Pekka Lehtinen

Suomen Grob G109:t

125 viestiä aiheessa

Missäköhän Grob 109B OH-747 majailee nykyään? Oli ainakin jossain vaiheessa Hangossa, kuvasin siellä FS-sceneryä varten 2001 ja silloin se oli siellä hallissa. Sellainen harmaa muistikuva että se olisi ollut silloin myynnissä. Hangon lentokerhon webbisivuilla (joita ei kyllä olla näköjään moneen vuoteen päivitetty  :'( ) ao. kone kuuluu edelleen kalustoon...

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäköhän Grob 109B OH-747 majailee nykyään? ...

 

Bamce

 

 

Juu, myytiin viime vuonna pois.

Mahdollisia tulevia scenery-päivityksiä varten (isot kiitokset muuten, on ollut ilo lennellä simulla Hangonkin kentältä  :) ) tässä kuvat kalustosta jota nykyään lentelee Hangossa. Moderaattorit siirtäkööt kuvapuolelle, jos menee liian offtopic:si.

 

Tämä Eurostar tuli Grobin tilalle.

[ attachment removed ]

 

Perinteikäs työjuhta Falke on viime aikoina tehnyt pitkiäkin matkoja. Alkukesällä se lensi Itämeren ympäri, aika hieno saavutus  8)

[ attachment removed ]

 

Suomen Laskuvarjokerhon Twin otter näkyy usein Hangossa kerhon leirien aikana.

[ attachment removed ]

 

Ja tässä yksityisomistuksessa oleva Ikarus.

[ attachment removed ]

 

Lopuksi hienosti maalattu porukkakone AA-1 Yankee.

[ attachment removed ]

 

/ Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Grob-asiaa:

 

Minkä hintaista Grobilla lentäminen keskimäärin on, jos sitä verrataan esimerkiksi Cessna C-172:een? Eli jonkinlaisia tuntihintoja kartoittelen, vaikka tiedän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Grob-asiaa:

 

Minkä hintaista Grobilla lentäminen keskimäärin on, jos sitä verrataan esimerkiksi Cessna C-172:een? Eli jonkinlaisia tuntihintoja kartoittelen, vaikka tiedän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen jne...

 

Näin Vaasassa: www.vaasanlentokerho.fi

 

Moottoripurjehtijalennot:

 

  Moottoripurjelentäjillä on kaksi eri lentotuntihintaa. Yksi kausimaksua maksa-

  mattomille ja toinen kausimaksun maksaneille. Kausimaksu on riippuvainen

  työtuntien määrästä. Vuoden 2005 kausimaksu määräytyy vuoden 2004

  työtunneista

 

   - ei maksettua kausimaksua             60 €/h

   - kausimaksun maksaneet                45 €/h

   - kausimaksu määräytyy seuraavasti:

 

   0     -   20 työtuntia        120 €/vuosi

   21   -   80    "                  60 €/vuosi

   81   -                                0 €/vuosi

 

   Mopun lyhin veloitusaika on 30 min. Lennettäessä purjelentoa mopulla

   veloitetaan 30 min, vaikka moottori olisi käynytkin lyhyemmän ajan.

   Jos moottori käy yli 30 min, veloitus normaalisti minuuttitaksan mukaan,

 

    1 €/min. (Mikäli tuntihinta 45 €/h on minuuttitaksa 75 s/min ).

 

   Lentoaika ei siis ole ratkaiseva purjelennettäessä.

 

   Valmiiden oppilaiden tuntihinta on 45 € kurssivuoden loppuun.

 

               

   Konetta ei vuokrata ulkopuolisille ilman tarkastuslentoa.

   Kerhon ulkopuolinen koulutus on sovittava johtokunnan kanssa.             

 

   Moottorin suuren vaurioitumisvaaran ja tuntitilanteen vuoksi johtokunta

   ei suosittele runsasta purjelennonharrastusta Mopulla.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuipa nyt silmiin kuvia pläräillessä tämmönen sinällään vähän huono kuva, mutta kuitenkin. OH-838 @ EFHK

Tollanen pällinnäkönen jätkä siinä kekkaloittee vielä ;)

 

 

[ attachment removed ]

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuipa nyt silmiin kuvia pläräillessä tämmönen sinällään vähän huono kuva, mutta kuitenkin. OH-838 @ EFHK

Tollanen pällinnäkönen jätkä siinä kekkaloittee vielä ;)

 

Katos vaan. Hieno juttu, että Grobejakin on Vantaalla käynyt. Itselläkin on ollut aina mielessä toteuttaa joku päivä tuollainen tempaus, mutta toistaiseksi se on jäänyt vielä mietintäasteelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikki Grobilaiset

Näyttää siltä, että Grobien arvo alkaa nousta arvoon arvaamattomaan, olisiko kiitos tämän foorumin.  Meidän kerhoa on lähetystyneet monet tahot ilmaisten halunsa lentää meidän konetta. Eikohän pidetä profiili korkealla ja suoda uusille tulokkaille parhaat lentokokemukset purjelennon jälkeen.

Aina kun istun Kesnassa siinä on  todella väkisin lentämisen maku, kun taas istuun Roopen,  on siinä menemisen meininki :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Grob-asiaa:

 

Minkä hintaista Grobilla lentäminen keskimäärin on, jos sitä verrataan esimerkiksi Cessna C-172:een? Eli jonkinlaisia tuntihintoja kartoittelen, vaikka tiedän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen jne...

 

Jyvälässä halvin Grob on 60 ekeä tunti ja C172 noin kolme kertaa kalliimpi.

Kannattaa todella tehdä vertailuja, tietenkin kuljetuskapasiteetinkin huomioonottaen.

Koneilla eivät sitten lennä muut, kuin kerhojen jäsenet. Nämäkin jäsenmaksukustannukset näyttelevät jonkinlaista osaa "kynnysrahoineen" jne. jota ei suinkaan kaikissa kerhoissa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka Grobilaiset

 

Joko tutustuitte T5157/05.

Håkan

 

Vähän aikaa sain hakea, että mikä se tuo oikein on, mutta löytyihän se. Eli on näköjään Ilmailulaitoksen lentokelpoisuustiedote liittyen Hoffmannin HO-V62R/L160BT -potkureihin. Potkuri käsketään käyttämään remontissa viimeistään vuoden loppuun mennessä, jos sitä aikoo käyttää. Ilmeisestikin jotain problemia havaittu.

 

Nyt täytyy olla tyytyväinen meidän kerhon päätöksestä siirtyä MTV-1 ropeliin toissa kesänä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aikaa sain hakea, että mikä se tuo oikein on, mutta löytyihän se. Eli on näköjään Ilmailulaitoksen lentokelpoisuustiedote liittyen Hoffmannin HO-V62R/L160BT -potkureihin. Potkuri käsketään käyttämään remontissa viimeistään vuoden loppuun mennessä, jos sitä aikoo käyttää. Ilmeisestikin jotain problemia havaittu.

 

Nyt täytyy olla tyytyväinen meidän kerhon päätöksestä siirtyä MTV-1 ropeliin toissa kesänä. :)

 

Laki juu :)

Mutta voipi olla, että määräys koskee vain Dimonia alkuperäisen määräyksen mukaan. Ollaan vähän varpaillaan. Toisaalta säätömekanismin työntötankojen murtumisilmiö saattaa aiheuttaa propleemia muillekkin, ollaanpa tarkkana aamu chekissä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aikaa sain hakea, että mikä se tuo oikein on, mutta löytyihän se. Eli on näköjään Ilmailulaitoksen lentokelpoisuustiedote liittyen Hoffmannin HO-V62R/L160BT -potkureihin. Potkuri käsketään käyttämään remontissa viimeistään vuoden loppuun mennessä, jos sitä aikoo käyttää. Ilmeisestikin jotain problemia havaittu.

 

Tere

Tuli vahvistus.

Alla asialähteet:

 

"Alkuperäinen AD D-2005-370 kuitenkin pelastaa meidät, siinä sanotaan että määräys koskee vain Dimonaa."

 

 

Englanninkielisistä määräyksistä on joskus vaikea selvittää, rajoittaako lisämääre määräyksen kattavuutta vai onko kyseessä vain selvennys "Tätä potkurityyppiä on asennettu sen ja sen tyyppisiin moottoreihin.." Alkuperäinen saksankielinen D-2005-370 on sitä vastoin yksiselitteinen.

Vain alkuperäinen lentokelpoisuusmääräys on sitova; suomalaisia lentokelpoisuustiedotteita julkaistaan pelästään informaatiomielessä.

 

 

 

Terveisin

 

Lassi Valve

Ilmailuinsinööri / Luftfartsingenjör

Lentoturvallisuushallinto / Luftfartsinspektionen

PL 50 / PB 50

01531 VANTAA / VANDA

 

09-82772414

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vahvistus.

Alla asialähteet:

 

"Alkuperäinen AD D-2005-370 kuitenkin pelastaa meidät, siinä sanotaan että määräys koskee vain Dimonaa."

 

No siinäpä helpotusta Hoffmannin potkurilla ajaville Grobi-veikoille. Eli tuo tarkoittanee siis sitä, että ongelmakohtana ovat olleet sellaiset osat, jotka kuuluvat itse koneen rakenteeseen, eivätkä potkurin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Jatketanko sarjaa nm. meidän Grobit maailmalla. Hyvinkään Grobia OH-740 lähdettiin ulkoiluttamaan oikein ulkomaille. Heikki Sten ja Antti Kuokkanen toteuttavat pitkän haaveensa Euroopan turneesta. Edellinen lähtö 2005 kariutui moottorivaurioon, joka havaittiin juuri ennen lähtöä. Nyt pojat ovat Saksassa. Sieltä poiketaan Hollantiin ja takaisin Saksan puolelle. Lopuksi visiitti Itävallan alpeille.

HS

Kännykkäkuvat:

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No katos perhana. Toivottavasti on mahdollista saada joskus jonkinlaisia kuvia näytille reissusta myös tänne foorumille.

Juu Kuva Dessaun kentältä, tuli juuri kännyyn.

HS

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Grob 109-kanta väheni hiljattain yhdellä, VLK:n A-malli OH-921 on myyty Saksaan. B-malli OH-838 jatkaa edelleen rivissä.

 

http://www.vaasanlentokerho.fi (uusimmat jutut)

 

Jukka

 

Aijaijai. Taas väheni Grobikanta yhdellä. Harmi kun ei löytynyt koneelle ostajaa Suomesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plaanin teko Dessaun kentällä. Dessaussa ei ole kuulemma ennen poikennut suomalaista konetta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuossa platalla olis ollut enemmän tilaa pyöritellä karttoja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa platalla olis ollut enemmän tilaa pyöritellä karttoja ;)

Grobin siivellä on paljon käyttöä. Koittakaa ite tehä plaania jonku muun koneen siivellä, menee särki. Siestan aikaan se tarjoaa hyvän varjon ;D

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta niin monessa näppärä CESSNA on sateella vähän kätevämpi kun ei tarvi niin kyyristellä :)

 

//Tuomas ;D

 

Elä hyvä mies yritäkään väittää tuon ilmojemme lehmän jollakin tapaa olevan miellyttävämpi laite kuin kaunokainen nimeltä Grob G109  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään