Pekka Lehtinen

Suomen Grob G109:t

125 viestiä aiheessa

Siis kyllä tää on sitten kivaa, ihan tosi!

 

No sitä en epäile hetkeäkään! Mielenkiintoista seurata reissun etenemistä! Jatkakaa kuvien laittamista samaan tahtiin, myös ilmasta olisi kiva nähdä maisemaa..

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nii taas

Tää on ny vähä ov topik, mutta ei noista poikien perimmäisistä tarkoitus peristä välillä ota selevää.

"Tänään olemme pitäneet välipäivän, olimme Münsterissä ja senjälkeen

katsomassa hevosia Borkenissa. Huomenna on tarkoitus jatkaa Hollantiin".

Antti

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Håkan Sandberg ,     Re: Suomen Grob G109:t

 

Kirjoitti:

'Plaanin teko Dessaun kentällä. Dessaussa ei ole kuulemma ennen poikennut suomalaista konetta.'

 

 

Keski-Suomen Ilmailijoiden OH - CHY ( C 172) vieraili Dessaun kentällä 22.- 23.5.2000.

Siellä varmaankin edelleen KSI:n logo tarra seinällä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvia matkalta.

Tanskan yli lentäessä havaitsimme hieman sumua. Onneksi joku oli rakentanut tien meren päälle!

 

[ attachment removed ]

 

Tuulimyllypuistot on kauniita silloin kun ollaan korkealla ja aurinko paistaa. Reinin laaksoa Wormsin kohdalla.

 

[ attachment removed ]

 

Mutta jos pilvet ja me ollaan alhaalla niin tuulimyllyistä  voi saada stressin

 

[ attachment removed ]

 

Pilvet pisti meidät laskeutumaan Betzdorfin kentälle (EDKI). Seuraavana aamuna kävimme katsomassa mihin kone pysähtyi.

Tässähän se oli, viidensadan metrin kiitotiestä jäi tiukan lukkojarrutuksen jälkeen runsas sata metriä käyttämättä.

Huomaa myös kiitotien päässä olevat kuusenlatvat!

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin Wangeroogessa. Ollaan  täällä yötä ja mietitään mitä kautta sitten

lähdettäisiin. Terveiset, Antti

 

 

Lelystad

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu

Pojat ja ennen kaikkea meidän Grobi palasivat ehjänä kotiin. Kaikki meni hyvin. Eivät kuulemma pelänneet reissulla mitään muuta kuin yhtä mieleenpainuvaa asiaa, Manfredin kyydissä Saksan moottoritiellä. :D

HS

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma että kaikki meni putkeen. Taisi tulla koneellekin tuolla reissulla tiimaa ihan mukavasti. Täytyy joku päivä tulla ihmettelemään tuota teidän Grobia jos vaikka innostuisi liittymään teidän jäseneksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma että kaikki meni putkeen. Taisi tulla koneellekin tuolla reissulla tiimaa ihan mukavasti. Täytyy joku päivä tulla ihmettelemään tuota teidän Grobia jos vaikka innostuisi liittymään teidän jäseneksi.

 

Vähän on ihmeteltykin, missä oot viipyny, tervetuloa

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu

Pojat ja ennen kaikkea meidän Grobi palasivat ehjänä kotiin. Kaikki meni hyvin. Eivät kuulemma pelänneet reissulla mitään muuta kuin yhtä mieleenpainuvaa asiaa, Manfredin kyydissä Saksan moottoritiellä. :D

HS

 

Onnittelut varmasti muistorikkaasta reissusta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä on tapahtunut 3.5 ja 4.5 välissä kun kone lähtee seuraavana päivänä eri paikasta mihin se on edellisenä päivänä saapunut?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä on tapahtunut 3.5 ja 4.5 välissä kun kone lähtee seuraavana päivänä eri paikasta mihin se on edellisenä päivänä saapunut?

 

Meillä oli kaikkiaan kolme Garminia mukana. Kaksi "marjanpoimuria" sekä 196 malli.  Viimeksimainitusta meni virrat pois muutaman kerran kunnes keksin että paristokotelon jouset oli niin löysät että se tilttasi. ( onneksi ei siinä paikassa kun se meidät pelasti pulasta ja ohjasi Betzdorfin kentälle, kts. "lumikuva")

Tuo puuttuva tieto taitaa johtua juuri siitä tilttauksesta ja tuo legi  taidettiin lentää pääasiassa pikku gepsin avulla. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että Wangerooge löytyi melkein ilman sateliitteja...  ;)

 

Kiitos matkailijoille kuvien ja tunnelmien jakamisesta.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Hyvärinen « Vastaus #58 : 07.10.05, 23:17 »   

 

Lainaus

''Jyvälässä halvin Grob on 60 ekeä tunti ja C172 noin kolme kertaa kalliimpi.

Kannattaa todella tehdä vertailuja, tietenkin kuljetuskapasiteetinkin huomioonottaen.

Koneilla eivät sitten lennä muut, kuin kerhojen jäsenet. Nämäkin jäsenmaksukustannukset näyttelevät jonkinlaista osaa "kynnysrahoineen" jne. jota ei suinkaan kaikissa kerhoissa ole. ''

 

 

Noin kolme kertaa kalliimpi ?  Siis, noin 180€/h, tosi kallista ?

 

Jyvälästä löytyy kyllä C172  108€/h.  Ilman Papan mielellään käyttämää '' kynnysrahaa''.

Katkeraahan se tietysti on...................................

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Hyvärinen « Vastaus #58 : 07.10.05, 23:17 »   

 

Lainaus

''Jyvälässä halvin Grob on 60 ekeä tunti ja C172 noin kolme kertaa kalliimpi.

Kannattaa todella tehdä vertailuja, tietenkin kuljetuskapasiteetinkin huomioonottaen.

Koneilla eivät sitten lennä muut, kuin kerhojen jäsenet. Nämäkin jäsenmaksukustannukset näyttelevät jonkinlaista osaa "kynnysrahoineen" jne. jota ei suinkaan kaikissa kerhoissa ole. ''

 

 

Noin kolme kertaa kalliimpi ?  Siis, noin 180€/h, tosi kallista ?

 

Jyvälästä löytyy kyllä C172  108€/h.  Ilman Papan mielellään käyttämää '' kynnysrahaa''.

Katkeraahan se tietysti on...................................

 

 

No joo

Meillä Grobi on 65€/h, pari euroo menee kerholle per tunti, muut ylläpitoon. Lisäksi Grobi pesee mennen tullen  kaikessa 100%:sti kaikki väkisinlennettävät :D. Haa tulkaa viivalle. "Kohlaikkoin lähletään"

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nummelassa Grobi on 20€ tai 22€ tunti, vuosimaksu taisi olla 200€. Lisäksi 2€/lento. Mä en ruumisarkulla lennä, pikku-Tuulia rules, 16€ tunti. Kimppaan pääsemiseksi pitää ostaa osakkuus luokkaa 1000€, osakkuuksia myynnissä useampi, Ilmailussa oli ainakin.

 

Melkoosen kallista..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nummelassa Grobi on 20€ tai 22€ tunti, vuosimaksu taisi olla 200€. Lisäksi 2€/lento. Mä en ruumisarkulla lennä, pikku-Tuulia rules, 16€ tunti. Kimppaan pääsemiseksi pitää ostaa osakkuus luokkaa 1000€, osakkuuksia myynnissä useampi, Ilmailussa oli ainakin.

 

Melkoosen kallista..  ;D

 

Saahan tuolla bensat. Me jouduttiin jo moottori ostamaan, se on aina edessä ennemmin tai myöhemmin. So'on melekoosen tyyris ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyriitä on moottorit, joo. OH-740:n moottori ostettiin käytettynä, kun saksassa hommaavat uusia Limbacheja. 130 heppaisia ja enemmänkin. Sellaisen kun ostaa mätkäyttää niin menee uusiks tuliseinästä eteenpäin kaikki vitkuttimet moottoripukkia myöten. Lisäksi vielä mittaritauluun laittaa rätkäytetään sähköropellin säätölaite ym. En tiedä uskoako vai ei mutta 60.000 euroa olis hinta valmiina.  Kyllähän kauppiaat pyytää voi  mutta kuka h...u maksaa. Olis tässä kuviakin.On turbo sekä intercooleri ja tuplasytytys.

 

[ attachment removed ]

 

halli oli hämärä

[ attachment removed ]

 

ropeli on kasvanut leveyttä ja se on sähkösäätöinen

[ attachment removed ]

 

Ropelin säätövehkeet kierroslukumittarin alla. Keskikonsolissa magneettokytkimet

[ attachment removed ]

 

Nokka meni uusiksi suojuksia myöten

[ attachment removed ]

 

ja hännänhuippuna vetokoukku. Kaksipaikkainen nousee perässä 3 m./sek.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh niin

Pieni kommentti vaan. Alkaa nuo B-mallin Grobit olemaan kortilla Suomessa, A-mallejakin ollaan myymässä ulos. Eläkää h..ssä myykö enää, ettei tulis aamusella morkkis :(

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on Grob 109 b ja myös a-mallien tilanne Suomessa nykyisin? Allekirjoittaneella ja Juha Nortusella on nykyisin Ähtärin Karhunkankaalla b-malli OH-838. Hyvinkäällä on yksi b-malli ja tietääkseni Joensuussa kolmas. Löytyyköhän enää muita b-malleja ?

Heinäkuussa kierreltiin läpi pohjois Suomi ja viikonloppuna taas vierailtiin Jämi-Maarianhamina-Malmi-Hyvinkää linjalla ja on se hieno matkakone... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on Grob 109 b ja myös a-mallien tilanne Suomessa nykyisin? Allekirjoittaneella ja Juha Nortusella on nykyisin Ähtärin Karhunkankaalla b-malli OH-838. Hyvinkäällä on yksi b-malli ja tietääkseni Joensuussa kolmas. Löytyyköhän enää muita b-malleja ?

 

 

 

Ilma-alusrekisterissä on yht. 15kpl Grob 109:jä, joista B-mallia on tosiaan vain tuo kolme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään