Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Hei sellainen kysymys että onko fs:n omassa asetuskissa "psuh-to-talk" komentoa?

Jos ei niin saako sen laitettua mistä IVAOn omista asetuksista?

Tulisi tarpeen IVAOssa lentäessä.

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On FSXssä Push to talk toiminto. Caps Lock on vakioasetus sille. Mutta tämä ei tietenkään IVAOssa toimi, sinun pitää TeamSpeakille määrittää oma näppäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on FS9 ja olen ladannut IVAOn sivuilta TeamSpeak RC2:n, mutta se käskee connectoida

serverille, mutta sieltä en ole löytänyt kun kaksi IVAOn servua ja salasanaa.

Onko FSNordicin tiedostokirjastossa mitään ohjelmaa "push-to-talk" toimisi?

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on FS9 ja olen ladannut IVAOn sivuilta TeamSpeak RC2:n, mutta se käskee connectoida

serverille, mutta sieltä en ole löytänyt kun kaksi IVAOn servua ja salasanaa.

Onko FSNordicin tiedostokirjastossa mitään ohjelmaa "push-to-talk" toimisi?

 

Patrick

Siis tuo teamspeak pelaa IVAP-lentäjäsoftan kautta, ei tarvitse ronkkia itse softaa ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Connectasin ja laitoin sen niin mikille miten IVAO Suomen ohjeissa oli ja silti TeamSpeak näyttää disconnect-tilaa.

Missä vika?

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Connectasin ja laitoin sen niin mikille miten IVAO Suomen ohjeissa oli ja silti TeamSpeak näyttää disconnect-tilaa.

Missä vika?

 

Patrick

Sun pitää mennä jonkun aktiivisen ATC -position taajuudelle. Eli sun pitää ruuvata koneen radioon jonkun läheisen lennonjohtajan taajuus. Sillon se teamspeak connectaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro! Kun nyt tätä taitoa on minulla jo jonkun verran niin ajattelin että siirtyisin IVAO-verkkoon mutta mietin juuri sitä että miten siellä oikein toimitaan?  :-[ Kun aluksi nyt ainakin ihan perus Cessanalla siellä Malmin ympärillä ajattelin lennellä niin mitä minun pitäisi osata, ja voiko näillä suomen alueilla puhua suomea vai pitääkö ne englanniksi vääntää? Kun ei tässä muuta kun tuo lennonjohto vain pelottaa siksi koska sitten teen jotain väärin ja sekoitan koko lento-liikenteen ja saan "bannit". Eli jos suomeksi siellä voi puhua niin voisiko joku ne yleisimmät jutut kertoa että mitä sille lennonjohdolle pitää sanoa? Aika varmasti se kiitoradalle siirtyminen eli taxing, sitten nousu, sen jälkeen sitten jotakin mitä nousun jälkeen pitää tehä? Sitten varmasti laskeutuminen ja vielä gate/parking hommat. Olisin todella kiitollinen jos joku tämmöiselle aloittelijalle jaksaisi tässä nämä asiat perinpohjin selittää.  :)

 

Edit: Ja vielä keksin että mitäs sitten tehdään jos lennonjohtoa ei ole paikalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO Finlandin käsikirja on ystävällinen ja selittää sinulle asiat :) http://fi.ivao.aero. Tuolta Lentäminen --> Lentäjän käsikirja. Vaikea laittaa tähän, tulisi niin pitkä...

 

Jos johtoa ei ole paikalla, niin teet tekstillä ilmoituksia UNICOMille (122.800MHz) aikeistasi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juups, kiitos tuosa. Oli paljon apua mutta en vieläkään käsittänyt esimerkiksi tätä esimerkkiä:

 

OH-PPC: Pirkkalan torni, OH-PPC.

EFTP_TWR: OH-PPC, Pirkkalan torni. Jatka.

OH-PPC: OH-PPC, tiedotus Echo, pyydän rullausta.

EFTP_TWR: OPC, Rullaa odotukseen golf, kiitotie 24, QNH 1002, jätä lähialue SIILIn kautta, VFR.

OH-PPC: Rullataan odotukseen golf, kiitotie 24, QNH 1002, jätetään lähialue SIILIn kautta, VFR, OPC.

 

Eli mitä tuo Echo tuossa meinaa? Tuon golfin minä varmaan tiedän. Tarkoittaa odotuspaikkaa golf, eli G.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juups, kiitos tuosa. Oli paljon apua mutta en vieläkään käsittänyt esimerkiksi tätä esimerkkiä:

 

OH-PPC: Pirkkalan torni, OH-PPC.

EFTP_TWR: OH-PPC, Pirkkalan torni. Jatka.

OH-PPC: OH-PPC, tiedotus Echo, pyydän rullausta.

EFTP_TWR: OPC, Rullaa odotukseen golf, kiitotie 24, QNH 1002, jätä lähialue SIILIn kautta, VFR.

OH-PPC: Rullataan odotukseen golf, kiitotie 24, QNH 1002, jätetään lähialue SIILIn kautta, VFR, OPC.

 

Eli mitä tuo Echo tuossa meinaa? Tuon golfin minä varmaan tiedän. Tarkoittaa odotuspaikkaa golf, eli G.

 

Kyllä odotuspaikka G(olf). Tuo Echo on ATIS viestin mikäihmeentunnus eli merkkaa ja erittelee eri aikoihin julkaistut säätiedotukset toisistaan...

 

Kirjoitusvirheet aamun piikkiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä odotuspaikka G(olf). Tuo Echo on ATIS viestin mikäihmeentunnus eli merkkaa ja erittelee eri aikoihin julkaistut säätiedotukset toisistaan...

 

Kirjoitusvirheet aamun piikkiin

 

Ja tiedoitus sanotaan aina johtajalle jotta voidaan olla varmoja että ATIS on kuunneltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tiedoitus sanotaan aina johtajalle jotta voidaan olla varmoja että ATIS on kuunneltu.

Tästäkin voi nysväistä menemäähän, ettei sitä aina sanota. Esimerkiksi usein kuulee sanottavan tornille kun kone on säteessä, mutta siinä kohtaa pitäisi sanoa vain kutsutunnukset ja kiitotie eikä alkaa kertomaan loppuosan pituuksia ja kyydissä olevia tiedotuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt ajattelin ne kaikki tarvittavat tiedostot ladata jota tarvitaan IVAO lentämiseen mutta ei herranjumala! Pitääkö minun nämä: http://www.ivao.aero/network/so/ kaikki ladata yksitellen vai löytyykö mitään semmoista valmista pakettia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt ajattelin ne kaikki tarvittavat tiedostot ladata jota tarvitaan IVAO lentämiseen mutta ei herranjumala! Pitääkö minun nämä: http://www.ivao.aero/network/so/ kaikki ladata yksitellen vai löytyykö mitään semmoista valmista pakettia?

Kannattaa käyttää tuota näppärää ivao.fi-osoitetta kaiken aloitus-/säätämistoiminnan suorittamiseen. Sieltä löytyy tämä, jossa on linkit softiin joita tarvitset lentämiseen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mm. Suomessa saa IVAOssa lentäessä käyttää englannin lisäksi paikallista kieltä eli tässä tapauksessa suomea. Onko tämä sallittua kaikissa maissa vai onko se joidenkin tiettyjen valtioiden yksinoikeus joihin Suomi sattuu kuulumaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viel pitää kyllä yksi kysymys kysyä. Entäs sitten jos kone sattuu lähtemään lapasesta ja yksinkertaisesti vaikka tiput maahan niin onko siitä mitään seuraumuksia vai ihan pääsee uudestaan jatkamaan lenneskelyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viel pitää kyllä yksi kysymys kysyä. Entäs sitten jos kone sattuu lähtemään lapasesta ja yksinkertaisesti vaikka tiput maahan niin onko siitä mitään seuraumuksia vai ihan pääsee uudestaan jatkamaan lenneskelyä?

 

Tottakai huomatessaan tontin lähestyvän, pelimies lopettaa simulaattorin heti Ctrl-Breakilla ja huutaa lennonjohdolle, että simulaattori kaatui. Näin ei ainakaan saa kädettömän lentäjän mainetta  ;D

 

Nimim. useita simulaattorin kaatumisia onlinessa ilmoitellut  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olen lataillut kaikki tuosta jonka tuo Kim Eriksson antoi. Nyt vain mietin että mikä ohjelma pitää käynnistää että kaikki lähtee toimimaan niinkuin pitää. Vai riittääkö vain se että käynnistää pelkästään simun? Kun vielä en lentämään ajatellut mennä, ajattelin vain että testaisin että kaikki toimisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simulaattorin käynnistäminen riittää kun tarvittavat ohjelmat on ladattu jne.. kun kone on portilla kentällä painat alt ja yläpalkista löytyy vissiinkin  "start ivap"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö oikein? :o Että pelkästään free flighting käynnistäminen parkissa/portilla riittää ja sitten vain altin kauttaa start ivap :o ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään