Guest kooma

kuvausluvat Saudi-Arabiassa

7 viestiä aiheessa

Terve, eli olen luultavasti menossa saudi-arabiaan riadiin tuossa joulun aikoihin.

niinpä kysyn että onko joku käynyt siellä?/ kuvannut ilman ongelmia? sellasta olen kuullut, että jos kuvaat vaikka ihmisiä niin se on kielletty. mutta mites jos kuvailet vaikka koneita onko sallittua? ja jos sinne saa kuvauslupia mistä niitä kannattaa kysyä.

kiitos jo etukäteen.

EDIT: Otsikkoa tarkennettu /Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

A.netissä on vain 41 kuvaa Saudi-Arabiasta ja niistäkin osa koneen ikkunan läpi otettuja tai sotilastukikohdista. Parin kentällä otetun kuvan teksteistä käy ilmi, ettei kuvaaminen kentillä olisi toivottavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sitten kysyn vielä kuinka moni on ollut kuvaamassa lontoon heatrowlla.? lento menee ilmeisesti sitä kautta. ja siinä jää muutama tunti "luppo aikaa" jos jollain on jotain vinkkejä missä on hyvä kuvata, niin olisin kiitollinen.

kiitos taas etukäteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saudi-Arabiassa saa kuvata, jos pyytää luvan ja kertoo, mihin kuvia aikoo käyttää. Ilman lupaa pahimmassa tapauksessa häkki heiluu... Tai käyrä sapeli.

Saudit on maa, jossa kaikki on periaatteessa kielletty, mikä erikseen ei ole sallittua. Lisäksi viranomaiset käyttävät varsin rajusti omaa harkintavaltaansa, johon ei ole valitusoikeutta... Siellä EU-passi ei merkitse mitään.

Riad on mielenkiintoinen paikka lentokentältään. Siellä on Domestic, International ja suurin kaikista, Royal, terminaali...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Petri... Heathrowilla varmaankin paras paikka on kentän oma spottausterassi.... Muita paikkoja löytyy kentän lähellä olevien metroasemien kohdilla... Muistaakseni yksi hyvä paikka ainakin oli Hatton Crossin aseman päässä...

T.Kutvis

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heathrowilla varmaankin paras paikka on kentän oma spottausterassi....

Terassi suljettiin Irakin sodan alkaessa maaliskuussa 2003, eikä sitä sen jälkeen ole avattu.

Heathrow on iso kenttä, jossa kuluu paljon aikaa ulossiirtymiseen ja takaisin sisälle siirtymiseen turvatarkastuksen läpi. Jatkolento voi lähteä myös eri terminaalista, jolloin on selkeämpi pysyä airsiden puolella, ellei tunne kenttää hyvin.

Itse en lähtisi etsiytymään Hatton Crossille ellei lentojen välillä olisi vähintään neljää tuntia aikaa, koska myös matkoihin kuluu aikaa ja on varauduttava myös yllätyksiin kulkuvälineiden suhteen. Paikka ei siis ole kävelymatkan päässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saudit on maa, jossa kaikki on periaatteessa kielletty, mikä erikseen ei ole sallittua. Lisäksi viranomaiset käyttävät varsin rajusti omaa harkintavaltaansa, johon ei ole valitusoikeutta... Siellä EU-passi ei merkitse mitään.

Olet Mikko enemmän kuin oikeassa. Olen itse kuvaillut Irakissa, Kuwaitissa, Jordaniassa, Syyriassa, Egyptissä ja Israelissa. Kaikissa näissä maissa (=näiden kaltaisissa) terve etenemisjärjestys on: 1) en kuvaa, 2) pyydän NIMENOMAAN joko kuvattavalta tai joltain paikalliselta ensin luvan ja sitten kovin juttu: 3) kuvaan salaa. Kakkos kohtaan liitty se juju, että mikään mitä on jostain keskushallinnosta tms. paikasta luvattu ei pidä paikan päällä paikkaansa. Samoin ns. "info" jota on haalittu netistä tai painetusta sanasta saa vain hymyn karehtimaan paikallisten viranomaisten huulilla. Kohta kolme on itselle kyllä tuttu, olen muun muassa kuvannut sodan aikana toimivia ohjus- ja tykkipattereita...siitä saa kivat vibat, mutta kuinka järkevää se tällaiselle pappaikäiselle äijälle on...? Nimimerkki: "Kerran perheineen pidätetty luvattomasta rintamakuvauksesta!"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään