Guest Toni13

No Delay 2007 (EFHK)

16 viestiä aiheessa

Scenery-sivuilla on pikku jäänne: "We have collected the best Eurovision event related sceneries on this page (for FS 2004)."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varasin kolme tuntia aikaa lentoon EFHK - EFHK. (Useita lentoonlähtöjä ja laskuja).

 

Route: DOBAN DCT INTOR (en laittanut DCT HEL, tai DCT DOBAN), koska haluan lentää SIDit ja STARit. Tämä siksi että treenaan P-RNAV -proseduureja, ja samalla katson josko kaatuisi kone, kuten yleensä INTORIN jälkeen.

 

Kysymys: Aion tulla maahan asti, ja pyytää uutta rullausta lentoonlähtöön! Voinko muuttaa plaaniani laittamalla uuden SB:lle, ja lähettäää sen koska yksi plaani on jo VACC -Finlandiin lähetetty? Tarkoitus olisi lähestyä mahdollisesti myös LAKUT:in kautta ja lähettää plaani rullatessa.

 

Kysymys2: Pyydänkö (ilmeisesti pyydän) aina uuden selvityksen laskun jälkeen?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti FMC pystyy käsittelemään vain yhtä SIDiä ja STARria kerrallaan...

 

tulin kerran kokeilleeksi samaa suunnilleen ANT dct ORM EFHK RUNEN dct LAKUT EFHK ELMUT dct PEXEN -- ja lennonjohtajalle aikamoinen vaiva kun joutuu tarkistamaan reitit + selvityksen kopiointi ja takaisinluku, ja FMC todennäköisesti hukkaa ensimmäinen syötetyn STARrin jälkeen loput plaanista.

 

Eli periaatteessa reitin voi syöttää vatsimin lentosuunnitelmaan tuohon tapaan, mutta FMC:hen kannattaa ohjelmoida vain pari reittipistettä kerrallaan.

 

IFR-selvityksessä vain eka SID, ja loput yksi kerrallaan reitin varrella.

 

Lisäksi lennonjohtajaa pitää ennen laskuselvitystä informoida request low approach tai touch and go then SID

 

Näin se saattaa toimia ilman laskuja, jos ehtii ohjelmoimaan FMC:tä finaalin aikana.

 

terv. Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMC voidaan unohtaa alkuunsa. Mikäli Virolainen vaan lentää MD11:lla (epäilen vahvasti että lentää)

 

Kysymys 1: Kyllä voit.

 

Kysymys 2: Kyllä, ja pitääkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti FMC pystyy käsittelemään vain yhtä SIDiä ja STARria kerrallaan...

 

FMC:tä ei ole, kuten Toni tuossa jo epäilikin. Lennän FSNavigaattorilla STAR:it. SID:it menee käsin (VOR/DME). Tärkeää olisi saada lentää ainakin STAR:it aivan alusta loppuun (automaattisesti ilman vektoreita). STAR:in voi vaihtaa milloin tahansa FSNavigaattorille jos esim. kiitotie vaihtuu.

 

Eilen olin testaamassa, kuten varmaan huomasitkin? Aluksi sain TWR:ltä selvityksen rullata 22L via ZG. Kun toistin saamani ohjeen, niin painotin sanaa left koska ATIS kertoi 22R ja yleensä muutenkin lähdetään 22R eikä 22L. Kääntyessäni ZG:ltä Zetalle, sain luvan ylittää 22L :). Noh Näitähän sattuu, ja sainkin uudet ohjeet rullaukseen 22R.

 

Torni kyseli haluanko oikaista hieman, johon minä, että ei niin väliä (oletin että kun plaanissa lukee P-RNAV PRACTISE), niin ettei se vaikuta APP:n antamaan STAR:iin. No tuloksena oli, että Miika antoi vektorit jokaiselle pisteelle erikseen tuloreitillä INTOR1M :thmbdn: Nimenomaan halusin lentää INTOR:in FMC:llä (FSNav=FMC) ;D. Jos kerran annetaan tuloreitiksi INTOR 1M, niin eikö silloin lennetäkin itsenäisesti (FMC:llä) se INTOR 1M. Ilmeisesti torni kertoi APP:lle, että haluan oikaista? No en oikeasti olisi halunnut.

 

T: Mika :P

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika,

 

Eikö kannattaisi harkita sitä, että menet vaan reilusti standille lentojen välissä? Rullaustiellä uuden plaanin syöttäminen vie kuitenkin huomiota pois sillä hetkellä relevanteista asioista, kuten lennonjohdon kanssa kommunikoinnista ja rullaukseen keskittymisestä. Standille meno ei kuitenkaan veisi aikaa 10-15 minuuttia pidempää, mutta homma toimisi kaikkien kannalta helpommin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torni kyseli haluanko oikaista hieman, johon minä, että ei niin väliä (oletin että kun plaanissa lukee P-RNAV PRACTISE), niin ettei se vaikuta APP:n antamaan STAR:iin. No tuloksena oli, että Miika antoi vektorit jokaiselle pisteelle erikseen tuloreitillä INTOR1M :thmbdn: Nimenomaan halusin lentää INTOR:in FMC:llä (FSNav=FMC) ;D. Jos kerran annetaan tuloreitiksi INTOR 1M, niin eikö silloin lennetäkin itsenäisesti (FMC:llä) se INTOR 1M. Ilmeisesti torni kertoi APP:lle, että haluan oikaista? No en oikeasti olisi halunnut.

 

Tarkkaan ottaen en vektoroinut, vaan annoin pari directia INTOR 1M:n reittipisteille lähinnä pitääkseni koneen kuitenkin Suomen puolella. RNAV harjoitusta tämäkin? Ja toisaalta kaikkein tärkein osa STARrissa on kaarto myötätuulesta suuntasäteeseen.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkaan ottaen en vektoroinut, vaan annoin pari directia INTOR 1M:n reittipisteille lähinnä pitääkseni koneen kuitenkin Suomen puolella. RNAV harjoitusta tämäkin? Ja toisaalta kaikkein tärkein osa STARrissa on kaarto myötätuulesta suuntasäteeseen.

 

Miika

 

 

Direct to HK806 (DCT HK822?). Tänään sitten Viron puolelle, jotta saan lennettyä koko INTOR:in (kiitos). On sitten eri asia kaatuuko koneeni INTORIN jälkeen?, mutta tarkoitus olisi ettei kaatuisi. Ja joo kyllä tuli taas harjoitusta, kun ei tällaista tullut olettaneeksi :)

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toisaalta kaikkein tärkein osa STARrissa on kaarto myötätuulesta suuntasäteeseen.

 

Tätä en ymmärrä? Jos STAR lennetään, niin eikö se lennetä loppuun asti? Compuutterihan nimenomaan hoitaa koneen suuntasäteeseen. Jos on esim. huono sää, niin voi olla varma että lokaattorille tullaan vaikkei näkisi mitään eteensä.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä en ymmärrä? Jos STAR lennetään, niin eikö se lennetä loppuun asti? Compuutterihan nimenomaan hoitaa koneen suuntasäteeseen. Jos on esim. huono sää, niin voi olla varma että lokaattorille tullaan vaikkei näkisi mitään eteensä.

 

T: Mika

 

Enpä tietenkään muistanut että olit laatinut FSNavigatorille nuo STARrit - ja siitä testauksesta siis oli kyse.  :-[

 

Nuo EFHK:n starrit noudattavat muistuttavat kovasti laskukierroskuviota (eivätkä edes muistuta vaan ovat), ja nyt kun puhuttiin lähinnä INTOR 1M:stä niin siinä nimenomaan myötätuuliosalta tullaan perusosan kautta kaartaen loppuosalle (ILS/suuntasäde) - ja tämän onnistuminen on kriittisin juttu, niinkuin toisessa threadissa kirjoitit rinnakkaislähestymisistä. Ja suuntasäteeseen liittyminen varmaan useimmiten tapahtuu autopilotin APP toiminnon avulla automaattisesti.

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä en ymmärrä? Jos STAR lennetään, niin eikö se lennetä loppuun asti?

Aika usein STAR:eja lennetään vain alkupäästä, jonka jälkeen lj ottaa koneen tutkaohjaukseen. Tämä lyhentää koneiden matkaa joissakin tapauksissa huomattavasti (vrt. PEXEN 1M vasemmanpuoleinen kierros, tai vektoreilla oikean kautta). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään