Sami Virkkula

Voiko suihkumoottori kavitoida?

28 viestiä aiheessa

Kavitointi termiä suihkumoottoreiden toimintahäiriöissä ei käytetä.

Termi liittyy yleisesti hydromekaniikkaan siis hydrauliikkaan.

Keskustelussa on käsitelty laajasti aihetta, mutta kuvaamastasi ilmiöstä

käytetään termiä sakkaus.

Kyseessä on ahtimen sakkaus ei turbiinin, jota myös tarjottiin.

Yleisesti kyseessä on ilmavirtauksen irtoaminen ahtimen siivistä, jolloin

ilman puristuminen ja paineen kasvaminen ahtimessa häiriintyy.

Ahtimen sakkaminen voi aiheutua useista tekijöistä kuten koneen asennosta,

ilmavirran tulokulmasta moottoriin tai toimintaolosuhteista moottorissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä erään veneen turbiinissa (PT6A) oli käsittääkseni sakkaamis ongelma startissa. Fuelcontroll boxi oli juuri huollettu ja olimme starttaamassa koneita uutta purjehduskautta varten, kun toinen kone ei tahtonut käynnistyä ei sitten millään. Pienen purnaamisen, ihmettelyjen ja soittokierroksen jälkeen saimme vihjeeksi venyttää starttia sakkaamisen kohdalla "pihistämällä" polttoainetta startin edelleen pyöriessä. Eli kun kone alkoi täristä ja savuttaa(kavitoida/sakata?) suljettiin polttoainehana hetkeksi koneen vielä kerätessä kierroksia. Hetken kuluttua polttoainehana avattiin uudelleen jolloin kone (simbsalabim) käynnistyi... Vika toistui muutamaan otteeseen, mutta poistui lopulta muutaman tunnin käytön jälkeen...

 

PS. tällähän ei tuskin ole mitään tekemistä lentokoneen moottorin kanssa, mutta ajattelin kuitenkin kertoa omat kokemukseni... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään