Pekka Lehtinen

Suomen Grob G109:t

125 viestiä aiheessa

Mietin laitanko tämän viestin valokuvien puolelle, mutta ajattelin, että tämä sopisi myös tänne. Saa siirtää jos siltä tuntuu.

 

Eli olen tässä huvikseni seuraillut maamme Grob G109 -koneita kun nyt tuo mopu-harrastus tuntuu olevan itselleni se päällimmäisin ilmailulaji. Ilmailurekisteristä bongasin seuraavat koneet, ja sijoitin ne karttaan sille kentälle, jolle ne mielestäni kuuluvat. Nyt jos ihmisiltä löytyisi kuvia kustakin koneesta niin olisi kiva koota ne tähän ketjuun. Näin saisi vähän kuvaa miltä eri yksilöt näyttävät. Itseäni kiinnostaisi tietysti mahdollisimman tuoreet kuvat sekä sisäkuvat.

 

Entä osaako joku sanoa miltä kentältä käsin toimii OH-889? Se näyttäisi olevan yksityisomistuksessa, enkä ole koskaan itse kyseistä konetta nähnyt.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitan itse laittamalla nyt alkuun kuvat tuosta meidän kerhon koneesta.

 

Varkaudessa kesäkuussa 2005.

[ attachment removed ]

 

Ohjaamo syksyllä 2004. Nykyisin ainoa ero on, että pikkuradion paikalla on kello.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole OH-889:ää missään nähnyt, mutta kun käyttäjän kotipaikka on 12540 Launonen, sieltä ei ole Räyskälään kuin alle 30 Km.?

Forssa olisi myös kohtuulähellä, mutta onko siellä mitään hallitilaa?

 

(speculation worst class)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-737

[ attachment removed ]

 

OH-647

[ attachment removed ]

 

OH-665

[ attachment removed ]

 

OH-716

[ attachment removed ]

 

OH-721

[ attachment removed ]

 

OH-643

[ attachment removed ]

 

Lisäksi löytyisi kuvat 740:sta ja 687:sta, mutta niistähän on jo shotit...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Vaasan moput OH-838 ja OH-921:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole OH-889:ää missään nähnyt, mutta kun käyttäjän kotipaikka on 12540 Launonen, sieltä ei ole Räyskälään kuin alle 30 Km.?

Forssa olisi myös kohtuulähellä, mutta onko siellä mitään hallitilaa?

 

(speculation worst class)

 

Martovuon Jyrki nimenomaan lentää Räyskälässä. Tai siellä olen häntä nähnyt jos jossain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt löytyi kuvakin OH-889:sta Hyvinkäällä. / Nils

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Edit: Kone siis kävi Hyvinkäällä, kotikentästä kts. yllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa tähän sen kuuluisan Grobin, jolla on lennetty myös" taitolentoa..." :-  kone ei ole enää Suomen rekisterissä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, kerro jotain siitä toisesta Vaasan mopuista, siis OH-921:sta. Aina vaikuttaa siltä, että vain OH-838 on ilmassa. Tai sitten olen vain sattunut olemaan kentällä/skannerilla just sopivasti silloin kun OH-838 on ollut pyörimässä ympäri aluetta.

 

Niin, Pekan EFVA-vierailun aikana hänellä oli tarkoitus tsiigata sitä toista Grobia (ilmeisesti OH-921 (?)), mutta siitä ei tullut mitään kun kukaan ei päästänyt meitä sisään. ;) Toki silloin myös siltä näytti, että vain OH-838 majoittui hallissa. Oliko OH-921 lainkaan siellä viime syksyllä (Syyskuu 2004), vai oliko se jopa osina silloin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, kerro jotain siitä toisesta Vaasan mopuista, siis OH-921:sta. Aina vaikuttaa siltä, että vain OH-838 on ilmassa. Tai sitten olen vain sattunut olemaan kentällä/skannerilla just sopivasti silloin kun OH-838 on ollut pyörimässä ympäri aluetta.

 

Niin, Pekan EFVA-vierailun aikana hänellä oli tarkoitus tsiigata sitä toista Grobia (ilmeisesti OH-921 (?)), mutta siitä ei tullut mitään kun kukaan ei päästänyt meitä sisään. ;) Toki silloin myös siltä näytti, että vain OH-838 majoittui hallissa. Oliko OH-921 lainkaan siellä viime syksyllä (Syyskuu 2004), vai oliko se jopa osina silloin?

 

Juu se oli juuri tuo 921 mitä olisi ollut tarkoitus katsoa jos se olisi ollut paikalla. Minun käsittääkseni tuon 921:n tarina on se, että se on hankittu romuna Vaasaan ja korjattu siellä kuntoon. Ymmärtääkseni Vaasalaiset ovat valmiita myymään kyseisen koneen jos sille löytyy ostaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, kerro jotain siitä toisesta Vaasan mopuista, siis OH-921:sta. Aina vaikuttaa siltä, että vain OH-838 on ilmassa. Tai sitten olen vain sattunut olemaan kentällä/skannerilla just sopivasti silloin kun OH-838 on ollut pyörimässä ympäri aluetta.

 

Niin, Pekan EFVA-vierailun aikana hänellä oli tarkoitus tsiigata sitä toista Grobia (ilmeisesti OH-921 (?)), mutta siitä ei tullut mitään kun kukaan ei päästänyt meitä sisään. ;) Toki silloin myös siltä näytti, että vain OH-838 majoittui hallissa. Oliko OH-921 lainkaan siellä viime syksyllä (Syyskuu 2004), vai oliko se jopa osina silloin?

 

Meillä oli moottoriongelmia molempien mopujen kanssa viime kesänä. Ensinnäkin OH-921:n moottorin peruskorjaus kotimaassa viivästyi niin paljon, ettei koneella ehditty juuri lentää v.2004 mitään, koulutus sillä saatiin keväällä kyllä alkuun. Nyt se on lentokunnossa, ja sillä aloittaneet oppilaat jatkavat kurssia. Kone laitettiin myyntiin talvella, mutta sen tilanteesta en osaa nyt sanoa enempää. OH-838 lentää talvella Saksassa peruskorjatulla moottorilla myös, eli kaluston moottorien ja potkurien tuntitilanne on nyt erinomainen. Koneista 838 on suositumpi ja sillä aikanaan lentämisen aloittaneita on myös enemmän kerhossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-653 on kyllä usein EFOP:lla, mutta kotikenttä on EFTU. Alla se on juuri matkalla EFTU-EFOP.

 

[ attachment removed ]

 

Joensuun ilmailukerhon OH-737 Kolilla.

[ attachment removed ]

 

OH-671 pitää kotikenttänään Kiikalaa eli kuuluu Salon ilmailukerholle. 671 on modattu eli siinä on 2,4 litran mylly. Tässä Säkylän tienoilla.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin katsomassa Grob Aerospacen sivuilla, ja siellä näyttää olevan toukokuussa laitettu myynti-ilmoitus.

 

Turun Lentokerho on myymässä OH-653-konettaan, hintapyyntö 28,000 €.

 

Muuten, olin yllättynyt siitä, että Grob tekee nykyään uusia taitolentokelpoisia  trainereita ja jopa bisnesjettiä, ja trainereita on mennyt kaupaksi mm. Lufthansalle ja Kanadan ilmavoimille perusharjoituskoneiksi. Komposiittirakenteelle taataan jopa 15000 tai 20000 tuntia käyttöikää taitolentokäytössä. Kaikki mallit eivät ole vielä tyyppihyväksyttyjä, mutta tässä lyhyt luettelo: G115E/EG, G120A, G140, Ranger G160 ja SPn Utility Jet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten moni mopulentämistä seurannut varmaan tietääkin, että Vaasan Lentokerhon Grob 109 B-malli  OH-838 on kiertänyt ahkerasti viime vuosina sekä Suomen maalla että Euroopassa. Sillä on kierretty Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja jopa Englannissa asti, muistatte jutun Ilmailu-lehdessä muutama vuosi sitten. Viimeisin pitempi lentokeikka oli juhannuksena, josta seuraava lehtijuttu Pohjalaisessa: (oikeassa reunassa olevassa kuvassa Grobi on Rovaniemen kentällä)

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Oikeassa reunassa oleva palsta ei mahtunut kokonaan skanneriin: Kaikki lentoon liittyvä sujui suunnitelmien mukaan. Yli 2000 kilometrin pituinen lento ei Räsäsen mukaan ollut läpihuutojuttu, vaan se vaati huolellisen valmistautumisen. Jouko Passi on ollut harrastuksessa jo pidempään. Eero Räsäsellä lentolupakirja on ollut vajaa viisi vuotta. Kaksikko painotta huolellista suunnittelua ja hyvää ennakkovalmistelua turvallisen ja onnistuneen lentokokemuksen saamiseksi.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas ollut hieno juttu lehdessä. Ja näyttäisi siltä, että on ollut kaiken kaikkiaan upea reissu. Ei voi kuin kateellisena lukea ja katsoa ja toivoa samalla, että itsekin pääsisi oman Lapin tourneen vielä jossain vaiheessa tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkiskelin ilma-alusrekisteriä ja totesin seuraavaa:

 

"Vanhin" A-mallin Grob on OH-671, sarjanumero 6020, vuosimalli 1981. (Salon Seudun Ilmailukerho ry.)

"Vanhin" B-mallin Grob on OH-838, sarjanumero 6227, vuosimalli 1983. (Vaasan Lentokerho ry)

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grobbarit,

 

Kertokaa hieman, mitä erikoisuuksia koneessa on? Monet Grob-kuskit sanovat, että laskussa ohjainvoimat ovat vähäiset jne... Mitä muuta erikoisuutta koneen lentämisessä on versus esim. pikku-Cessnat (lähinnä niille, jotka lentävät molemmanlaisilla koneilla). Ja pliis, ei viisastelua...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grobbarit,

 

Kertokaa hieman, mitä erikoisuuksia koneessa on? Monet Grob-kuskit sanovat, että laskussa ohjainvoimat ovat vähäiset jne... Mitä muuta erikoisuutta koneen lentämisessä on versus esim. pikku-Cessnat (lähinnä niille, jotka lentävät molemmanlaisilla koneilla). Ja pliis, ei viisastelua...  :D

 

Sen, mitä olen itse kuullut kuppilatiimakavereilta (itse en ole mopulla vielä lentänyt, pitäisi TMG-kelppari jostain tehdä, minkäslainen opettaja tuommoista varten muuten tarvitaan?) - mutta siis, sanovat grobeilla lentäneet että aika merkittävä ero on siinä, onko kyseessä A vai B -tyypin Grob, B:ssä on ilmeisesti paranneltu aika paljon erilaisia asioita, joten tämä kannattanee ottaa huomioon kun koneen ominaisuuksia pohtii.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeusperäsintunto on molemmissa hyvä, A:ssa todellakin laskunopeuksilla ripaus vetelyyttä mutta täysin ohjattavissa. Siivekkeet laiskahkot, mutta täysin riittävät. Matkalentoasussa ja nopeudessa erittäin vakaa ja miellyttävä lennettävä (ei takuulla väsy) ja tässä suhteessa varmasti mopokesnoja parempi. Maassa kömpelö pitkän kärkivälin takia ja kiikkuu helposti siiven kärjeltä toiselle, mutta erittäin hyvin hallittavissa pyöräjarruilla (varsinkin B jossa varvasjarrut).

Näkyvyys erinomainen joka B:ssä pantu vielä paremmaksi (mm. britit käyttäneet hekon sijasta liikennevalvonnassa). Neljäsosajarruilla (lento) olen tehnyt B.llä höyhenenkeveitä laskuja mikä kertonee hyvästä hallittavuudesta juuri laskuissa. Tehokkaiden lentojarrujen ansiosta mahtuu kentälle kuin kentälle ja tarkasti. A:lla huonosti roskia/pisaroita sietävä siipiprofiili joka huomioitava lyhyillä radoilla, B:ssä korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grobbarit,

 

Kertokaa hieman, mitä erikoisuuksia koneessa on? Monet Grob-kuskit sanovat, että laskussa ohjainvoimat ovat vähäiset jne... Mitä muuta erikoisuutta koneen lentämisessä on versus esim. pikku-Cessnat (lähinnä niille, jotka lentävät molemmanlaisilla koneilla). Ja pliis, ei viisastelua...  :D

 

Hyvin selvä ero tulee esiin laskuissa. Vaikka ne tehdään (vedetyt laskut) periaatteessa samalla tavalla mopulla ja vaikkapa Cessnalla, olen sillointällöin törmännyt ilmiöön, jossa Cessna pilotti lopettaa ohjaamisen, kun pyörät ottavat kiitotiehen.

Tätä ei kannusvehkeellä ole vara tehdä, tai mennään ennestään tietämättömiin paikkoihin.

Myös laskuun tullessa vaikkapa A mallin Grobilla tahtoo "moottorilentäjällä" olla kädet täynnä työtä. Koneessa kun on vipuja, joita olisi ehdittävä käyttää, molemmille käsille (lentojarrut, kaasuvipu, pyöräjarrut jne). Niitten ergonomia on hieman hankala pilotille, joka on oppinut tekemään laskut vaikkapa pikku-Cessnalla.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että Cessna on helpompi hallita, jos on lentänyt ensin esim. Grobilla. Päinvastaisen koulun aikanaan saaneen rintaäänellä sanottuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin selvä ero tulee esiin laskuissa. Vaikka ne tehdään (vedetyt laskut) periaatteessa samalla tavalla mopulla ja vaikkapa Cessnalla, olen sillointällöin törmännyt ilmiöön, jossa Cessna pilotti lopettaa ohjaamisen, kun pyörät ottavat kiitotiehen.

Tätä ei kannusvehkeellä ole vara tehdä, tai mennään ennestään tietämättömiin paikkoihin.

 

 

Toivottavasti ei mene likaa viisastelun puolelle, tämä ero pätee kaikkiin kannuspyöräkoneisiin, niitä on myös Cessna-merkkisiä! (ja itse asiassa kannuskoneessa ei ole kannuksen päässä pyörää, vaan sellaiset on kannusPYÖRÄkoneita)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään