Aarno Isomäki

tunteeko lentäjä salamaniskun?

11 viestiä aiheessa

kolmoselta tulee juuri mielenkiintoinen dokumentti salamasta. ohjelmassa kerrottiin, että jokainen lentokone saa keskimäärin yhden salamaniskun vuodessa. kyydissäolijat eivät tapahtumaa juuri huomaa, mutta huomaako lentäjä/henkilökunta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä luulisi kaikkien koneessaolijoiden huomaavan, että jotain tapahtui, koska sen verran kova jysäys se on (näin olen kuullut).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kuullut, että pahimmissa tapauksissa salama saattaisi tehdä jopa pienen reiän koneeseen? Ja offtopiccina mites muuten menetellään jos sataa rakeita? Onko silloin automaattisesti varakenttä vai odotellaanko ilmassa kenties raekuuron loppua ja haittaako sellainen "kevyt" raesade mitään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kuullut, että pahimmissa tapauksissa salama saattaisi tehdä jopa pienen reiän koneeseen? Ja offtopiccina mites muuten menetellään jos sataa rakeita? Onko silloin automaattisesti varakenttä vai odotellaanko ilmassa kenties raekuuron loppua ja haittaako sellainen "kevyt" raesade mitään?

"Kevyistä" raekuuroista en tiedä, mutta ison läpi ei kannata lentää: http://www.airliners.net/open.file/293544/L/ :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kuullut, että pahimmissa tapauksissa salama saattaisi tehdä jopa pienen reiän koneeseen?

Jep, eihän tästä ole paria vuottakaan, kun työkaverien kanssa ihmeteltiin ATR:n runkoon kotimaanlennolla ilmestyneitä yli kymmentä reikää. Salamahan se.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purjekoneilla ei yleensä suoriteta vintturihinauksia ukonilmalla. En tosin tiedä ehtisikö lentäjä tuntea sen salamaniskun vai ei..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oudolta tuntuu, etteivät muka koneessa olijat huomaisi salamaniskua. Itse olen ollut kahdesti lentokoneessa, kun siihen on iskenyt salama, ja pitää kyllä olla ihan koomassa jos ei sitä helvetillistä jysäystä huomaisi.

Edit: Tuli vaan mieleen, että olenhan tietysti voinut olla salaman iskun kohteena olleessa konessa useamminkin, mutten vain ole huomannut.... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dokumentissa sanottiin että jokaiseen liikelentokoneeseen iskee salama kerran vuodessa. Siinä näytettiin hieno filmin pätkä kun hongkongissa iski salama 747:aan ja salama jatkoi koneen pohjasta matkaa maahan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo nyt sitten tulo- vai menoreikä  ???

http://www.airliners.net/open.file/761893/L/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kumma paikka tuo Bryssel, toinen meikäläisen salamaniskuista tapahtui juuri siellä, lentoonlähdön jälkeen n 6000 jalassa. Helvetillinen pamaus ja väläys, ukkospilviä ei näkynyt missään, horisontissa heikko sadekuuro, mutta niin vaan läväytti. Muistaakseni toinen ADF ja toinen VLF/Omega (tämä tapahtui n 15 vuotta sitten, ne oli olevinaan hienoja laitteita silloin) meni pimeäksi, muuten kaikki toimi ja jatkettiin Helsinkiin. Kotipuolessa löytyi sitten mustia jälkiä nokasta ja pyrstöstä, sekä runkokaarien kohdalta rungon ylä- ja alapuolelta. Jos oikein muistan, niin jokunen staattisen varauksen poistajakin oli kärähtänyt siivistä.

Toinen tapaus oli Jyväskylä-Helsinki välillä, koneena siihen aikaan iltapäivälehtiä kuljettanut RV-Aviationin Aero Commander 500 OH-ACA, johon olin liftannut kyytiin. Pamaus oli lähes yhtä kova ja säikähdys kovempi kuin Brysselin tapauksessa. Vaurioista ei ole minkäänlaista muistikuvaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään