Jarmo Stenvall

[FSX] Maisema objektin näkymättömyys (Ratkaistu)

8 viestiä aiheessa

Päätin sitten itsekkin alkaa perehtymään tähän maiseman muokkaukseen. ;D Väsäsin gmaxilla tuon tutoriaali rakennuksen, joka läytyy täältä: http://www.windowlight.co.nz/simplebuilding.html

Suurin ongelma tuon rakennuksen kanssa on se, että en saa näkymään sitä itse pelissä. En tiedä onko ongelma itse .MDL tiedostossa, vai .XML tiedostossa, tai sitten molemmissa? FSX ei herjaa mitään kun sen käynnistää, eli kaikki palikat pitäisi olla paikoillaan...  :(

Muutaman päivän olen googlettanut, lukenut kaiken maailman viestejä keskustelu foorumeilta, sekä tietysti sitä FSX gamepackin mukana tullutta "Compiling BGL.html" tiedostoa. Alkaa eväät käymään vähiin tässä hommassa.

Olen mm. yrittänyt seuraavanlaisella XML-koodilla:

>
<?xml version="1.0"?>
<FSData
     version="9.0"
     xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance'
     xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd" >

<SceneryObject
      lat="N60 16.8111"
      lon="E24 50.8472"
      alt="0"
      altitudeIsAgl="TRUE"
      pitch="0"
      bank="0"
      heading="0"
      imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject
            name="{f7141706-a47f-4978-970c-454f65a987d0}"
            scale="1.0"/>
</SceneryObject>
<ModelData
      sourceFile="omatalo.MDL" />
</FSData>

Olisiko kenelläkään hyvää neuvoa tähän visaiseen ongelmaan? :thmbup:

Terveisin:  Jarmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saakos sitä muutettua pelkästään bgl objektiksi? Mulla ainakin FS9 tekeleet toimivat FSX:ssä bgl:nä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari ihan tyhmää kysymystä. Tuossa xml:ssä on Scenery (Image) Complexity

asetettu normaliksi. Ei kai sinulla ole simussa tuo asetus sparsena?

Ja se bgl varmaan on sellaisessa hakemistossa, josta se tosiaan tulee simuun,

eli esimerkiksi "Addon Scenery/Scenery"?

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo "imageComplexity="NORMAL"" asetus oli alunperin ="VERY_SPARSE", eikä siitä huolimattakaan toiminut. Simussa on asetuksena VERY DENSE.

BGL-tiedosto on kansiossa: ..\Addon Scenery\Omat_maisema_tiedostot\scenery\

Saan kylläkin lisättyä peliin noita "LibraryObject" palikoita, ja ne näkyy siellä missä pitääkin. Täytyy kokeilla tehdä joku peruspalikka ilman tekstuureja ja heittää se simuun kokeiltavaksi.

EDIT: Kyllä se "testitalo" ilman tekstuuria tuli näkyviin siihen mihin pitikin.  :o :thmbup:  Nyt täytyy alkaa metsästämään syytä miksi se ei näy tekstuurin kanssa.  :-\

EDIT 2: Heti kun laitan tekstuurin kehiin, ei "testitalo" enää tule näkyviin!?!? :(  Oliskos jollain hyviä ehdotuksia ongelman ratkaisuun???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuotanoin, vielä tyhmempi kysymys. Kai olet muistanut laittaa sen tekstuurin sinne

Addon Scenery\Omat_maisema_tiedostot\texture -hakemiston alle? Se tekstuuri ei

nimittäin ole siinä bgl:ssä mukana ja jos se puuttuu, niin en tiedä mitä simu tekee,

skippaako se vaikka koko objektin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se tekstuurikin on oikeassa kansiossa, eli:

..\Addon Scenery\Omat_maisema_tiedostot\texture\

Tekstuuri on tallennettu normaaliiksi .BMP kuvaksi, ja sen koko on 256x256.

Minulla tuo simu herjaa mm. puuttuvasta tekstuurista kun sen käynnistää. Laitoin sinne fsx.cfg tiedostoon muutaman lisärivin juuri sen takia, että voisin eliminoida omia töppäyksiäni.  ;D

EDIT:

Vika löytyi, ja se on siinä normaalissa BMP-tekstuurissa jota FSX ei suostu näyttämään jostain kumman syystä! :thmbdn: Tekstuuri tiedosto oli alunperin konvertoitu ACDSee 9.0 ohjelmalla JPG kuvasta BMP muotoon. Kun konvertoin sen BMP:n uudelleen Image Format Coverter ohjelmalla DDS DXT1 muotoon, niin johan alkoi mökki tekstuureineen näkyä. ;D

Eli... Onko todellakin niin että FSX ei pysty näyttämään normaaleita BMP tekstuureita, vaan ne täytyy olla tuossa DXT1 muodossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta kolmanteen...

Mikä olisi helpoin tapa UV-Mapata sylinterimäinen kappale? Olen etsinyt sopivaa ohjetta huonolla menestyksellä. Pitäisi saada savupiippuun tekstuuri kohdalleen. ???

T:  Jarmo

EDIT:

Sain sen tekstuurin paikoilleen sillä gmax:in gizmo työkalulla, kun aikani jaksoin käännellä ja väännellä.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään