Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Ei sitä sieltä kannata koskaan... Käynnistä valikkoon on ohjelmiin sinulle tullut IVAO josta löytyy Start IVAP2 external ;)

Ja sittenkö pelittää? 8) Täytyy vissiin huomenna vielä testata tolleen... en usko että se LDS:stä se kaatuilu johtuu, kun tiedän miten sen voi välttää.... kun se yleensä kaatuu niin kun liian nopeesti esim laittaa APUn päälle ja kun se on "run" nopeesti external power off ja sitten ground call niin kaatuu aika varmasti... mutta kun eka APU RUN -> ground call, disconnect external ja sitten external off... ei kaadu  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toivottavasti ;) Silloin jos IVAP aiheuttaa önnötyksiä niin ainoastaan ivap kaatuu, ei koko simu, jos taas simu kaatuu niin se on simussa jotain pielessä (tai visvassa), ei ivapissa :) Noin yleisesti kuitenkin noiden softien externali ajaminen on varmempi tapa, sama oli SB:lläkin.

Joo no täytyy kokeilla tuo vielä. En usko että se simussakaan on vika koska offlinessä ei ole kaatuillut pitkään aikaan kun keksin tuon minkä tuossa ylempänä selitin... ja nyt on melkein joka lennolla kaatunut kun on IVAOssa vedetty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njoo no eipä toiminut tuo externali, laitoin sen päälle ja se tuli tuohon simuun, mutta kun koitti painaa siitä ruudusta että ois voinu kirjottaa niin aina pomppasi työpöydälle... kokeilin pari kertaa mutta sama jatkui, käynnistin simusta tuon ja nyt ollaan menossa hyvää vauhti kohti madridia... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos esim FSP antaa tiedon että kyydissä on kipeä/loukkaantunut matkustaja ja pitäisi tehdä divertti niin miten pitäisi asiassa menetellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos esim FSP antaa tiedon että kyydissä on kipeä/loukkaantunut matkustaja ja pitäisi tehdä divertti niin miten pitäisi asiassa menetellä?

 

Onko muka FSpax:ssa tollanen medikaalin mahdollisuus? Ei mielestäni... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, tänään saattaa olla suuri päivä! Eli verkkoon astumisen aika. Mietin, kun tuolta ivao finlandin sivuilta katsoin tuota radiofraseologiaa laskukierrokselle, kun saavuttu koneelle ja lähdetään rullaamaan, ilmoittaa tornille asiasta, vaiko vasta kun rullannut odotukseen? Esim: "Tower, iltaa, Kilo India Mike rullaan odotukseen A, kiitotie 12." Onko tuohon vielä jotain pakollista lisättävää? Kenties QNH?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, tänään saattaa olla suuri päivä! Eli verkkoon astumisen aika. Mietin, kun tuolta ivao finlandin sivuilta katsoin tuota radiofraseologiaa laskukierrokselle, kun saavuttu koneelle ja lähdetään rullaamaan, ilmoittaa tornille asiasta, vaiko vasta kun rullannut odotukseen? Esim: "Tower, iltaa, Kilo India Mike rullaan odotukseen A, kiitotie 12." Onko tuohon vielä jotain pakollista lisättävää? Kenties QNH?

Ilmoitetaan ennenkuin alat rullaamaan. "Malmin torni, iltaa, Oscar-hotel-oscar-tango-echo, valmiina rullaamaan laskukierrokseen, tiedotus alfa ja paineet 1013"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoitetaan ennenkuin alat rullaamaan. "Malmin torni, iltaa, Oscar-hotel-oscar-tango-echo, valmiina rullaamaan laskukierrokseen, tiedotus alfa ja paineet 1013"

Mitäs tuo "tiedoitus alfa" tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että atis tiedotus x (tässä tapauksessa A eli alfa) on kuunneltu/luettu ja ymmärretty.

 

Valvotulla lentopaikalla (Tornikentät) kaikkeen käytännössä tarvit luvan liikkuessasi liikennealueella.

 

 

Selvä. Joo, ajattelinkin että tarvii ilmoittaa, mutta en tiennyt miten, koska tuossa ivaon fraseologia oppaassa hiukan epäselvästi kerrottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko IVAO:ssa VFR plaaniin mitenkään merkata esim. laakson pohjaa pitkin tjsp? Kun en plaaniin merkkaisi DCT kun reitti ei kuitenkaan ole todellisuudessa suoraan perille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR-pisteeksihän tottakai voi laittaa joen jota pitkin lentää, niemen jonka ylittää, mutta voiko lahtea jonka ylittää. Seuraavalle VFR World Tour-legille voisin nimittäin merkitä reittipisteeksi Bay of Lyon, eli Lioninlahden.

 

Kuten varmaan huomaatte, VFR-plaanin teko on minulle aika uusi asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on (IVAO:ssa, ja eiköhän se ole IRL ja VATSIM:ssa sama) Aluelennonjohdon (esim. EFES) Alimmaisraja, että jos lentää esim 6000 jalkaa merenpinnasta, tarviiko ilmoittautua LJ:lle? Eli siis alimmaisraja, mietin että pitääkö tuossa VFR Tourilla kertaakaan ilmoittautua Alueille, jos paikalla Lähtö/saapumiskentällä on GND/TWR/APP pitää tietysti, mutta eihän ne olekaan aluelennonjohtoja. DEL:lle ei kai tarvi kuitenkaan mitään VFR:ssä puhua, jos sellainen paikalla sattuu olemaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten, jos itse lähössä EFHF - EFTU, ja onkin vain EFHK toweri paikalla, eikä EFHF toweria. Otetaanko silloin suoraan yhteys EFHK toweriin ja hän antaa ohjeet, vaiko vedetään unicomilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten, jos itse lähössä EFHF - EFTU, ja onkin vain EFHK toweri paikalla, eikä EFHF toweria. Otetaanko silloin suoraan yhteys EFHK toweriin ja hän antaa ohjeet, vaiko vedetään unicomilla?

 

Otat kuulemma EFHK APPiin yhteyden, mutta Toweriin jos APPia ei ole paikalla. Ja lentopaikalta lähtiessä otetaan tietty yhteys EFES:iin/EFPS:ään, jos ei muuta ole paikalla. VFR-lennoilla sitten siirrytään Unicomille koska alaraja on FL95, mutta lentoonlähdössä ollaan kuitenkin yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tosian hiukan VFR unohduksissa, mutta kun joskus sorvasin EFHF-EFTP niin olin kyllä Tampereen tutkalla koko matkan ajan, ja taisi 4500ft olla kruiselevelinä. Tosin Hesassa oli torni paikalla, mutta heti kun lensin DEGERistä ulos niin vaihdoin Tampereelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tosian hiukan VFR unohduksissa, mutta kun joskus sorvasin EFHF-EFTP niin olin kyllä Tampereen tutkalla koko matkan ajan, ja taisi 4500ft olla kruiselevelinä. Tosin Hesassa oli torni paikalla, mutta heti kun lensin DEGERistä ulos niin vaihdoin Tampereelle.

 

Niin, saahan siellä kyllä olla, mutta valvomattomassa ilmatilassa ei ole mikään vaatimus monitoroida jotakin taajuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, saahan siellä kyllä olla, mutta valvomattomassa ilmatilassa ei ole mikään vaatimus monitoroida jotakin taajuutta.

Mutta saisi kuitenkin esim kuunnella jotain taajuutta? Voisi opetella radiofraseologiaa samalla. ^^

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä sille, koska pyydetään selvitys ennen käynnistystä ja koska käynnistys ennen selvityksen kopiointia (selvitys tulee esimerkiksi rullauksen aikana = viimeistään ennen lineuppia)? Päivänselvää on, että kentillä joilla on delivery pyydetään selvitys ensin, mutta onko poikkeuksia (kenttiä joilla ei ole deliverya mutta pyydetään selvitys ennen käynnistystä)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä sille, koska pyydetään selvitys ennen käynnistystä ja koska käynnistys ennen selvityksen kopiointia? Päivänselvää on, että kentillä joilla on delivery pyydetään selvitys ensin, mutta onko poikkeuksia (kenttiä joilla ei ole deliverya mutta pyydetään selvitys ennen käynnistystä)?

 

Useinhan maakuntakentillä selvitys pyydetään vasta rullattaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useinhan maakuntakentillä selvitys pyydetään vasta rullattaessa.

Nimenomaan, mutta onko olemassa poikkeuksia ja mikä on tarkka määritys "maakuntakentälle"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä sille, koska pyydetään selvitys ennen käynnistystä ja koska käynnistys ennen selvityksen kopiointia (selvitys tulee esimerkiksi rullauksen aikana = viimeistään ennen lineuppia)? Päivänselvää on, että kentillä joilla on delivery pyydetään selvitys ensin, mutta onko poikkeuksia (kenttiä joilla ei ole deliverya mutta pyydetään selvitys ennen käynnistystä)?

 

Moro!

Yksinkertaisesti pyydä selvitys koska haluat mutta yleensä ennen käynnistys tai sen yhteydessä ja tietysti ennen lentoon lähtöä. Valvomattomalla kentällä voit lähteä ilman selvitystä VFR:ssä ja pyytää IFR selvitys kun olet ilmassa.

 

jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

IRL useilla pienemmillä lentoasemilla paikallinen lennonjohto saa reittiselvityksen ja toisiotutkakoodin aluelennonjohdosta vasta kun koneen plaani on aktivoitu (ts. kun käynnistyslupa annettu). Tällöin selvitys annetaan käynnistyksen jälkeen. Verkossa kuitenkin selvityksen antava lennonjohtaja usein päättää selvityksen, koska vähäisemmän liikennemäärän takia lentosuunnitelman mukaisesta reitistä ja pyydetystä matkalentokorkeudesta ei tarvitse poiketa. Mutta koska verkossa simuloidaan oikeita toimintamenetelmiä, näin toimitaan sielläkin. Selvityksen voi hyvin pyytää käynnistyksen yhteydessä - lennonjohto antaa sen sitten kun antaa. Kuitenkin esim. Helsinki-Vantaalla tai Rovaniemellä selvitys pyydetään ja annetaan normaalisti ennen työntöä ja käynnistystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RTF esimerkkiä menetelmäketän tavoista. Esimerkkilentona Finnairin reittilento Oulusta Helsinkiin:

 

Kone asematasolla ja valmiina käynnistämään:

 

A/C: "Oulu tower, Finnair 366, stand 2, request start-up, information India" (Oulun torni, Finnair 366, paikalla 2, pyydetään käynnistää, tiedoitus India)

TWR: "Finnair 366, Oulu tower, start-up approved, time 13, QNH 1015" (Finnair 366, Oulun torni, saat käynnistää, aika 13, paineet 1015)

A/C: "Start-up approved, QNH 1015, Finnair 366"  (Pannaan pyörimään, paineet 1015, Finnair 366)

 

Koneet käy:

 

A/C: "Finnair 366 request taxi" (Finnair 366 pyytää rullata)

TWR: "Finnair 366 taxi and line-up runway 12, clearance avaible" (Finnair 366, rullaa kiitotielle 12, selvitys saatavilla)

A/C: "Taxi and line-up runway 12 and ready to copy" (Rullataan kiitotielle 12, valmis kopioimaan)

TWR: "Cleared to Helsinki, IPLOT 2 Foxtort departure, upper M857 Orimaa. Flight level 370, Squawk 3652" (Selvä Helsinkiin, IPLOT 2 Foxtrot lähtöreitti, Ylä M857 Orimaa, lentopinnta 370, koodaa 3652)

A/C: "Cleared to Helsinki IPLOT 2 Foxtort departure, upper M857 Orimaa, flight level 370, Squawk 3652, Finnair 366" (Selvä Helsinkiin, IPLOT 2 Foxtrot lähtöreitti, Ylä M857 Orimaa, lentopinnta 370, koodataan 3652)

TWR: "Oulu" (Oulu)

 

Kone kiitoradalla ja valmiina nousuun:

 

A/C: "Finnair 366, runway 12, ready for departure" (Finnair 366 valmis lähtöön(?))

TWR: "Finnair 366, winds 140 degrees 13 knots, runway 12 cleared for take-off" (Finnair 366, tuulet 140 astetta 13 solmua, kiitotie 12, selvä lentoonlähtöön)

A/C: "Runway 12 cleared for take-off, Finnair 366" (Kiitotie 12, selvä selvä lentoonlähtöön, Finnair 366)

 

Kone ohittaa lentopintaa 90:

 

TWR: "Finnair 366, contact Tampere radar 127.1" (Finnair 366, ota yhteys Tampereen tutkaan 127,1)

A/C: "Tampere 127.1, Finnair 366" (Tampere 127,1, Finnair 366)

 

Ja tästä jatkuukin normaalin lenton tavoin. Noista suomenkielisistä käännösten virallisuudesta en ole varma, sillä olen sen vähänkin unohtanut, mitä suomenkielistä fraseologiaa olen joskus osannut. ;D Olkoot suuntaviivoina niille, jotka eivät vielä englannilla lennä. :)

 

Toivottavasti edes jotenkin selkeytti... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään