Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Kirjoitankohan jotenkin epäselvästi kun et tunnu ymmärtävän mitään oikein mitä yritän kertoa ;D

 

Kolmannella kerralla Madrid vastasi "FIN2160, affirmative, cont as filed" kun huusin sinne ensin että "Madrid control, cant you read me? With you FL350..."... tuo vastaus vaikutti siltä että LJ:n tapana ei ole kuitata tuota...? :P

 

Ja kyllä siellä VATSIMissa on vastattu aina suht nopeasti noihin...

 

Ja priorisoinnilla tarkoitin sitä kun noi 2 räpistintä pääs eka lähtemään ja vetämään vielä läpärinkin ennenku mä pääsin lähtemään... ja olin jo muutenkin venannut 20min sitä rullauslupaa motit käynnissä.. kun eka lähti se Iberian isobussi, sain luvan rullata vasta kun se oli ilmassa... ja räpistimet lähti jostain puolesta välistä rataa ja minä rullasin päähän ja finaalissa oli Condorin MD11 ja sen jälkeen vielä piti odottaa että se räpsy veti läpärin ja sitten vasta sain luvan nousuun.... taitaa IRL mennä niin että ne räpsyt saa odottaa sen aikaa että nämä reittilennot pääsee ajallaan lähtemään...? ??? Vähän ihmeellistä toimintaa kyllä mun mielestä mutta eipä tuossa sen kummempia... delayta vaan tuli mutta minkäs teet... :P Inte bad feelings 8)

 

Jos tekstillä vedät niin noin tulee varmasti käymään jatkossakin myös muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikko nyt aivan pakko jatkaa tätä turhanpäiväistä jauhantaa täällä ??! Eikö voisi vaan antaa olla, ja todeta, että meitä on moneen junaan. Joskus saa huonoa palvelua R-kioskillakin, mutta ei sitä tulla tänne jauhamaan. Lopettakaa jo. Tehän käyttäydytte, kuin pahaiset kakarat. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs nuo violetin väriset alueet on tuossa ivaessa? Mitä eroa niillä on normaaliin sinisellä merkattuun? Esim nyt näyttää olevan EGGX_N_FSS? Joskus olen nähnyt tuollaisia keskieuroopassakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs nuo violetin väriset alueet on tuossa ivaessa? Mitä eroa niillä on normaaliin sinisellä merkattuun? Esim nyt näyttää olevan EGGX_N_FSS? Joskus olen nähnyt tuollaisia keskieuroopassakin...

 

_FSS On lennontiedotus (tai joku sen niminen :) ).. Vai muistanko väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee todella tyhmä kysymys. Olen aloitteleva IVAOn käyttäjä, mutta en tiedä IVAOn TeamSpeakia. :-[

Missä tässä on se kysymys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan TeamSpeak serverin osoitetta, että saa yhteyden lennonjohtoon.

Eihän siinä tartte kun mennä simuun ja valita sieltä ivapin asetuksista se "voice" ja sitten vaan radioon lennonjohdon taajuus niin se menee automaagisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän siinä tartte kun mennä simuun ja valita sieltä ivapin asetuksista se "voice" ja sitten vaan radioon lennonjohdon taajuus niin se menee automaagisesti...

OK. Mistä sitten lista kaikista taajuuksista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Mistä sitten lista kaikista taajuuksista?

 

Katsot vaikka IvAe:sta lennonjohtajan taajuuden, johon ekana otat yhteyttä, niin sitten pitäisi johtajan sanoa aina seuraava taajuus. Ja Unicomillekin pitäisi tulla ilmoitus Contact me on (esim) 118.6. Kartoistakinhan näkee taajuuksia.

 

EDIT: Ja tuo Henrin sanoma, mene ACARS-sivulle, ja paina Request ATIS (muistaakseni), niin pitäisi tulla se lista, jossa on tietyn alueen sisällä olevat lj:t.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... :-[ Vois sen toki ensin lukea ennen kuin alkaa lentämään, kiitos vinkistä. ;)

 

Juu, nuo on semmoisia perusjuttuja mitkä todellakin kannattaa opiskella kunnolla. Mukava on sitten aloittaa lentäminen, kun osaa asiat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, nuo on semmoisia perusjuttuja mitkä todellakin kannattaa opiskella kunnolla. Mukava on sitten aloittaa lentäminen, kun osaa asiat.

Kun aloittaa lentämisen IVAOssa niin tarviiko ilmoittautua jonnekkin virtuaali lentotunneille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun aloittaa lentämisen IVAOssa niin tarviiko ilmoittautua jonnekkin virtuaali lentotunneille?

 

En minä ainakaan ole kuullut sellaisista.

 

EDIT: Voisi olla tietenkin hyvä jos olisi joku lentokoulutus ja koe jolla voisi tarkistaa omat taidot, mutta mielestäni se ei saisi olla pakollinen, sillä se vain nostaisi kynnystä tulla verkkoon lentämään. Tietty lentäjät olisivat silloin "taitavampia", mutta eipä se ole niin hirveää vaikka pikkusen kämmäileekin. Mutta vapaaehtoisena voisi olla ihan hyvä asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun aloittaa lentämisen IVAOssa niin tarviiko ilmoittautua jonnekkin virtuaali lentotunneille?

 

Ei, lentäjäksi opiskellaan itseopiskeluna. Tarvittaessa voi toki pyytää opastusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä ainakaan ole kuullut sellaisista.

 

EDIT: Voisi olla tietenkin hyvä jos olisi joku lentokoulutus ja koe jolla voisi tarkistaa omat taidot, mutta mielestäni se ei saisi olla pakollinen, sillä se vain nostaisi kynnystä tulla verkkoon lentämään. Tietty lentäjät olisivat silloin "taitavampia", mutta eipä se ole niin hirveää vaikka pikkusen kämmäileekin. Mutta vapaaehtoisena voisi olla ihan hyvä asia.

OK, taidan huomenna koittaa niitä tunteja, että saan selville ovatko taitoni riittävät IVAOssa lentämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä ainakaan ole kuullut sellaisista.

 

EDIT: Voisi olla tietenkin hyvä jos olisi joku lentokoulutus ja koe jolla voisi tarkistaa omat taidot, mutta mielestäni se ei saisi olla pakollinen, sillä se vain nostaisi kynnystä tulla verkkoon lentämään. Tietty lentäjät olisivat silloin "taitavampia", mutta eipä se ole niin hirveää vaikka pikkusen kämmäileekin. Mutta vapaaehtoisena voisi olla ihan hyvä asia.

 

On sellaista "lentokoulutusta/avustusta" tarjolla vaikka kuinka. En tiedä kuinka hyvin foorumia seuraat, mutta olen lähes joka IVAO:n liittyvän thriidin täällä huutanut täyteen sitä, että jos tuntee tarvitsevansa apua/neuvoja niin ottaa yhteyttä muhun. Tälläkin hetkellä avustan kahta henkilöä ja kun siltä tuntuu pidämme "lentokokeen/kokeita" eli kokelas lentää ja minä johdan/opastan. Tämä tekee aloittelijalle verkkoon siirtymisen paljon helpommaksi, kun on joku jolta voi kysyä heti kun jotain mieleen juolahtaa. Sitten kun hommat alkaa olla hallussa niin minä poistun kuvioista ja kaverit pääsevät jatkamaan harrastustaan itsenäisesti.

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84510.0/viewResults.html, sääli että täällä FSNordic:lla on nimenomaan paljon porukkaa joilta se uskallus tms. puuttuu, koska apua olisi tarjolla joka madaltaa sitä verkkoon astumisen kynnystä huomattavasti, kun ei tarvitse sitä kaikkea tietotulvaa sisäistää pelkästään IVAO:n materiaaleja lukemalla, vaan on tyyppi joka voi "ominsanoin" selittää perinpohjaisemmin ja niin että toinen varmasti ymmärtää. Ymmärrän aloittelijan näkemyksen hyvin, koska olen luonnollisesti itsekkin ollut aloittelija ja kun katselee näitä ns. operointistooreja sun muita, niin tulee helposti sellainen olo, että ei ne omat skillit vastaavaan riitä. Se on vähän harhaanjohtavaa koska siihen "yyberoperointiin" ei ole tarvetta.

 

Enköhän nyt ole tarpeeksi tätä täällä mainostanut, joten aamen ja toivottavasti tämä nyt osuu jokaisen silmään jolta on mennyt aikaisemmin ohi (etenkin niitten uusien tulokkaiden)  ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos IVAOon mennessään valitsee portin, jolla on jo joku? Silloinhan koneet menee päällekkäin ja tulee crash jos on crashit päällä? Vai siirtääkö IvAp sitten tyhjälle ständille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos IVAOon mennessään valitsee portin, jolla on jo joku? Silloinhan koneet menee päällekkäin ja tulee crash jos on crashit päällä? Vai siirtääkö IvAp sitten tyhjälle ständille?

 

Siinähän sitten ihmettelette.... :) Verkkolennossa kannattaa pitää Crash detection pois päältä, koska tuollaista ei oikein mitenkään voi ennakoida, eikä IvAp:kaan siihen reagoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään