Guest alggu

Vatsim kysymyksiä

11 viestiä aiheessa

Terve!

 

Hakua on jo näihin seuraaviin asioihin yritetty, mutta en oikein keksinyt hyviä hakusanoja. :-\

 

Tässä kun sitten vihdoinkin pääsin sinne Vatsimiin rekisteröitymään, ja koska haluaisin ensin mennä sinne vain kuuntelemaan lentäjien ja lennonjohtajien välistä keskustelua, niin voiko lentosuunnitelman täyttää vain ihan tyyliin että esim. reitti olisi vaikka EFHK-EFHK ja jäisin vaikka plattalle seisoskelemaan?

 

Ja sitten, kun menen verkkoon, niin mistä paikasta kannattaisi aloittaa, koska saattaahan käydä niin että ilmestyn jonkin toisen koneen "sisään" kun menen samalle portille missä kone xyz on, niin mitenköhän tässä tilanteessa tulisi toimia?

 

Jos näihin asioihin saisi varmistuksen/vastauksen, se olisi kiva. :)

 

 

Alvar

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa käyttää jotain tutkaohjelmaa, esim. ASRC tai VRC. Ja tuohon, jos ilmestyt koneen, sisään, niin pokkana vaan vaihtamaan plattaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voiko lentosuunnitelman täyttää vain ihan tyyliin että esim. reitti olisi vaikka EFHK-EFHK

 

 

Tosiaan nuo lennonjohto-ohjelmat ovat hyviä ja monipuolisia observointiin, ja niitä siihen yleensä käytetäänkin, mutta toki sitä kabiinissakin voi kuulostella ja katsella samalla liikennettä. (VRC:n kanssa tosin sekin on mahdollista).

Laita lähtö- ja määräkentäksi ko. kenttä ja  remarks- kohtaan vielä RMK/INACTIVE, OBSERVING tai jotain, näin lennonjohtaja tietää aikeesi.

 

 

/Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä suosittele, että tullaan kentälle, ns. "idlaamaan", sillä tämä on jo VATSIMin säännöissäkin kielletty(?). Eli observointiin käytetään observointiin tarkoitettuja ohjelmia. Eli VRC tai ASRC tutuksi, ja sitä kautta sitten tarkkailemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja se on sillaikin hassua ku sit lennonjohtaja odottelee että koska se ny siitä lähtee.. ja saattaa jäädä odottelemaan torniin turhan päiten kun ei tiedä että toinen ei ole aikeissakaan lentää.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykynuoriso on imenyt jo cokakolasta chattailu ja mesetysmeiningit. Tämmöinen vanhempi aloitteleva virtuaalilentäjä on kyllä auttamattomasti hukassa, kun käynnistää squackboxin ja ilmestyy platalle koneensa kanssa. Observointi lennojohto-ohjelmien kautta on ihan hyvä juttu ja siinä oppii terminologiaa ja muuta tärkeätä. Mutta suotakoon meille fossiileille hetki aikaa tutustua squackboxin ym. ihmeelliseen maailmaan vain istumalla ja seuraamalla liikennettä myös pilottina ennen sitä ensimmäistä virtuaalilentoa.

 

Onhan se hyvä myös testata laitteet ennen tosi koitoksia. Oma pöytäkoneeni ei esim. suostu päästämään saapuvaa ääntä korviini VRC:n eikä Squackboxin kautta. Läppärin kautta taas VRC:n liikenne kuuluu ihan hyvin. Lennonjohto kyllä kuulee minua pöytäkoneen kautta. Viime real-opsissa lensin Kuopioon ja takaisin itse höpöttäen ja lennonjohto tekstaili takaisin. Vähän hankalaa ainakin lyhyellä finaalilla kiitotielle 15... 

 

Eli eiköhän järkeä käyttäen voi hetken tai tunnin siellä platalla istua koneessaan. Muistaa vain informoida lennonjohtoa ja samallahan voi testata ne radioyhteydet. Ja katsoa, että radiotaajuudet saa vaihdettua .com komennoilla ja että .x vaihtaa sen koodin sinne toisiotutkalle (oli semmoinenkin probleema aluksi). Minua ainakin autettiin lennonjohdon toimesta näitä moniongelmaisen vammoja selvitettäessä, kiitokset vaan.

 

Eli minun reseptini olisi: ensin sopiva määrä VRC:tä, että hahmottaa tilanteen. Ja sitten koneeseen testaamaan, että laitteet ja yhteydet toimii. Ja sitten vaan rohkeasti lentämään semmoisella koneella, jonka muuten tuntee hallitsevansa kohtuullisesti.

 

Jo pelkkä verkkoon yhdistäminen nostaa pulssia, joten virtuaalilentäminen on parhaimmillaan todellista kuntourheilua! :) Tervetuloa mukaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohto kyllä kuulee minua pöytäkoneen kautta. Viime real-opsissa lensin Kuopioon ja takaisin itse höpöttäen ja lennonjohto tekstaili takaisin.

Tämä on erittäin huono tapa. Ainakin silloin puhut moneen otteeseen päällekkäin jaksolle, kun joku toinen lentäjä sinne puhui. Koita ihmeessä saada toimimaan, sillä tuo on todella huono systeemi.  :thmbdn:

 

Ja minä en cocacolaa juo.. se on pahaa...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset palautteesta. Olen pahoillani, jos aiheutin harmia  :'( . Se ei todellakaan ollut tarkoitukseni. Olen samaa mieltä kanssasi. Nyt on ikävä kyllä ollut liikaa muita kiireitä, etten ole ehtinyt lentelemään tai etsimään vikaa. Ja tarkoitus on kyllä ennen seuraavaa lentoa saada lennonjohtajien ääni kuulumaan. Eli kyllä se on niin, että on ihan hyvä käydä siellä platalla testaamassa vehkeet! Samalla näkee näkyykö muu liikenne eli on niinkuin pitää. Itselläni siis kaikki muu toimii loistavasti, se saapuva ääni vaan puuttuu. En minäkään juo kolaa  :laugh: .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset palautteesta. Olen pahoillani, jos aiheutin harmia  :'( . Se ei todellakaan ollut tarkoitukseni. Olen samaa mieltä kanssasi. Nyt on ikävä kyllä ollut liikaa muita kiireitä, etten ole ehtinyt lentelemään tai etsimään vikaa. Ja tarkoitus on kyllä ennen seuraavaa lentoa saada lennonjohtajien ääni kuulumaan. Eli kyllä se on niin, että on ihan hyvä käydä siellä platalla testaamassa vehkeet! Samalla näkee näkyykö muu liikenne eli on niinkuin pitää. Itselläni siis kaikki muu toimii loistavasti, se saapuva ääni vaan puuttuu.

 

Jep, jos ei lennonjohtajan ääni kuulu niin tekstillä sitten vain, juuri yllämainitusta syystä. ;) Mutta katsos oppia ikä kaikki, itselläkin vielä niin paljon opittavaa että ei tiedä milloin kerkiää oppimaan. Ja tosiaan on se hyvä ne softat kanssa testata että toimii, itse tein saman jutun SB3:n. Turha idlaus nyt on mitä on mutta siinä nyt kun käyttää maalaisjärkeä niin ei varmasti tule ongelmia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä suosittele, että tullaan kentälle, ns. "idlaamaan", sillä tämä on jo VATSIMin säännöissäkin kielletty(?). Eli observointiin käytetään observointiin tarkoitettuja ohjelmia. Eli VRC tai ASRC tutuksi, ja sitä kautta sitten tarkkailemaan.

 

Täällä ainakin kehoitetaan aluksi tarkkailemaan ilmailun radioliikennettä: http://www.vatsim.net/prc/ ja kohta '122a First flight'

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään