Guest 2pulia

Amerikkalaisista lentokouluista

47 viestiä aiheessa

Olen suuntaamassa rapakon taa ansiolentäjän lupakirjaa tavoittelemaan. Olisiko jollain tuoretta tietoa asiallisista lentokouluista - kuten kaikki tietää, valinnanvaraa USAssa löytyy :) Itse olen ollut yhteydessä muutamiin luotettavilta vaikuttaviin kouluihin, yksi niistä on Phoenix East Aviation Floridassa (www.pea.com). Onko kukaan ollut tuossa koulussa tai tietääkö jonkun, joka olisi ollut? Tietäisikö joku jotain heidän taustoistaan yms.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitka ovat suunnitelmasi tulevaisuudessa koulun jalkeen, palata Suomeen, Eurooppaan vai jaada USA:aan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelenkohan ihan omiani, vai oli Puron Petri jenkeissä lentämistä opettelemassa? No, hän varmaankin kertoo, jos asia näin oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Joo, näinhän se oli että Puron Petri opiskeli siellä päin.

 

Ja on kyllä pirun kallista tuo empry-riddle eli käytännössä pitää olla rikkaasta perheestä tai lotto-voitto etc. Itse menisin kyllä Kanadan puolelle sitä lupakirjaa suorittamaan, koska on meinaa halvempaa ja ei varmaan ole tasollisesti yhtään sen huonompi. Ihan sama juttu noissa business-yliopistoissa, kun verrataan Yhdysvaltojen ja Kanadan yliopistoja. Oma lukunsa on Yhdysvaltojen huippuyliopistot, mutta niitä on vain muutama. Muuten Kanadalaiset yliopistot ovat parempia jo lukukausimaksujen takia sekä monesti pärjäävät myös koulujen välisissä kilpailuissa paremmin kuin vastaavat Jenkkiyliopistot. Tunnetusti Kanadalainen peruskouluopetus on maailman mittakaavassa huippuluokkaa siinä missä Suomalainen...samaa ei voi sanoa Yhdysvalloista. No niin, tulipahan jotain sanottua ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen suuntaamassa rapakon taa ansiolentäjän lupakirjaa tavoittelemaan. Olisiko jollain tuoretta tietoa asiallisista lentokouluista - kuten kaikki tietää, valinnanvaraa USAssa löytyy :) Itse olen ollut yhteydessä muutamiin luotettavilta vaikuttaviin kouluihin, yksi niistä on Phoenix East Aviation Floridassa (www.pea.com). Onko kukaan ollut tuossa koulussa tai tietääkö jonkun, joka olisi ollut? Tietäisikö joku jotain heidän taustoistaan yms.

 

Tunnen muutaman tyypin jotka ovat käyneet jenkkilässä koulun ja kaikki heistä paikassa nimeltä North American Institute of Aviation. Puhuvat, että "kaikki suomalaiset käyvät siellä." Nettisivut löytyvät osoitteesta http://www.naiasc.com. Ei kuulosta ollenkaan pahalta ajatellen sitä että alle 40.000 USD:n hinnalla saa yli 250 lentotuntia, mm. lennonopettajakelpuutuksen JA majoituksen hyvinvarustetuissa asunnoissa. Yks tuttu mainitsi että jopa ruokailu kuuluu hintaan, mutta siitä en löytänyt mainintaa sivuilla. Lennonopettajan töitäkin on kuulemma tiedossa halutessaan valmistumisen jälkeen kultaakin kalliimpien lentotuntien keräämiseksi. Valuuttakurssit laskevat tällä hetkellä mukavasti tuota kustannuspuolta verrattuna vuoden-parin takaiseen tilanteeseen.

 

Jos jollain on lisä- / parempaa tietoa niin avatkoon sanaisen arkkunsa. Varmasti joku jenkkikoulut käynyt lukee tätäkin palstaa :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kävin North American Institute of Aviation nimisessä lentokoulussa 1999-2000 ja 2000-2001 olin lennonopettajana USA:ssa ja keräsin n. 900 lentotuntia. Sain käännettyä lupakirjani Norjassa viime vuoden lopulla ja muuttaminen JAR lupakirjaksi MCC kurssin kera maksoi n. 150 000 Norjan kruunua + 25 000 taalaa NAIA:an

Nykyään NEAR AS lentokoulu Norjassa tarjoaa tuota pakettia n. 500 000 NOK

Muuten tuo North American oli kyllä sieltä halvemmasta päästä ja lähes kaikki opettajat/oppilaat olivat skandinaviasta.

Muistelisin, että eräs kaverini oli lennonopettajana tuolla Phoenix East koulussa... täytyypi selvittää oliko asia näin, niin voin antaa hänen e-mail osoitteensa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Joo jenkeissä todellakin tuli lupakirjat suoritettua. Itse kävin North American Institute of Aviation nimisen koulun ( www.naiasc.com ), joka sijaitsee Etelä-Caroliinan osavaltiossa. Erittäin tasokas ja organisoitu koulu. Suosittelen lämpimästi. Siellä odotetaan opiskelijoilta aika kovaa paneutumista opiskeluun sillä jos liikaa reputtaa kokeita niin ne kyllä pisti aika kylmästi sieltä pihalle. Niillä on myös oma huolto siellä eli koneet pelaa moitteettomasti. Kalustoa taisi olla yhteensä 45 konetta. Jos haluat lisää infoa niin pistä ihan vapaasti viestiä.

 

Pari kaveria oli tuolla Phoenix East koulussa. Ei sekään kuulemma huono vaihtoehto. Kuulemma vain vähän heikommin organisoitu kuin NAIA. Ainoa miinus taitaa olla että samalla kentällä sijaitsee Embry Riddlen ilmailuyliopisto sekä muistaakseni Flight Safety. Elikkä ruuhkaa riittää. Kaikki kolme koulua käyttää samaa harjoitusaluetta ja parhaimmillaan siellä saattaa olla parikymmentä konetta samaan aikaan mikä minusta tekee hommasta jo aika hurjaa.

Mutta nämä kaksi ovat samaa hintaluokkaa. Minun kurssini maksoi n.30 000 taalaa. Sisälsi ppl, ir, cpl, me sekä lennonopettajan lupakirjat.

 

Ai niin. Meinaatko ihan vain lentokoulutuksen hommata vai suunnitteletko jotain ihan yliopistopohjaista systeemiä? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö oikein että ameriikoissa täytyy olla 1500 lentotuntia takana että saa atpl:n? niin ainaki luki tuolla pea.com:issa...

Olen ymmärtänyt et jos on cpl:ällä ni saa kuuluua miehistöön mutta ei lentää matkustajakoneita joissa matkustajia, mutta tyhjiä/rahtikoneita saa?

selvittäkääs toi cpl lupari, ku se ei iha o hanskassa.

Miten täydellistä englannin kielen taitoa nuo tuolla esim. naiasc.com vaatii? miten se testataan? täytyykö sen takia lähteä sinne vai onko niillä jotain suomalaisia kumppaneita,tms joidenka kautta se hoituu?

Minkä laista palkkaa lennonopettaja tuolla saa suurinpiirtein?

miten äkkiä siten saa tunteja kerättyä, varmaan sekin on aika yksilö/tilanne kohtasta, mutta kertokaa kokemuksia ihan laidasta laitaan asiaan liittyen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATP:hen vaaditaan 1500 tuntia USA:ssa ja muistaakseni 23v ika(lisaksi usalaiset lentoyhtiot vaativat yleensa korkeakoulu/yliopistotutkintoa piloteiltaan).

 

Tuosta CPL:sta en ole ihan varma, minulla on ollut kasitys, etta sen kanssa voisi olla co-pilottina matkustajakoneissakin, jollei sitten saantoihin ole tullut muutoksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö oikein että ameriikoissa täytyy olla 1500 lentotuntia takana että saa atpl:n? niin ainaki luki tuolla pea.com:issa...

Olen ymmärtänyt et jos on cpl:ällä ni saa kuuluua miehistöön mutta ei lentää matkustajakoneita joissa matkustajia, mutta tyhjiä/rahtikoneita saa?

selvittäkääs toi cpl lupari, ku se ei iha o hanskassa.

Miten täydellistä englannin kielen taitoa nuo tuolla esim. naiasc.com vaatii? miten se testataan? täytyykö sen takia lähteä sinne vai onko niillä jotain suomalaisia kumppaneita,tms joidenka kautta se hoituu?

Minkä laista palkkaa lennonopettaja tuolla saa suurinpiirtein?

miten äkkiä siten saa tunteja kerättyä, varmaan sekin on aika yksilö/tilanne kohtasta, mutta kertokaa kokemuksia ihan laidasta laitaan asiaan liittyen.

 

Tuo 1500 tuntia on sama niin jenkeissä kuin euroopassa. Perämiehenä saa toimia ilman atpl lupakirjaa. Vaativat yleensä frozen atpl:n eli teoriat on käyty mutta varsinaista lupakirjaa ei vielä ole. CPL lupakirjalla saa lentää kaupallisia lentoja yhtiöille joilla on lentotoimintaa. Rahtia, charteria ym. myös päällikkönä. Riippuu vaan vähän operaatioiden tyypistä. (Hankala selittää).

USA:n ilmailusäädökset vaativat, että FAA:n lupakirjan hakijan pitää osata puhua, kirjoittaa ja ymmärtää englannin kieltä. Saman vaatii NAIA. Kun itse hain sinne, ne järjestivät pääsykokeet Helsingissä. Itse koulua varten on edessä muutto uudelle mantereelle. Lupakirja käännöstä varten NAIA:lla on kumppani Norjassa jos sinne sitten haluaa mennä.

Opettajan palkkaa vaihtelee paljon missä päin Jenkkejä opettaa. Yleensä menee paikallisten elinkustannusten mukaan. Itse olin Los Angelesissa ja Chicagossa opettajana joissa myös eläminen on kallista. Palkka pyöri siinä $20/tunti. Syyskyyn terrori iskut tapahtuivat olessani siellä ja se vaikutti lentomäärään paljon! Sain kasaan vain 600 tuntia tiimaa mikä vähän harmitti kun tavoite oli se 1000 tuntia. Mutta minkäs teet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on saanut koulutuksen pilotiksi jenkeissa ja on CPL/instrument/MEL/CFI/CFII/MEI, niin kannattaa ottaa yhteytta esim. IASCO:on ja kysella heilta mahdollisista avoimista tyopaikoista, koulutusmahdollisuuksista tms.

 

IASCO valittaa pilotteja lentoyhtioihin ja aina silloin talloin jotkut yhtiot etsivat mm. pilotteja joilla CPL/instrument/MEL ja noin 750 h tiimaa, joita sitten itse kouluttavat peramiehiksi.

 

http://www.iasco.com/

 

Tuosta tiimankeraamisesta, ainakin taalla jenkeissa hieman kylla sitten vaikuttaa, millaista tiimaa se on, pelkka lennonopettajan tiima ei valttamatta ole arvokasta, jollei se ole monimoottoritiimaa, samaten mittarilentotiima on 'arvokasta' tulevan tyopaikan saannissa.

Mahdollisimman paljon siis monimoottoritiimaa ja mita enemman turboprop/jet -tiimaa sen parempi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yliopistollista koulutusta en ole aikeissa hankkia, lähinnä sellaisen "peruspaketin" ansiolentäjäksi. Itse olen viime kesänä ollut yhteydessä myös NAIAan ja sain heiltä infopaketin. Hinta oli kyllä yli 40 000 taalaa, kuulin myöhemmin, että hinnat olivat nousseet syyskuun 11. jälkeen.

 

Joka tapauksessa olen kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä jne. mitä opiskelu amerikoissa pitää sisällään. Esimerkiksi onko lentokoulutukseen mahdollista saada KELAn opintotukea? Kuulin, että joku vuosi taaksepäin ei olisi saanut...?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Niin ja mielelläni kirjoittaisin jollekin, joka on käynyt ton PEAn, ja kyselisin heidän kokemuksiaan siellä opiskelusta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä ikäisiä porukka suurinpiirtein on kun ne aloittaa tuollaisessa koulussa joko ulkomailla tai suomessa? Mitenkä vanhoina itse/kaverit,tms aloitti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yliopistollista koulutusta en ole aikeissa hankkia, lähinnä sellaisen "peruspaketin" ansiolentäjäksi. Itse olen viime kesänä ollut yhteydessä myös NAIAan ja sain heiltä infopaketin. Hinta oli kyllä yli 40 000 taalaa, kuulin myöhemmin, että hinnat olivat nousseet syyskuun 11. jälkeen.

 

Joka tapauksessa olen kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä jne. mitä opiskelu amerikoissa pitää sisällään. Esimerkiksi onko lentokoulutukseen mahdollista saada KELAn opintotukea? Kuulin, että joku vuosi taaksepäin ei olisi saanut...?!

 

Itseasiassa voipi olla, että saatkin, koska Kelalla sanotaan, että opintoja voi suorittaa sekä kotimaassa, että ulkomailla.

Ja itseasiassa taitaa suomalaisissakin lentokouluissa opiskelevat ainakin asumistukea saada. ymmärtääkseni. tosin saatan olla väärässäkin

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja itseasiassa taitaa suomalaisissakin lentokouluissa opiskelevat ainakin asumistukea saada. ymmärtääkseni. tosin saatan olla väärässäkin

 

Suomessa saa juu, mutta vähän epäilen kyllä että saako mitään jos ulkomaille lähtee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en saanut opintotukea amerikan opinnoille. Tähän syynä ilmailulaitoksen jo vanha lausunto, että amerikkalainen koulutus ei päde Suomessa. Jossain vaiheessa kun tuo kääntäminen oli vähän nihkeällä pohjalla. Tilanne on muuttunut mutta kelan kanta ei. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kanssa ollut yhteydessä NAIA:an ja sen entisiin oppilaisiin. Kai se sinne on lähdettävä jos lentäjäksi meinaa eikä sio ei huoli. Se mikä itseäni ihmettää on, että opinnot suoritetaan 6-7 kuukaudessa!! Suomessa menee se 18kuukautta..

 

Onkohan koululla edustajaa Suomessa? Nuo kaikki käytännön jutut hieman mietityttää..

 

Hieman olen alkanut harkita muitakin jenkkikouluja, koska NAIA on nostanut hintojaan 28tuhannesta 37 tuhtanteen taalaan. Siihen kuuluu majoitus, ei ruokaa. Myös se palkkaako NAIA omia oppilaitaan opettajiksi on vähän epäselvä ja jos ei palkkaa, auttaako työn etsimisessä muualta.. ???

 

Muuten mitä eroa tuolla yliopisto-ohjelmalla sitten on? ??? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs minä sanoin :D.

 

Jos haluan jäädä rapakon taaksen töihin, auttaako koulu työnhaussa ja entä työluvat ym.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti tämä opintotukiasia ei ole kovin yksinkertainen, koska kahdenlaista käytäntöä noudatetaan. Eräs tuttavani on Australiassa lentokoulussa, mutta opintoihin sisältyy myös muita kuin ilmailukursseja (koulu on ns. College) ja hän saa sekä opinto- että asumistukea. Yrittänyttä ei silti laiteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mina suhtaudun hieman "epailevasti" noiden lentokoulujen oppilaan tyonsaannin auttamiseen ja etenkin tyolupien saantiin jne., muttei minulla ole niista henk. koht. kokemusta, joten muut voivat varmaan kertoa paremmin. Usein olen kuullut kun viisumi on menossa umpeen, pitaa lahtea maasta pois.

 

Yliopisto -ohjelmista sen verran, etta ensinnakin kuten jo mainitsin usalaiset yhtiot vaativat yliopistotutkinnon yleensa piloteiltaan(ei ole pakko olla ilmailualalta), joten se on siina samassa sitten helppo opiskella.

Ne tuttavani jotka ovat kayneet Embry-Riddlen sanovat, ettei olisi ollut ongelmia tyonsaannin suhteen, kun lentoyhtioista jo heidan opiskeluaikanaan otettiin yhteytta ja pyydettiin haastatteluihin jne.

 

Ilmailualalla kaikki on kiinni taitojen ja rahan lisaksi myos sitten suhteista, mikali onnistuu "eksymaan" oikeisiin piireihin, voi hyvinkin saada hyvan tyopaikan, josta on hyvat etenemismahdollisuudet jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään