Guest tuomoseppala

"Vektorit" lentoonlähdössä ja nopeudet glideslopessa

18 viestiä aiheessa

Heisankeikkaa kaikille verkkolentäjille ja muillekkin.

 

Olen pikkuhiljaa enemmän ja enemmän siirtynyt VATSIM-puolelle lentelemään ja olen todella nauttinut kokemuksista viime aikoina.

 

Muutama kysymys kuitenkin on mielessä muutaman lentotunnin jälkeen.

 

Kun olen lähdössä lennolle ja sanotaan ettei ole matolaatikolla varustettua konetta mutta IFR-plaanissa on tarkoitus mennä, niin saako pyytää niinsanottuja vektoreita lentoonlähdössä ja jos saa niin kuinka niitä pyydetään?

 

Sanotaanko ihan rohkeasti "OH-ABC request vectors to Anton (olettaen että ANT olisi eka reittipiste) after takeoff..." vai kuinka kuuluisi pyytäää - siis jos ei ole RNAV varustettua konetta tai asianmukaisia karttoja juuri silloin pykälässä.

 

Toinen asia joka eiliseltä jäi mieleeni on nopeudet ILS-finaalissa. Eli siinä vaiheessa kun on "established-on-localizer" ja jopa sitä ennen. Itselläni on tavoitteena ja tapana tulla aika rauhallisilla nopeuksilla lähestymiseen, ja eilen ATC kehotti korkeampaa nopeutta. Lennän liu´ussa noin 155-165kts MD80 koneella, joten onko se liian hiljaa? Tai oikeastaan kysymys kuuluu enemmänkin että kuinka kovaa olisi lennettävä noin-niinkun-yleisesti vaikkapa EFHK:lla olettaen että liikennettä on paljon.

 

Tässä ainakin kaksi "polttavaa" kysymystä näin launatai-sunnuntai-yön ratoksi.

 

-tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeus on ihan konekohtaista...sinänsä jos LJ ei rajoita niin voit ajaa sitä 250 solmua mikä on max alle FL100 jos vaan kone pystyy ja saa lopussa stabiilin lähestymisen...joillain kentillä on sitten ILS-lähestymiseen määritelty jotain rajoituksia nopeudesta, esim. EGLL:llä on todella tarkkaa nopeuden suhteen jotta saadaan maksimaalinen määrä liikennettä pieneen tilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaisin myös, että hesan sidit on lennettävissä ilman rnav-vehkeitä. Kunhan pyörittää radiaaleja mittarissa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuttaisin myös, että hesan sidit on lennettävissä ilman rnav-vehkeitä. Kunhan pyörittää radiaaleja mittarissa  :)

 

Kas siinäpä melkoinen pyörittäminen, jos yksin istuu "ohjaamossa"... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Mukavampi se on pyöritellä mittareita ja "sorvata" käsin kuin antaa koneen tehdä hommat! ;)

 

Alkuperäiseen kysymykseen nopeuksista. Jos jotain ns. nyrkkiarvoja haluaa, niin tässä seuraavaa:

 

Kun alle FL100, IAS 250 kts (toki reippaamminkin jos lj:lle sopii)

Suuntasäde kiinni IAS 180 kts (varmaan siinä vaiheessa kun pinnat muuttuu jaloiksi, niin hyvä hiljennellä)

Gear down ja 160 kts please!

 

Tätä sitten mennään sinne ulkomerkille saakka ja sitten kasikymppinen tulee alas nopeuksilla 135-140 kts riippuen painosta. Jokseenkin näin se menee, tarkkoja arvoja ei voi antaa kun ilmailussa kaikki tuntuu riippuvan kaikesta. Vähän tapauskohtaistahan se on, mutta näillä "raameilla" varmaan tulee ihan ok lopputulos.

 

 

-TimoP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeppistä ja kiitos hyvistä vastauksista. Onhan asia todellakin niin että juuri esim. hesan SIDit pystyy lentämään ilman RNAV-kalustoa mutta hyvä tietää että vektoreita saa jos ja kun pyytää.

 

Mitä tulee nopeuksiin niin otanpa sitten hieman rivakampaa toimintaa. Itse ajelin tosiaan 160-180kts jo ennen suuntasädettä ja suuntasäteessä pudotin noin 150kts tuntumaan ja rojut alas. Siitä ei LJ tuntunut tosiaan riemastuvan joten pitää hieman muuttaa proseduuria.

 

Kiitos hyvistä vastauksista.

 

Happy landings!

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin näiden neuvojen kanssa tänään VATSIM-taivaille, EFES ja EFHK_APP bookattu 1500Z eteenpäin :-)

 

Tervetuloa!

 

- Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas siinäpä melkoinen pyörittäminen, jos yksin istuu "ohjaamossa"... :laugh:

 

Kyllä onnistuu yksinkin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä onnistuu yksinkin. ;)

 

Onnistuu toki, mutta melkoisesti saa hommia tuossa tehdä. Ja oletetaan, että kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos tulee jotain erikoista, radiaalien pyörittäminen auttamatta myöhästyy. Siksi varmaan koneissa on oikeasti kaksi lentäjää.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuu toki, mutta melkoisesti saa hommia tuossa tehdä. Ja oletetaan, että kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos tulee jotain erikoista, radiaalien pyörittäminen auttamatta myöhästyy. Siksi varmaan koneissa on oikeasti kaksi lentäjää.

 

Arttu

 

Totta.

 

Esim. lennettäessä jollakin paremmin mallinnetulla payware-koneella, niin pitää kiirettä nousussa ja laskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopic mutta vähän tarkennusta nopeuksista:

 

Tuo max 250 solmua alle FL100 on hyvä nyrkkisääntö, se pätee G, G+ ja D-ilmatiloissa sekä VFR- että IFR-liikenteelle.

 

C-luokan ilmatilassa lentopinnan 100 alapuolella ainoastaan VFR-liikenteellä on 250 solmun rajoitus.

 

Helsingin TMA:lla eli lähestymisalueella (ilmatilaluokka C) vakiotulo- ja lähtöreitille on määritelty nopeusrajoituksia, jotka selviävät ao. kartoista (www.ais.fi/ais/eaip), ja näistä lennonjohtaja voi liikennetilanteen mukaan poiketa.

 

Aloittaessaan tutkavektoroinnin lennonjohtaja ilmoittaa millä nopeudella koneen tulee lentää.

 

Esim. Fastjet 123, fly heading 075, descend to flight level 70. Vectoring for ILS approach runway 15, right hand circuit. 42 track miles. You are number seven, speed 220 knots"). Vuorolla 1 useimmiten "no speed restrictions".

 

Lennonjohtaja ei voi ohittaa ilmatilaluokan määrittelemää nopeusrajoitusta, ja on huomattava että muutaman suomalaisen tutkakentän TMA:n ilmatilaluokka on D (Halli, Jyväskylä, Kauhava, Utti) jossa tuo nopeusrajoitus 250 solmua alle lentopinnalla 100 on ehdoton.

 

Helsingin, Kuopion, Pirkkalan ja Rovaniemen TMA:t ovat C-ilmatilaa, ja niissä voi IFR-lennoilla päästellä lennonjohtajan luvalla reippaammin.

 

Kaikki MIL CTA:t ovat D-ilmatilaa...

 

Lisätietoa:

 

http://www.ais.fi/ais/eaip/pdf/enr/EF_ENR_2_1_EN.pdf

 

Miika

 

PS! Lennonjohtaja voi määrätä loppulähestymistä tekevää konetta säilyttämään tietyn nopeuden: "maintain 180 knots until 4 miles from touchdown".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja ei voi ohittaa ilmatilaluokan määrittelemää nopeusrajoitusta, ja on huomattava että muutaman suomalaisen tutkakentän TMA:n ilmatilaluokka on D (Halli, Jyväskylä, Kauhava, Utti) jossa tuo nopeusrajoitus 250 solmua alle lentopinnalla 100 on ehdoton.

 

Paitsi tietysti sotilaskoneille voidaan sallia suuri nopeus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En sotilaskoneiden nopeuksista kirjoittanut mitään, kun niitä koskevia ohjeita ei taida olla yleisesti saatavissa. Verkkolentämisessä häly-tehtäviä ei käytännössä tunneta, joten varsinkaan lähestymisvaiheessa tuskin kenelläkään on hirvittävää tarvettava räimimiseen - riski ajautua ulos TMA:lta on aika iso. Ja vektorointi käy aika vaikeaksi jos kone on kovin nopea.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs sen mukavampaa ku tulla hornetilla 400 knotsia ja kääntyä finaaliin jossa sitten jarru ulos alfa 8.5  ja laippoja sitten iha lopussa vasta. Päästään nopsaa laskuun. :D

 

Vähän offtopic mutta tulevaisuudessa olisi kiva jos esim. sotilaskone (lue.hornet/hawk) ja finski on tulossa tma:n rajalla lähes yhtäaikaa niin voisi sotilaskoneelle antaa sen no speed restricsönin eikä toisinpäin. Bussit tai muut ei kuitenkaan päälle 350knotsia kovin helpolla puottele matalilla korkeuksilla. Ja niillä se jarruttelu on hieman hitaampaa. Mutta tietenkin liikennekuvan mukaan tälläisiä selvityksiä annettaisiin.

Kokemuksen perusteella voin sanoa että harmittavan monesti on käynyt juuri näin että itse olen hornetilla tulossa jostain päin ja sitten tulee tutkalta reduce speed to 220knots ja number 2 vaikkakin tämä number 1 on samankaltaisella etäisyydellä kentästä kuin itsekkin. Kerkeäisin ihan hyvin ekaksi kentälle ja voisin lennellä pinnalla 70 vaikka 20mailin finaaliin asti josta sitten lasku. Mutta nämä on näitä TOIVE listan ranskalaisia viivoja. Ja tiestysti lentäjän on hyvä pyytää vaikka hign speed jos toivoo nopsaa kentälle pääsevänsä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niino - tuo sotilaskonehomma meneekin jo vähän offtopicikin puolella ;). En tiedä tunnelmista kun tuolta pudottelisin tulemaan STAR kuvion alussa, niin äänelle tulee jotain tyyliin "Army onesix, fly hdg 110, maintain 550knots until established on localizer...." ;D. Itse sitten lutkuttaa mädärillä vajaata paria sataa.

 

Mutta mennäkseni takaisin aiheeseen niin tuossa eilen otin Wienistä lähdön tutkavektoreilla ihan vaan kokeeksi ja kaikki meni oikeinkin hyvin.

 

Noihin nopeuksiin kuitenkin puuttuisin vielä, eli jos nyt tilanne on niin että TMA:lla on rauhallisempaa eikä LJ puhu mitään nopeuksista niin voidaanko silloin ottaa rauhallisemmin niinsanotusti omaan tahtiin. Ei muuta funktiota kuin se että antaa aina huomattavasti enemmän aikaa esim. 50kts hitaampi nopeus, vielä LAGOn kaltaisessa koneessa.

 

No enpä tiedä. Hyvin ovat lennot menneet ja kait LJ alkaa huutamaan jos liian hiljaa siellä mennään...josta tulikin mieleeni että voiko nopeutta kysyä tai kertoa että "FIN123 would like to maintain 180kts, okay?"

 

Okay?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan sitä voi kysyä lennonjohtajalta, onko nopeusrajoituksia. Jos on hiljaisempaa, yleensä saa päästellä omaa vauhtia.

 

Kone: "FIN123, any speed restrictions?"

LJ: "FIN123, free speed"

 

Tuohon tyyliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.josta tulikin mieleeni että voiko nopeutta kysyä tai kertoa että "FIN123 would like to maintain 180kts, okay?"

 

Sopii toki, ja ehkä turhan usein tulee tarjoiltua oikaisuja - vaikea arvata haluaako pilotti nimenomaan lentää starria pitkän kaavan mukaan vai pitkän lennon jälkeen mahdollisimman nopeasti maahan  ;)

 

Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Panen nyt oman lusikkani tähän soppaan. Oma käsitykseni on että SID:ssä ei ole määrätty kuinka hiljaa saa lentää. Yleensä jos on niin on minimi nousunopeus feet/min sekä mahdollisesti suurin sallittu lentonopeus. STAR:eissa taas on tämä suurin sallittu nopeus kullakin kohdalla lähestymisreittiä. Joissain tapauksissa on loppulähestymisessä/ILS määritelty minimi nopeus jolla lähestytään esim. 160kts 4nm loppukynnyksestä. Sittenhän on eri juttu mitä lennonjohto määrää liikenteen sujuvuuden vuoksi.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään