Guest Lade

Korpikenttien ja ilman lennonjohtoa olevien kenttien lennonjohto?

16 viestiä aiheessa

Kuinka toimitaan, jos kentällä ei ole lennonjohtoa/korpikentillä?

 

Olen nähnyt jossakin jonkun artikkelin, mutta en muista nyt osoitetta.

 

:-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK,

 

Sitten, onko vatsimissa pakko tehdä lentosuunnitelma, jos aikoo lentää vain laskukierrosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentosuunnitelman jättäminen on aina suositeltavaa.

 

Radioplaanin tekeminen on mahdollista kentillä joiden lähialue on D tai G+ -ilmatilaa, joskin tosielämässä joillakin kentillä löytyy ohje "vältä radiosuunnitelman tekoa".

 

Vatsimissa voi muuten perustaa priva-äänikanavan, jota voi käyttää korpikentän "jaksona", kun vaan siitä välittää tiedon kavereille.

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan tätä nyt vähäsen, VFRään liittyen:

Mitä merkitsen flightplaniin jos haluan esim. seurata tietä, tai muuta vastaavaa? :D

IVAOssa nyt ensisijaisesti, mutta VATSIMissä myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä on merkitä lähialueen tulo- ja menoportit, muulla ei verkkolentämisessä ole juuri merkitystä, kun etsintäpartioita ei tarvitse lähettää kadonneen koneen perään.

 

Muuten reitin voi merkitä vaikka paikkakuntien mukaan. Tiehän kulkee paikkakuntien välillä.

 

Vaikka VFR:stä onkin kyse, jos aiot lentää korkealla (pinnoilla) voit merkitä reitin myös VOR-majakoiden välille (esim. HEL PIR), jolloin tutkalla on käsitys reitistäsi.

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä on merkitä lähialueen tulo- ja menoportit, muulla ei verkkolentämisessä ole juuri merkitystä, kun etsintäpartioita ei tarvitse lähettää kadonneen koneen perään.

 

Muuten reitin voi merkitä vaikka paikkakuntien mukaan. Tiehän kulkee paikkakuntien välillä.

 

Vaikka VFR:stä onkin kyse, jos aiot lentää korkealla (pinnoilla) voit merkitä reitin myös VOR-majakoiden välille (esim. HEL PIR), jolloin tutkalla on käsitys reitistäsi.

 

Miika

 

 

 

Kiitos selvennyksestä. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis jos vaikka harjoittelen malmin kierroksessa, niin suositeltavaa on jättää lentosuunnitelma.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksinkertaisuudessaan: kun teet itse lentosuunnitelman, lentosi kirjautuu varmasti järjestelmään sellaisena kuin ajattelit ja voit tarkastalla sitä jälkikäteen statistiikasta (ainakin vatsim). Lennonjohtaja saattaa kirjata eksoottisemman koneen tyypin väärin - kaikkien lyhenteiden osaamista ei vaadita eikä voida olettaa että ne olisi kaikilla hallinnassa.

 

Ja radiossa voit toki harjoitella radioplaani-fraseologiaa, vaikka olisitkin jättänyt lentosuunnitelman etukäteen.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se plaani auttaa siinäkin kun lennonjohtaja ihmettelee sua siinä platalla ja pohtii mitä aiot tehdä - se voi valmistautua jo ennen kuin avaat suusi ja pyydät selvitystä :-)

 

Eli tehkää vaan aina se plaani verkossa lentäessänne, helpottaa toimintaa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse usein teen juuri em. tavalla. Ensin laitan plaanin sisään, ja sitten teen sen "päälle" radioplaanin. Tosin nyt on jäänyt VFR lennot vähille.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs pitää merkitä,jos lennän A320 laskukierroksia Hookoolla..??

Jos ite vetelen "laskukierroksia" RNAV varustetulla koneella, en lennä VFR kierrosta, vaan esim. DOBANille SIDiä pitkin ja sieltä INTORille, ja STARilla Hookoolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en nyt ensimmäisenä alkaisi ajaa EFHKlla laskukierroksia. Ennemmin ajat EFHKlta jollekkin maakuntakentälle, ja ajelet sitten siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään