Joni Öfverström

Tänään Oulun lennon ylösveto EFHK:lla?

6 viestiä aiheessa

Moikka,

 

Finnairin iltapäivälento (A320) oli tehnyt hesassa kynnykseltä ylösvedon tänään, mikähän oli syynä? Oli koneessa ilmoitettu, että aurausauton takia. Onko näin? Päästetäänkö kone noin pitkälle laskuun ja sitten huomataan, että ei ehittykään saamaan autoa radalta pois?

 

- Oli kuulema ollut hurja tunne ja G-voimat oli jyllänyt. :D

 

// Joni

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näppituntuma on, että aurauskaluston liikkuminen aiheuttaa enemmän ylösvetoja, joten annettu selitys kuulostaa varsin uskottavalta. Eiköhän ohjaamossa olla oltu tietoisia tilanteen kehittymisestä ja ylösveto ei siten välttämättä ole tullut suurena yllätyksenä.

 

Kuulemma ison koneen (esim. MD-11) telineet saattavat jopa käydä radan pinnassa ylösvedossa. Olisi varmaan hölmistyneitä ilmeitä matkustamossa kun kippari ilmoittaisi että nyt lähdetäänkin varakentälle kun täällä on niin paha sumu ettei voida laskeutua.

 

Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen liikennelentäjäliitto kirjoittaa kotisivullaan näin:

"Miksi koneet joutuvat joskus tekemään ylösvedon?

Ylösveto voidaan joutua tekemään esim. huonolla säällä, jos lentäjät eivät saa kiitotien lähestymisvaloja näkyviin tiettyyn korkeuteen mennessä. Sellaisissa olosuhteissa laskua ei voi turvallisesti suorittaa, joten ainoa vaihtoehto on tehdä ylösveto. Joskus ylösveto voidaan joutua tekemään myös siksi, ettei edellä laskeutunut lentokone ole ehtinyt pois kiitotieltä tai siksi, että kone on kiitotiehen tai lähestymismenetelmään nähden liian korkealla, jotta turvallinen lähestyminen ja lasku olisi mahdollista. Syitä voi olla muitakin. Joka tapauksessa ylösveto on täysin normaali, turvallisuuteen tähtäävä toimenpide, jota lentäjät ovat harjoitelleet lukemattomia kertoja."

Eli ei niissä ole mitään tramatiikkaa mutta silloin olosi jos kone laskeutuisi sinne talvikunnossapitokaluston tai toisen koneen niskaan.

 

Markku EFOU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan niin käynyt myös EFHK:lla. Muistaakseni about 15 vuotta sitten Finskin Oslosta saapuva kone teki yhdestä Ford Transitista aika selvää jälkeä :o

 

Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, itekin kuuntelin että bussi teki varmaan ylösvedon 15:ltä tossa vähän ennen neljää kun kävelin bussipysäkiltä kotiin. Tehoilla ensin korkeelle, ja siitä sitten tehot väheni ja kone hävis idän suuntaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään