Sami Virkkula

Voiko suihkumoottori kavitoida?

28 viestiä aiheessa

Äsken tuli oltua EMB-145:n kyydissä kun noustiin suoraan keskelle Cindy nimistä trooppista myrskyä. Välillä jompikumpi moottoreista kuulosti siltä kuin se "kavitoisi" siis löisi tyhjää. Onko sellainen edes mahdollista vai mikähän kyseinen efekti oli? Kuulostaa aika mahdottomalta koska moottorissa on aika reilusti kierroksia.

 

Oli muuten mahtava kyyti Woooow Mummot puristi käsiä rystyset valkoisina. Kävin lennon jälkeen jututtamassa pilotteja joilta valui hiki päästä. Oli kuulemma kapteenillekin pahin keli missä on ollut. ;D

 

Olispa suomessakin joskus tällaisia kunnon kelejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin hydraulijärjestelmässä kavitointi tarkoittaa sitä, että esim. hydraulipumppu saa öljyä puutteellisesti tai ei ollenkaan.

 

Vastaava tila suihkumoottorissa pitäisi tarkoittaa, ettei ahdin saa ilmaa ja ahdin sakkaisi. Itse en ole koskaan kuullut ahtimen sakkausta, mutta minua huomattavasti viisaammat ovat minulle kertoneet, että ahtimesta kuuluu silloin jonkunasteista paukahtelua.

 

Hydraulijärjestelmän kavitoinnin kanssa olen joskus joutunut tekemisiin, ajaessani kaivinkonetta.

 

Jos jonkun mielestä sotken termejä ja yritän kumota fysiikanlakeja, niin oikaiskaa se minulle (ei naapurin akalle).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkumoottori ei kavitoi, mutta sakkaa kylläkin.

Ahtimen sakkaus on mahdollista esim. nopeassa tehon vähennyksessä. Pilotti vetää "hanat" taakse eli polttoaineen syöttö polttokammioon pienenee huomattavasti. Turbiinilla ja siten myös ahtimella on kuitenkin paljon liike-energiaa, koska hieman aikaisemmin syötettiin paljon enemmän polttoainetta. Ahdin työntää ilmaa polttokammiota kohden, mutta siellä ei ole sille käyttöä.

Tällaisia tilanteita pyritaan estämään säädettävilla ahtimen staattorisiivillä sekä vuodatusventtiileillä, joilla voidaan päästää ylimääräinen ilma taivaan tuuliin ja näin moottori ei tukehdu / sakkaa.

Tavallisimmin sakkaus ilmenee kovana pamauksena. Jos sakkaus on ollut oikein raju saattaa boroskoopilla moottorin sisään katsottaessa löytyä vääntyneitä ja jopa katkenneita ahtimen siipinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahtimen sakkaus on mahdollista esim. nopeassa tehon vähennyksessä.

 

Eikös tuo voi tapahtua myös suurilla tehoilla? Netissäkin taitaa olla jaossa videonpätkä, jossa 747-koekoneeseen kiinnitetty 777:n moottori sakkaa lentoonlähdössä.

 

Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äsken tuli oltua EMB-145:n kyydissä kun noustiin suoraan keskelle Cindy nimistä trooppista myrskyä. Välillä jompikumpi moottoreista kuulosti siltä kuin se "kavitoisi" siis löisi tyhjää. Onko sellainen edes mahdollista vai mikähän kyseinen efekti oli? Kuulostaa aika mahdottomalta koska moottorissa on aika reilusti kierroksia.

 

Oli muuten mahtava kyyti Woooow Mummot puristi käsiä rystyset valkoisina. Kävin lennon jälkeen jututtamassa pilotteja joilta valui hiki päästä. Oli kuulemma kapteenillekin pahin keli missä on ollut. ;D

 

Olispa suomessakin joskus tällaisia kunnon kelejä.

 

Onko mahdollista, että ilmiö olisi samantyyppinen kuin esim. potkurikoneessa eli äkilliset tuulen vaihtelut muuttavat potkurin kierroksia ja tämä saa aikaan erilaisia ääniä potkurista? Eli voisiko olla, että tuollaisessa myrskyssä esiintyisi niin voimakkaita tuulen vaihteluita, että ne aiheuttaisivat outoja ääniä moottorista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkumoottori ei kavitoi, mutta sakkaa kylläkin.

Ahtimen sakkaus on mahdollista esim. nopeassa tehon vähennyksessä. Pilotti vetää "hanat" taakse eli polttoaineen syöttö polttokammioon pienenee huomattavasti. Turbiinilla ja siten myös ahtimella on kuitenkin paljon liike-energiaa, koska hieman aikaisemmin syötettiin paljon enemmän polttoainetta. Ahdin työntää ilmaa polttokammiota kohden, mutta siellä ei ole sille käyttöä.

Tällaisia tilanteita pyritaan estämään säädettävilla ahtimen staattorisiivillä sekä vuodatusventtiileillä, joilla voidaan päästää ylimääräinen ilma taivaan tuuliin ja näin moottori ei tukehdu / sakkaa.

Tavallisimmin sakkaus ilmenee kovana pamauksena. Jos sakkaus on ollut oikein raju saattaa boroskoopilla moottorin sisään katsottaessa löytyä vääntyneitä ja jopa katkenneita ahtimen siipinä.

 

Eikös Sallassa sattuneessa Hawk onnettomuudessa saatu moottori sakkaamaan kun ohjaaja veti koneen suurelle kohtauskulmalle, otti varmaan samalla risujakin sisään mutta pointti on että moottorin saa sakkaamaan jos virtaus sisään pääsee häiriintymään. Tämähän on myös tyypillistä koneille joissa moottori on rungon sisällä esim. Boeing 727.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mahdollista, että ilmiö olisi samantyyppinen kuin esim. potkurikoneessa eli äkilliset tuulen vaihtelut muuttavat potkurin kierroksia ja tämä saa aikaan erilaisia ääniä potkurista? Eli voisiko olla, että tuollaisessa myrskyssä esiintyisi niin voimakkaita tuulen vaihteluita, että ne aiheuttaisivat outoja ääniä moottorista?

 

Tuota samaa mietin itsekkin.

 

Tietääkö kukaan mistä löytäis ilmatilan tuulikarttoja Virginian alueelta tältä päivältä 0200UTC ? Ihan mielenkiintoista olis tietää mitkä oli tuulet 20000ft korkeudella. Kentän metar antoi vain G23 arvoja, mutta tuulet muuttui täysin kun noustiin ilmaan. Näköjään vettäkin oli eilen satanut 2,5"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Sallassa sattuneessa Hawk onnettomuudessa saatu moottori sakkaamaan kun ohjaaja veti koneen suurelle kohtauskulmalle, otti varmaan samalla risujakin sisään mutta pointti on että moottorin saa sakkaamaan jos virtaus sisään pääsee häiriintymään. Tämähän on myös tyypillistä koneille joissa moottori on rungon sisällä esim. Boeing 727.

 

Itse olen asian ymmärtänyt, että moottorin ilmanoton virtaus saattaa häiriintyä rungon vuoksi (suurennettaessa koneen kohtauskulmaa ), kuten B727 ja MD11 joissa yksi moottori on koneen rungon päällä.

Imukanavat yleensä suunnitellaan kuitenkin niin, että ilmavirtaus ei pääsisi häiriintymään ahtimelle mennessä. Imukanavan tehtäviähän ovat mm. Virtauksen kokoaminen, virtauksen saattaminen alisooniseksi (yli äänen nopeudella lentävissä koneissa), virtauksen muuttaminen suoraviivaisemmaksi sekä joissakin konetyypeissä pyrkii säätelemään sisään virtaavan ilman määrää, apulaitteiden avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen asian ymmärtänyt, että moottorin ilmanoton virtaus saattaa häiriintyä rungon vuoksi (suurennettaessa koneen kohtauskulmaa ), kuten B727 ja MD11 joissa yksi moottori on koneen rungon päällä.

 

 

Entä esim. DC-9 tai Caravelle. Häiritseekö koneen siipi moottoreiden ilmanoton virtausta erittäin jyrkällä kohtauskulmalla, tai vaikkapa sakkaustilassa. Olen kuullut, että Caravellen korkeusperäsimen teho laskee koneen sakatessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä esim. DC-9 tai Caravelle. Häiritseekö koneen siipi moottoreiden ilmanoton virtausta erittäin jyrkällä kohtauskulmalla, tai vaikkapa sakkaustilassa. Olen kuullut, että Caravellen korkeusperäsimen teho laskee koneen sakatessa.

 

Silläkin voi olla vaikutusta, mutta vaarallisempaa noilla koneilla on voimakas sivuluisu, jolloin rungon häiriövirtaus joutuu moottoriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silläkin voi olla vaikutusta, mutta vaarallisempaa noilla koneilla on voimakas sivuluisu, jolloin rungon häiriövirtaus joutuu moottoriin.

 

Roger :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä nyt ole kysymyksessä saman asian kaksi nimitystä, ts. syy ja seuraus. Moottori ei saa tarpeeksi ilmaa ja ahdin kavitoi eli sakkaa?

 

Mitä tulee noihin ylätasoisiin korkeusperäsimiin, niin niiden ominaisuudet tosiaan heikkenevät sakkaustilanteessa. BAC-1-11 koneita taisi mennä koelentovaiheessa yksi ketoonkin, kun suurella kohtauskulmalla lennettäessä korkeusperäsin sakkasi ennen siipiä. Tämä johtui ilmeisestikin siitä, että siipi häiritsi korkeusperäsimeen tulevan ilman virtausta.

 

blue skies,

-- Olli

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä nyt ole kysymyksessä saman asian kaksi nimitystä, ts. syy ja seuraus. Moottori ei saa tarpeeksi ilmaa ja ahdin kavitoi eli sakkaa?

 

 

Tämä kohta minuakin häiritsee, kuten edellä mainitsen. Mikä on oikea termi, eli voidanko ahtimen sakkausta puhutella kavitaationa, vaikka kavitaatio ei ole "virallinen" ilmailu termi :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko aivan hakoteillä jos väitän kavitaation liittyvän aina nesteisiin ja niiden virtaamiseen?

Mielestä suihkumoottorin ja ahtimen kyseessä ollessa pitää puhua sakkauksesta, koska sehän siinä tapahtuu. Ahtimen siivethän ovat siipiä jotka sakkaavat...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko aivan hakoteillä jos väitän kavitaation liittyvän aina nesteisiin ja niiden virtaamiseen?

Juha.

 

Näin minäkin olen käsittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko aivan hakoteillä jos väitän kavitaation liittyvän aina nesteisiin ja niiden virtaamiseen?

Mielestä suihkumoottorin ja ahtimen kyseessä ollessa pitää puhua sakkauksesta, koska sehän siinä tapahtuu. Ahtimen siivethän ovat siipiä jotka sakkaavat...

Juha.

Hmm... taidat itseasiassa olla aivan oikeassa. Sanaa "kavitointi" taidetaan käyttää vain kun nesteen paine laskee niin alas, että siellä alkaa muodostua kuplia - mitä ei kaasussa tietenkään tapahdu. Menee puurot ja vellit sekaisin nyt :)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... taidat itseasiassa olla aivan oikeassa. Sanaa "kavitointi" taidetaan käyttää vain kun nesteen paine laskee niin alas, että siellä alkaa muodostua kuplia - mitä ei kaasussa tietenkään tapahdu. Menee puurot ja vellit sekaisin nyt :)

 

blue skies,

-- Olli

 

Tulihan se sieltä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko aivan hakoteillä jos väitän kavitaation liittyvän aina nesteisiin ja niiden virtaamiseen?

Mielestä suihkumoottorin ja ahtimen kyseessä ollessa pitää puhua sakkauksesta, koska sehän siinä tapahtuu. Ahtimen siivethän ovat siipiä jotka sakkaavat...

Juha.

 

Joo ei tuo kavitointi ole oikea sana, en vain muuta termiä keksinyt kun sakkauskin tuntui oudolta, mutta kai se suihkumoottori voi sakatakkin. Täytyy uskoa viisaampia. Tässä tapauksessa uskoisin että tuulet on vain muuttaneet moottorin ääniä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei olisi "autothrottle" joka säätää moottorin tehoja pitääkseen tietyn ilmanopeuden? Jos kovasti on turbulenssia, se voisi ehkä tehdä tuommoista kun koneen ilmanopeus vaihtelee jos ilmamassassa on esim. windshearia..?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei olisi "autothrottle" joka säätää moottorin tehoja pitääkseen tietyn ilmanopeuden?

 

Lienee epätodennäköistä siinä valossa, että ERJ-145:ssa ei ole autokaasua.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... taidat itseasiassa olla aivan oikeassa. Sanaa "kavitointi" taidetaan käyttää vain kun nesteen paine laskee niin alas, että siellä alkaa muodostua kuplia - mitä ei kaasussa tietenkään tapahdu.

 

Kaivelin tuossa muistiinpanot esiin. Tässä pikkanen tiivistelmä kavitaatiosta.

 

Kavitaatio syntyy silloin, kun nesteen paine paikallisesti laskee alle höyrystymispaineen, jolloin nesteeseen muodostuu runsaasti höyrykuplia. Paineen kohotessa nestehöyry muuttuu jälleen nesteeksi ja kuplat luhistuvat kokooon. Jos paineen kohoaminen on äkillistä (pumput), kuplien kokooonpuristuminen tapahtuu rajusti. Kuplat, jotka ovat lähellä metallipintoja, syöksyvät pisaramaisena metallin pintaan jopa 1000 m/s nopudella. Paine pisaran kärjessä saattaa nousta jopa 100 000 bar.

 

Noiden lukujen valossa ei ole ihme jos kuuluu vähän sivuääniä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen asian ymmärtänyt, että moottorin ilmanoton virtaus saattaa häiriintyä rungon vuoksi (suurennettaessa koneen kohtauskulmaa ), kuten B727 ja MD11 joissa yksi moottori on koneen rungon päällä.

Imukanavat yleensä suunnitellaan kuitenkin niin, että ilmavirtaus ei pääsisi häiriintymään ahtimelle mennessä. Imukanavan tehtäviähän ovat mm. Virtauksen kokoaminen, virtauksen saattaminen alisooniseksi (yli äänen nopeudella lentävissä koneissa), virtauksen muuttaminen suoraviivaisemmaksi sekä joissakin konetyypeissä pyrkii säätelemään sisään virtaavan ilman määrää, apulaitteiden avulla.

 

Nyt on pakko sanoa, Sampo, että toi ylläoleva on kuin suoraan erään Martin suusta... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suhkumoottorissa jos menee virtaukset sekaisin niin puhutaan sakkaamisesta. Eli virtaukset irtoaa ahtimen tai turbiinin siivistä ja kääntää suuntaa jolloin yleensä kuuluu moottorista pamaus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä jää ainakin allekirjoittanelle hieman epäselväksi, että mikä vaihtaa suuntaa?

Ja kuten jo tuossa aikaisemmin todettiin kavitaatio liittyy aina nesteiden virtaukseen.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään