Guest 2pulia

Amerikkalaisista lentokouluista

47 viestiä aiheessa

Tukia tai ei tukia, niin olen onnellinen teidän kaikkien puolesta, jotka pääsette tuollaista ilmailu-unelmaa toteuttamaan. Itse voin vain haaveilla (rajoitus käytännön syistä, ei mitään dramaattista).

 

Onneksi olkoon ja onnea teille!

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sellaistakin kysyisin, että kannattaako medikaali hankkia täältä koti-Suomesta ennen lähtöä jenkkeihin vai tekeekö koulut siellä fysikaaliset (ja mahdollisesti psykologiset) testit joka tapauksessa? Ilmeisesti amerikkalainen ja eurooppalainen testi eroaa toisistaan jonkun verran...?

 

Kiitokset myös mielenkiintoisista vastauksista ja kannanotoista tähän mennessä! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sellaistakin kysyisin, että kannattaako medikaali hankkia täältä koti-Suomesta ennen lähtöä jenkkeihin vai tekeekö koulut siellä fysikaaliset (ja mahdollisesti psykologiset) testit joka tapauksessa? Ilmeisesti amerikkalainen ja eurooppalainen testi eroaa toisistaan jonkun verran...?

 

Kiitokset myös mielenkiintoisista vastauksista ja kannanotoista tähän mennessä! :)

 

Vastatkoon ne tuohon kysymykseen, jotka ovat kayneet vastaavat oppilaitokset tarkemmin, mutta usassa kaytantona on etta oppilaslentaja kay laakarintarkastuksessa ja tama laakarintodistus on samalla sitten oppilaslentolupa.

Tietty ehka kannattaisi kayda laakarintarkastuksessa ennen tanne tuloa, ettei sitten tulisi yllatyksia, mutta oletan, etta joutuu kuitenkin kayda taalla uudestaan.

 

Tuskin taalla mitaan psykologisia testeja on...ne tulevat vasta siina vaiheessa eteen, kun hakeudutaan lentoyhtioihin toihin(tai sotilaspilotiksi) ja lentofirmoilla ovat omat testinsa/haastattelunsa jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin NAIA järjesti medikaalin paikanpäällä. Jenkeissä tuo ykkös medikaali ei mikään kummonen juttu ole. Hinta oli noin 80 taalaa. Täällä Helsingissä voi myös tuon FAA:n medikaalin tehdä.

 

Tuohon kurssin hinnan nostoon on paha sanoa mitään. Voi olla että koulun menot ovat kasvaneet.

 

Tuo 6kk mitä sanovat on aika utopistinen tavoite. Itselläni meni 12kk. Koulutus kyllä viivästyi aika paljon syyskuun 11. tapahtumien aikaan.

 

Sitten noista työluvista. Varsinaista työlupaa eli H-1 viisumia on hankala saada. Täytyy löytää työnantaja joka sen on halukas sponsoroimaan. Sen haku kestää 6kk-12kk. Kuitenkin esimerkiksi NAIA:n opiskelijat saavat ns. J-1 opiskelija viisumin jonka kesto on 24kk. Se antaa luvan "työharjoitteluun" jota työskentelysi siellä sitten olisi. Ihan normaalia duunia se kuitenkin on täydellä palkalla. NAIA palkkaa parhaimmat oppilaat, mutta auttavat töiden saamisessa niitä ketkä eivät sinne jää. Esimerkiksi minulle ne hommasivat työpaikan Los Angelesista parissa päivässä. Tarjottiin toistakin paikkaa mutta päätin sitten lähteä Californiaa katsomaan.

 

Tuo mitä tuossa Satakunnan artikkelissa sanotaan että, Suomessa opiskellut saa helpommin töitä on kyllä bullshittiä. Lupakirjojen kääntäminen on aika selvää pässinlihaa nykyisin ja sujuu aivan ongelmitta. Hintaa sille kuitenkin sitten kertyy 20K euroa.

 

Joku kyseli että minkä ikäistä porukkaa siellä on. Itse olin 20v kun sinne lähdin. Kurssin nuorin oli 18. Vanhin taisi olla 35. Keski-ikä taisi olla 24-25 paikkeilla.

 

:)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tyoluvasta USA:ssa, lakihan taalla on, etta tyonantajan pitaisi sponsata tyontekijaa ja hakea hanelle tyolupaa, mutta siina samalla tyonantajan pitaa todistaa viranomaisille, etta omasta maasta ei loydy vastaavan koulutuksen saanutta tyontekijaa samoilla ansioilla.

 

Tama usein on se ongelma tyolupien myontamisessa, koska naita esim. ansiolentajia/lennonopettajia loytyy omasta takaakin. Tosin jos sitten pystyisi "hyodyntamaan" esimerkiksi tuota suomenkielen taitoa anomuksessa tms. saattaisi olla mahdollisuuksia tyolupaan tai sitten lentajista olisi pulaa, kuten viela oli muutama vuosi sitten ennen syyskuun 11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessa olen kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä jne. mitä opiskelu amerikoissa pitää sisällään. Esimerkiksi onko lentokoulutukseen mahdollista saada KELAn opintotukea? Kuulin, että joku vuosi taaksepäin ei olisi saanut...?!

 

En ole varma, mutta en usko että KELA maksaisi opintotukia jos ei aio palata Suomeen töihin. Tai ainakin luulen että perisivät sitten kaiken takaisin tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma, mutta en usko että KELA maksaisi opintotukia jos ei aio palata Suomeen töihin. Tai ainakin luulen että perisivät sitten kaiken takaisin tms.

 

Itse olen tuosta opintotuesta tapellut kelan kanssa jo pari vuotta. Sitä ei heru juuri tämän ilmailulaitoksen lausunnon takia. Näin he ovat jokaiseen valitusvastaukseen kirjoittaneet. Heidän mielipide on että koulutus ei ole pätevä Suomessa. Tällöin ei opintotukea makseta oli koulutuksen ala mikä tahansa. Yliopistopohjaiseen lentokoulutukseen ja opiskeluun saa opintotukea koska siinä luetaan ihan Suomessakin pätevä korkeakoulututkinto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni taisi olla parempi tuuri kuin Petrillä, koska sain NAIAan täyden opintotuen KELAlta. Nykyään käytäntö on näköjään muuttunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä, mikäli pitää paikkansa, on minusta ihan itsestään selvä syy olla myöntämättä opintotukea ko. opinnoille samoin kuin se, jos ei aio palata opintojen jälkeen Suomeen töihin, sillä eihän KELA mikään hyväntekeväisyyslaitos ole. Sen tehtävä on tukea opiskelijoita, jotta heistä tulee veronmaksajia joista saatavilla verotuloilla edelleen tuetaan ihmisiä. Kyllä he haluavat panostukselleen vastineen vaikkakin sitten vasta vuosien kuluttua.

 

Kela nyt vain sattuu olemaan väärässä. Amerikkalainen koulutus kun on hyväksytty Suomessa ja lupakirjat voi kääntää Eurooppalaisiksi. Kela vetoaa siihen että ei voi vaikka kesään mennessä tässä on kaikki pahvit käännettynä. Asiaa on muutenkin tutkittu aika paljon. Kelan käytäntö on niin Suomen lakien kuin EU:n lakien vastainen. Mutta minkäs teet. Rahaa ei tipu ellei oikeuteen mennä mihin mulla on aika vähän mielenkiintoa. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ylipäänsä käydään USA:ssa se 4 vuotinen yliopisto-ohjelma kun sillä 6-9 kuukaudellakin saa lentäjän pahvit? ???

 

Paljon se yliopisto-ohjelma maksaa?

???

Missä yliopistoissa suomalaiset on käyneet?

 

Onko hyvät työllisyysmahdollisuudet vaikkei sitä yo ohjelmaa kävisikään?

Eikö tuon yliopistokoulutuksen voisi kompensoida suurella määrällä tunteja? ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuon yliopistokoulutuksen voisi kompensoida suurella määrällä tunteja? ???

 

"Suuri määrä tunteja" maksaa myös paljon rahaa.

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ylipäänsä käydään USA:ssa se 4 vuotinen yliopisto-ohjelma kun sillä 6-9 kuukaudellakin saa lentäjän pahvit? ???

 

Paljon se yliopisto-ohjelma maksaa?

???

Missä yliopistoissa suomalaiset on käyneet?

 

Onko hyvät työllisyysmahdollisuudet vaikkei sitä yo ohjelmaa kävisikään?

Eikö tuon yliopistokoulutuksen voisi kompensoida suurella määrällä tunteja? ???

 

 

 

Ei välttämättä tarvitse käydä yliopistoa osatakseen lentää lentokonetta (tosin kuten jo käytännön elämästä nähdään, niin selkeästi parhaat pilotit tulevat erään helsinkiläisen yliopiston/korkeakoulun lentokerhosta ;) ), mutta siinä on osittain taustalla sitäkin ajattelua, että lentäjä joka tietää enemmän on parempi, kuin lentäjä joka tietää vähemmän.

Itse jos olisin suuri ja mahtava päättäjä lentofirmoissa (joka jopa saatan joskus ollakin) niin tottakai arvostaisin sitä yliopistotutkintoa siinä mielessä, että sellaisen käyneellä lentäjällä tekee muutakin kuin vain lennättää konetta.

Nuori perämieshän käytännössä lentää ja kerää tiimaa (ja rahaa), mutta myöhemmässä vaiheessa olisi hienoa, mikäli kyseisellä kuskilla tekisi muutakin kuin pelkästään ajaisi konetta. Operatiivisten toimistojen puolella tarvitaan aina väkeä jotka ymmärtävät jotakin a) koneen ajamisesta b) esim. raha-asioista c) kouluttamisesta d) jne. Tällaisen kaverin voi sitten paljon helpommin tyrkätä muihinkin hommiin yrityksen sisällä kuin pelkän "tavallisen" lentäjän. Ja se taas aiheuttaa säästöjä esim. henkilöstökuluissa, kun osaamista löytyy talon sisältä, eikä aina tarvitse etsiä uusia ihmisiä kaikkiin pikkuhommiin.

Eli jos meikäläiseltä neuvoja kaipailette, niin allekirjoittaneen visio on, että lentäjän tutkinnon päälle nykypäivänä voisi olla kova sana lukea 1) kieliä 2) taloutta ja 3) hieman tekniikkaa ja mahdollisesti lakia.

Noilla yhdistelmillä lentäjä tekee itsestään huomattavasti hyödyllisemmän etenkin pienissä yrityksissä, missä kaikki osaaminen käytetään mahd. hyvin hyväksi.

 

Tietty maksaahan tuollainen yhdistelmä maltaita, mutta toisaalta kyllä se itsensä maksaa takaisinkin. Ja mikäli ei halua maksaa muusta kuin lentäjän tutkinnosta, niin ainakin suomen kansalaisethan voivat lukea myös yliopistotutkinnon täällä (ja itseasiassa ulkomaalaisetkin). Itse tunnen hiiirmuisen määrän lentäjiä ja yllättävän moni heistä touhuaa lentämisen ohella jotain korkeakoulututkintoa. Joukossa on teekkareita, kyltereitä ja vaikka mitä. Siinähän sitä työn ohella hiljalleen työstää sitä tutkintoa. Ei ollenkaan huono idea.

Niin ja jos muuten suomeen aiotte hakea yliopistoon, niin huomatkaas, että tänä vuonna taitaa olla viimeinen mahdollisuus saada tutkinto ilman aikarajoja. 2005 (eli ensi vuoden keväällä) tulee se aikarajoitus voimaan, jolloin sen tutkinnon suorittaminen lentäjän työn ohella voipi vaikeutua melkolailla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennus vielä:

 

Vaativatko amerikkalaiset lentoyhtiöt FAA pahvin lisäksi sen 4-vuotisen korkeakoulututkinnon olla suoritettuna juuri

näissä amerikkalaisissa lentoyliopistoissa, kuten esim. Embry-Ridlle,Phoenix East Aviation yms. vai hyväksyykö

ne suomalaiset ammattikorkea- ja yliopistotutkinnot?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasittaakseni usalaiset lentoyhtiot hyvaksyvat minka tahansa korkeakoulututkinnon, ei tarvitse olla naista mainituista ilmailuyliopistoista eika tarvitse liittya ilmailuun tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tyoluvasta USA:ssa, lakihan taalla on, etta tyonantajan pitaisi sponsata tyontekijaa ja hakea hanelle tyolupaa, mutta siina samalla tyonantajan pitaa todistaa viranomaisille, etta omasta maasta ei loydy vastaavan koulutuksen saanutta tyontekijaa samoilla ansioilla.

 

Tama usein on se ongelma tyolupien myontamisessa, koska naita esim. ansiolentajia/lennonopettajia loytyy omasta takaakin. Tosin jos sitten pystyisi "hyodyntamaan" esimerkiksi tuota suomenkielen taitoa anomuksessa tms. saattaisi olla mahdollisuuksia tyolupaan tai sitten lentajista olisi pulaa, kuten viela oli muutama vuosi sitten ennen syyskuun 11.

 

Mä olen taas kuullut täysin päinvastaista tietoa: USA:ssa on kuulemma laki joka kieltää työhönototssa hakijan syntymisen rodun,synnyinmaan yms. perusteella

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen taas kuullut täysin päinvastaista tietoa: USA:ssa on kuulemma laki joka kieltää työhönototssa hakijan syntymisen rodun,synnyinmaan yms. perusteella

 

Kyllä se niin on että työnantajan pitää esittää hyvä syy miksi palkata ulkomaalainen eikä amerikkalaista. Norjalaiselta työkaveriltani esimerkiksi evättiin työlupahakemus koska esitetyt syyt eivät olleet maahanmuuttoviranomaisten mielestä riittävät. Lennonopettajiahan on se maa täynnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen taas kuullut täysin päinvastaista tietoa: USA:ssa on kuulemma laki joka kieltää työhönototssa hakijan syntymisen rodun,synnyinmaan yms. perusteella

 

Tuo koskee ainoastaan, mikali kyseessa on USA:n kansalainen(kuten esim. mina olen nykyisin, vaikka olenkin syntynyt Suomessa ja syntyperainen suomalainen) tai mikali USA:ssa asuvalla henkilolla on "green card" ts. pysyva maassa oleskelulupa/tyolupa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

elikkäs toisin sanoen voi unohtaa USA:ssa työllistymisen? :o:-\

 

Kyllä, valitettavasti se on erittäin vaikeaa.

 

Voithan tietysti mennä naimisiin Yhdysvaltalaisen :-* kanssa ja saada sitä kautta sen työluvan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

elikkäs toisin sanoen voi unohtaa USA:ssa työllistymisen? :o:-\

 

No ei valttamatta, jos tyonantaja osaa perustella sopivasti maahanmuuttoviranomaisille, etta olisit korvaamaton tyontekija eika amerikkalaisista loytyisi vastaavaa(esim. jos voisi hyodyntaa suomenkielen osaamista tassa).

 

Usassa annetaan suuri paino yliopistokoulutukselle, tamakin vaikuttaisi maahanmuuttoviranomaisiin(yleensa firmojen on 'helppo' palkata ulkomaalaisia joilla korkeakoulututkinto). Etenkin mikali hyvaksytaan isoihin lentofirmoihin toihin, ei tulisi olemaan ongelmia tyoluvan kanssa.

 

Pari vuotta sitten viela maassa oli pulaa lennonopettajista, jolloin ehka olisi tallakin perusteella pystynyt saamaan tyoluvan(etenkin mikali koulussa on ulkomaalaisia oppilaita, voisi vedota "kielitaitoon", suomalaisethan usein ovat opiskelleet myos ruotsia ja saksaa).

 

Aina voi osallistua "greencardin" arvontaan...tosin se maksaa jonkin verran, mutta joku onnekas sen aina saa.

 

Joo...ja sitten tuo avioliitto vaihtoehtona...Alaskassa asuessani yksi FAA:n tyyppi kertoi minulle yhden tarinan, mita eras suomalainen teki saadakseen jaada maahan toihin tiimaa keraamaan, jotta voisi sitten palata kotimaahansa hommiin...mielenkiintoinen tarina, en ole kuitenkaan varma kuinka se totta on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina voi osallistua "greencardin" arvontaan...tosin se maksaa jonkin verran, mutta joku onnekas sen aina saa.

 

GreenCard arvontaan osallistuminen on käytännössä ilmaista: hakemus webin kautta BCIS:lle.

Tosin DV-2005 arvontaan ei voi enää osallistua; seuraava mahdollisuus lienee DV-2006 joka tod. näk. järjestetään ensi syksynä.

 

Usassa annetaan suuri paino yliopistokoulutukselle, tamakin vaikuttaisi maahanmuuttoviranomaisiin(yleensa firmojen on 'helppo' palkata ulkomaalaisia joilla korkeakoulututkinto). Etenkin mikali hyvaksytaan isoihin lentofirmoihin toihin, ei tulisi olemaan ongelmia tyoluvan kanssa.

 

Näin on. B.Sc (ammattikorkeakoulu) tai M.Sc. (yliopisto) tutkinto mahdollistaa H1 viisumin, jolla työnteko onnistuu. Tosin H1 viisumien kiintiötä on pienennetty 56000 vuodessa, joten tämänkin saaminen on tiukoilla.

 

 

Yksi vaihtoehto suomalaisille on tietenkin muuttaa Kanadaan ja anoa Kanadan kansalaisuutta. Kanadalaisten kun on - NAFTAn ansiosta - suht. helppoa saada työlupa USA:han.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään