Ilkka Mäkelä

Muutama askarruttava kysymys Suomen ilmailun nykytilanteesta

26 viestiä aiheessa

[

Jospa jonkin maan ilmailuviranomainen hyväksyy rekisteriinsä höllemmin tiettyjä konetyyppejä?]

 

 

Muistelua 90 luvulta, ei aivan 100% tietoa mutta perusidea lienee oikein:

 

Kyse on siitä että kun Saksat yhdistyivät ja EU laajeni itään syntyi tilanne jossa uusissa jäsenmaissa lensi paljon itäkoneita joilla ei ole länsimaista tyyppihyväksyntää.

Tuolloin toimivaltaiset eurooppalaiset ilmaluviranomaiset yhdessä sopivat että ei ole tarkoituksenmukaista maadoittaa ko. laitteita koska ei niiden lentokyky EU laanemisesta tai rautaesiripun nousemisesta huontunut.

 

Kuitenkin; jotta homma pysyisi hanskassa entisille itäkoneille asetettiin rekisteröntirajoitus eli niillä saa lentää alkuperäisessä rekisteröintivaltiossaan ja niiden rekisterissä myös muualla jos tämä toinen valtio sen hyväksyy.  Järkiratkaisu, mistäs entiset itäblokin maat olisivat yhtäkkiä saaneet varoja länsimaisen yleisilmailukaluston hankinaan?

Koneita ei siis kuitenkaan voi rekisteröidä eteenpäin toiseen tai kolmanteen EU maahan. Tyypillisiä tällaisia mielenkiintoisia  koneita ovat JAK50/52 sarja ja AN2 koneet.

 

 

Asia muuttunee jos joku onnistuu hommaamaan koneelle/koneille eurooppalaisen tyyppihyväksynnän.

 

Lisätietoja ja 100% tietoa nykyisestä tilanteesta voi kysellä ositteesta  teknillinentoimisto@fltsafety.fcaa.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään