Guest Juuso Leppä

(Huom.) päivämäärä vaihdettu) 21.6.07 Helsingistä-New Yorkkiin [Vatsim]

44 viestiä aiheessa

Vai "MY FRIEND FLIES AS FINNAIR 6" /mon: "MY FRIENDS FLY AS FINNAIR X AND FINNAIR X...."

 

Tuota tuli itsekin pohdittua. Oikean englannin mukaanhan se olisi "flies", mutta tuohon minun "my friend fly as..." on tavallaan piilotettu futuuri, mutta jotenkin remarkseissa se tuntuisi tönköltä olla: "my friend'll fly as...", mutta jaa... Älkää laittako ollenkaan.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs teidän lähtöaika on? Toivottavasti VACCissa nuo ajat teillä UTC:na eikä LT, niinkuin voisi olettaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en päässy mukaan kun kone kaatu eikä simu käynnistyny...

ei riitä tehot niin en tuolla tietokoneella lennä enää yhtään lentoa.

Pitää vaan säästää uuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on joku hieno järjestelmä. :P

Kuulemma atlantin yllä radio suhisee kauheasti, SECALin ansiosta sinun ei tarvitse pitää radiota päällä kokoajan. SECAL piippaa kun L-johto haluaa ottaa yhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miks se suhisee?

 

 

Ja kysymys oli tarkotettu sarkastiseksi, ettei kenenkään tarvi herneitä vetää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SELCAL kehitettiin aikanaan sen takia että valtameren ylityksissä lennonjohdon ja lentokoneen välisen pitkän etäisyyden takia HF-lähetyksen (edit: HF eli lyhytaalto siis, esim. Gander radio 12710.0 kHz) voimakkuus oli kovin heikko, ja kohinasalpaa (squelch) ei voinut käyttää, jolloin radio kohisi jatkuvasti taustalla, mikä on varsin rasittavaa pidemmän päälle.

 

Eli SELCALin avulla lennonjohtaja kutsuu lentokonetta jonka radio on vaimennettu - lentäjä kuulee merkkiäänen ja tietää että lennonjohdolla on asiaa, ja pilotti voi ottaa kohinasalvan pois päältä.

 

VATSIMissa tuota kohinaa ei ole mallinnettu, mutta ilmeisesti Gander ja Shanwick radiot tuota SELCALia realismin nimessä sitten haluavat käyttää, ja siitä saattaa olla hyötyäkin - liikennettä on välillä todella paljon, esimerkiksi muutama ilta sitten obsasin lähes 30 konetta yhtäaikaa pohjoisamerikan ja euroopan välillä, siinä alkaa yksi lennonjohtaja olla helposti helisemässä :P

 

Miika

 

edit: korjattu VHF - HF, kiitos Matti K.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
SELCAL kehitettiin aikanaan sen takia että valtameren ylityksissä lennonjohdon ja lentokoneen välisen pitkän etäisyyden takia VHF-lähetyksen voimakkuus oli kovin heikko, ja kohinasalpaa (squelch) ei voinut käyttää, jolloin radio kohisi jatkuvasti taustalla, mikä on varsin rasittavaa pidemmän päälle.
Mites ois HF..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä Reitti infoa.Äiti vielä kuittasi lennon. ;D

[ attachment removed ]

 

Ps:Kuvassa esiintyy hirveesti piilomainontaa. ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä Reitti infoa.Äiti vielä kuittasi lennon. ;D

[ attachment removed ]

 

Nuo Dep ja Arr -kohdat olin tarkoittanut tutkien taajuuksille (kentät kun ovat siellä ylempänä).  ;)

 

[ attachment removed ]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli klo 7 lähtö, saavutaan noin klo 15. Ehkä vähän aikasemmin...

EFES_CTR oli mukavaa...

 

Ajat UTC:nä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Aku ei lennä...  :'(

Aku menee mökille,  ;)

 

Pahoittelut vaan kaikille, erityisesti Juusolle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään