Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Voiko netissä IFR-reittilennolla käyttää ilmailukielenä Suomea?

 

terv,

Timppa

 

Suomessa voi, mutta ulkomailla tietysti harva enää osaa suomea, joten silloin mennään englannilla tai paikallisella kielellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, Teemu Ilmakangas Bostonin tornissa? Onkohan kyseinen kaveri foorumilta? Saako IVAO:ssa mennä noin vaan torniin ilman mitään kelppareita missään päin maailmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, Teemu Ilmakangas Bostonin tornissa? Onkohan kyseinen kaveri foorumilta? Saako IVAO:ssa mennä noin vaan torniin ilman mitään kelppareita missään päin maailmaa?

 

Divisioonakohtaista. Osa divisioonista rajoittaa enemmän ja vaatii tarkemmat koulutukset, osalla on vapaampaa. Divisioonattomissa maissa ainoa vaatimus on, että "osaa peruslennonjohtamisen ja paikalliset menetelmät" (tosin, kun ei ole divisioonaa, valvominen ei ole kenenkään vastuulla. FRA:t on jossain päin käytössä, mutta paikallismenetelmien osaamista se ei kerro). Mutta vaikka henkilö onkin tällä hetkellä Suomen divisoonan jäsen, hänellä voi hyvinkin olla koulutus ja lennonjohtokelpuutukset ulkomaille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten tulisi merkata ivao lentosuunnitelmaan lentoyhtiö mitä ei sieltä löydy. tässä tapauksessa FEDEX ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kutsutunnukseen normaali kutsutunnus (esim. kun lennän FlyEuropen lentoa: FLE121) ja other informationiin CALLSIGN/yhtiön kutsutunnus (FLE121=CALLSIGN/FLYEUROPE).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten tulisi merkata ivao lentosuunnitelmaan lentoyhtiö mitä ei sieltä löydy. tässä tapauksessa FEDEX ?

 

Fedex kyllä löytyy sieltä, ainakin itselläni :P Oisko ollut FDX...

 

Ja pelkkä CALL/FEDEX riittää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten tulisi merkata ivao lentosuunnitelmaan lentoyhtiö mitä ei sieltä löydy. tässä tapauksessa FEDEX ?

Fedexin ICAO koodi on FDX  :)

 

Ilkka

 

EDIT: Ja Ville kerkes ekana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan "RMK/CALLSIGN FEDEX". ;)

 

No kaikki tajuavat "CALL", siksi laitoinkin, että "riittää" jos haluaa virallisesti niin käyttää tuota ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan "RMK/CALLSIGN FEDEX". ;)

Tuolla varmaan niin kauheaa merkitystä ole. Ite ainaki oon käyttäny CALL/kutsutunnus, eikä kukaan oo valittanu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla varmaan niin kauheaa merkitystä ole. Ite ainaki oon käyttäny CALL/kutsutunnus, eikä kukaan oo valittanu.

 

Sellaista indikaattoria lentosuunnitelman other information -kohtaan ei ole kuin CALL/ - kaikki tieto joka ei sovi muiden indikaattorien yhteyteen merkataan RMK/:n jälkeen. Varmastihan tuon lennonjohtaja ymmärtää, mutta hyvä on opetella täyttämään lentosuunnitelma oikein. Joskus tulee vastaan sellaisiakin merkintöjä joista ei ota yhtään mitään selvää. Ja miksei täyttäisi oikein, kun kerran tietää kuinka se kuuluu tehdä? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miksei täyttäisi oikein, kun kerran tietää kuinka se kuuluu tehdä? ;)

Enhän minä ennen tiennyt vaan nytpä tiedän. Niin että jatkossa täytyy sitten laitella noin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olis näitä alottelia kysymyksiä

 

1) Kummasta verkosta kannataisi alottaa VATSIM vai IVAO? ???

 

2)Ja sitte lennonnumeroista: jos esim joku Vfinnillä lentää keikkaa Teneriffalle numerolla AY2615,

eikös ne lennot ole aikataulutettuja? eli pitäköö keksiä joku uusi numero päästä jos halajaa lentää samaan paikkaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olis näitä alottelia kysymyksiä

 

1) Kummasta verkosta kannataisi alottaa VATSIM vai IVAO? ???

 

2)Ja sitte lennonnumeroista: jos esim joku Vfinnillä lentää keikkaa Teneriffalle numerolla AY2615,

eikös ne lennot ole aikataulutettuja? eli pitäköö keksiä joku uusi numero päästä jos halajaa lentää samaan paikkaan?

 

 

 

1. Itsehän tietysti suosittelen IVAOta mutta mikä estää koklaamasta sitä Vatsimiä  ;D

 

2. Kyllähän nuo virtuaaliyhtiöiden lennot yleensä perustuvat todellisiin aikatauluihin. Samalla lennonnumerolla ei voi lentää, täytyy keksiä joku toinen. Ei ole iso vaiva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selevä! törmäilään sitte IVAO taivaalla jos pääsen joskus sinne asti ;D

 

Eikun sekaan vaan, toivottavasti ei kuitenkaan törmätä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan ohitetaan toisemme porrastuksen mukaisesti ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Kyllähän nuo virtuaaliyhtiöiden lennot yleensä perustuvat todellisiin aikatauluihin. Samalla lennonnumerolla ei voi lentää, täytyy keksiä joku toinen. Ei ole iso vaiva.

 

Selventäisin hieman; verkossa ei voi olla kirjautuneena samaan aikaan kahta samaa kutsutunnusta (=lennonumeroa), muutoin kaikki kutsutunnukset ja lennonnumerot ovat vapaasti käytettävissä eivätkä ole minkään virtuaalilentoyhtiön hallinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2)Ja sitte lennonnumeroista: jos esim joku Vfinnillä lentää keikkaa Teneriffalle numerolla AY2615,

eikös ne lennot ole aikataulutettuja?

 

Ja varmistuksena, verkossahan (kuten oikeassakin liikenteessä) lento lennetään käyttäen ICAO-tunnuksia. IATA-koodeja ei pidä käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varmistuksena, verkossahan (kuten oikeassakin liikenteessä) lento lennetään käyttäen ICAO-tunnuksia. IATA-koodeja ei pidä käyttää.

 

Meinaakko FIN2615?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perskeles nyt vasta tajusin tuon ongelman miksi noi muut koneet näyttävät nykivän pahasti. Olin laittanut IVAOn asetuksista "refresh interval 5hz", ei mikään ihmekään ;D Nyt laitoin 60Hz, pitäisi toimia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, hyvä että sanoit. Tosiaan toi "Movement Smoothing" pois ja maxille se slaideri (mulla menee 20Hz), niin toimii parhaiten, mutta syö toki frameja. Ja se P2P kannattanee myöskin laittaa maxille sieltä alhaalta.

Ja ruuhkaisella kentällä todellakin syö frameja aika kohtuudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, hyvä että sanoit. Tosiaan toi "Movement Smoothing" pois ja maxille se slaideri (mulla menee 20Hz), niin toimii parhaiten, mutta syö toki frameja. Ja se P2P kannattanee myöskin laittaa maxille sieltä alhaalta.

Niin toi movement smoothing onkin vaan jossain hikisessä fs9:ssä :P Ja mulla menee se refresh interval aina 100Hz asti ja sitten on visibility range 40nm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve vain kaikille. Uusi pilotti täällä parin kysymyksen kera.

 

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Suomessa lennetään alle 5000ft QNH asetuksilla. Ylemmäs mentäessä asetetaan 1013hpa. En ole ihan varma miten esim. perus Cessnan korkeusmittaria pitäisi säätää. Olen alle 5000ft:n painellut vain B:tä ja muuten säätänyt asetukseksi 29,92hg, jonka pitäisi vastata 1013hpa? VFR-lennoilla olen mennyt tähän asti, mutta tietysti IFR kiinnostaisi kanssa. Onko sallittua lentää ilman SID/STAR karttoja ja pyytää lennonjohtoa vektoroimaan tietylle kiitoradalle? Eli hieman peruspelin tapaan.

 

Mielenkiintoista ollut tähän asti, toivottavasti into ei lopu.  :)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, nousussa kun nouset Suomessa siirtokorkeuden yli (5000ft) asetat korkeusmittariin 1013hpa/29.92inHg. Kun saat selvityksen lennonjohdolta laskea siirtopinnan alle (muuttuu vallitsevan ilmanpaineen mukaan, löytyy yleensä lennonjohtajan ATIS-tiedotteesta) johtaja antaa sinulle paikallisen ilmanpaineen. Suomessa käytössä ovat pascalit, mutten ole tietoinen antaako johto paineet elohopeatuumina jos lentäjä sitä pyytää?

 

Tutkakentillä (EFHK, EFTP jne) saat tarvittaessa vektorit laskuun, mutta menetelmäkentillä, joissa ei ole tutkaa oikeassa elämässä (esim. EFTU) sinun tulisi osata lentää tuloreitit, helpoiten se käy jos kartat ovat kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään