Mika Virolainen

Lennonjohtajien ja lentäjien äänenvoimakkuus


13 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Haluaisin tietää muiden kokemuksia lennonjohtajien ja lentäjien "radio" -äänestä.

 

Itselläni on ongelmana, että LJ:n sekä useiden pilottien äänet kuuluvat aivan liian kovaa ja ääni on rikkonaista sekä usein pätkii! Esim. lennolla BKK - HEL eilen en meinannut saada tolkkua Mikan (EFES) ohjeista ollenkaan. Miikan ääni (EFHK APP) oli sekin erittäin voimakas, mutta luettavissa paremmin. Malmilla joku nuorempi lentäjä (äänestä päätellen) kyseli rullausohjeita samaan aikaan, ja hänen äänensä oli kuin samassa huoneessa puhuttua, siis selkeää eikä rikkonaista tai särkevää? Tästä päätellen useat lentäjät ja lennonjohtajat tuntuvat pitävän mikrofonia suunsa edessä siten, että suusta tuleva ilmavirta kertakaikkiaan rikkoo äänen. Mikrofoniin ei koskaan tulisi puhua täysin suoraan, vaan siten että se on poissa suusta tulevan ilmavirran edestä (lähinnä leuan alla, jos käyttää head settiä!) Tämän ilmiön opin jo kauan sitten harrastaessani LA -puhelimia, ja kaukoyhteyksiä.

 

Nyt ei siis ole tarkoitus opettaa isää n*****aan, tai syytellä ihmisiä! Tämä on ihan tekninen asia, jonka kaikki tulisi ymmärtää. Jos ääni tulisi liian hiljaa, volumea olisi helppo kääntää lujemmalle mutta jos ääni lähtee "ilmoille" jo valmiiksi rikkonaisena? ei mitään ole enää tehtävissä! Vika voisi olla täälläkin päässä, mutta koska jotkin pilotit & Lennonjohtajat kuuluvat täysin normaalisti, niin epäilen sitä.

 

Äänestäkää ja perustelkaa! Jos ilmiö on vain minulla, niin silloin lähtee Virolaisen Mika äänikorttikauppaan  :-[  (head setti on täysin uusi).

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselyyn on mahdotonta vastata, äänenlaatu riippuu niin monesta tekijästä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkan puolelta nyt varmasti yllättävä kommentti:

 

Varsinkin jos on kotosalla, mikkiin tulee puhuttua todella hiljaa, päiväsaikaan ehkä vähän reilummin. Äänitystä olen testannut monella eri tavalla eikä sen pitäisi mennä särölle, pikemminkin tuntuu siltä että mahtaako kaikki kuulua niinkuin pitää; sääntöjen sallimaa kelvollista tapaa testata oman äänen toimintaa ei ole olemassa (edellyttää kahta tietokonetta, ja kirjautumista kahdella tunnuksella).

 

* Emolevyyn integroitu äänikortti / "kotikone"

- vain kuulokkeet (headset) käytössä: säädän ensinnäkin mikrofonin playback-äänenvoimakkuuden siten, että kuulen oman äänen kohtuudella kuulokkeista, helpottaa hahmottamaan meneekö häiriöääniä kuten hengitystä jaksolle, ja helpottaa hiljaa puhumista.

- mikrofonin äänitystaso määritelty Windows Messenger -ohjelman ohjatun toiminnon avulla siten että perusäänenvoimakkuus ei mene särölle (punainen), mutta nousee kuitenkin "keltaiselle".

 

 

* Läppäristä häkellyttävä havainto

- mikrofonia ei voi monitoroida kuulokkeiden kautta ollenkaan (kierron esto, tietokoneessa sisäänrakennettu mikki+kajarit)

- headset roikkuu silloin tällöin kaulalla: tällä tavalla mikki ehkä normaalia lähempänä suuta + hengitys suuntautuu mikkiin, jonkun kerran aiheuttanut säröytymistä, ja siitä onneksi tullut heti palaute; korjaaminen windowsin mikseristä äänitystasoa pienentämällä. Ja lisäksi olen tietysti (jopa pizzaakin samalla syödessä) innostunut puhumaan huomattavasti reilummalla volyymillä. ("don't try this at home")

- KAIUTTIMET:  Ne joilla säädöt on kohdallaan kuuluvat täysillä vaikka volyymi on lähes nollilla (ja normaalivoimakkuudelle säädettynä menee niin pahasti säröltä että pelkää hajoavatko kajarit), ja moni etenkin nuorempi pilotti ei tahdo kuulua ollenkaan vaikka säätää volyymin täysille.

- KUULOKKEET: Windowsin mikserin Mastervolyymi pitää säätää täysille, ja headsetin äänenvoimakkuuden säätimellä sitten voimakkuuus sopivaksi; dynaamisen skaalan kanssa sama ongelma, kaikki pilotit eivät välttämättä kuulu, ellei erikseen pyydä puhumaan vähän voimakkaammin tai siirtämään mikkiä lähemmäksi.

 

FS2004 / Squawkbox3

1. Moottori ja simun omat äänet tulevat suhteessa aivan liian lujaa, eli näitä on ollut pakko säätää huomattavasti hiljemmalle

2. Lennonjohto kuuluu usein erittäin voimakkaasti; ja erittäin lujaa jos "Simulate VHF transmission" on valittuna.

3. Osa piloteista kuuluu hädin tuskin, mutta voimakkaammin kuin tutkasoftassa.

 

 

Eli minun mielestäni muutama avaintekijöitä:

 

- Simulate VHF transmission (Squawkbox ja vatsimin tutkasofta VRC 1.2) saa äänen kuulostamaan voimakkaammalta; mitä vaikuttaa jos ottaa pois päältä? (Minun mielestäni VRC:n simulate VHF transmission kuulostaa erilaiselta ja huonnommalta kuin Squawkboxin)

- Oma äänitystaso kannattaa trimmata niin voimakkaaksi kuin suinkin mahdollista, ehdottomasti välttäen säröä, ja +20dB boost käyttöön jos muuten ei pääse lähelle punaista (jostain syystä tätä kehotetaan välttämään vatsim-softien käyttöohjeissa - mielestäni perusteetta. Perusäänitystason on oltava kohdallaan.)

- Mikrofonia ei pidä syödä, mitä lähempänä suuta sitä enemmän tulee proximity efektiä (matalaa taajuutta), joka vie herkästi särölle; ainakaan Logitechin perusheadsettia ei edes mitenkään saa niin lähelle. (Oliko legendaa, mutta onko joltain joskus hajonnut joskus kajarit erittäin matalan puheäänen takia?)

- Noise cancelling -mikrofoni on todennäköisesti kuumempi kuin perinteinen desktop/multimediamikki.

 

Vielä yksi kikka:

 

Squawkboxin ja tutkasoftien "calibrate mic" toiminnon teen seuraavasti:

1. Hiljaiseksi näytteeksi absoluuttista hiljaisuutta (äänilähteeksi jokin muu kuin mikrofoni)

2. Puhenäytteeksi yhtäjaksoinen 5 sekunnin kestoinen AAAAAAAAAAAAAAAAAAA tms.

 

Tällä estetään pätkiminen, joka johtuu äänialgoritmin gate-toiminnosta, joten hiljaisempikin puhe menee läpi.

 

Äänet kannattaa trimmata esimerkiksi Windows messengerin ohjatun toiminnon avulla, ja suosittelen käyttämään +20dB boostia, jos keltaista aluetta ei muuten saavuta.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa, että mitä äänestin: olisin rastinut joka ruudun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan olisi tämä klassinen ongelma, ettei aloittelija vaan ole niin kehittynyt vielä kuuntelemaan niitä ohjeita/selvityksiä. Kokemuksen karttuessa oppii kuulemaan kyllä vaikka vähän ääni rätisis ja paukkuiskin. Minulla ei ainakaan ollut tänään mitään ongelmaa kuulla efesiä/appia. Efesillä tuntui hieman ääni särkevän, muttei se menoa haitannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se rätisee mutta siihenkin tottuu niinkuin Toni sanoi.

Ittelläni on aika surkea headsetti mutta kyllä lentäjät on ymmärtänyt mitä sanon lennonjohdossa.

 

Vastasin kuuluu sopivasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS2004 / Squawkbox3

2. Lennonjohto kuuluu usein erittäin voimakkaasti; ja erittäin lujaa jos "Simulate VHF transmission" on valittuna.

 

Päällä on! Täytyy ottaa pois päältä, jos tosiaan auttaisi asiaa.

 

Tonin ehdottamaa klassista ongelmaa on varmasti mukana! Omaa osaamattomuuttani en yritä peitellä, koska vielä on hyvin pitkä tie kuljettava jotta ohjeet ehtii kirjata paperille ennen kuittaamista. Myös näennäinen kiire tuntuu ainakin näin aluksi haittaavan ohjeiden vastaanottamista, ja takaisin lukua. Real Ops:ssa (toinen Vatsim lentoni) äänentaso oli luja, muttei mitenkään katkonainen tai niin särkevä ettäkö en olisi saanut joka sanasta selvää? Myöhemmin Montreal Real Ops:ssa LJ:stä ei saanut mitään tolkkua, ja ihmettelin kovasti miten muut tuntuivat kuulevan hyvin? Samoin Gander radio atlantilla särki ja pätki niin pahoin, että textiin oli turvauduttava! Eilen Mika antoi STAR:n INTOR 1R. Kuulin jotain INTOR:iin liittyvää, mutten ollenkaan sanaa 1R. Toisella yrittämällä sitten puoliksi kuulin, ja puoliksi arvasin (unohdin tietysti avauskutsun yhteydessä kertoa että tarvitsen vektorit). On kyllä erittäin kiusallista arvailla mitä lennonjohto sanoo!

 

Kun olen muutaman kerran OBS:ina ollut EFHK:lla SB3:lla. olen kuullut LJ:n äänen huomattavasti paremmin, ja mieleeni on noussutkin kysymys siitä, että kun moottorit on käynnissä (ylipäätänsä siis kaikki lentokoneen äänet) niin voisiko olla mahdollista että äänikortti toimittaa ensisijaiset äänet niin hyvin kuin kykenee, ja kun LJ, tai toiset pilotit ovat äänessä niin ovatkin liikaa äänikortille, ja siis säröityvät? Äänikorttini on integroitu, siis se huonoin mahdollinen vaihtoehto. Kuten Miika tuossa pitkässä jutussaan antoi ymmärtää, (Ja Tero myös) ei yksinkertaista tietä ole ongelmani ratkaisuun. Vetäydyn lentojen puolesta nyt pienelle kesälomalle, mutta saatan tulla OBS:ina Vantaan platalle koittamaan järjestelmät pois päältä, ja moottorit & järjestelmät päällä. Tällainen OBS:aus ei tietty ole toivottavaa, mutta SB:llähän se on tehtävä.

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen Mika antoi STAR:n INTOR 1R. Kuulin jotain INTOR:iin liittyvää, mutten ollenkaan sanaa 1R. Toisella yrittämällä sitten puoliksi kuulin, ja puoliksi arvasin (unohdin tietysti avauskutsun yhteydessä kertoa että tarvitsen vektorit). On kyllä erittäin kiusallista arvailla mitä lennonjohto sanoo!

No jos tarviit vektorit tuota on turha edes pyytää uusiksi, koska et tee tiedolla mitään. Ja ei se arvailu niin kiusallista ole ;) Eikä sitä oikeestaan tarvitse kuulla minkä tulo/lähtöreitin lennonjohtaja antaa, jos vain kuulee että se antaa semmoisen voit katsoa sen nimen kartasta,  siis tietämällä minkä reittipisteen kautta tulet ilmatilaan ja atiksesta kiitotien. Esim, jos tiedät että lähdet kiitotieltä 22R, ensimmäinen reittipiste on RUNEN, lähdet RUNEN1A SIDiä pitkin, ellei lennonjohtaja määrää suuntaa ja korkeutta, tai itse pyydä vektoria.

 

Ja kannattaa opetella lentämään niitä tulo/lähtöreittejä VOReilla ym. Lukee ohjeet kartoissa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa opetella lentämään niitä tulo/lähtöreittejä VOReilla ym. Lukee ohjeet kartoissa. ;)

Helsinki-Vantaan tuloreittejä ei saa/pysty lentämään perinteisillä mittareilla.

 

Kaiken lisäksi tuo kuuleminen on erittäin tärkeää, monta kertaa on 04L:n ollessa käytössä laskeutuville tarjottukin 04R:ää - ero on suuri mikäli lähdetkin lentämään INTOR1B:tä INTOR1R:n sijaan... Eli juuri näistä syistä käytetään takaisinlukua, mikäli et ole varma - kysy! Mikäli luet väärin takaisin, lennonjohtajan pitää olla hereillä ja korjata virheellinen takaisinluku. Eiliseltä elävä esimerkki; PEXEN1R kiitotielle 04R, lennonjohtaja selvittää laskeutumaan KUDOP:n jälkeen 3500 ft QNH:lla 1020. Ajatuskatkoksesta (3000 ft yleisesti käytetty) tai jostakin johtuen ruuvaan autopilotin korkeusvalitsimeen 3000 ft, jonka myöskin luen takaisin. Lennonjohtaja huomaa virheen ja huomauttaa selvityksen olleen 3500 ft. Korjaan oikean lukeman korkeusvalitsimeen ja luen tällä kertaa oikein takaisin. Mikäli kummatkin olisivat arvailleet toistensa sanomisia, olisi voinut seurata vaikka mitä. Samaan aikaan LAKUT:lta tulossa kone ILS:ään 04L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan tuloreittejä ei saa/pysty lentämään perinteisillä mittareilla.

 

Vantaan tuloreitit ovat RNAV laitteille (FMC), eikä niitä voi lentää muuten, lähtöreitit taas voi ihan hyvin lentää käsin, koska ne on määritelty ohjaussuuntina, VOR radiaaleina ja DME-etäisyyksinä.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voisiko olla mahdollista että äänikortti toimittaa ensisijaiset äänet niin hyvin kuin kykenee, ja kun LJ, tai toiset pilotit ovat äänessä niin ovatkin liikaa äänikortille, ja siis säröityvät? Äänikorttini on integroitu

 

Ei välttämättä kaukaa haettu ajatus: ohjelmat lähettävät Windowsin ajurien kautta ääntä äänikortille, joka miksaa äänet.

 

Windows ei itsessään prosessoi ääniä millään tavalla; pilotti- ja tutkasoftat muokkaavat ääntä jonkin verran (äänitykselle gate, mahdollisesti myös dynamiikan kompressointi - tätä ei ole kunnolla dokumentoitu, mutta tuo "calibrate mic" -toiminto viittaa vahvasti tähän suuntaan - vai oliko idea vain se että pyritään välttämään taustakohinan lähettämistä voice-palvelimen kuormituksen vähentämiseksi? - minusta tämä aiheuttaa vain pätkimistä; playbackille tuo valinnainen "VHF simulation"), mutta viime kädessä on äänikortista kiinni miten kaikki sulautuu yhteen.

 

Jos äänikortin dynamiikan resoluutio on 16 bittiä (uusissa laitteissa useimmiten 32 bittiä), mikserin tuotos  jää väistämättä suttuiseksi jos sekoitettavaa äänimateriaalia on paljon. Lisäksi vaikuttaa se miten äänikortti pystyy yhdistämään eri näytteenottotaajuudella tehtyä äänimateriaalia.

 

Tässä vielä kotikoneeni mikserin säädöt, varsinaisen kuunteluvoimakkuuden säädän headsetin säätimellä. Jos headsetissa ei ole omaa äänenvoimakkuuden säätöä, ainoa mahdolllisuus on muuttaa Volume control -säätimen asentoa. Wave-säädin kannattaa aina pitää maksimissa.

 

Playback:

[ attachment removed ]

 

Recording:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos tarviit vektorit tuota on turha edes pyytää uusiksi, koska et tee tiedolla mitään. Ja ei se arvailu niin kiusallista ole ;) Eikä sitä oikeestaan tarvitse kuulla minkä tulo/lähtöreitin lennonjohtaja antaa, jos vain kuulee että se antaa semmoisen voit katsoa sen nimen kartasta,  siis tietämällä minkä reittipisteen kautta tulet ilmatilaan ja atiksesta kiitotien. Esim, jos tiedät että lähdet kiitotieltä 22R, ensimmäinen reittipiste on RUNEN, lähdet RUNEN1A SIDiä pitkin, ellei lennonjohtaja määrää suuntaa ja korkeutta, tai itse pyydä vektoria.

 

Ja kannattaa opetella lentämään niitä tulo/lähtöreittejä VOReilla ym. Lukee ohjeet kartoissa. ;)

 

Jarkko ja Miika kerkesi sanomaan sen, mitä tästä tyylistä olen mieltä. Lähtö ja tuloreitit on peruskauraa, mutta koska en ole vielä jaksanut väsätä uusia tuloreittejä FSnaville, niin en myöskään voi lentää niitä.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SB:n säädöt eilen

 

[ attachment removed ]

 

Ensimmäistä kertaa hokasin nyt tuon volumesäädön (ei ihme, kun on pää täynnä reittejä ym... ;D)

Säädöt tänään (tosin en ole vielä kokeillut OBS:ina)

 

[ attachment removed ]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on testattu!

 

Miikan ääni kuullosti ihmisen ääneltä ;D Todella hurja ero noiden säätöjen välillä. VHF -simulation kuulemma leikkaa ääniä alapäästä, ja todellakin ääni oli kuin FM -radiosta (basso lisääntyi ja roiskinta loppui) kun otin ruksin pois :thmbup:

 

T: Mika

 

Edit: Lensin myös MD11 -koneella muutaman lähestymisen, joten kaikki järjestelmät sekä tietty moottorit olivat päällä (ei eroa). Myös sääongelmani poistui (aluksi SB -weather ja näkyvyys noin 4nm) Tämän jälkeen SB -weather pois, ja simun oma tilalle ja näkyvyyttä olikin lähes rajattomasti.

 

Muutakin liikennettä oli :)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään