Martti Kujansuu

Bf-109G-4:n pakkolasku

27 viestiä aiheessa

Pilotille ei käynyt mitään, mutta koneen etuosa moottoreineen meni romutuskuntoon

Linkki saksankieliseen uutiseen

Kuvia koneesta ehjänä

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vanhoilla koneilla lentäminen on vähän kaksiteräinen miekka. Taivaallehan ne kuuluvat, mutta aina vaanii kaputin mahdollisuus. Pahimmassa tapauksessa menetetään ihmisiä ja korvaamattoman arvokas kone  :'(

Onneksi tässä ei käynyt pahemmin, ja konekin näyttää olevan ehkä pelastettavissa.

Juha. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tässä ei käynyt pahemmin, ja konekin näyttää olevan ehkä pelastettavissa.

 

Mersujahan on nykyään melkein joka maassa, mutta aitoja DB605:ia ei ole. Muistaakseni USA:n Bf-109E on ainoa jäljellä oleva DB-605 -kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VOI VOI ja vielä kerran VOI  :-\ :'(. Tottakai siis ihmeset ensin, mutta ainoa lentokuntoinen ja aito BF109 mailmassa ja nyt se on palasina no sellasta se on :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta ainoa lentokuntoinen ja aito BF109 mailmassa ja nyt se on palasina no sellasta se on :(

 

Ei ollut ainoa aito ja lentokuntoinen, sentään vielä on se USA:n BF-109E jossa on DB-605:n. Sen lisäksi on vielä pari Buchonia jossain päin eurooppaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä juttu todellakin. Ei noita Bf 109:ejä riitä haaskattavaks asti enää tänä päivänä. Mä en tiedä tän romuttuneen yksilön lisäks kun 2 lentävää Bf 109:iä maailmassa. Briteissä Bf 109 F-4 Trop tunnuksella G-USTV ja Saksassa joku G-2 tän romuttuneen lisäks. Onks niitä muitakin ? Ois kiva tietää.

:(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä juttu todellakin. Ei noita Bf 109:ejä riitä haaskattavaks asti enää tänä päivänä. Mä en tiedä tän romuttuneen yksilön lisäks kun 2 lentävää Bf 109:iä maailmassa. Briteissä Bf 109 F-4 Trop tunnuksella G-USTV ja Saksassa joku G-2 tän romuttuneen lisäks. Onks niitä muitakin ? Ois kiva tietää.

:(

 

 

 

 

G-USTV (mallia G-2, siitä rekisteritunnus lähes "Gustav") romuttui jo vuonna 1997 pakkolaskussa Duxfordin kentän lähellä, sittemmin se on korjattu, muttei enää lennä. Taitaa olla näytillä Duxfordissa. Ja kuten Martti totesi, USA:ssa on alkuperäinen Bf-109E lentokunnossa. Saksassa on tuon tuhoutuneen koneen lisäksi ollut kai parikin lentävää Mersua DB605-moottorilla, mutta taitavat olla myös alkujaan Buchoneita, joihin on vaihdettu moottori nokalle. Joku varmaan tietää niiden tilanteesta?

 

Edit: se 109E taitaa itseasiassa asua Ontariossa Kanadassa, tosin N-rekisterissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut ainoa aito ja lentokuntoinen, sentään vielä on se USA:n BF-109E jossa on DB-605:n. Sen lisäksi on vielä pari Buchonia jossain päin eurooppaa

 

Tämä ei ollut aito, vaan epsanjalaisesta Merlin-Buchonista DB-moottorille muunnettu. Kamalan harmillinen juttu silti. Näitä lentokuntoisia "aidonnäköisiä" on vielä jokunen, mutta aitoja Hans-Jürgenin Saksassa rakentamia taitaa taannoisen Duxfordin kaputin jälkeen olla vain se yksi Emil Kanadassa. Jos sen moottori on alkuperäistä mallia, se on DB-601).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä on lisää koneen historiaa, löysin tällaisen sivuston: mm. koneen renkaat ovat MiG-15:sta. ??? Sama koko.

 

http://www.saflyermag.co.za/warbirds/bf109.html

 

Jukka

 

edit: Englannissa on seuraavat Messerchmittit luokiteltu joko lentokelpoiseksi (airworthy) tai tarkoitus kunnostaa lentokelpoiseksi (flyer-to-be). Löysin tiedot Fly Past-lehdestä, huhtikuu 2004:

 

- (vasemmalta alkaen runkonumero, tunnus, tyyppi, omistaja/kunnostaja)

 

- C4K-154  G-BWUE     Buchon           Real Aeroplane Co, Breighton, Yorkshire (taitaa olla ainoa lentokelpoinen kone näistä, oma arvioni)

- 7485              -          Bf 109 F-4      Privately owned, Colchester, Essex

- 8347              -          Bf 109 F-4      Privately owned, Colchester, Essex

- 15458            -          Bf 109 G-2      Privately owned, Colchester, Essex

-     -           G-EMIL      Bf 109 E-3      Glenn Lacey, Surrey

 

-Lisäksi Robs Lamploughin omistama Bf 109 E (C4E-88) on siirretty pitkäaikaiseen varastointiin ja ei ole siksi listalla. Myöskään Venäjältä tuotu Bf 109 E-7, 3523, on varastoitu eikä ajankohtainen projekti.

 

Fly Pastin numerossa 4/2005, eli huhtikuussa on juttu Messerchmitt Bf 109 E-3:sta, runkonumero 1342, joka on jo ollut tammikuussa moottori- ja rullauskokeissa Wattishamissa, Suffolkissa. Sen on kunnostanut Essexissä oleva Charleston Aviation Services, ja se kuuluu Seattlessa USA:ssa olevalle Flying Heritage Collectionille. Siinä on aito DB 601A voimalaite. Kone on ollut Englannin rekisterissä kuusi vuotta tunnuksella G-BYDS, mutta on poistettu rekisteristä marraskuussa 2004, koska valmistellaan sen siirtoa Yhdysvaltoihin.

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G-USTV (mallia G-2, siitä rekisteritunnus lähes "Gustav") romuttui jo vuonna 1997 pakkolaskussa Duxfordin kentän lähellä, sittemmin se on korjattu, muttei enää lennä. Taitaa olla näytillä Duxfordissa. Ja kuten Martti totesi, USA:ssa on alkuperäinen Bf-109E lentokunnossa. Saksassa on tuon tuhoutuneen koneen lisäksi ollut kai parikin lentävää Mersua DB605-moottorilla, mutta taitavat olla myös alkujaan Buchoneita, joihin on vaihdettu moottori nokalle. Joku varmaan tietää niiden tilanteesta?

 

Edit: se 109E taitaa itseasiassa asua Ontariossa Kanadassa, tosin N-rekisterissä.

 

Tästä linkistä pitäisi löytyä kaikki "säilyneet" Mersut, museoidut ja lentävät yksilöt:

 

http://www.preservedaxisaircraft.com/Luftwaffe/messerschmitt/me109.htm

 

 

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin englanninkielisen käännöksen tuosta saksalaisesta uutisesta:

 

The legendary Messerschmidt ME 109 of the air

sport association Degerfeld. It is the result of a landing failed

yesterday afternoon. The ENGINE of the historical fighter was torn

out.

 

The legendary Messerschmidt ME 109 of the air sport association

Degerfeld is destroyed. Yesterday afternoon failed an experienced

pilot the landing; the fighter rolled on the runway, the engine bored

itself into the meadow and was out torn. The pilot is intact.

 

Albstadt according to police data has itself the accident against

14.45 o'clock in approximately so to course-carry: To one for instance

15-minuetigen practice flight of an experienced 69-jaehrigen pilot

with the legendary Messerschmitt ME 109 of the air sport association

Degerfeld came these with the machine with the landing into

inclination, touched down first with a wheel of the chassis, tilted on

the second wheel and came with the bearing area of this side on the

fastened underground of the runway. The airplane was abruptly braked

and pulled by this contact on this side. In the consequence the

machine tilted forward away and bored themselves with the propeller

into the meadow. To an estimate it did not come. The engine was almost

torn from the trunk.

 

Manfred Birk, the first chairman of the air sport association, is

close to the tears; some of its colleagues hardly bring a word raus: '

it was luck in the misfortune, and the most important: Nothing

happened to the pilot.' It is according to Birk an old hare, extremely

experienced and world-wide one of the recognized specialists for this

old German fighter.

 

The ' ME 109 ' was the whole pride of the air sport association. In

approximately seven years and over 30,000 working hours of the

vierkoepfigen private mounting plate my shank laboriously on the

Albstaedter airfield restrauriert, was European-wide the hunter an in

demand star. ' the appointment calendars were fully ' report Manfred

Birk with betruebter voice: ' only recently it is returned home from a

large flight flugschau from Paris.' Where it also emerged, the

Albstaedter Messerschmidt with the characteristic ' D-FMWE ' was a

eyecatcher. Finally it was world-wide still the only flying copy.

 

Now a wreck, is questionable it whether the ME 109 will rise again

into the sky. ' pure one could repair it perhaps already again

together, only whether the quartet this insanity work aufhalst itself

again, is theoretical with difficulty conceivable ' says Manfred Birk.

The developed damage is, as it says to number only with difficulty: '

that was naturally everything idealistic, but if one could add the

troubles, 100000 euro might come.' The airplane was not insured. The

Federal Office of Aviation was informed. The kriminalpolizei took up.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa harmillinen juttu, joka tapahtui kokeneelle mutta 69-vuotiaalle lentäjälle?

 

Tuo englanninkielinen käännös on näköjään jollain surkealla ohjelmalla väännetty, mutta kyllähän siitä pääasiat käyvät selville.

 

Siis neljän miehen pikkuyhdistys, joka oli käyttänyt 7 vuotta ja 30000 työtuntia Mersun restaurointiin, menetti vakuuttamattoman koneensa yhden epäonnistuneen laskun takia. Saksankielinen teksti sanoo, että kone joutui laskussa ensiin poikittaistilaan (sivutuuli?), sitten kosketti yhdellä pyörällä maata, pomppu toiselle pyörälle, jolloin siivenkärki osui maahan, kone meni sivuttain ja nokilleen jolloin moottori irtosi ja porautui nurmeen, mutta kone ei mennyt ympäri.

 

Lentokuntoon uudelleensaattaminen olisi niin mielettömän työn takana, että sitä tuskin yritetään. Ja kun vakuutusta ei ollut, niin millä rahalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa harmillinen juttu, joka tapahtui kokeneelle mutta 69-vuotiaalle lentäjälle?

 

Tuo englanninkielinen käännös on näköjään jollain surkealla ohjelmalla väännetty, mutta kyllähän siitä pääasiat käyvät selville.

 

Siis neljän miehen pikkuyhdistys, joka oli käyttänyt 7 vuotta ja 30000 työtuntia Mersun restaurointiin, menetti vakuuttamattoman koneensa yhden epäonnistuneen laskun takia. Saksankielinen teksti sanoo, että kone joutui laskussa ensiin poikittaistilaan (sivutuuli?), sitten kosketti yhdellä pyörällä maata, pomppu toiselle pyörälle, jolloin siivenkärki osui maahan, kone meni sivuttain ja nokilleen jolloin moottori irtosi ja porautui nurmeen, mutta kone ei mennyt ympäri.

 

 

Voisiko tuo Schräglage tarkoittaa myös kallistusta? Nimittäin... sen 550 tuntia/1500 laskua mitä olen kannuskoneilla lentänyt, joku J-3:n kaltainen leija saattaa kääntyä voimakkaassa sivutuulessa poikittain, mutta kun on kyse raskaammasta pelistä; harvoin.  Kun on käytössä nurtsikenttä, kuvittelisin riskien minimoimiseksi laskun tehtävän justiinsa vastatuuleen, kunnes kuskit pääsevät sinuiksi koneen kanssa.

 

Olisin itse tarjoamassa tulkintaa, että kone tuli toiselle päätelineelle (kallistuneena) ja pomppasi (?) toiselle telineelle niin, että siipikin osui maahan. Kun alla oli sitten pehmeä pohja, fillari ja siivenkärki nappasivat jyrkästi kiinni ja kone porautui maahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo Schräglage tarkoittaa myös kallistusta? Nimittäin... sen 550 tuntia/1500 laskua mitä olen kannuskoneilla lentänyt, joku J-3:n kaltainen leija saattaa kääntyä voimakkaassa sivutuulessa poikittain, mutta kun on kyse raskaammasta pelistä; harvoin.  Kun on käytössä nurtsikenttä, kuvittelisin riskien minimoimiseksi laskun tehtävän justiinsa vastatuuleen, kunnes kuskit pääsevät sinuiksi koneen kanssa.

 

Olisin itse tarjoamassa tulkintaa, että kone tuli toiselle päätelineelle (kallistuneena) ja pomppasi (?) toiselle telineelle niin, että siipikin osui maahan. Kun alla oli sitten pehmeä pohja, fillari ja siivenkärki nappasivat jyrkästi kiinni ja kone porautui maahan.

 

Schräglage tarkoittaa kallistusta.

Saksalaissivun perusteella suunnilleen näin: "kone tuli toiselle päätelineelle ja alkoi kiemurrella, jolloin siivenkärki osui kiitotien viereiseen pehmeään maahan ja kone kääntyi ympäri ja nokilleen"

 

Mielenkiintoisen uutisen mukaan konetta oltaisiin sittenkin rakentamassa uudelleen. Näyttää vaan olevan ao. lehtiuutinen tunnussanan takana  ???

 

linkki foorumiin missä asiasta keskustellaan saksaksi:  http://www.flugzeugforum.de/forum/showthread.php?t=25043&page=12&pp=10

 

EDIT: nyt löytyi ko. artikkeli. Käännösyritys: "Siinä on paljon voimaa, ja annoin liikaa kaasua". Ohjaaja oli laskuun tullessa ajautunut liiaksi oikealle, ja kun hän halusi tehdä ylösvedon (tai läpilaskun), korjaus epäonnistui. Kone joka jo oli yhdellä pyörällä koskettanut maata, joutui pois radalta ja laskuteline petti alta.

 

Saksaksi: "Das Ding hat viel Kraft, und ich hab' zuviel Gas gegeben". Siegfried Knoll redet nicht um den heißen Brei herum. Als er beim Lande-Anflug vorigen Freitag in Albstadt sehr weit rechts rein kam, wollte der Mössinger lieber nochmal durchstarten, doch die Korrektur misslang. Die Me 109, die bereits mit einem Rad den Boden berührt hatte, kam ganz von der Piste ab, das Fahrwerk knickte um ...

 

/ N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli taasen tuli todettua konkreettisesti Mersun heikko laskuteline. Hannu Valtosen kirjasta "Messerchmitt Bf 109 ja Saksan sotatalous", sivulla 220:

 

"Toinen krooninen heikkouskohta olivat koneen laskutelineet. Kun koneen paino nousi jatkuvasti, oli aivan luonnollista, että  syntyi huolia. Suomessa olleissa koneissa oli lujuudeltaan kahdenlaista siipeä ja kolmenlaista laskutelinettä. Suomen Ilmavoimien tiedote toteaa:" On aina pidettävä mielessä, että MT-koneiden laskutelineissä ei ole mitään lujuusreserviä." Heikot laskutelineet olivat suosiossa vain Wilde-Sau-lentäjillä. Bf 109:n telineet murtuivat alta kaputissa, mutta Fw 190:n kestivät, jolloin kone meni ympäri ja ohjaaja saattoi taittaa niskansa."

 

Lisäksi Valtonen viittaa sivulla 231 Air Pictorial lehdessä syyskuussa 1969 olleeseen Kenneth S. Westin artikkeliin, jossa englantilaiset koelentäjät vertaavat Mersua Hurricaneen ja Spitfireen:

"Tässä Kenneth .S. Westin artikkelissa ilmenee Bf 109:n laskuun tulon punainen lanka: itsetoimisten solasiivekkeiden takia on joko 1) laskettava pääpyörille niin suurella nopeudella, että solat eivät aukea ilmassa (pomppimisvaara) tai 2) vedettävä kyllin korkealla nopeus niin pieneksi, että solat avautuvat ja siinä yhteydessä tapahtuva kallistelu saadaan hallittua rauhassa eikä se aiheuta ongelmia sekä laskettava kolmelle pyörälle."

 

Niin, eihän ne Mersun ominaispiirteet mihinkään ole kadonneet 60:ssa vuodessa, samat ongelmat on koneella tänäkin päivänä... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ylösvetotilanteesta. Muistan jossain kerrotun, että P-51 Mustangilla tapahtui aikamoinen määrä kaputteja nimenomaan ylösvedoissa. Tämän tehoisella moottorilla kaasun avaaminen pienellä nopeudella voi olla kohtalokasta: potkurin aiheuttama vääntö voittaa siiveketehon ja sitten mentiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ylösvetotilanteesta. Muistan jossain kerrotun, että P-51 Mustangilla tapahtui aikamoinen määrä kaputteja nimenomaan ylösvedoissa. Tämän tehoisella moottorilla kaasun avaaminen pienellä nopeudella voi olla kohtalokasta: potkurin aiheuttama vääntö voittaa siiveketehon ja sitten mentiin...

 

Tämä on aivan totta, mitä kirjoitat ja varmaan tässä Mersu-tapauksessa on käynyt samoin. Vähän pienempitehoisellakin voi sattua, tulee heti mieleen hävittäjälentäjä Antti Tanin silminnäkijäkertomus Naarajärveltä jatkosodan alusta, kun kapteeni X tuli laskuun Morane 406:lla ja kenttä kävi lyhyeksi, niin täysi kaasu päälle, alinopeudella väkisinyritys ilmaan, kone kiertyi selälleen kiitotien sivuun ja kapteenin lennot oli lennetty.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli lueskeltua lisää sekä kentän sivuilta että saksalaisesta foorumista.

 

Kenttähän on Degerfeld (EDSA), "Sonderlandeplatz" eli lähinnä lentopaikka, jossa on 960 m x 30 m ruohokiitotie 09/27, 2881 jalan korkeudessa merenpinnasta, max sallittu koneen MTOW 1500 Kg.

 

Siis vaikka ruohokenttä on laaja, siinä on 30 m leveä kiitotie. Yhden silminnäkijän mukaan Mersu oli tulossa laskuun alaspäin viettävän rata 27:n alkupäähän kohtaan, jossa on jonkinlainen kukkulantapainen muhkura, ja olisi siitä pompannut ylöspäin, jolloin pilotti yritti takaisin ilmaan täydellä teholla, jolloin potkurin kiertovaikutus, joka osuu eri tavoin oikeaan ja vasempaan siipeen ja peräsimeen, olisi aiheuttanut kaputin. Sivutuulen vaikutustakaan ei voida kokonaan poissulkea, koska pilotti omien sanojensa mukaisesti oli ajautumassa liikaa oikealle ja yritti korjata sitä laskun aikana.

 

Tämä siis saksalaisen foorumin mukaan. Siellä keskustellaan myös siitä, mikä olisi paras tapa kerätä rahaa verottomasti koneen saamiseksi takaisin lentokuntoon. Taitaa olla vaikea projekti.

 

Tuli vielä yksi asia mieleen: Kiitotien 27 käyttökelpoiseksi pituudeksi lentoonlähdössä mainitaan 580 m, laskeutuessa kuitenkin 766 m. Mistähän syystä? Mahdollisesti korkeita puita tai muita lentoesteitä kiitotien jatkeella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudelleenrakennus on nyt aloitettu, varoja kerätään  lippalakkien, t-paitojen yms. "fanisälän" myynnillä. Mielenkiintoisin myyntiartikkeli on pala aidosta

Bf 109:stä "aitoussertifikaatilla" höystettynä...

 

http://shop.me-air-company.de/

 

Sivuilla myös joitakin kuvia rakennusprojektin edistymisestä.

 

Ja eikun lippiksen ostoon :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään