Guest Pona

IFR käy paremmin, kuitenkin VFR?

31 viestiä aiheessa

Morjens.

Tämmöinen kysymys mulla, eli kysymys on: Pitäisikö mun aloittaa verkkolentämisen VFR:llä, vai IFR:llä? Kun mielestäni näin kuunnellen ja harjoitellen osaan paremmin IFR:n fraseologiat ja säännöt kuin VFR:än. Mikä on mielipiteesi, pitääkö harjoitella VFR:n lentämistä enemmän niin että osaan VFR:n fraseologiat, vai onko mahdollista aloittaa IFR:llä kun mielestäni osaan IFR:ää paremmin?

Kiitos!

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoilla linjoilla olen Juhan kanssa.. Itse taisin aloitella verkkolennot 737NG:llä jolla lennän vieläkin suurimman osan lennoista..  :)  Mutta kuten sanottua, koneen hitaus on alussa vain plussaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä aloitin about vuosi sitten verkkolentämisen IFR:llä ja en osaa vieläkään kunnolla VFR:ää. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IFR:llä minäkin aloitin aikanaan. Enkä vieläkään osaa tuota VFR:ää, joten kumpi vaan minunkin mielestäni käy.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä aloittelin VFR:llä, ja olen pitänyt aika paljon taukoa, mutta haluaisin ehkä aloitella uudestaan IFR:llä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aloitin VFR lennoilla, ja lennän niitä tänäkin päivänä. Alussa kannattaa suosiolla tehdä edes muutama raundi, peruscessnalla läpilaskuja, jotta softat yms... tulevat tutuiksi.

Ja se VFR on monesti paljon mukavampaa, mitä IFR, joten suosittelen opettelemaan VFR fraseologiaa.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VFR on myös hyvä valinta siinä suhteessa, että tulee samalla myös lentämisen perusteita harjoiteltua. Mutta kuten jo moni onkin maininnut, niin se, että alla tuttu ja hidas kone, on tärkeää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MInä lensin muutaman laskukierroksen ennen IFR:rää enkä ole lentänyt yhtään VFR-lentoa. Eka IFR MD-90 Pursiaisen Niko varmaan muistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli suositeltavaa on että lennän pari laskukierrosta ennen kun astun IFR:n pariin?

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli suositeltavaa on että lennän pari laskukierrosta ennen kun astun IFR:n pariin?

//P.L

Noh, kannattaa lentää edes pari kertaa läpäreitä, että ohjelmat tulevat varmasti tutuiksi, kuten täällä jäsen Vesala viisaasti neuvoi.

Itse aloittelin muistaakseni lentämällä lähes koko kesän VFR-keikkoja pitkin suomea ja sen jälkeen siirryin IFRn pariin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin tampoonikone mökin rantaan ja lentelemään. Eikä tarvi puhua kenellekään yhtään mitään kunhan pysyy G-ilmatilassa  ;D (paitsi jos lentää IFR)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Valintahan tietysti riippuu myös siitä, kuinka paljon olet ehtinyt lentää itseksesi ennen verkkoon siirtymistä. On monia kavereita, jotka ovat treenailleet IFR menetelmät kuntoon itsekseen ja heti verkkoon siirtyessään ovat voineet siis aloittaa IFR-lennolla. Jos taas täysin uusi harrastaja haluaa verkkolentohommiin mukaan, kannattaa aloittaa VFR-lennoilla.

Yleensä myös nämä uudet IFR pilotit hakkaavat matolootan täyteen dataa ja antavat tietokoneen hoitaa loput. Mutta ihan perus VOR navigointi, käsin lennetyt lähestymiset ja höyrymittarit, (GPS roskikseen).. siinä muutama avainsana IFR harjoitteluun!

Tervetuloa mukaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En enää käytä GPS:sää koska suosin sellaisia paneeleita jossa reitin saa näkymään putkella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaankin IFR-lentämiseen sisältyy paljon tekemistä, mutta sitten pitää miettiä minkälaista IFR:ää aiot lentää.

Jos haluat aloittaa IFR:stä, niin suosittelen "treenausta" jollain Bonanzalla vaikka Porissa ja pyydät tornin varta vasten paikalle, joka tietää olevasi aloittelija ja osaa opastaa sinua.

Helpointahan on ottaa se tuttu payware alle ja antaa autopilotin painella reittejä pitkin, mutta tosiasiassa se osuu omaan nilkkaan! Lähestymisissä usein lennonjohtaja antaa tutkavektoreita ja/tai sinun pitää lentää jotain VOR:ia kohti ja näissä yksinkertaisissa asioissa saattaa mennä sormi suuhun, jos ei ole perus-navigointiakaan harjoitellut yhtään.

Otetaan tällainen tilanne, jonka minä olen nyt n. viisi kertaa kokenut lähestyessäni Heathrowiin:

Vaihdan lähestymislennonjohdolle ja olen tietysti naputellut FMC:hen kaikki tarvittavat kuviot valmiiksi, jos niitä sattuu tarvitsemaan. Kuitenkin lennonjohtaja nopesti ja epäselvällä äänellä:

*Käskee, että lennät suuntaan xxx *Käskee laskeutumaan lentopinnalle xxx *Käskee odottaa ILS-lähestymistä kiitotielle xx *Sanoo QNH:n *Käskee vaihtaa squawk-koodin...

Siinä ihan normaali lähestymisselvitys ja ruuhkaisan liikennetilanteen takia, selvitys pitää lukea samantien, nopeasti takaisin.

Aloittaminen on erittäin vaikeaa, jos siitä tekee sellaista... Vauhtiin pääsee kuitenkin paljon paremmin mukaan hyvin harjoittelemalla! Ilmailukartat ovat myös pakolliset, koska niistä saat yleensä kaiken tarvittavan imformaation. Ja vielä tämä sanonta, että "hyvä valmistelu on kuin puoliksi tehty. Esim. minulla menee jokaisen menopaluulennon valmisteluun 1,5 h ja se puolituntia siellä käänökentällä.  :-[

Siinä nyt oli taas sellainen sekalainen vastaus, mutta henkilökohtaisilla kokemuksilla sanon, että harjoittelemalla se homma alkaa sujumaan ja maistumaan ihmeen hyvältä! Minäkin vasta aloin 100 tuntia verkossa lennettyäni tuntemaan, että minähän hallitsen tämän homman ja se oli hienoa!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipa mukava taas pitkästä aikaa lentää ilman autopilottia.  :P Kemissä Cessnalla 1xNDB- ja ILS lähestymisiä. Peitä vaikka ulkonäkymä paperinpalalla ja poista se sitten ratkaisukorkeudessa. Kannattaa kokeilla.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipa mukava taas pitkästä aikaa lentää ilman autopilottia.  :P Kemissä Cessnalla 1xNDB- ja ILS lähestymisiä. Peitä vaikka ulkonäkymä paperinpalalla ja poista se sitten ratkaisukorkeudessa. Kannattaa kokeilla.  ;)

Legendaariset peltipilvet! Tosin paperista näkyy aika hyvin läpi.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edit. Siis "Mist" -nimellä kulkevaa tavaraa, mutta kun ei vaan muista että mitä on suomeksi... :P

Usva?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö simun pointti ole, että voit asettaa treenausta varten semmoisen minimisään kuin tykkäät, ettei tarvitse temppuilla paperinpalojen tai IFR-visiirien kanssa?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, menee simulointi tosi pitkälle kun pitää ostaa IFR-lasit näkökentän peittämiseksi! :)

Vielä lisäyksenä alkuperäiseen aiheeseen: Lentämisestähän saa tehtyä juuri niin hankalaa kuin itse haluaa. Voit ottaa default 737, laittaa reitiksi DCT GPS ja nokka kohti kohdetta. Perille pääset varmasti, mutta varsinaisesta IFR-lennosta ei ehkä kannata puhua. Sitten on taas se toisen ääripään vaihtoehto, eli nämä suht nopeat käsin lennettävät höyrymittarikoneet, joilla pyrit vielä suunnistamaan ja lentämään "oikein". Noh, jokainen tietysti tyylillään.. :)

En enää käytä GPS:sää koska suosin sellaisia paneeleita jossa reitin saa näkymään putkella.

Eli käytät GPS:ää. :) Sama se, gepsin tuottama tieto on pohjalla noissakin "putkissa".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö simun pointti ole, että voit asettaa treenausta varten semmoisen minimisään kuin tykkäät, ettei tarvitse temppuilla paperinpalojen tai IFR-visiirien kanssa?  ;)

Sehän se taitaa pohjimmiltaan olla. En vaan jaksanut ruveta temppuilemaan simun ja squawkboxin kanssa kun en saanut "ohitettua" SB:n lataamaa säätilaa. Painoin clear all weather ja säädin sään, mutta hetken päästä SB-latasi taas uuden sään. Ja onhan se tietty hyvä, että kaikilla on samanlainen sää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenna on Anssi Malisen Controller-tason käytännön koe, kaveri löytyy hikoilemasta virtuaalisen Vantaan tutkasta!

Itse ajattelin lähteä taas uskollisella Socatalla liikenteeseen, vähän IFR ja VFR harjoittelua sekä oman että lj:n pään menoksi. Lähinnä TMA:lla pyörimistä haitaksi saakka! :) Tulkaa ihmeessä muutkin innokkaat lentäjät mukaan ja unohtakaa hetkeksi ne gepsi+fms viritykset pois. Sitä peruskauraakin on hyvä välillä harjoitella - "käsialassa" on aina parannettavaa! ;)

-Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sepä se.

KNOPPI: Suomalainen nimitys on mielestäni utu;)  Usva ei taida olla virallinen nimitys oikein millekään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista! Aloittelen verkkolentämisen kunhan pääsen täältä Ahvenanmaalta sitten VFR säännöillä.

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään