Guest vanhaevinrude

Ensimmäinen lento verkossa Suomen ulkopuolelle

8 viestiä aiheessa

Olen vähän ajatellut että tässä lähiaikoina lentäisin Arlandan kentälle, taikka sieltä tänne Suomeen. Mieltäni askarruttaa tosin muutama asia joita haluankin nyt kysyä teiltä arvoisat harrastuskaverit jotka olette jo lentäneet suomen ulkopuolella verkossa. oinko käyttää tekstiä kommunikointiin myös ulkomailla? onko ulkomailla UNICOM taajuus sama kuin suomessa (122.80)? Pärjäänkö perus englanninkielen tasolla, että osaan pyytää ja ymmärrän selvitykset luvat ja ohjaussuuntaohjeet?  Jos ulkomailla lentämiseen liittyy jotain erityistä tai teillä on mielessä jotain mitä minun olisi syytä tietää Arlandan kentästä, niin suurella kiitollisuudella otan vastaan vinkkejä. Sinänsä voi tuntua että olen turhan jännittynyt ja kun kyseessä ei sentään ole tuon pidempi lento, mutta minun henk.kohtaisella tasolla on suuri askel suorittaa verkkolento ulkomaille tai sieltä tänne. Mutta tässä näitä minun ajatuksiani, vinkkejä odotellessa :)

Vielä tuli mieleen, jos en kykene lentämään sid tai star reittiä, niin voinko pyytää Arlandassa vektorointia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei siinä sen ihmeellisempiä kikkoja ole, jos osaat lentää Suomessa, osaat lentää myös Ruotsissa. :laugh: Unicom on tietysti kaikkialla sama. Kannattaa tulostaa Arlandan kartat ja hieman tutustua niihin etukäteen. Perusenglanti riittää hyvin, kunhan ymmärrät lennonjohtajan ohjeet ja pystyt lukemaan ne takaisin.

Arlandassa on ainoastaan RNAV-SID, joten ihan hyvin voi pyytää vektorointia.

Kyllä se siitä suttaantuu. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa johtajat puhuvat yleisesti hyvää englantia (molemmissa verkoissa). Samat jutut tulee eteen Arlandassa eli jos esim. selvityksen pyytäminen onnistuu Helsingissä, ei sen kanssa pitäisi tulla ongelmia. Kannattaa vaan kirjata kaikki tarkkaan ylös ja mahd nopeasti selvittää epäselvät kohdat. Arlandan kentästä ei tule mitään erityistä mieleen. Jos lennät Finnairin kutsutunnuksella niin on suuri todennäköisyys että sinut ohjataan terminaaliin 2. UNICOM on joka maassa sama 122.8. Mukavaa lentoa!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa treenata sitä enkkua suomessa ekaks se helpotta paljon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnea!

Itse en ole edes vielä päässyt verkkoon asti, eiköhän sekin tule piakkoin.

Ja sitten joskus, saatan lentää Frankfurt-Bangkok, sitten tulevaisuudessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervemenoa vaan, hyvin se sujuu! :)

Paljon tuli hyviä vinkkejä, niillä pääsee jo pitkälle. Itsekin muistan kuinka ensimmäinen lento ulkomaille oli erilainen - vähän kuin aloittaisi harrastuksen alusta. Toiminta Arlandassa on kuitenkin lähes samanlaista kuin Suomessa, joten turha siitä hätkähtää.

Suositan kuitenkin tekstikommunikoinnin jättämistä - eikun headset-luurit vaan päähän. Se nimittäin helpottaa lentämistä huomattavasti, kun ei tarvitse kirjoitella romaania finaalissa.. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos IVAO:n taivailla lentelet niin suosittelen että lennät Maanantaisin klo.20 alkaen. Silloin Ruotsin osastolla on onlinepäivä, ja yleensä on paljon Lennonjohtoa/Lentäjiä paikalla! :)

//Aloitteleva, mutta ei vielä lentävä IVAO pilotti. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä jännitä turhaan, hyvin se menee. Eroa kotimaahan tuskin edes huomaat muusta kuin ruotsalais -aksentista, joka on hyvin luettavissa.

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään