Guest Janne

Finnterrain FSX:lle? (Oli: Re: FSX SP1 julkaistu!)

16 viestiä aiheessa

Kertoisikos joku Finnterrainin tekijöistä, miten nuo saaret on siinä tehty? FsX:ssä saaret tehdään "polygon hole" -objekteilla.

 

Jep, FT:ssä saaret on raa'asti vesipolyjen päälle lätkäistyjä maapolyjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, FT:ssä saaret on raa'asti vesipolyjen päälle lätkäistyjä maapolyjä.

 

Ok, tuo selittääkin heti, miksi ne eivät toimi FsX:ssä. FsX:ssä pitää olla sekä polygon hole, että maapoly.

Maapoly tosin voi olla isompi kuin tuo reikä, eikä sen tarvitse olla saman muotoinenkaan.

 

Luultavasti tuo on tosin helppo korjata, koska jollain lienee nuo FinnTerrainin filet xml-muodossa.

Nopeasti ajatellen pitäisi riittää kopioida ne maapolyt ja muuttaa niiden tyyppi polygon holeksi, niin

että saadaan jokaista maapolyä vastaava reikä vesipolyihin.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti tuo on tosin helppo korjata, koska jollain lienee nuo FinnTerrainin filet xml-muodossa.

Nopeasti ajatellen pitäisi riittää kopioida ne maapolyt ja muuttaa niiden tyyppi polygon holeksi, niin

että saadaan jokaista maapolyä vastaava reikä vesipolyihin.

 

Valitettavasti ei luonnistu ihan noin yksinkertaisesti.

 

FT:n sorsat ovat kaikki kyllä toki minulla tallessa, mutta xml:ää tuo prosessi ei ole nähnytkään. Alkuperäiset datat ovat ihkaomassa Terratool* -formaatissa. Näissä tiedostoissa on kaikenlaista vänkää erikoisuutta, alkaen siitä että kaikki data on suomalaisten karttojen käyttämässä KKJ-projektiossa.

 

FT:n FS9-versioon tämä data on jytistelty FS9:n SDK:n ymmärtämäksi BGLC-koodiksi. Tässä vaiheessa dataa on jo kaulittu ja käännetty, viipaloitu ja uudelleenprojisoitu sen verran reippaasti että sen jälleenkäsittely ei ole millään mittarilla mielekästä.

 

Käytännössä FT:n X -versiossa kannattaa siis lähteä noista alkuperäisistä terratool-sorsista liikkeelle. Ja kun niin tekee, kannattaa mieluummin tehdä suoraan FS X:n SDK:n natiivisti ymmärtämää dataa eikä FS X:ssä (toivottavasti) toimivaa FS 9-formaatin sceneryä.

 

Eihän tuon tosiaan mikään ameriikan temppu pitäisi olla ja kyllä tuo FT:n FS X-versio minulla simuhommien ykkösprioriteetti onkin, mutta klassiset selitykset muun elämän kiireistä sun muista pätevät tässäkin :-\.

 

 

*: Terratool on siis omatekoinen työkalu jolla FinnTerrain-tiimin jäsenet ovat aikanaan datat naksutelleet.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
FT:n sorsat ovat kaikki kyllä toki minulla tallessa, mutta xml:ää tuo prosessi ei ole nähnytkään. Alkuperäiset datat ovat ihkaomassa Terratool* -formaatissa. Näissä tiedostoissa on kaikenlaista vänkää erikoisuutta, alkaen siitä että kaikki data on suomalaisten karttojen käyttämässä KKJ-projektiossa.

 

Onko tuo lähdeaineisto ja ne "ihkaomat" työkalut (lähdekoodeineen?) jossakin julkisesti saatavilla, tai olisiko mahdollista saada ne julkisesti saataville? Salliiko aineiston lisenssi edes sen? Ylipäätään olisi kiinnostavaa tietää vähän tarkemmin mistä aineisto on peräisin ja miten se on lisenssoitu. Itseäni kiinnostaisi saada se FSX-muotoon (tarkoitan siis että olisin valmis avustamaankin tässä työssä).

 

Miten suurista tietomääristä on kyse?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo lähdeaineisto ja ne "ihkaomat" työkalut (lähdekoodeineen?) jossakin julkisesti saatavilla, tai olisiko mahdollista saada ne julkisesti saataville? Salliiko aineiston lisenssi edes sen? Ylipäätään olisi kiinnostavaa tietää vähän tarkemmin mistä aineisto on peräisin ja miten se on lisenssoitu. Itseäni kiinnostaisi saada se FSX-muotoon (tarkoitan siis että olisin valmis avustamaankin tässä työssä).

 

Miten suurista tietomääristä on kyse?

 

Data tai työkalut eivät ole julkisesti mistään saatavilla mutta teknisiä tai juridisia esteitä sen jakamiselle* ei ole. Laitan privaviestillä illemmalla tarkempaa tietoa.

 

 

*: Yleiseen jakeluun en halua dataa laittaa mutta FS-sceneryn tekemistä varten voin antaa sen eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

terve! missä vaiheessa tämä projekti menee? olisi kiva saada turun aurajoki simuun :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

terve! missä vaiheessa tämä projekti menee? olisi kiva saada turun aurajoki simuun :)

 

No silloin syksyllä tein tämän piirissä hommia tosiaan jonkun verran, ja olin aika innostunutkin. Laitoin siihenastiset tuotokset näkyville ja ilmoitin rajoitetulle joukolle jotta ihmiset kokeilisivat. Ihan hirveästi palautetta ei tullut, ja sitten kävi niin että mitä syvemmin tutustuin FSX:n toimintaan maiseman suhteen sen pettyneemmäksi tulin, eli tavallaan lopahti mielenkiinto hirveästi pistää efforttia finnterrain:in hieromiseen. (Lähinnä minua alkoi kismittää se kun ne vektoritekstuurit, eli esimerkiksi teiden pinnat, eivät skaalaudu tasaisesti vaan vääristyen (eri paljon itä-länsi- ja etelä-pohjoissuunnassa), ja tämä suhde vaihtelee leveysasteesta riippuen. Teillä liikennöivät autot (ja lentokoneet, tietysti) ovat kuitenkin aina oikean mittaiset. Yritä siinä sitten tehdä oikeannäköiset tiet kun riippuen tien suunnasta auto peittää koko kaistan tai vain puolet siitä. Ja esim moottoriteiden eri ajoratojen etäisyys on hankala saada oikean näköiseksi.

 

Ylipäätäänkin minulla tuo simuharrastus on ollut kausiluontoista, välillä innostuu kovastikin, sitten parin kuukauden jälkeen innostus lopahtaa kun alkaa kiinnittää liikaa huomiota simuloinnin puutteisiin...

 

No, selityksiä, selityksiä. Täytyy nyt tosiaan palauttaa mieleen mihin jäin sillon pari kuukautta sitten, ja laittaa tähänastinen tulos julkisesti ladattavaksi. Palaan asiaan vielä tällä viikolla, lupaan.

 

--tml

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiitos vastauksesta.. mutta millä maisemilla täällä lennellään? toi defaultti kun vain etäisesti vastaa suomea....luulin että moni osaava olisi osallistunut projektiin  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

. (Lähinnä minua alkoi kismittää se kun ne vektoritekstuurit, eli esimerkiksi teiden pinnat, eivät skaalaudu tasaisesti vaan vääristyen (eri paljon itä-länsi- ja etelä-pohjoissuunnassa), ja tämä suhde vaihtelee leveysasteesta riippuen. Teillä liikennöivät autot (ja lentokoneet, tietysti) ovat kuitenkin aina oikean mittaiset. Yritä siinä sitten tehdä oikeannäköiset tiet kun riippuen tien suunnasta auto peittää koko kaistan tai vain puolet siitä. Ja esim moottoriteiden eri ajoratojen etäisyys on hankala saada oikean näköiseksi.

 

Miten ne tiet sillä FinnTerrainin työkalulla oikein tehdään? Kyllähän tiet FsX:ssäkin ovat vain yksittäisiä vektoreita ja tien tyyppi määräytyy sitten objektin tyypin mukaan (monikaistainen, motari, yksikaistainen jne.).

Ei esimerkiksi motaria tarvitse tehdä kuin yhdellä vektorilla ja sitten määrittää se motariksi. Vai onko tuossa FsX:ssä tosiaan joku sellainen ominaisuus, että niitten vektoriteitten leveys ei ole sama

joka paikassa?

 

Ei kai muuten tiestö alun alkaenkaan ongelma tässä ole ollut, eikä rannikotkaan muuten, vaan saaret, jotka tehdään FsX:ssä erilaisella tekniikalla kuin Fs9:ssä?

Kyllähän Fs9:n FinnTerrain siis tietyiltä osin toimii FsX:ssäkin.

 

luulin että moni osaava olisi osallistunut projektiin :-\

 

On ihan ymmärrettävää, että yksittäiseltä tekijältä voi kiinnostus lopahtaa tai vaikka vain aika.

 

Varsinkin tässä tilanteessa voisi olla ihan järkevää, jos saataisiin joku gruppi tekemään näitä tarvittavia FsX-muutoksia FinnTerrainiin.

 

FinnTerrain on kuitenkin yksi tärkeimmistä Suomea koskevista lisureista, mitä FsX:ää varten pitäisi saada, koska se vaikuttaa

rannikoihin, järvien rantaviivoihin, jokiin, teihin ja rautateihin eli luo pohjan muille maisemille.

 

- Ville -

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ne tiet sillä FinnTerrainin työkalulla oikein tehdään?

 

En tiedä onko tämä "julkista" tietoa, jospa joku niitä alunperin tehnyt vastaa sinulle privaatisti.

 

Kyllähän tiet FsX:ssäkin ovat vain yksittäisiä vektoreita ja tien tyyppi määräytyy sitten objektin tyypin mukaan (monikaistainen, motari, yksikaistainen jne.).

Ei esimerkiksi motaria tarvitse tehdä kuin yhdellä vektorilla ja sitten määrittää se motariksi.

 

Juu, tosin FSX:ssä ei ole valmiina sellaista vektoritekstuuria jossa olisi kaksi erillistä ajorataa. Jos olisi, sitä voisi käyttää niissä kohdin jossa moottoritien ajoradat ovat "vakioetäisyydellä" toisistaan, eli varmaankin melkein kaikkialla liittymien välillä. (Tai ihan kaikkialla, jos ei turhan tarkka viitsi olla.)

 

Siinä minun työssäni on idea (jos oikein nyt muistan) että oletuksena raakadatassa oleva moottoritie tarkoittaa molempia ajoratoja, ja koodini generoi molemmmille ajoradoille erikseen vektoritekstuurit vakioetäisyydellä toisistaan. Jos lähtodatassa on moottoritiesegmentille merkitty erikseen oneway="true", niin siloin se on vain yksi ajorata. Ideanani oli että näitä yksittäisiä ajoratoja käytetään liittymissä ja muissa paikoissa joissa ajoradat erkanevat/lähestyvät merkittävästi, ja/tai alkavat/päättyvät.

 

FinnTerrainX:ssä (jos nyt sitä nimeä käytetään minun työstäni) raakadata on XML-muotoista, sama jota OpenStreetMap käyttää, joten OpenStreetMap:in JOSM-editoria voi käyttää sen muokkaamiseen. Tämä on täysin erilainen muoto kuin alkuperäinen FinnTerrain-raakadata, mutta toki se on siitä generoitu, ja sitten manuaalisesti kokeeksi editoitu koourallisessa yksittäisessä paikassa.

 

Vai onko tuossa FsX:ssä tosiaan joku sellainen ominaisuus, että niitten vektoriteitten leveys ei ole sama joka paikassa?

 

Juu. Eikö aikaisemmissa ollut näin? (Jos ei, tämä on sitten mennyt huonompaan suuntaan, ilmeisesti seurauksena siitä että maapallo ei enää ole lieriö FSX:ssä.) Kokeile vaikkapa laskeutua (tai rullata esim Malmilta) pohjois-etelä-suuntaiselle tielle ja katso tarkkaan miten leveä tie on verrattuna lentokoneeseen, ja vertaa sitten itä-länsi-suuntaisen tien kohdalla.

 

Ei kai muuten tiestö alun alkaenkaan ongelma tässä ole ollut, eikä rannikotkaan muuten, vaan saaret, jotka tehdään FsX:ssä erilaisella tekniikalla kuin Fs9:ssä? Kyllähän Fs9:n FinnTerrain siis tietyiltä osin toimii FsX:ssäkin.

 

FS9:ssa kai sekä bundlattu tiestö että rantaviiva oli hyvin puutteelliset. FSX:ssä ne on paremmat, mutta silti on kyllä parantamisen varaa.

 

Koska menin lupaamaan... niin laitetaan sitten linkki tähän viimeismpään tuotoksiani sisältävään zippiin: http://tml.pp.fi/FinnTerrainX-20071002.zip . Yritän lähiaikoina löytää aikaa katsoa josko voisin siihen vielä jotain loppusilausta tehdä, kunnes jätän sen odottamaan innostuksen heräämistä uudestaan tai työn jatkajien ilmaantumista.

 

Se koodi jota kirjoitin datan käsittelyä varten on sinänsä Open Source lisenssoitu, mutten tähän laita linkkiä siihen, koska sillä kuitenkaan ei tee mitään ilman niitä datoja, ja niitä taas ei voi levitellä vapaasti. Jos varteenotettavia uusia vapaaehtoisia ilmenee täällä foorumilla, heihin otettaneen yhteyttä, kuten minuunkin tehtiin.

 

--tml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas tämä aihe pitkästä aikaa ylös.  :)

 

Testailin tänään tuota epävirallista FinnTerrainX:ää.

Tarkastelin pääkaupunkiseutua, Lahtea, Rovaniemen aluetta, Vaasaa ja Turkua.

 

En tietenkään tunne jokaista niemeä ja saarta, mutta mitään muita bugeja en löytänyt kuin alla olevat.

Tuolla siis näkyy valkoisia alueita Suomen merialueilla. Kuvissa olevien lisäksi Suomenlahden pohjukassa taisi vielä olla yksi.

Tuossa lienee kyse jostain excludeista, jotka poistavat waterclassit.

 

[ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ]

 

Muuten tuo siis vaikuttaisi minusta ihan käyttökelpoiselta, mutta näistä pitäisi jotenkin päästä eroon.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne kaikki ajallaan korjautune, kun tulee ihan virallista versiota julki. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään mitään ideoita, kuinka nuo valkoiset läntit saisi pois?

Pitääkö voida editoida FinnterrainX:n lähdedataa vai voisikohan tuhon tehdä päälle jokin korjauksen?

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään mitään ideoita, kuinka nuo valkoiset läntit saisi pois?

Pitääkö voida editoida FinnterrainX:n lähdedataa vai voisikohan tuhon tehdä päälle jokin korjauksen?

 

- Ville -

Mulla on sellainen käsite noista "länteistä" tuolla, että siltä alueelta on jäänyt waterclass määrittelemättä ja se näkyy tuollaisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelma ei ole ihan noin yksinkertainen. Noissa aavikkokohdissa on kyllä sekä waterclass että landclass joka määrittää alueen vedeksi. Olen yrittänyt selvitellä FS:n sielunelämää ja alan pikkuhiljaa ymmärtää mikä noita ongelmapaikkoja yhdistää.

 

Alimmaisena on aina ja kaikkialla rasterimuotoinen FS:n water- ja landclassdata. Tämän rasteridatan päällä on sitten tuo FT-beta joka:

 

1. Excludoi FS:n defaultvektorivedet.

2. Lisää päälle uuden vesipolygonin.

 

Tämä toiminta on samanlaista kaikkialla FT:n vaikutusalueella. Noita ongelmakohtia yhdistää se, että niissä vesipolygonissa ei ole yhtäkään saarta vaan polygoni on yksinkertainen koko Qmid10-ruudun* kattava suorakulmio. Jotenkin FS yrittää optimoida "turhia" piirtoja ja jättää tuollaiset, mielestään kai sitten yksityiskohdattomina tarpeettomat, polygonit piirtämättä. Tämäkään ei ole vielä koko totuus sillä FS:n defaultvesissä vastaavaa ongelmaa ei toki ole.

 

Ongelmaa voisi ehkä yrittää taklata ensiapuna sillä, että noiden ruutujen päälle liimailisi jonkinlaisia vesivektoripaikkoja.

 

Helpompaa ja toimintavarmempaa on poistaa nuo tyhjät vedet suoraan lähdedatasta. Olenkin parhaillaan tekemässä kokonaan uutta Finnterrainia FSX:lle osin Torin työn pohjalta. Samalla korjaan betassa olevat muutkin puutteet (veden päällä kulkevat purot ja tiet, korkeuserohäikät vesistöissä jne.). Tämän uuden Finnterrainin julkaisuun menee kyllä vielä aikaa enkä voi / halua venyttää sitä yhtään myöhäisemmäksi betan väliaikaisella paikkailulla. Jos joku haluaa tuota kokeilla annan kyllä mielelläni lisä- ja taustatietoja.

 

 

*: Data on FS:n bgl-tiedostoissa organisoitu qmid-ruuduittain joiden numero kertoo ruudun koon. Ongelmia aiheuttavan qmid10-tarkkuustason ruutu on tarkalleen neljännes siitä ruutukoosta jonka mukaan FinnTerrain on aikanaan rakennettu ja jonka mukaan myös Torin betan cvxAAA_BB.bgl -tiedostojako menee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös esim Ground2k ohjelmalla onnistu paikkailemaan suht kätevästi noita tuollaisia alueita, kun luo vaan sen tilalle uuden waterclassin. Itse ainakin omissa tekeleissäni sain näitä paikkailtua siten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään