Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

3. R133 ja R113 ovat lead-radiaaleja tai kääntöradiaaleja, miksi nyt tahtoo sanoa. Eli kun läpäiset arcilla radiaalin 133, lähdet kääntymään kohti VABAS:ta sopivalla hakukulmalla.

Ohops. Tuli katottua LJ:n kantilta. Pahoitteluni :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohops. Tuli katottua LJ:n kantilta. Pahoitteluni :-[

 

Siis molempia "kantteja" nimenomaan haetaan :thmbup:

 

Eli onko noilla DME/rad- kohdilla ehken LJ- käyttöä?

 

jari

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis molempia "kantteja" nimenomaan haetaan :thmbup:

 

Eli onko noilla DME/rad- kohdilla ehken LJ- käyttöä?

 

jari

 

 

 

 

 

Menetelmä kentillä, lennonjohtaja voi pyytää ilmoittamaan noi radiaalit, jolloin viimeistään selvitetään lähestymään tms. Nykyisin kuitenkin lennonjohtaja selivittää lähestymään jo aikaisemmin.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa menetelmäkentillä selvitetään lähestymään vasta IAF:n jälkeen mikäli edellä ei ole toisia koneita. Siis kun kone ilmoittaa esim "VABAS outbound", niin silloin vasta annetaan lähestymiselvitys ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
- tuossa https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efjy/EF_AD_2_EFJY_30_STA.pdf ork.. mielenkiinto herää esim. DIPAR ja heti sen jälkeen 21dme LNE?

 -> sen tietää että se on etäisyys VOR LNE:sta mutta miksi se on mainittu? Onko kyse paikasta jossa lennonjohto pyytää pilotti tyyliin "REPORT 21DME LNE"

 

DIPAR4B tuloreitillä korkeusrajoitus on F100 ennen Luonet DME 21:tä, sen jälkeen 2900ft. ;)

 

 

Eli onko noilla DME/rad- kohdilla ehken LJ- käyttöä?

 

Tuon leading-radiaalin jälkeen alkaa VABAS:n racetrackillä alue, johon lennonjohto voi perustaa menetelmäporrastusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa menetelmäkentillä selvitetään lähestymään vasta IAF:n jälkeen mikäli edellä ei ole toisia koneita. Siis kun kone ilmoittaa esim "VABAS outbound", niin silloin vasta annetaan lähestymiselvitys ;)

 

Jos ilma-alus tulee tuloreittiä, niin selvittäisitkö sen ILS lähestymään vasta kun on ylittänyt IAF VABAS:n, jolloin kone joutuisi lentämään turhan racetrackin? Vai miten voidaan selvittää lähestymään IAF:n "jälkeen", jos sen IAF:n ylittämiseen tarvitaan selvitys? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoitin, että kun kone joka on selvitetty IAF:lle ja käsketty ilmoittamaan se ulos, ilmoittaa IAF:n ulos, niin silloin vasta ILS selvitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoitin, että kun kone joka on selvitetty IAF:lle ja käsketty ilmoittamaan se ulos, ilmoittaa IAF:n ulos, niin silloin vasta ILS selvitys.

 

Joissain tapauksissa voidaan menetellä näin, mutta puhe oli leading -radiaaleista ja niiden merkityksestä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoitin, että kun kone joka on selvitetty IAF:lle ja käsketty ilmoittamaan se ulos, ilmoittaa IAF:n ulos, niin silloin vasta ILS selvitys.

 

No Jyskälässäkin pari ILS-muotoa käytössä , Y ja Z ja jotenkin tossa tulee mieleen. nyt kun puheeksi kerran tuli että jos sanotaan "report VABAS outbound"  niin sakkoringille mennään ja seuraava olisi "report VABAS inbound" ja sitten selvitys laskuun?? :(

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perutaas taas noi hapatukset tuolta ;D Kiitokset Vuopalalle korjauksesta. Aina oppii uutta. Ei ollut vaan mun korvin asti kaikunut tuo että aikasemminkin voi selvittää :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos verkkoyhteys katkeaa esm. kesken rullauksen, niin onko jotain sääntöä milloin ei ole enään suotavaa palata saman lennon yhteydessä verkkoon? Hehe...eihän sitä nyt ainakaan lennon lopussa, mutta jos on jatkanut suoritusta offilla ja saa verkkon toimimaan vasta jossain lähtöreitillä tai hieman myöhemmin? Mulla kun tahtoo toi verkko pätkiä välillä enempi ja  välillä vähempi.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on pari tyhmää kysymystä!

Saanko lentää jonkun reittilennon esim EFHK-EFOU näkölentosäännöillä?

Saanko lentää reittilennon Finnairin koneella vaikka en kuulu Virtual Finnairiin?

Jos lennonjohdossa ei ole ketään paikalla, toimin UNICOM:issa?

Voinko valita itse kaikki VOR -reittipisteet reittilentoni reitiltä, joiden kautta haluan lentää, vai pitääkö minun lentää vain tiettyjä "reittimerkkejä" pitkin?

 

-Yst terveisin, aloittelija-Aku ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Finnairiin liittyen, niin verkossa saat aivan vapaasti lentää sillä yhtiöllä millä haluat :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna olisi lennonjohtokoulutusta ja olen kyllä varannut nuo ajat eli 1500z-1700z mutta eipä näy etusivulla, miksi, osaako kukaan kertoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna olisi lennonjohtokoulutusta ja olen kyllä varannut nuo ajat eli 1500z-1700z mutta eipä näy etusivulla, miksi, osaako kukaan kertoa?

Mulla on huomenna klo 1500z - 1700z varattu EFHK_TWR..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuossa on, kun VFR-liikenne ei mahdu IFR:än sekaan? IRL kylläkin onnistuu, tämä siis Turussa.

 

Kyseessä oli koulutustilanne ja pelkästään IFR -liikenteessä oli tarpeeks hoidettavaa, joten päätettiin olla päästämättä VFR ilmaan. Toisekseen meillä oli kokoajan joku lähetymässä jommallekummalle baanalle ja johtaja oli tänään ekaa kertaa menetelmätornissa niin päätettiin toimia näin - liikennettä kun oli ihan tarpeeksi muutenkin ja mayday siihen päälle. Irl:ssä IFR menee VFR edelle.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli koulutustilanne ja pelkästään IFR -liikenteessä oli tarpeeks hoidettavaa, joten päätettiin olla päästämättä VFR ilmaan. Toisekseen meillä oli kokoajan joku lähetymässä jommallekummalle baanalle ja johtaja oli tänään ekaa kertaa menetelmätornissa niin päätettiin toimia näin - liikennettä kun oli ihan tarpeeksi muutenkin ja mayday siihen päälle. Irl:ssä IFR menee VFR edelle.  ;)

 

Tämä selvä. Mayday? eikös tuollaiset simuloinnit ole kiellettyjä ivaossa? Vai uhkasiko menovesi loppua....  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys (alue)lennonjohtajille.

 

Tuossa Farosta palatessa tuli mieleeni kysymys "direct to xxxx" -ohjeistuksesta. Millä perusteella ne noita direktejä antaa? Ihan randomilla, vai? Välillä tuli ihan suht pitkiäkin oikaisuja reitin varrella... Varmaan siinä pitää seurata muutakin liikennettä? Tosin voihan se lennonjohtaja käskeä tekemään mitä vaan. Siis jos sattuu joku tulemaan "törmäyskurssilla". Tuli sellanenkin tilanne vastaan sinne Faroon mennessä. "For separation descend FL350 immediately"... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä selvä. Mayday? eikös tuollaiset simuloinnit ole kiellettyjä ivaossa? Vai uhkasiko menovesi loppua....  :laugh:

 

Moro, eivät ole kiellettyjä. Jos ATC olisi tahtonut niin oisin katkassut yhteyden mutta kun kelpas niin mentiin loppuun asti. Wlan yhteyden katkeaminen aiheutti sen

että jouduttiin tekeen viimeinen lasku näppiksellä ja ilman PFD/ND:tä  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään