Nils Rostedt

Laskutelineen ulosotto auton avulla

12 viestiä aiheessa

Sarjassamme "tilanteet, joilla onnellinen loppu".

 

USA:ssa jäi Cessna 210:n teline jumiin huoltokoelennolla. Rohkea ja kokenut henkilökunta hyppäsi autoon ja tehtiin 10 yritystä, kunnes ensin vasen ja sitten oikea pääteline saatiin lukittua alas. Välineenä avolavapakettiauto ja paloautosta lainattu pitkä "venehaka".

 

[ attachment removed ]

 

Sitä voi kukin miettiä, yrittäisikö samaa jos tällainen tilanne tulisi eteen. Uutisen mukaan sekä koneessa olleet kaksi henkilöä että autossa olleet kolme olivat kokenutta porukkaa, autoa ajoi kilpa-ajaja.

Linkki: http://www.mccookgazette.com/story/1109870.html

 

/ Nils

 

edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika temppu!

 

Mitenkäs turvallista tuollaisella vekottimella on laskeutua telineet sisässä nurmikolle tai asfaltille?

 

Ajateltiinko tuossa enemmän ihmisten turvallisuutta vai koneen korjauksen kustannuksia? Ihan riskitöntä tuollainenkaan puuhastelu ei kaiketi ole.

 

A.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa hyvin jenkkimäiseltä tempulta.

 

Menee hiukan off topiciksi, mutta kuvasta tulee mieleen muuan televisiosta taannoin tullut dokkaripätkä, jossa kapteeni hyppyytti 737:aa kahden laskutelineen varassa kiitoradalla, kun toinen päätelineistä oli jäänyt jumiin. Kaverit vetivät muutaman läpärin pitkin kiitorataa, ja Bojonki hyppi iloisesti. Temppuilu ei kuitenkaan tepsinyt, vaan teline jäi jumiin ja alas tultiin kahdella.

 

Pätkää katsellessa tuli vain mieleen, että mikäli jokin olisi mennyt pieleen, olisi seuraukset voineet olla paljon pahemmat. Niin kuin tässäkin Cessnan tapauksessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs turvallista tuollaisella vekottimella on laskeutua telineet sisässä nurmikolle tai asfaltille?

 

Kyllähän siinä varmasti potkuri tarraa maahan viimeistään kun vauhti loppuu, ja sitä kautta saattaa sitten vääntää vähän enemmänkin sisusrojuja (?).

 

Mutta aika huiman näköinen juttu. Pitää olla tarkkana telineenvetäjän ettei ropelli leikkaa uutta kampausta..  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi-TV:ssähän pyöri sellainen raina, jossa samaa tehtiin Arrowille. Sankaritöitä tekemään mennessä näyttää olevan niin kiire, ettei ehdi ajatella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh aikamoinen tempaus en ole ennen tollaisesta tai vastaavasta kuullutkaan mutta onneksi ei Cessnan potkuri tullut liian lähelle ::) Ameeeeeeeeerikassa kaikki on mahdollista 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs turvallista tuollaisella vekottimella on laskeutua telineet sisässä nurmikolle tai asfaltille?

 

No eihän tuollaisessa mahalaskussa yleensä käy matkustajille mitään, varsinkin jos paikalla on joku myös sammuttimen kanssa mahdollista tulipaloa sammuttamassa jos kestopäällysteelle laskee, nurtsille tuskin sitäkään tulee.

 

Mutta enemmänhän tuossa on kyse siitä että yritetään välttää tuon cessnan hajottaminen..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän tuollaisessa mahalaskussa yleensä käy matkustajille mitään, varsinkin jos paikalla on joku myös sammuttimen kanssa mahdollista tulipaloa sammuttamassa jos kestopäällysteelle laskee, nurtsille tuskin sitäkään tulee.

 

Mutta enemmänhän tuossa on kyse siitä että yritetään välttää tuon cessnan hajottaminen..

 

//T

 

Niin minäkin ajattelin, että matkustajien ja lentäjän (+autoauttjaien) kannalta olisi turvallisempaa laskeutua telineet sisässä kuin harrastaa moista touhua. Kunhan varmistin, koska en tiennyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän tuollaisessa mahalaskussa yleensä käy matkustajille mitään, varsinkin jos paikalla on joku myös sammuttimen kanssa mahdollista tulipaloa sammuttamassa jos kestopäällysteelle laskee, nurtsille tuskin sitäkään tulee.

 

//T

 

Aivan. Mutta eikös ohjeena ole tässä tapauksessa laskea kestopäällysteelle mieluummin kuin nurmikolle, jotta kone säilyisi mahdollisimman ehjänä? USA:n nettigurut ainakin kirjoittelevat näin. "Nurmikolle laskettaessa kone herkemmin osuu epätasaisuuteen tai kiveen, joka repii pellit irti, kun taas kestopäällyste usein aiheuttaa vain muutamia naarmuja". Mitähän täällä käytettävät oppikirjat sanovat aiheesta?

 

/ Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Mutta eikös ohjeena ole tässä tapauksessa laskea kestopäällysteelle mieluummin kuin nurmikolle, jotta kone säilyisi mahdollisimman ehjänä? USA:n nettigurut ainakin kirjoittelevat näin. "Nurmikolle laskettaessa kone herkemmin osuu epätasaisuuteen tai kiveen, joka repii pellit irti, kun taas kestopäällyste usein aiheuttaa vain muutamia naarmuja". Mitähän täällä käytettävät oppikirjat sanovat aiheesta?

 

/ Nils

 

Riippuu varmaan nurtsin laadusta. Levelän Ville valitsi sunnuntaina sen lennokkikentän Jämin 15:n sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän siinä varmasti potkuri tarraa maahan viimeistään kun vauhti loppuu, ja sitä kautta saattaa sitten vääntää vähän enemmänkin sisusrojuja (?).

 

 

Tosimieshän sammuttaa moottorin, sakkauttaa koneen että potkuri pysähtyy ja ajaa sitten starttimoorilla potkurin sellaiseen asentoon, ettei se osu maahan laskussa. Näin teki yksi tarkkuuslentäjä aikoinaan Nummelan MM-kisoissa rikottuaan nokkapyörän lapilaskussa. Pakkolaskun teki sitten Vantaalle, vaurioittamatta mitään muuta kuin jo vaurioitunutta nokkatelinettä 8). (3-lapaisella tietty vähän hankalampi saada oikeaa asentoa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään