Jarmo Stenvall

[FSX] Piippujen valojen näkyvyys yöllä

13 viestiä aiheessa

Sain nuo Martinlaakson voimalan kaksi isompaa piippua valoineen valmiiksi, mutta ongelmana on se, että piippujen valot katoavat näkyvistä kun etäisyys kasvaa niistä n. 2 km. Niiden valojen pitäisi näkyä yöllä, kirkkaalla säällä varmaankin yli 10 km...

 

Kuva läheltä, missä valot näkyvät hyvin: :thmbup:

01_mlv_piiput.jpg

 

Kuva kauempaa, ja valot ovat lähes kadonneet: :thmbdn:

02_mlv_piiput.jpg

 

 

 

Miten tuota valojen näkyvyyden etäisyyttä saisi kasvatettua? Googletettu on, mutta mistään ei tunnu löytyvän kyseiseen ongelmaan ratkaisua tai neuvoa. :-\

 

 

Olen käyttänyt noihin valoihin efektiä: fx_lightObsRedSteady.fx (alla sen koodi)

>
[Library Effect]
Lifetime=5
Version=2.00
Display Name=Obstruction Light 2
Radius=10000
Priority=0

[Properties]
Spot=1
Tower=1
Map=1

[Emitter.0]
Lifetime=1.00, 1.00
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
No Interpolate=1
Rate=0.50, 0.50
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.0]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=19
X Scale=2.20, 2.20
Y Scale=2.20, 2.20
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Rotation=0.00, 0.00
Static=1
Face=1, 1, 1

[ParticleAttributes.0]
Blend Mode=2
Texture=fx_2.bmp
Bounce=0.00
Color Start=255, 20, 0, 180
Color End=255, 20, 0, 0
Jitter Distance=0.00
Jitter Time=0.00
uv1=0.00, 0.00
uv2=0.50, 0.50
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Extrude Length=0.00
Extrude Pitch Max=0.00
Extrude Heading Max=0.00

[Emitter.1]
Lifetime=1.00, 1.00
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
No Interpolate=1
Rate=0.50, 0.50
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.1]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=19
X Scale=0.50, 0.50
Y Scale=0.50, 0.50
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Rotation=0.00, 0.00
Static=1
Face=1, 1, 1

[ParticleAttributes.1]
Blend Mode=2
Texture=fx_2.bmp
Bounce=0.00
Color Start=255, 70, 0, 255
Color End=255, 70, 0, 0
Jitter Distance=0.00
Jitter Time=0.00
uv1=0.00, 0.00
uv2=0.50, 0.50
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Extrude Length=0.00
Extrude Pitch Max=0.00
Extrude Heading Max=0.00

 

Terveisin:  Jarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää.

Öööh...Ehkä jos effektiä täytyy jotenkin vahvistaa(?). :-\

Annan Tietäjien vastata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain kuin sainkin ne valot näkymään pitemälle muuttamalla koodista seuraavaa kohtaa:

 

>
[Particle.0]
X Scale=2.20, 2.20  ---> 7.5, 7.5
Y Scale=2.20, 2.20  ---> 7.5, 7.5

Ja samat arvot myös [Particle.1] asetukselle. Tällä asetuksella valojen koko kasvoi huomattavasi, ja näkyvyys sen myötä, mutta lopputulos läheltä katsottuna ei todellakaan ole mikään paras mahdollinen. Eli "valot" eivät loista pätkääkään. :thmbdn:

 

03_mlv_piiput.jpg

 

04_mlv_piiput.jpg

 

Tuli mieleeni toinen lähestymistapa näiden valojen kanssa, eli kiitotien valot. Nehän näkyvät todella pitkälle ja kirkkaasti. Voisikohan niitä hyödyntää noissa korkeissa rakennuksissa? Meneekö suoraan gmaxilla, vai joutuuko kaikki valot kohdistamaan XML-tiedoston kautta?  :-\  Voisiko joku lentokenttäinsinööri hieman valaista asiaa?  ;D

 

T:  Jarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole juurikaan noita valoja kyllä tehnyt efekteillä, mutta toimisko joku muu efekti kenties paremmin? Esim. fx_obslight.fx tai fx_obslight2.fx?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole juurikaan noita valoja kyllä tehnyt efekteillä, mutta toimisko joku muu efekti kenties paremmin? Esim. fx_obslight.fx tai fx_obslight2.fx?

Kävin kaikki mahdolliset valoefektit läpi sieltä "..\Microsoft Flight Simulator X\Effects" kansiosta, ja kaikki olivat yhtä aneemisia! ;D

 

Noiden efektien suurin ongelma on se, että ne eivät loista samalla tavalla kuten esim. nuo kiitoteiden valot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotien valot ovat simuun "hard-coded", niitä ei voi soveltaa mihinkään muualle.

 

Vanhassa MakeMdl:ssä/Gamepackissa toimi tällainen.

 

- Tee uusi materiaali ja anna sille nimeksi LIGHT_NAV

- Määrittele materiaalin väri

- Tee vaikka yksinkertainen laatikko ja aseta se sille kohtaa missä valon pitäisi olla

- Anna laatikolle tämä LIGHT-NAV materiaali, MakeMDL huolehtii lopusta ja tuloksena laatikon sijasta valo.

 

[ attachment removed ]

 

En tosin nyt osaa yhtään sanoa toimiiko tämä vielä FSX:n gamepackissa, mutta testaamallahan tuo selvinnee?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En saanut tuota "LIGHT_NAV" materiaalilla varustettua kuutiota toimimaan/loistamaan. :(  Ei kai tässä ole enää muita vaihtoehtoja kuin palata niiden efektien käyttöön, valitettavasti.  :-\

 

Kiitos kuitenkin avusta...  :thmbup:

 

T:  Jarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En saanut tuota "LIGHT_NAV" materiaalilla varustettua kuutiota toimimaan/loistamaan. :(  Ei kai tässä ole enää muita vaihtoehtoja kuin palata niiden efektien käyttöön, valitettavasti.  :-\

 

Voit myös tehdä tuon FS9 xml systeemillä, sen pitäisi kyllä toimia ihan X:ssäkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voit myös tehdä tuon FS9 xml systeemillä, sen pitäisi kyllä toimia ihan X:ssäkin.

 

Eli se vaatisi sitten gmaxiin tuon FS9:n gamepackin, ja se tuli tietysti FS9 SDK:n mukana?. Itselläni kun ei ole tuota FS9 peliä, eli ei myöskään FS9 SDK:ta. Jos sen FS9 SDK:n lataa tuolta Micro$oftin sivuilta, niin suostuuko se asentumaan ilman alkuperäistä SDK:ta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli se vaatisi sitten gmaxiin tuon FS9:n gamepackin, ja se tuli tietysti FS9 SDK:n mukana?. Itselläni kun ei ole tuota FS9 peliä, eli ei myöskään FS9 SDK:ta. Jos sen FS9 SDK:n lataa tuolta Micro$oftin sivuilta, niin suostuuko se asentumaan ilman alkuperäistä SDK:ta?

 

Kyllä suostuu asentumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleeni myös sellainen asia, että AI-koneiden valot näkyvät myös erittäin pitkälle öiseen aikaan. Voisi olettaa, että niiden valojen koot skaalautuvat etäisyyden mukaan tiettyyn rajaan asti, ennen kuin katoavat? Onko tätä skaalausta mahdollista tehdä näihin omiin pömpeleihin noilla FSX:n vakio efekteillä, vai onko taas kyseessä "Hard Coded"?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään