Tuomas Kuukasjärvi

Millaisia eventtejä tahtoisit Vatsimiin/Ivaoon


36 viestiä aiheessa

Sitä ainakin joskus olisi kiva kokeilla.

 

T: Mika

 

Olethan sinä jo kokeillutkin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opetusflaikkari sai ääneni! Se "eka kerta" jännittää, vähän joka asiassa  ;) niin olisi kiva jos opetustapahtumia olisi useammin! Uskoisin sen tuovan jopa enemmän porukkaa verkkoon ja sehän palvelisi kaikkia.

 

Mikäli opetusflaikkarit vaatii paljon järjestelijöiltä niin järjestelykynnystä pitää madaltaa, viemällä porukka esim. keskelle ei mitään lentämään eikä minkään ruuhka-Suomen tornin alaisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu, että noi opetusflaikkarit ei aivan pakolla aina toimi isolla porukalla. Varsinkaan kun on paljon poppoota. Pitää pyytää vaikka forumin kautta joku kokenut neuvomaan, jos ei muuten pysty opettelemaan.

 

Full-staff sai ääneni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu, että noi opetusflaikkarit ei aivan pakolla aina toimi isolla porukalla.

 

No kuka niitä on käskenyt järjestää isolla porukalla? Mikäli ongelmaksi muodostuu osallistujien määrä niin homma voisi perustua etukäteisilmoituksiin vapaaseen paikkamäärään nähden? Joo, no mitä jos samat hemmot osallistuu aina? No ei osallistu.. Kai järjestäjä pystyy kontrolloimaan osallistujia ja epäämään pääsyn. Mielestäni IVAO ja VATSIM voisi ottaa isomman roolin tossa mukaanpääsemisessä. Jokainenhan on tervetullut, mutta siihen sisältyy aina se mutta; "Ei kannata tänne flaikkariin nyt tulla", "ei noin", "nyt on vähän kiirus tässä",  ;D Ymmärrän, että henkilökuntaa ja resursseja puuttuu mutta joku kisamallin ratkaisu olisi kiva.. Molemmat järjestöt kaipaavat lisää porukkaa, koko virtuaali-ilmailu-yhetisö kaipaa lisää porukkaa; kynnys on ainoastaan tällä hetkellä liian kova verkkoon. Taitavia, verkkoon soveltujia lentäjiä on runsaasti "mutta kun ei uskalla..". Ja <-tolla en tarkoita itseäni, ;D

 

Pitää pyytää vaikka forumin kautta joku kokenut neuvomaan, jos ei muuten pysty opettelemaan.

 

Tätähän täällä tehdään koko ajan,  ;)! Uskon, että opetusflaikkareiden tarkoitus on osaltaan opettaa ilmailuun liittyvissä asioissa mutta suuressa roolissa on "lentopelon" voittaminen. Se on se kuuluisa eka-kerta. Ja vaikka foorumilla kyselee asioista 6 vuotta niin eka verkkolento menee aina 99.9% todennäköisyydellä päin arsetta.

 

RiPa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryhmälento ehdottomasti. Siinä olisi fiilistä lentää porukalla vaikka Haniaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olethan sinä jo kokeillutkin  :)

 

Öö...? Siis Niin taisi ollakin, kun tulin Kiinasta. Ehkäpä nyt ajattelin lähinnä lähtöä Helsingistä tyyliin DEL, GND, TWR, RAD ja EFES. Ja sitä kuinka saisin tällöin sopan aikaiseksi ;D. Ei vain, kaikki kelpaa kyllä :)

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öö...? Siis Niin taisi ollakin, kun tulin Kiinasta. Ehkäpä nyt ajattelin lähinnä lähtöä Helsingistä tyyliin DEL, GND, TWR, RAD ja EFES. Ja sitä kuinka saisin tällöin sopan aikaiseksi ;D. Ei vain, kaikki kelpaa kyllä :)

 

T: Mika

 

Uskon, että toiveesi tulee touteutumaan kesällä. Tarkkaa ajankohtaa ei vielä tiedetä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Jos ajatellaan, että on tarkoitus hankkia uusia harrastajia niin katsoisin, että peruskoulutuksen pitää olla kunnossa. Tason tulee olla alussa riittävän matala ja asiasisältö riittävän yksinkertainen asian sisäistämiseksi. Toki perättäisillä tapahtumilla saadaan jatkumoa koulutukseen tason noustessa. Aiemmin lie ollut käytössä tapa, jossa kokeneempi lentäjä (vissiin T Kuosmanen) lentää edellä ja "oppilaat" perässä seuraten esimerkkiä. Säännöllisin väliajoin pidetään uusi kierros taas uusien virtuaaliliharrastajien koulutettavaksi. Tällainen systeemihän lie käytössä erilaisissa virtuaalilentoyhtiöissä ja -yhteisöissä? Mikään ei varmaankaan estä kutakin tapahtumaa pidettäväksi vaikka kahteen kertaan perätysten kertaamisen ja mattimyöhäisen mukaansaamisen mahdollistamiseksi.

 

Noin äkkipäätä tuli sellainen ajatus jos ihan ekana olisikin ns. kentänkiertotapahtuma ja siihen johtava koulutusvideot ladattavissa vaikka Youtubesta. Videot ja materiaalin voisi aloittaa ihan alusta ja vääntää viimeisen päälle rautalangasta, esim. tarvittavien ohjelmien lataukset ja asetusten tekeminen. Toki nämä ovat jo moneen kertaan kirjoitettu mutta jokaista tapahtumaa varten olisi oma erillinen linkkilista, joka olisi syytä opiskella. Tästä edetään sitten defu Cessna käynnistyksiin ja rullauksien kautta läpäreiden lentämisestä lennon päättämiseen. Tämä osuus olisi off-linessä ja riittävän hyvissä ajoin saatavilla itsenäisen harjoittelun mahdollistamiseksi. Tämän jälkeen polkaistaan käyntiin ONLINE-tapahtuma, jossa useita lennonjohdollisia pienkenttiä on miehitettynä. Tornissa voisi olla lennonjohto-oppilaita kierrättämässä laskukierrosliikennettä ja hankkimassa tiimaa omaa koulutustaan varten. Ruuhkan välttämiseksi olisi kiintiöt 2-6 konetta jokaiselle kentälle niin, että esim. lj:n tasonsa mukaan hän voi hoitaa liikenteen.

 

Seuraavassa tapahtumassa ohjelmassa olisi ennekkoon suunniteltu ja laskettu riittävän pieni VFR-matkalento kentän ympäristössä TMA:lla ihan niinkuin nuo Vatsimin keväinen VFR-tapahtumaketju (IVAO:lla lie vastaava). Lentoonlähtö ja lasku tapahtuisivat samalta jo aiemmasta tapahtumasta tutulta kentältä. Taas tiimaa tulis hurjasti niin lentäjille kuin lähi- että lähestymislennonjohtajille.

 

Taitojen kehittyessä ja uusien kartuttamiseksi seuraavaksi lennettäisiin VFR-matkalento toiselle kentälle kuin mistä startattiin. Myöhemmin vastaavia juttuja vaikka reitillä IMC:ssä jne.

 

Tätä rataa homma kehittyisi pikkuhiljaa mutta varmasti ja salaisuus piilee siinä, että uusia harrastajia "uskaltaa" liittyä mukaan koska kynnys on riittävän matala ja omaksuttavaa asiaa tulee vähitellen. Mielestäni sen suuntaiset ohjeet kuin, että verkkoon ei ole mitään asiaa ennenkuin olet lukenut läpi valtavasti sitä-ja-tätä-sekä-tuon, eivät ole kovin asiallisia vaikkakin ne ovat totta. Paloitellaan opittava asia valmiiksi ja esitetään eri muodoissa koska ihmiset oppii eritavoin kukin omalla tavallaan, joku lukemalla, toiset näkemällä esimerkin jne. Se pitää kuitenkin muistaa, että parhaiten oppii tekemällä ja vielä paremmin oppii tekemällä virheitä. Kun niitä kuitenkin meille jokaiselle tulee niin on asiallista kun antaa oikeaa palautetta. Tämähän tarkoittaa sitä, että kerrotaan asiallisesti ja mieluiten yksityisesti missä meni vikaan sekä miten asian voi korjata. Ei siinä tarvitse syyllistää ja mollata ketään. Se on varmin tapa menettää uudet harrastajat. Miksipä ei voisi järjestää tapahtuman jälkeen debriefing:iä näillä sivuilla, jolloin käydään yhteisesti läpi havaitut puutteet ja virheet oikeine  suorituksineen. Mieluusti voi vaikka kehua ja rohkaista hyviä suorituksia.

 

Ei hitto, nyt tuli jo ihan liian paljon jo juttua. Kertokaapa muutkin ideoitanne.

 

 

Nim.  Irtonaisten ajatusten kirjoittaja,  Timppa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timppa, pari kysymystä heräsi,  ;):

 

1) Onko hienon kirjoituksesi idea sen toteututtua saada enemmän lentäjiä verkkoon, parantaa tämän hetkistä lento-opetusta vai..?

2) Näetkö asian kirjoituksesi valossa niin kuin allekirjoittanut pari kirjoitusta ylempänä, eli IVAO:n/VATSIM:n olisi syytä ottaa suurempaa ja aktiivisempaa roolia suuremman lentäjämäärän mukaansaamiseksi päivittäiseen toimintaan?

3) Mitä vastasit itse topickin äänestykseen, ;D?

 

Olen kirjoituksesi kanssa pääpiirteittäin samalla linjalla! Karrikoiden sanoisin, että minun mielestäni opetusflaikkareita tulisi järjestää huomattavasti useammin. Tällä hetkellä pääpaino on ehdottomasti kokeneille lentäjille tarkoitetussa tapahtumissa, valitettavasti. Ja mikäli koulutustapahtumia on, ne ovat "kierretään Aavehukan paloasemaja tullaan takaisin"- tyyppisiä.

 

Eli: Paljon enemmän opetusflaikkareita monipuolisilla sisällöillä! Näin saataisiin verkkomäärät Suomessa kasvuun, piste. Mistä järjestäjät saadaan? No mistä minä tietäisin, ;D Lennonjohtajien koulutus on kohtuu hyvin hanskassa mutta huomattava epäharmonia vallitsee heidän ja lentäjien koulutuksen suhteessa.

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisia tapahtumia saa aikaan vaan itse järjestämällä! Ei täällä foorumilla höpöttely saa paljoa aikaan. Eli jos on kokeneita VFR-lentäjiä, niin he voivat saada jotain tehdyksikin. Minä voisin järjestää, jos olisin kokenut lennonjohtaja ja VFR-lentäjä, mutta kun en ole niin on turha käydä tekemään mitään  :-\...

 

Eli nyt ei ole kyse minusta vain melkein kaikista... Valtaosa lentelee melkein päivittäin IFR-lentoja ja minä ainakin tykkään lennellä jeteillä, joten suuri osa, kuten minä haluan järjestää IFR-lentotapahtumia. Eli te VFR-miehet, tehkää te opetusflaikkari!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli te VFR-miehet, tehkää te opetusflaikkari!  ;)

 

Yhdyn Henrin puheisiin! Mutta siinä asiassa olen erimieltä, että miksi sanoista opetusflaikkari ja VFR on tullut lähes synonyymejä? Miksi ihmeessä ei voida järjestää IFR-teemoja?

 

No onhan VFR helpompi opettaa ja toteuttaa mutta se kuuluisa monipuolisuus, sitä haluaisin korostaa edelleen,  ;)! Ei IFR:n tarvitsisi olla 747:lla tapahtuva 8 tunnin lento valtameren yli ja sen pudottaminen loppujenlopuksi komiasti Rautatientorille; olisi kiva opetella in concreto verkossa lentämistä myös niissä asioissa mitkä suurintaosaa kiinnostaa, eli IFR in casu.

 

Opetusflaikkarin teema voisi olla esim. "Lento IFR-säännöillä Turusta Vantaalle", kone vapaa mutta koneen maksimi matkalentonopeus alle 200kts? Lopuksi ATC-vektoroisi tai laskeutuminen tapahtuisi jollain muulla menetelmällä tai miksei STAR:lla mikäli koneesta semmoinen löytyy.. Annettaisiin reittipisteet ja muut lentoon oleellisesti vaikuttavat tiedot määräyksenomaisesti etukäteen.

 

JA HUOM: Kyseessä esimerkki! Esimerkin tarkoitus on, että aina opetusflaikkareiden laadun ei tarvitse olla sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomauttaisin myös, että tämä ei ole paras paikka tällaisien asioiden puintiin. Vaan www.vacc.fi ja http://vacc.fi/df/

 

No LOL,  ;D Jos jäisi moderaattorien hommat moderaattorien hommiksi? Ja eikö topicin aihe ole "Millaisia eventtejä tahtoisit Vatsimiin/Ivaoon"? Ja kuka tässä on Vatsim:sta pelkästään puhunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No LOL,  ;D Jos jäisi moderaattorien hommat moderaattorien hommiksi? Ja eikö topicin aihe ole "Millaisia eventtejä tahtoisit Vatsimiin/Ivaoon"? Ja kuka tässä on Vatsim:sta pelkästään puhunut?

 

No huhhuh... Kuhan yritin sanoa, että parhaimmin asia menee perille tuota kautta, siellä on tyyppejä, jotka näitä sitten järjestää jos on järjestääkseen. Ja he seuraavat sitä foorumia varmasti paljon paremmin kuin tätä. Ja eipä olla puhuttu pelkästään VATSIMista, se on totta, mutta tuota kautta ainakin VATSIM-asiat menee paremmin perille. Mutta pyydän syvästi anteeksi tätä "moderointia"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vain vastasin tuohon Timon viestiin ja siinä oli kyllä vahvasti kyseessä VFR. Kyllähän tuo IFR:kin käy, mutta en tiedä mistä se johtuu, mutta mielessäni pyörii se, kun monta aloittelijaa lähtee nopeilla koneilla ensimmäistä kertaa pyörimään tuonne taivalle ja monella saattaa olla navigointien ja radiophraseologian kanssa ongelmia, niin suuressa massassa se olisi virtuaalisesti aika "vaarallista", jos näin voitaisiin sanoa. Sitten lentopelko lähtee pois ja yhä useammat tulevat sekoilemaan asioiden kanssa verkkoon ja se ei ole meidän muiden kannalta suotuisaa. Siksi on parempi aloittaa VFR:llä, koska opeteltavaa asiaa on vähemmän ja koneet ovat hitaampia.

 

Tämä on vain hieman radikaalisti sanottua, mutta minusta se ei ole kannattavaa aloittaa IFR-koulutuksesta, koska ei tiedä kuka osaa vähäänkään lentää ja kuka ei...  :P

 

Toki, jos joku innostuu opetusflaikkareita järjestämään, niin IFR olisi ehkä sopiva jatkovaihe!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Jos ajatellaan, että on tarkoitus hankkia uusia harrastajia niin katsoisin, että peruskoulutuksen pitää olla kunnossa. Tason tulee olla alussa riittävän matala ja asiasisältö riittävän yksinkertainen asian sisäistämiseksi. Toki perättäisillä tapahtumilla saadaan jatkumoa koulutukseen tason noustessa. Aiemmin lie ollut käytössä tapa, jossa kokeneempi lentäjä (vissiin T Kuosmanen) lentää edellä ja "oppilaat" perässä seuraten esimerkkiä. Säännöllisin väliajoin pidetään uusi kierros taas uusien virtuaaliliharrastajien koulutettavaksi. Tällainen systeemihän lie käytössä erilaisissa virtuaalilentoyhtiöissä ja -yhteisöissä? Mikään ei varmaankaan estä kutakin tapahtumaa pidettäväksi vaikka kahteen kertaan perätysten kertaamisen ja mattimyöhäisen mukaansaamisen mahdollistamiseksi.

 

Noin äkkipäätä tuli sellainen ajatus jos ihan ekana olisikin ns. kentänkiertotapahtuma ja siihen johtava koulutusvideot ladattavissa vaikka Youtubesta. Videot ja materiaalin voisi aloittaa ihan alusta ja vääntää viimeisen päälle rautalangasta, esim. tarvittavien ohjelmien lataukset ja asetusten tekeminen. Toki nämä ovat jo moneen kertaan kirjoitettu mutta jokaista tapahtumaa varten olisi oma erillinen linkkilista, joka olisi syytä opiskella. Tästä edetään sitten defu Cessna käynnistyksiin ja rullauksien kautta läpäreiden lentämisestä lennon päättämiseen. Tämä osuus olisi off-linessä ja riittävän hyvissä ajoin saatavilla itsenäisen harjoittelun mahdollistamiseksi. Tämän jälkeen polkaistaan käyntiin ONLINE-tapahtuma, jossa useita lennonjohdollisia pienkenttiä on miehitettynä. Tornissa voisi olla lennonjohto-oppilaita kierrättämässä laskukierrosliikennettä ja hankkimassa tiimaa omaa koulutustaan varten. Ruuhkan välttämiseksi olisi kiintiöt 2-6 konetta jokaiselle kentälle niin, että esim. lj:n tasonsa mukaan hän voi hoitaa liikenteen.

 

Seuraavassa tapahtumassa ohjelmassa olisi ennekkoon suunniteltu ja laskettu riittävän pieni VFR-matkalento kentän ympäristössä TMA:lla ihan niinkuin nuo Vatsimin keväinen VFR-tapahtumaketju (IVAO:lla lie vastaava). Lentoonlähtö ja lasku tapahtuisivat samalta jo aiemmasta tapahtumasta tutulta kentältä. Taas tiimaa tulis hurjasti niin lentäjille kuin lähi- että lähestymislennonjohtajille.

 

Taitojen kehittyessä ja uusien kartuttamiseksi seuraavaksi lennettäisiin VFR-matkalento toiselle kentälle kuin mistä startattiin. Myöhemmin vastaavia juttuja vaikka reitillä IMC:ssä jne.

 

Tätä rataa homma kehittyisi pikkuhiljaa mutta varmasti ja salaisuus piilee siinä, että uusia harrastajia "uskaltaa" liittyä mukaan koska kynnys on riittävän matala ja omaksuttavaa asiaa tulee vähitellen. Mielestäni sen suuntaiset ohjeet kuin, että verkkoon ei ole mitään asiaa ennenkuin olet lukenut läpi valtavasti sitä-ja-tätä-sekä-tuon, eivät ole kovin asiallisia vaikkakin ne ovat totta. Paloitellaan opittava asia valmiiksi ja esitetään eri muodoissa koska ihmiset oppii eritavoin kukin omalla tavallaan, joku lukemalla, toiset näkemällä esimerkin jne. Se pitää kuitenkin muistaa, että parhaiten oppii tekemällä ja vielä paremmin oppii tekemällä virheitä. Kun niitä kuitenkin meille jokaiselle tulee niin on asiallista kun antaa oikeaa palautetta. Tämähän tarkoittaa sitä, että kerrotaan asiallisesti ja mieluiten yksityisesti missä meni vikaan sekä miten asian voi korjata. Ei siinä tarvitse syyllistää ja mollata ketään. Se on varmin tapa menettää uudet harrastajat. Miksipä ei voisi järjestää tapahtuman jälkeen debriefing:iä näillä sivuilla, jolloin käydään yhteisesti läpi havaitut puutteet ja virheet oikeine  suorituksineen. Mieluusti voi vaikka kehua ja rohkaista hyviä suorituksia.

 

Ei hitto, nyt tuli jo ihan liian paljon jo juttua. Kertokaapa muutkin ideoitanne.

 

 

Nim.  Irtonaisten ajatusten kirjoittaja,  Timppa

 

 

 

 

 

 

Missä lie lentäjät olleet sitten kun näitä koulutus lentoiltoja on järjestetty...  ;) Näitä on vuoden sisällä järjestetty varmastikin yli 5 kappaletta, sekä IFR:rrää, että VFR:rrää. Sittemmin VFR koulutus lentoillat on jäädetetty vähäisen käyttäjämäärän takia. Näissäkin flaikkareissa on ollut käytössä tarkat ohjeet ja tavat kuinka toimia, sekä on aloitettu ihan alusta verkkolentämisen perusteista ja menetelmistä. Siitä ollaan kehitetty aina seuraavaan koulutustapahtumaan vaativuutta. Johtoakin on ollut paikalla koko matkalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eipä olla puhuttu pelkästään VATSIMista, se on totta

Nimenomaan, eli se ei todellakaan ole paras paikka. Ja ainakaan henkilökohtaisesti en lue kummankaan verkon omia foorumeita, ja tuskin olen tässä asiassa ainoa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ainakaan henkilökohtaisesti en lue kummankaan verkon omia foorumeita, ja tuskin olen tässä asiassa ainoa. :P

 

Sinäkö niitä opetusflaikkareita järjestät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään