Mika Virolainen

Kiinalainen juttu (Nyt myös Vantaalainen)

18 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Nyt on lomat pidetty, ja mieli tekee taas Vatsim -taivaalle. Yli kuukausi on mennyt viimeisimmästä lennosta Virtual Finnairilla, joten hieman apuja taas kyselisin!

 

Lento EFHK - VHHH. Routefinder antoi reittipisteet, johon sitten ymppäsin metriset pinnat ym...

 

N0460F290 DCT PVO UT86 GOGLA/K0830S0910 R30 SU/K0830S1110 B210 ANDAT G713 OKULA A575 UNWW B330 GYA A599 POU R200 VIBOS R473 SIERA DCT

 

Reitti vaikuttaa paremmalta, kun Vroutelta saatu, joten tähän on tyytyminen.

 

Kysymys 1. Onko lihavoitu korkeus ilmoitettu oikein, vai pitäisikö olla S9100?

Kysymys 2. Pitäisikö Venäjän ja Mongolian rajalla muuttaa lentopintaa (merkitään muistamani mukaan erilailla Kiinassa kuin Venäjällä)?

Kysymys 3. Antaako Hong Kongin LJ lähestymisessä pinnat metreinä, vai jalkoina (kartat näyttäisi pääasiassa olevan ainakin jalkoina)?

Kysymys 4. Jos Hong Kongissa käytetään jalkoja, niin missä vaiheessa lentoa lentosuunnitelma muutetaan takaisin metrisestä, vai muutetaanko ollenkaan? Hong Kong on ollut kiinalla 10v. Enkä saa selkoa kumpaa järjestelmää siellä tänäpäivänä käytetään?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

N0496F330 DCT DOBAN UL855 NOTAR/K0920S1010 R58 TU R11 FV G3 QL B365 BK B923 GUTAN A368 URL G3 AKB A368 NILDO/K0918S1110 A368 AGUSA/K0910S1140 A368 SARIN/K0918S11140 A368 FKG B215 YBL B330 POU R200 ZUH R473 SIERA.

-S0910 on oikein, tässä plaanissa mennään vähän korkeammalla B747.

-VHHH käytetään jalkoja en en tiedä missä vaiheessa muutetaan.

-Eli NOTARIN jälkeen mennään metreillä tämän plaanin mukaan.

 

Toivottavasti tästä on apuja ja jos VHHH:lla on johtoa niin kai ne kertoo missä vaiheessa muutetaan jaloiksi.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoastaan tämä yksi tarttui mukaan lennoltani. Lento oli mukava, ja johtoa oli kummassakin päässä.

 

Hong Kong

 

[ attachment removed ]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Vantaalainen tarkoittaa seuraavaa!

 

Pyysin rullausohjeet portilta 33, ja LJ selvitti rullaamaan odotukseen 22R via VH ZH. Katsoin rullauskarttaa, ja lähdin liikkeelle. Asennettuna on EFHK:n Construction scenery, joten selvitys oli täysin kohdallaan. Vilkaisin myös FS2004:n mappia, ja totesin etteivät oikein täsmää. Lopulta löysin itseni rullaustieltä ZJ, ja ajattelin tehneeni virheen, jota pahoittelin LJ:lle. Kerroin myös samaan syssyyn, että muualta ei kyllä pääse rullaamaan, koska aita peittää muut mahdolliset rullaustiet!

 

Missä siis vikaa? En kokeillut EFHK:n Construction:in poistamista ennen tätä postausta, joten en tiedä olisiko se voinut poistaa rullaustien ZH? Miksi LJ olisi pyytänyt rullaamaan rullaustietä, jota ei edes ole mallinnettu EFHK 1.0 sceneryyn?

 

Kuvat kertokoon sen mitä en nyt oikein ymmärrä!

 

EFHK AERODROME CHART

 

[ attachment removed ]

 

FS:n NÄKYMÄ SAMAAN ALUEESEEN jossa ko. rullaustietä ei ole?

 

[ attachment removed ]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin unohdin kertoa, että saapuessani Hong Kongiin (10nm to SIERA) antoi LJ käskyn pudottaa korkeuden pinnalle 137. Eli jalkoina tuli ohje. (outo lentopinta). Tämän jälkeen tuli sitten tutumpaa, eli descent to FL100, descent to FL080 ja sieltä sitten laskuun RWY 25R.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Vantaalainen tarkoittaa seuraavaa!

 

Pyysin rullausohjeet portilta 33, ja LJ selvitti rullaamaan odotukseen 22R via VH ZH.

Missä siis vikaa? Miksi LJ olisi pyytänyt rullaamaan rullaustietä, jota ei edes ole mallinnettu EFHK 1.0 sceneryyn?

 

Sceneryssä ei ole mallinnettuna ZH:ta. Se on ollut sitten johtajan moka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FISDin hyypät voisivat vähän fiksailla tuota EFHKta, lisätä nuo puuttuvat rullaustiet ja sitten muokata tuolle portille 33(?) sen piiitkän putken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sceneryssä ei ole mallinnettuna ZH:ta. Se on ollut sitten johtajan moka.

 

Turhaan sää siinä syyttelet muita kun et selvästi ole asioista perillä, kattoisit peiliin senkin... tiedät kyllä.

 

Ja asiaan,

 

Miksi LJ olisi pyytänyt rullaamaan rullaustietä, jota ei edes ole mallinnettu EFHK 1.0 sceneryyn?

 

 

Itse en ole käynnistänyt simua saatikka lentänyt EFHK:lla sitten tammikuun, joten ei ihan heti tullut mieleen tuosta ZH:n puuttumisesta.

 

Tästäkin olisi selvitty kun olisit HETI selvityksen jälkeen huomauttanut asiasta, jos siis tarkastelit asiaa FS:n omalta kartalta ennen kun lähdit rullaan.

 

Eihän lentäjän pitäisi hyväksyä sellaista selvitystä jota ei voi toteuttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhaan sää siinä syyttelet muita kun et selvästi ole asioista perillä, kattoisit peiliin senkin... tiedät kyllä.

Syytelly ? Mistä muusta tässä pitäis olla perillä, kuin siitä, että ZH:ta ei ole mallinnettu FISD:n 1.0:aan ? Ei huhhuh. Tää on niin turhaa jaskanpauhantaa, tarkotus ei ole sanoa, että Ruohonen on helevetin paska johtaja, kun ei tajunnu, ettei ZH:a ole, en edes tiennyt, kuka siellä on ollut johdossa. Olis kyllä mielenkiintoista tietää, mikä olis ollu tuo senkin?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joissakin sektoritiedostoissa ZH rullaustie on, joissakin ei.

 

Ja useimmiten tarkemmat rullausohjeet annetaan suoraan kartasta eikä ruudulta. Eikä kaikilla piloteilla ole FISD:in maisemia.

 

Ja FSX:n portit ovat bussiterminaalin puolella  ;D

 

Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhaan sää siinä syyttelet muita kun et selvästi ole asioista perillä, kattoisit peiliin senkin... tiedät kyllä.

 

Ja asiaan,

 

Itse en ole käynnistänyt simua saatikka lentänyt EFHK:lla sitten tammikuun, joten ei ihan heti tullut mieleen tuosta ZH:n puuttumisesta.

 

Tästäkin olisi selvitty kun olisit HETI selvityksen jälkeen huomauttanut asiasta, jos siis tarkastelit asiaa FS:n omalta kartalta ennen kun lähdit rullaan.

 

Eihän lentäjän pitäisi hyväksyä sellaista selvitystä jota ei voi toteuttaa?

 

Sen verran olin hämmentynyt, etten edes huomannut aluksi ZH:n puuttumista. ZJ on täysin saman näköinen baana. Mutta turhan hyökkäävästi itseäsi puolustelet, eihän tämä nyt kovin kummoinen virhe ollut kummaltakaan. Ilmoitin suomenkielellä, ettei muualta pääse rullaamaan, kun on aita edessä johon vastasit että "Niin ZULU GOLFFI on kiinni". Aiemmin ei asia ole tullut eteen kun on menty muualta, mutta hyvä kun tämäkin selvisi!

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Miksi lj ei voi (jos ei rajoittavaa liikennettä) yksinkertaisesti selvittää: "cleared to cross 22L, taxi holding 22R"? Lisäksi siihen "observe construction area...". Käytännössä on kuitenkin lentäjiä joilla ei ole tuota päivitystä asennettuna ja lennonjohtajia erilaisilla sectori-tiedostoilla. Turha tehdä liian vaikeasti ja sitten riuhua täällä foorumilla :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NOTAM:it ovat sitä varten että kaikki tietää missä mennään  :)

 

T: Mika

 

PS: ja jottei menisi liian helpoksi, niin kartassa lukee VH, mutta EFHK 1.0 rullaustiekyltissä ZG. Tämä on tietysti ymmärrettävää koska rullaustiemerkinnät ovat menneet uusiksi EFHK 1.0:n ilmestymisen jälkeen  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NOTAM:it ovat sitä varten että kaikki tietää missä mennään  :)

 

T: Mika

 

PS: ja jottei menisi liian helpoksi, niin kartassa lukee VH, mutta EFHK 1.0 rullaustiekyltissä ZG. Tämä on tietysti ymmärrettävää koska rullaustiemerkinnät ovat menneet uusiksi EFHK 1.0:n ilmestymisen jälkeen  :P

 

Näyttää olevan kyllä ZH siinä nykyisen VH:n paikalla. Ja ZH on nykyään rullaustie 22L/04R:lle.

 

Eli kannattaa varmaan antaa aika "ympäripyöreitä" selvityksiä vaan, Timon mainitsemaan malliin. Toki isommat rullaustiet on pysyneet samana: Z, G, W, S jne. Niitä voi hyvin käyttää vielä rullausselvityksien annossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään