Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Eli aina pyritään laskeutuessa/nousussa saamaan vastatuuleen? Seelvä, ja kiitos linkeistä!  :thmbup:

Jep, mutta tuossakin voi pitää järjen mukana. Jos HKlla esim tuulet ovat 33003kt, voit laskea hyvin tuohon 3kn myötäiseen 15lle. Sitten kuvioihin tulevat käytettävät kiitotiet per kenttä-jutut, jotka sitten selviävät esimerkiksi maan AIPista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, mutta tuossakin voi pitää järjen mukana. Jos HKlla esim tuulet ovat 33003kt, voit laskea hyvin tuohon 3kn myötäiseen 15lle. Sitten kuvioihin tulevat käytettävät kiitotiet per kenttä-jutut, jotka sitten selviävät esimerkiksi maan AIPista.

Eikös tuossa tilanteessa myötäiset ole kiitotiellä 33, eikä 15?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa tilanteessa myötäiset ole kiitotiellä 33, eikä 15?

 

33003kts = tuuli suunnasta 330: myötätuuli 15:lle. Mutta HK:lla kiitotietä 33 käytetään vasta hyvin voimakkaassa luoteistuulessa ( > ~20kts). Muutenkin 3 solmua on sen verran vähän, ettei sillä juurikaan merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa tilanteessa myötäiset ole kiitotiellä 33, eikä 15?

Tuuli ilmoitetaan siten, että kerrotaan suunta, josta tuuli puhaltaa. Kiitotien suunta taas on se, mihin suuntaan kiitotie osoittaa. Tossa Oton mainitsemassa esimerkissä tuuli puhaltaa suunnasta 330* etelään (150*) päin, kun taas kiitotie(15) osoittaa suuntaan 145* eli etelään. Silloin 15llä on myötätuulet. Vähän vaikea selittää, jospa joku vielä valaisee lisää. ;D

 

E. Näköjään Niko muokkasikin sen tuohon viestiinsä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tajusinkin tuosta nikon selvennyksestä, että meni sekaisin. ^^ Kiitos kuitenkin Oskulle myös selvennyksestä että tajusin varmasti oikein. Nyt sitten taivaalle. :) (tosin vielä offlineen...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa miksei muut lentokoneet näy jos pitää koneen varjoja päällä? Siis "Aircraft shadows on ground" tjsp. Hölmön näköstä kun ei näy koneista varjoa mutta mielummin niin että muutkin lentäjät näkyvät... Sama juttu taitaa olla AI-koneiden kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista tarkkaa syytä, mutta kuitenkin asia liittyy FSX + FS9 tehtyihin scenuihin. Niissä se pohja on jotenkin vääränlainen, joten ne varjot jotenkin hävittää koneen. Tietääkseni natiivi FSX tehdyillä kentillä tätä ei ole. (esim defukentät toimii tietty, muistaakseni myös pelkästään FSX tehdyillä kentillä, mutta esim FS9/FSX kentät yleensä tehty FS9 ja sitten portattu FSX.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun sekaan vaan, tekemällähän sitä oppii  :P

Niinhän se menee, mutta en halua pilata muiden lentoiloa kun en edes vielä osaa laskeutua mädärillä kunnolla! ;D Kyllä sitten kun sen taitaa kunnolla niin tulen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se menee, mutta en halua pilata muiden lentoiloa kun en edes vielä osaa laskeutua mädärillä kunnolla! ;D Kyllä sitten kun sen taitaa kunnolla niin tulen.

 

No eihän sitä muiden iloa voi pilata kuin tahallaan törttöilemällä ja sitähän et varmasti tee  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se menee, mutta en halua pilata muiden lentoiloa kun en edes vielä osaa laskeutua mädärillä kunnolla! ;D Kyllä sitten kun sen taitaa kunnolla niin tulen.

 

Sun ei tarvitse osata laskeutua mädärillä lentääksesi verkossa. Ehkä parempi olisi että et osaisikaan niin ei tulisi kiusausta lähteä sillä turaamaan. Kuten varmaan tiedätkin niin ensimmäiset lennot (10-20kpl) olisi ehdottomasti järkevintä lentää pienellä koneella, mielummin vielä VFR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sun ei tarvitse osata laskeutua mädärillä lentääksesi verkossa. Ehkä parempi olisi että et osaisikaan niin ei tulisi kiusausta lähteä sillä turaamaan. Kuten varmaan tiedätkin niin ensimmäiset lennot (10-20kpl) olisi ehdottomasti järkevintä lentää pienellä koneella, mielummin vielä VFR.

Aivan, mutta tämä pohja minulla onkin jo. Olen oman IVAO sivuni mukaan nyt 10h lentänyt, ja se siis VFR C172 koneella suomessa. Vielä tarkoitus tässä matkan varrella lennellä VFR:ää enemmän, joten pohja verkkolentelyyn löytyy. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sun ei tarvitse osata laskeutua mädärillä lentääksesi verkossa. Ehkä parempi olisi että et osaisikaan niin ei tulisi kiusausta lähteä sillä turaamaan. Kuten varmaan tiedätkin niin ensimmäiset lennot (10-20kpl) olisi ehdottomasti järkevintä lentää pienellä koneella, mielummin vielä VFR.

 

Tuokin on niin henkilökohtaista. Jos ei hallitse VFR ollenkaan mutta IFR sujuu kuin Finnair-pilotilla niin miksi ihmeessä ekalle verkkolennolle hyppäämään ei-tutun koneen puikkoihin? ???

 

Nimim: Eka verkkolento Beech King Airilla IFR EFHK-EFTP ja monet ovat aloittaneet isommillakin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin on niin henkilökohtaista. Jos ei hallitse VFR ollenkaan mutta IFR sujuu kuin Finnair-pilotilla niin miksi ihmeessä ekalle verkkolennolle hyppäämään ei-tutun koneen puikkoihin? ???

 

Nimim: Eka verkkolento Beech King Airilla IFR EFHK-EFTP ja monet ovat aloittaneet isommillakin.

 

Tosiaan näinhän se on! Itse aloitin suoraan MD11 -koneella. Tosin tietysti kone oli jo tuttu, kuten IFR-lennotkin. Sen sijaan miksi lähteä VFR:ää lentelemään, jos siitä ei tiedä yhtikäs mitään? Noh ainakaan en itse Virtual Finnairin VFR -koulutuksesta enää paljoakaan muistanut (Vuodelta 2001-2002).

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan näinhän se on! Itse aloitin suoraan MD11 -koneella. Tosin tietysti kone oli jo tuttu, kuten IFR-lennotkin. Sen sijaan miksi lähteä VFR:ää lentelemään, jos siitä ei tiedä yhtikäs mitään? Noh ainakaan en itse Virtual Finnairin VFR -koulutuksesta enää paljoakaan muistanut (Vuodelta 2001-2002).

 

T: Mika

 

Tämä on vaan yleinen käsite mikä pätee melko moneen henkilöön. Monella henkilöllä kun verkkoon halutaan jo saapua ei ole minkään sortin kokemusta lentämisestä tai koneen käsittelystä. Tietenkin jokainen tietää tasonsa ja toivottavasti ajattelee myös verkkoon saapumisensa sen mukaisesti. Esim. teidän tapauksissa kun kone ja tavat ovat tuttuja, niin mikään ei ole estänyt tulemasta isommalla koneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykö IVAO:ssa lentämään samalla tunnuksella samaan aikaan useampi henkilö? Moneen kertaan nähnyt kun samalla nimellä näkyy kaksi konetta melko peräkkäin... Nyt kun olen Malagasta lähdössä kohti Helsinkiä, näkyi tuolla Malagan lähtevissä kaksi Delta Airlinesin lentoa samalla nimellä, mutta eri lennonnumerolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyykö IVAO:ssa lentämään samalla tunnuksella samaan aikaan useampi henkilö? Moneen kertaan nähnyt kun samalla nimellä näkyy kaksi konetta melko peräkkäin... Nyt kun olen Malagasta lähdössä kohti Helsinkiä, näkyi tuolla Malagan lähtevissä kaksi Delta Airlinesin lentoa samalla nimellä, mutta eri lennonnumerolla...

 

Ei tietystikkään esim. kahta FIN123 konetta samaan aikaan, jos sitä tarkoitit? Meni sitten muuten ohi  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tietystikkään esim. kahta FIN123 konetta samaan aikaan, jos sitä tarkoitit? Meni sitten muuten ohi  :-[

Ei, vaan esim Ville Heikkisen tunnuksilla FIN123 ja FIN456....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan esim Ville Heikkisen tunnuksilla FIN123 ja FIN456....

Monesti näissä tilanteissa on syynä se, että se ko. henkilö on syystä tai toisesta (esim. yhteyden katkeamisen takia) kirjautunut ulos ja heti takaisin sisään. Silloin voi tulla se "callsign already in use" ja se henkilö ottaa toisen tunnuksen. Sit näkyy vähän aikaa kaks konetta samalla nimellä. Kirjoittaa kokemuksesta nimimerkki "Been there" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin ainakin FSX IvAp "tappaa, haamu yhteyden" meikäläisellä, jos tuollainen on.. Lähinnä ATC:nä tulee noita nykyisin.. Oli tuon FS9 IvAp:in kanssa noita ongelmia juurkin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin ainakin FSX IvAp "tappaa, haamu yhteyden" meikäläisellä, jos tuollainen on.. Lähinnä ATC:nä tulee noita nykyisin.. Oli tuon FS9 IvAp:in kanssa noita ongelmia juurkin ::)

Tappaa FS9kin, mutta jos vahingossa kirjautuu sisään eri servulle, niin silloin ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistutetaan nyt siitä UNICOMin käytöstä. Oli sellaset tilanteet päällä taas tossa HEL-AGP-HEL legillä. Lähtiessä oli 04R käytössä, ilmoitin unicommilla että "Lineup and takeoff rwy 04R", ja samalla hetkellä tuli ND:lle näkyviin toinen kone 1600ft korkeudella, lähestymässä samaa kiitotietä. No pistin jarrut pohjaan ja ilmoitin perään "...after landing aircraft". Sitten vasta tajusi tuo Lufthansa ilmoittaa "loc rwy 04R" ::) Meinasin näpäyttää että "thanks for information" mutta en viittinyt... Taisi olla Nico Laine vielä perässä, hyvä ettei persiiseen ajanut kun tein äkkijarrutuksen ;D

 

Sitten vielä nyt tullessa, olin ilmoitellut unicommille varmaan viimeiset 15min (T/D:ltä asti) meneväni rwy 22L (tuulet oli 240/01, vaihtui kuitenkin VRB/01). No kuitenkin sinne oli pakko vääntää jonkun (FIN090 tjsp) 04Leftille samaan aikaan. Onneksi tajusi edes leftille mennä ettei samalle radalle. Sitten oli joku myös lähdössä ja "taxi to hp rwy 04r". Hätäili vielä että "YOU 2 FIN ARE GOING TO CRASH" kun katsoi että molemmat tulee eri suunnista.

 

No jokatapauksessa, vaikka ei viitsitä mitään ilmoitella sinne unicomille niin voi varmaan seurata kuitenkin mitä tapahtuu... vaikka käytännössä sama noilla tuulilla mille laskeutuu mutta vois kaikki tulla edes samoille eikä niin että jokainen tulee/lähtee eri kiitotieltä...

 

Nojoo, ei muistella hyvällä... eiku...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unicomhan kantaa vain 100nm päähän, eli jos sieltä TOD:lta huutelet baanaa ja toinen kone myös TOD:llaan, niin ei varmasti välity kummallekaan toisen informaatio... Ensimmäisessä olisi helposti riittänyt porrastus lentoonlähtöön, jos olisit kaiken nopeasti tehnyt. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unicomhan kantaa vain 100nm päähän, eli jos sieltä TOD:lta huutelet baanaa ja toinen kone myös TOD:llaan, niin ei varmasti välity kummallekaan toisen informaatio... Ensimmäisessä olisi helposti riittänyt porrastus lentoonlähtöön, jos olisit kaiken nopeasti tehnyt. ;)

Ilmoittelin kyllä melkeen joka viestissä tuon kiitotien juuri sen takia että tuo toinenkin olisi tajunnut tulla sinne samalle mutta... Ja ei varmasti ole INTORin ja PEXENin välillä 100nm...

 

Nojoo ehkä ois riittäny mutta en viittiny eteen mennä suotta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiskos/aiotaanko näille ivao.fi sivun lentotiedoille tehdä jotain? Se on jo pitkän aikaa valittanut tällaista:

 

>
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/userhome/gatools/sites/gatools.kapsi.fi/www/remote-projects/ivaofi/flightdetails.php on line 382

ja noi lentotiedot näkyy(=ei näy) tällai:

 

>
From
- ( nm)
ETD
02:00 UTC
To
- ( nm)
ETA
02:00 UTC
PIC
()
Aircraft
/ ( , )

 

Eli näistä: http://gatools.kapsi.fi/remote-projects/ivaofi/flightdetails.php?callsign=ZZZXXX on kyse siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään