Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

1) Kelpaavat vallan mainiosti, varmistu vaan siitä, että kartat ovat ajan tasalla.

Suurin osa tuon sivuston kartoista on vuosilta 2005-2006  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa sitten varmistaa ennen lentoa ajan tasalla olevista kartoista (esim. kyseisen maan vacc:n sivuilta), että ovat yhteneviä.

 

Mikäli jokin kartta puuttuu, pitää siitä kertoa lennonjohtajalle, niin saat luultavasti opastuksen. Monissa tapauksissahan esim. Suomessa lennonjohtaja selvittää rullaamaan vapaavalintaiselle standille. Kannattaa kuitenkin hommata tarvittavat kartat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä nyt tuli palstoja lukiessa vastaan taas uusi ihmetyksen aihe... Eli parilliset ja parittomat lentopinnat. Eli onkos sillä jotain merkitystä millä lentopinnalla mihinkin suuntaan lentää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä nyt tuli palstoja lukiessa vastaan taas uusi ihmetyksen aihe... Eli parilliset ja parittomat lentopinnat. Eli onkos sillä jotain merkitystä millä lentopinnalla mihinkin suuntaan lentää?

 

Juu toki! Miljardilla poikkeuksella varustettuna ja huomatavan karrikoiden sanottu kohti länttä lennetään parillisilla (FL320, 360, 380) ja  kohti itää parittomilla (FL310, 330, 350). Poikkeuksia on eri maailmankolkissa mutta tuolla perusjaolla pärjää Euroopassa pitkälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopassa Italia, Sveitsi, Ranska, Espanja ja Portugali käyttävät pohjoinen-etelä-sääntöä, eli jos lennät suuntaan 090-269 parittomat, 270-089 parilliset.

 

Hannu: tuon Riston säännön lentosuunnat ovat 000-179 parittomat, 180-359 parilliset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä etelään tai pohjoiseen? Ei väliä?

 

Joo no Oton ohjeet saavat pään jo totaalisen sekaisin mikäli olet aloitteleva simuilija :P Eli suunnat 000-179 parittomat ja suunnat 180-359 parilliset.

 

EDIT: otto paikkasikin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Semmosta kyselisin, että kun katselin tuota reittiä Vantaalta tonne Rovaniemelle, eli ANT UY75 KEKOX. Jos oletetaan että käytössä on kiitotie 21 ja tutka selvittäisi minut lähestymään kiitotietä 21, niin KEKOX:ilta ei ole staria kiitotielle 21, joten selvittäisikö tutka minut KEKOX:ilta KULUS 3A starille vai antaisiko tutka vektorit?

Toivottavasti ymmärsitte.  :)

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti tutka antaa vektorit, jopa vaikka olisi STAR radalle (varsinkin ruuhkatilanteessa). Mutta sitten pitää alkaa luovammaksi, kun on käytössä menetelmäkenttä ja STAR vain yhdelle kiitotielle (esime. Pori). Itse vedän tällaisissa tilanteissa vaikkapa kentän VORin/NDBn yli ja proseduurikäännöksen menetelmän finaaliin/racetrackiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Kun Navdatan sivuilla ei ole HK:lle kuin STAR:t, niin voiko SID:n lentää sitten karttojen mukaan katsoen niistä asteluvut, reittipisteet yms? Ja STARtkin jos ei ole jollekin kentälle niitä (esim EFOU, EFRO yms.)?

 

2. Lennetäänkö normaalisti SIDt ja STARt autopilotilla kuten esim. VasFMC:llä voi tehdä, vai "kuuluuko" ne lentää käsin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Kun Navdatan sivuilla ei ole HK:lle kuin STAR:t, niin voiko SID:n lentää sitten karttojen mukaan katsoen niistä asteluvut, reittipisteet yms? Ja STARtkin jos ei ole jollekin kentälle niitä (esim EFOU, EFRO yms.)?

 

2. Lennetäänkö normaalisti SIDt ja STARt autopilotilla kuten esim. VasFMC:llä voi tehdä, vai "kuuluuko" ne lentää käsin?

1. Kyllä. EFHK:n SIDit ovat sellaisia, että ne pystyy normaaleilla navigointivälineillä käsin lentämään. Joillakin kentillä (ei Suomessa) on RNAV SIDejä, joita ei voi lentää käsin.

 

2. Tämä riippuu ihan lentäjän mieltymyksestä ja on aivan sama, kunhan kuviot lennetään oikein. RNAV SIDejä ja STAReja ei voi lentää käsin, joten esim. EFHK:lla STAReja ei voi lentää käsin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Kyllä. EFHK:n SIDit ovat sellaisia, että ne pystyy normaaleilla navigointivälineillä käsin lentämään. Joillakin kentillä (ei Suomessa) on RNAV SIDejä, joita ei voi lentää käsin.

 

2. Tämä riippuu ihan lentäjän mieltymyksestä ja on aivan sama, kunhan kuviot lennetään oikein. RNAV SIDejä ja STAReja ei voi lentää käsin, joten esim. EFHK:lla STAReja ei voi lentää käsin.

 

Eli jos on RNAV SID/STAR ja ei ole sille kentälle SID/STAR-tiedostoja FMC:ssä, on lennettävä Vektorit?

 

Kiitos, seuraavalla kerralla tämäkin tiedetään. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En uutta topicia viittinyt tämän pikku kysymyksen takia tehdä joten kysäsen täältä, eli mitä karttoja käytätte Arlandan kentälle? Katselin että tuolla on hyviä karttoja(http://www.lfv.se/en/Start-page/Air-Navigation-Services-Division/Flightplanning---FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S/), mutta starit näyttivät hiukan erilaisilta kuin Suomen kartoissa mutta eiköhän niistäkin pääse sitten selvyyteen.

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo ylösveto suoritetaan ruuhkaisemmassa tilanteessa kun laskulupaa ei tulekkaan ajoissa tai rata on varattu. Minimeissä vedetään ylös ja mitäs sitten? Kartan/fmc:n mukaan johonkin odotuskuvioon vai johonkin muuhun suuntaan? Mikä on Go Around? Onko se sama asia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En uutta topicia viittinyt tämän pikku kysymyksen takia tehdä joten kysäsen täältä, eli mitä karttoja käytätte Arlandan kentälle? Katselin että tuolla on hyviä karttoja(http://www.lfv.se/en/Start-page/Air-Navigation-Services-Division/Flightplanning---FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S/), mutta starit näyttivät hiukan erilaisilta kuin Suomen kartoissa mutta eiköhän niistäkin pääse sitten selvyyteen.

 

Samat tiedot löytyy myös Ruotsin ja muiden maiden kuin Suomenkin AIP:n kartoista. Ainoa ero näissä on karttojen formaatti, eli mitään oleellista eroa ei ole.

 

Mitenkäs tuo ylösveto suoritetaan ruuhkaisemmassa tilanteessa kun laskulupaa ei tulekkaan ajoissa tai rata on varattu. Minimeissä vedetään ylös ja mitäs sitten? Kartan/fmc:n mukaan johonkin odotuskuvioon vai johonkin muuhun suuntaan? Mikä on Go Around? Onko se sama asia?

 

Usein ylösveto tehdään ylösvetomenetelmän mukaan. Otetaan esimerkiksi EFHK:n kiitotien 15 ILS ylösvetomenetelmä, https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efhk/hk15ils.pdf. Eli kartan ohjeiden mukaan lennetään ohjaussuuntaan 146, kunnes ollaan 2,3 mailin etäisyydellä Helsingin radiomajakalta. Sitten vasen kaarto Porvoon radiomajakkaa kohden, jonka ylle jäädään odotukseen 3000 jalkaan, ellei muuta selvitystä lennonjohdolta aikaisemmin saada. Lennonjohto voi myös antaa ylösvetomenetelmästä poikkeavan selvityksen, jolloin toimitaan sen mukaan.

 

Go around on ylösveto englanniksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta vielä kysyisin että jos vaikka lennettäisiin Vantaalta Arlandaan ja tultaisiin tuota xilan 3P staria niin miten pitäisi menetellä tuosta Erkenin NDB majakalta jos ei ole lennonjohtoa paikalla?

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

xilan 3P staria niin miten pitäisi menetellä tuosta Erkenin NDB majakalta jos ei ole lennonjohtoa paikalla?

 

Jos ei ole ATC:ä paikalla niin saat lentää niinkuin sinulle parhaiten sopii muita häiritsemättä toki.

Riippuu vähän millä komeella lennät mutta tavallisimmat lentosuunnat on 250 ja 280 välillä.

 

Jos haluat lentää mallikkaasti niin ilmoitat vähän ennen ERK niille jotka on Arlandassa (jos nyt siellä joku on)

"passing ERK turning base for ILS approach rwy 19R" tai jotain sinnepäin ja käännyt suuntaan 276.

 

Sopiva kultainen keskitie ja tavallisin simumaailmassa on ERK:ssä kuitenkin suunta 260. Sillä pääsee hyvin alas sekä 19L:lle että 19R:lle.

/J

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei ole ATC:ä paikalla niin saat lentää niinkuin sinulle parhaiten sopii muita häiritsemättä toki.

Riippuu vähän millä komeella lennät mutta tavallisimmat lentosuunnat on 250 ja 280 välillä.

 

Jos haluat lentää mallikkaasti niin ilmoitat vähän ennen ERK niille jotka on Arlandassa (jos nyt siellä joku on)

"passing ERK turning base for ILS approach rwy 19R" tai jotain sinnepäin ja käännyt suuntaan 276.

 

Sopiva kultainen keskitie ja tavallisin simumaailmassa on ERK:ssä kuitenkin suunta 260. Sillä pääsee hyvin alas sekä 19L:lle että 19R:lle.

/J

 

Kiitos paljon!  :thmbup:

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tämä nyt selitetään kun aina sanotaan, että IVAO:ssa on suomessa enemmän lentäjiä kuin VATSIM:ssa, mutta VACC Finlandin sivujen mukaan VATSIM:n Suomen osastossa on 598 jäsentä ja IVAO:n Suomen osastossa 334 jäsentä, josta 130 "aktiivisia". Tosin tuolla VACC Finlandin listassa on jonkin verran muitakin kuin Suomalaisia jäseniä. Eli, onko tuo 598 sitten todellinen määrä? 130 taitaa olla IVAO:ssa se oikea, mitähän tuo 334 sitten tarkoittaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tämä nyt selitetään kun aina sanotaan, että IVAO:ssa on suomessa enemmän lentäjiä kuin VATSIM:ssa, mutta VACC Finlandin sivujen mukaan VATSIM:n Suomen osastossa on 598 jäsentä ja IVAO:n Suomen osastossa 334 jäsentä, josta 130 "aktiivisia". Tosin tuolla VACC Finlandin listassa on jonkin verran muitakin kuin Suomalaisia jäseniä. Eli, onko tuo 598 sitten todellinen määrä? 130 taitaa olla IVAO:ssa se oikea, mitähän tuo 334 sitten tarkoittaakaan.

 

Missä noin sanotaan? Siis ei toi pidä paikkaansa, kun puhutaan jäsenmäärästä. Jos puhutaan aktiivisesta jäsenmäärästä (joka ei kauheen helppo ole verrata kun VATSIM-ei erottele aktiivisia ja passiivisia) niin tilanne voi olla hieman toinen.

 

Jos aktiivisuudesta puhutaan, musta kaikkein paras kuvaaja on online-vietetty aika.

 

Voidaan sanoa että IVAO:ssa on enemmän lentoja tunteina Suomen ilmatilassa kuukausitasolla. Tilanne on ollut melko tasoissa heinäkuusta 2007 eteenpäin. Helmikuusta 2008 on ollut IVAO edellä joka kuukausi poislukien huhtikuun. Lokakuussa Suomen ilmatilassa oli IVAO:ssa oli lentoja 221.7 tuntia ja VATSIM:ssa 193.7 tuntia joten hirveän suuresta erosta ei ole kysymys. Marraskuussa tosin olikin 418 tuntia vs 211, mutta silloin taisi olla jo eventtejä ja koulutuksia yms. mitkä nosti tilastoa. Lennonjohtotunnit olleet taas toukokuuhun asti selvästi VATSIM:n hallussa ja lokakuusta eteenpäin ollut IVAO edellä.

 

Terv. Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, onko tuo 598 sitten todellinen määrä?

 

Ei.

 

Olisi tälläkin foorumilla jo 19000 eri käyttäjätunnusta jos inaktiivisia / käyttämättömiä tunnuksia ei koskaan poistettaisi tai jäsenlistaa siivottaisi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään