kaksi. Eli suuntaa tämä lobbaaminen tuonne kummankin verkon hallintoon, jos heidät saat vakuuttukseeksi ja puhuttua ympäri, niin jotain edistystä asiaan voisi tullakin. Mutta helppoa se tuskin tulee olemaan.

 

Voitaisiinhan sitä alkuun vaikka soveltaa pitämällä molemmilla omat nettisivut ja omat ohjelmat, kunhan johtajat ja liikenne saataisi sorvattua samaan verkkoon.?

Noi nettisivut tai softat ei varmasti se ongelma ole. Enemmänkin toi kummankin verkon johtoportaiden haluttomuus tähän ( = menettää paikkansa)

 

Tietysti VATSIM:na pysyisi. Miksi esim. Ferrariin pitäisi alkaa ottamaan osia Ladasta?

 

Mielenkiintoinen vertaus. Millä perusteella IVAO on sinusta lada? itseasiassa IVAO:ssa on alkuvuoden aikana ollut lennonjohto- ja lentotunteja 9% enemmän kuin VATSIM:ssa. Eli kuulisin mielelläni tarkemmin perustelut tuohon.

 

Ihmettelen vaan, että mitä ihmettä siellä päässä on pyörinyt kun on ylipäätään keksitty jakaa Suomen verkkolentäjät kahteen eri verkkoon. Onhan tämä saattanut tuoda muutaman harrastajan lisää, mutta hyöty saavutettuun nähden jää kuitenkin erittäin pieneksi.

 

Kertokaa nyt suoraan minulle, että miksi näin on ollut järkevää tehdä. Haluaisin kovasti tietää...

 

Se, mitä ylipäätään miksi asiasta olet pitänyt ääntä, taitaa olla nimenomaan suomalaiset ovat eri verkoissa eikä se, että on kaksi verkkoa? Tästä sun on turha olla kovinkaan huolissasi, koska ei meitä IVAO:n puolella lukumääräisesti ole kuin parisen kymmentä aktiivista (mutta ehkäpä sitäkin aktiivisempaa) harrastajaa. Se, miksi meillä on jo nyt lähes yhtä paljon liikennettä kun VATSIMin puolella Suomessa johtuukin nimenomaan siitä, että IVAO:n Eurooppassa on 45% enemmän lentoliikennettä kuin taas VATSIM:n puolella Euroopassa. Eli vaikka kaikki IVAO:n suomalaiset siirtyisi VATSIM:iin, olisi maailmanlaajuisesti muutos sama kuin kaataisit vesilasin valtamereen. Ja jo pohjoismaiden l Eroa hyvin kuvaa että, vaikkapa tammikuusta tähän hetkeen on IVAO:ssa Suomen alueella lentotunteja 2963 ja VATSIM:ssa 3545. Mutta lennonjohtoa oli samana ajankohtana 854 tuntia kun VATSIM:ssa sitä oli 1866 tuntia. Ja lennonjohtohan on molemmissa verkoissa suomalaisten vastuulla.

 

Kun IVAOn Suomen osastoa perustettiin ei se idea ollut tietenkään jakaa suomalaisia kahtia, vaikka se toki väistämättä oli edessä. Muun IVAO Finlandin staffin puolesta en voi sanoa että mitä on silloin päissä liikkunut. Mutta omalta osalta tätä siirtymistä pohdin, kun multa kyseltiin että tulisinko webmasteriksi. Silloin VACC Finland oli melko passiivinen pidemmän aikaa eikä se siitä aktivoitunut vaikka siitä oli aika paljon juttua irkkikanavilla ja siitä taisi usempi tuola heidän forumilla heille vihjaillakin... Yleisestikin se vaikutti toimintaan niin että toiminta tuntui hieman hiipui. Sitten kun noita tilastoja aloin silloin keräämään ja kun huomasin kuinka paljon enemmän toimintaa oli IVAO:n puolella Euroopassa, niin päätös ei enään ollut vaikea. Nämä siis ne suurimmat omalta osaltani päätökseen "johtaneet" syyt oli vuosi sitten.

 

- Aki

 

Edellä mainitut tilastoluvut perustuu nyt yli 7kk aikana molemmista verkoista samalla tavalla kerättyyn aineistoon (aineisto on samaa mitä ServInfo jne käyttää). Aineistoa kerätään 2 minuutin välein, 24 tuntia päivässä ja 7 päivää viikossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tän kinastelun sijaan kannattaa miettiä sitä, minkä Aki totesikin: IVAO Finlandin ilmestyminen "pelikentälle" on kummasti motivoinut VACC Finlandia hereille. Jos se IVAO on uhka, kannattaa keskittyä enemmän sen oman toiminnan kehittämiseen ja hyvien, monipuolisten tapahtumien järjestämiseen nimenomaan niin että kumpikin hyötyy pienestä kilpailusta. Ei se ole teiltä pois jos joku lentää siinä toisessa verkossa. Määrät on kuitenkin niin pieniä että enemmän iloa tulee siitä jos värkkäätte vuoronperään hyviä tapahtumia ja mietitte josko esim teette niitä lennonjohtokelppareita molempiin verkkoihin, niin voisi porukalla saada tehtyä esim isoja flaikkareita kun olisi enemmän porukkaa tekemässä. Softat on kuitenkin ilmaisia, joten on aika se ja sama kumman mokkulan sieltä simusta käynnistää flaikkariin osallistumista varten. Jos samat jätkät johtaa kummassakin verkossa, ei siinä ole edes mitään eroa tasonkaan kanssa, ei "ivao" ole itsessään kuin verkko joka käyttää ihan samaa protokollaa kuin vatsiminkin verkko - ihmiset sen tekee ja kummassakin verkossa on hyviä ja vähemmän hyviä lennonjohtajia ja lentäjiä :)

 

Jos kaksi verkkoa on noin iso ongelma, miksi sitten ette voi johtaa ja lentää molemmissa ja näin yhdistää niitä? Lentäjillehän se on vain enemmän valinnanvaraa tapahtumien suhteen.

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja mietitte josko esim teette niitä lennonjohtokelppareita molempiin verkkoihin, niin voisi porukalla saada tehtyä esim isoja flaikkareita kun olisi enemmän porukkaa tekemässä.

//Tuomas

 

Yeah right. Itse yritin osallistua IVAO:ssa järjestettävään euroviisuflaikkariin, laitoin ensimmäisten joukossa viestiä menemään, että olen kiinnostunut. No, mitään paikkaa ei sieltä mulle tietystikkään löytynyt, koska olen niin peelo, ja heitän huonoa läppää foorumilla ivaosta jne. Että se siitäkin "toisen verkon luomasta mahdollisuudesta"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yeah right. Itse yritin osallistua IVAO:ssa järjestettävään euroviisuflaikkariin, laitoin ensimmäisten joukossa viestiä menemään, että olen kiinnostunut. No, mitään paikkaa ei sieltä mulle tietystikkään löytynyt, koska olen niin peelo, ja heitän huonoa läppää foorumilla ivaosta jne. Että se siitäkin "toisen verkon luomasta mahdollisuudesta"

 

Sinulle kerrottiin tietääkseni kohta kohdalta syyt miksi et tullut valituksi.

 

1. Lennonjohtajan aktiivisuus verkossa.

2. Kokemus valittuun positioniin (tässä tilanteessa ei kyse sinusta, koska olisi voitu sijoittaa tässä tapauksessa positioniin kuin positioniin)

3. Ymmärrät hyvin itsekin, että täällä jauhamalla skebeliä verkostamme jne. ei todellakaan paranna mahdollisuuksia päästä johtamaan tapahtumaamme tai edistämään yhteistyötämme verkkojemme välillä.

4. Sinulle tarjottiin loppujen lopuksi vielä näidenkin vaihtoehtojen jälkeen DEL positionia, mutta se ei sinulle kelvannut. Ja tosiaan on vaikea ottaa ihmistä mihinkään positioniin jos hän tulee 2 vko ennen tapahtumaa kysymään paikkaa ja ei ole pienintäkään sosiaalisuutta tai aktiivisuutta verkkoa kohtaan.

 

Tv. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kehdattu suoraan sanoa, ettei tämmösiä vatsim-heeboja siellä kaivata. Mutta se tulikin jo harvinaisen selväksi.

 

Kyllä mekin pyydettiin esim. Puron Samia johtamaan meidän real ops tapahtumaan, vaikkei olekkaan ollut vatsimin kanssa enää pitkään aikaan missään tekemisissä, muttei se mitään olisi haitannut. Osaavia kavereita flaikkareissa tarvitaan aina. Ilmeisesti teillä on kuitenkin siellä hieman erilaiset toimintaperiaatteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kehdattu suoraan sanoa, ettei tämmösiä vatsim-heeboja siellä kaivata. Mutta se tulikin jo harvinaisen selväksi.

 

Kyllä mekin pyydettiin esim. Puron Samia johtamaan meidän real ops tapahtumaan, vaikkei olekkaan ollut vatsimin kanssa enää pitkään aikaan missään tekemisissä, muttei se mitään olisi haitannut. Osaavia kavereita flaikkareissa tarvitaan aina. Ilmeisesti teillä on kuitenkin siellä hieman erilaiset toimintaperiaatteet.

 

Ehkäpä tasa-arvo on sitten yksi peruselementeistä. Olisi väärin jättää aktiiviset johtajat pois johtotehtävistä jos ne siihen haluavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4. Sinulle tarjottiin loppujen lopuksi vielä näidenkin vaihtoehtojen jälkeen DEL positionia, mutta se ei sinulle kelvannut. Ja tosiaan on vaikea ottaa ihmistä mihinkään positioniin jos ei ole pienintäkään sosiaalisuutta tai aktiivisuutta verkkoa kohtaan.

 

Tai siis lähinnä EETT:tä, joka loppupeleissä olisi ollut aktiivisempi kuin esim. EFES:n 1. sektori.

 

Ei vaan kehdattu suoraan sanoa, ettei tämmösiä vatsim-heeboja siellä kaivata. Mutta se tulikin jo harvinaisen selväksi.

 

Valintakriteerit tapahtumiin on kokemus ja aktiivisuus. Eli kyse on, kuten Jukka tuossa vastasikin, pelkästään siitä, että tarjolla oli aktiivisempia lennonjohtajia avoimiin positioihin ja kaikki suunnitellut positiot (Tallinnaa ja DELä lukuunottamatta) saatiin täytettyä. Jos lennonjohtaja johtaa VATSIM:ssa, se katsotaan vain eduksi, koska kokemusta se lisää ihan samalla lailla kuin IVAO:n puolellakin johtaminenkin.

 

Jos tässä asiassa on vielä jotain epäselvää niin ota yhteys Samiin tai minuun vaikka privaviestillä. Tässä sitä on turha ruotia eikä liity tähän aiheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kehdattu suoraan sanoa, ettei tämmösiä vatsim-heeboja siellä kaivata. Mutta se tulikin jo harvinaisen selväksi.

 

Kyllä mekin pyydettiin esim. Puron Samia johtamaan meidän real ops tapahtumaan, vaikkei olekkaan ollut vatsimin kanssa enää pitkään aikaan missään tekemisissä, muttei se mitään olisi haitannut. Osaavia kavereita flaikkareissa tarvitaan aina. Ilmeisesti teillä on kuitenkin siellä hieman erilaiset toimintaperiaatteet.

 

Kiitos sinulle. Tässä ketjussa olevien kommenttien perusteella ei ole enää mitään vaikeuksia valita kummassa verkossa lentää sitten jos joskus aikaa siihen riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...tämähän on mielenkiintoinen keskustelu. Itse en verkossa lennä ja tuskin vielä pitkään aikaan sinne uskaltaudunkaan, mutta tässä ketjussa alkaa hommat hahmottumaan ja totuus paljastumaan. Olen ollut siinä uskossa, että molempien verkkojen väki on ns. hyvää pataa keskenään, mutta ilmeisesti pinnan alla kuohuu (ainakin osalla porukkaa) jos edellä oleviin viesteihin on uskominen. Ivao vaikuttaa ainakin aloittelevan pilotin silmissä mukavammalle ympäristölle, mutta toisaalta... :-\ . Uskoakseni nämä ketjut ovat tärkeässä roolissa kun aloitteleva verkkopilotti miettii mihin menee joten kannattanee miettiä millaisen kuvan "omasta" verkosta antaa. Totuus tosin on muistettava kertoa jos pysyviä jäseniä kaivataan. Odotellaanhan taas vastapuolen vetoa  ;D

 

-Mika K.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos edellä oleviin viesteihin on uskominen.

 

Itse ainakin olen näitä kommentteja heitellyt pieni pilke silmäkulmassa kokoajan (niin kuin Mikakin  ;) )  Niin kuin varmaan osa ymmärtääkin jos mua paremmin tuntee. Joten tämän ketjun, tai mun kärjistettyjen kommenttien pohjalta ei kannata tosiaan lähteä mitään suuria johtopäätöksiä tekemään suuntaan taikka toiseen.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään