Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Kysymys (alue)lennonjohtajille.

 

Tuossa Farosta palatessa tuli mieleeni kysymys "direct to xxxx" -ohjeistuksesta. Millä perusteella ne noita direktejä antaa? Ihan randomilla, vai? Välillä tuli ihan suht pitkiäkin oikaisuja reitin varrella... Varmaan siinä pitää seurata muutakin liikennettä? Tosin voihan se lennonjohtaja käskeä tekemään mitä vaan. Siis jos sattuu joku tulemaan "törmäyskurssilla". Tuli sellanenkin tilanne vastaan sinne Faroon mennessä. "For separation descend FL350 immediately"... :P

 

Maastrichtissa homma toimii käytännössä siten, että oikaisuja annetaan aina liikennetilanteen salliessa oman sektorin sisällä. Tavallisesti myös direct seuraavan sektorin ensimmäiselle pisteelle onnistuu, mikäli kone ohittaa reittinsä mukaisen transfer-pisteen 5 NM sisällä reitistään. Pidemmät directit ja kauempana reitistä onnistuvat (tai eivät) sitten koordinoimalla. Konfliktitilanteissa pyritään aina oikaisemaan kohti seuraavaa reittipistettä tilanteen salliessa, eli mielellään ei koneita käännellä "väärään" suuntaan. Pitkät oikaisut voivat aiheuttaa liikenteen kasautumista seuraavilla sektoreilla, joten yhdelle koneelle tehty hyvä teko voikin aiheuttaa paljon ongelmia jatkossa reitin varrella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaas nyt mitä muut sanoo, mutta mulla ei toimi ollenkaan ivaon nettisivut, IvAe (siinä on tosin ollu ongelmaa aiemminkin) eikä dolomynumin IVAO-puoli, Vatsimin tiedot se kyllä lataa ihan nätisti. Sama ongelma oli jo eilen illalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ivaon nettisivut

 

Toimii

 

dolomynumin IVAO-puoli, Vatsimin tiedot se kyllä lataa ihan nätisti. Sama ongelma oli jo eilen illalla...

 

Toimii

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselläämpäs tyhmiä kun näköjään kaikille ei ole selvää mitä Unicomille kirjoitetaan  >:(

[ attachment removed / expired ]

Niin mitä tuonne Unicomille pitää ilmoittaa?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites Ivao-mogulien mielestä (yleensäkin) Keski-Euroopassa saavutettuna massa "reittipisteiden/lentoväylien" ilmoittelu? Tärkeät UNICOM viestit hukkuvat näiden sekaan : "inbound ROTAX next MUTOX UP567" (joskus vielä lentoväylä tuohon). Ihan järkevää, mutta aikamonesta koneesta kuitenkin löytyy TCAS ja muutenkin ehkä noita voisi kahtella ympäriinsä. Mielestäni tärkeämpää kuunnella jos joku tulossa samalle kentälle laskuun ja käyttää vaikka samaa TMA porttia sisään tullessa, jolloin voi koordinoida hänen kanssaan csätissä... Ja juurikin nuo lähestymiset. Mutta ruuhkaisessa Euroopassa on aina tuo ongelma. UNICOM-taajuus tulvii kaikesta shaissesta kuten Jerome mainitsi... Siellä uusia lentäjiä, jotka eivät tiedä minne menossa jne. kyselevät sitten kanavalta muilta apuja sitten perään. Varmaankaan tätä ei saa pois, mutta mitä mieltä olette tuosta pinnoilla ilmoittelusta?

 

- Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joten ei noista väylistäkään tarvitse huudella, ellei sitten ole sitä vaikuttavaa liikennettä.

 

Ja se huuteleminen olisi näissäkin tilanteissa ihan yhtä tyhjän kanssa, ellei mitään aika-arviota ao. pisteelle anneta samalla. "inbound ROTAX next MUTOX UP567" ei kerro kyllä yhtään mitään tärkeää tietoa kenellekään ko. väylällä samaan aikaan operoivalle, kuin ei tiedä lennetäänkö siellä 300 vai 450 solmun nopeutta. Saati sitten korkeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Itse suosin sellaista tekniikkaa että Unicomille tungetaan mahdollisimman vähän tarinaa ja viestejä joista on hyötyä myös muille lentäjille.

Pinnoilla on turha huudella oikeastaan mitään mutta lähdössä ja saapumisessa koordinointi on tärkeää.

Itse esim. Helsingistä lähdettäessä ilmoitan

1) Pushback

2)Rullaus jos ylitetään kiitoteitä jotka voivat olla aktiivisia kuten 22L rullatessa 22R:lle.

3)Lentoonlähtö, kiitotie (lähtöreitti)

 

Saapumisessa

1)Saapumisreitti, kiitotie ja arvio finaaliin

2)Finaali

3)kiitotien vapautus

4)Rullaus jos ylitetään mahd. aktiivisia kiitoteitä.

 

Muut "on blocks", "leaving 2000ft for 1000ft" viestit ovat melkosen turhia koska ei niistä oikeastaan mitään apua muille lentäjille ole  :)

Toki lennettäessä on hyvä ottaa huomioon mikä on kirjoittamisen arvoista, edellämainitut ovat vain omasta mielestä ne "vaaditut ja tärkeimmät"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmosta vaan että paljonkos pitäis olla tailwindiä jotta pääsisi oheisen näköiseen suoritukseen routellä EFKT-EFHK:

 

27.10.2010 17:16 Off-block

27.10.2010 17:24 Takeoff

27.10.2010 18:05 Landed

27.10.2010 18:08 On-Block

27.10.2010 18:21 Flightplan closed  :'(

 

jari

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelma IVAO:oon kirjautuessa:

 

Kun yritän kirjautua sisään IVAO:oon  (laitan ID ja salasanan) jonka jälkeen painan login siirryn sivulle jossa tulee tervetuloa teksti, jonka jälkeen siirryn takaisin Login sivulle eli palaan alkutilanteeseen.

 

Mikä on ongelmana?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmosta vaan että paljonkos pitäis olla tailwindiä jotta pääsisi oheisen näköiseen suoritukseen routellä EFKT-EFHK:

 

27.10.2010 17:16 Off-block

27.10.2010 17:24 Takeoff

27.10.2010 18:05 Landed

27.10.2010 18:08 On-Block

27.10.2010 18:21 Flightplan closed  :'(

 

jari

 

 

 

 

Kyllä kai tuollainen aika on jollakin hävittäjällä ihan mahdollinen ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kai tuollainen aika on jollakin hävittäjällä ihan mahdollinen ??

 

Hävittäjällä kyllä mutta ei Finnairin tunnuksilla lentävällä koneella eli jonkunmoista time accelerationia päällä tuolloin ;)

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjällä kyllä mutta ei Finnairin tunnuksilla lentävällä koneella eli jonkunmoista time accelerationia päällä tuolloin ;)

 

jari

Varmasti, mutta antamasi tiedot eivät osoita, että kyseessä olisi Finnairin(tai jonkun muun matkustajakoneen) lentoajat. ;)

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti, mutta antamasi tiedot eivät osoita, että kyseessä olisi Finnairin(tai jonkun muun matkustajakoneen) lentoajat. ;)

 

Ilkka

 

Hyvä havainto. Näin pitikin olla.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on Blue1:n B717, kipparin nimi ei oo tallentunut järjestelmään tällä hetkellä

 

>postime (lmt)            lat           lon           alt       gs      course      onground
2010-10-27 20:25:24      67.57770      24.94680      5078      241      167        0
2010-10-27 20:26:04      67.54350      24.97570      6151      245      167        0
2010-10-27 20:27:05      67.47720      25.03000      8154      258      160        0
2010-10-27 20:28:03      67.40680      25.09210      10170     276      160        0
2010-10-27 20:29:14      67.33280      25.15820      12175     287      160        0
2010-10-27 20:30:05      67.26660      25.21680      13917     294      160        0
2010-10-27 20:31:15      67.03600      25.41870      18968     378      160        0
2010-10-27 20:35:14      65.23580      25.44060      28987     414      183        0
2010-10-27 20:40:04      63.18540      24.42020      29075     439      200        0
2010-10-27 20:45:15      61.39650      23.57780      26231     404      187        0
2010-10-27 20:50:35      60.56690      23.60900      10085     286      181        0
2010-10-27 20:54:16      60.46080      24.05370      10026     291       75        0
2010-10-27 20:55:03      60.47960      24.19780      9687      290       75        0
2010-10-27 20:56:05      60.50000      24.35420      7765      258       75        0
2010-10-27 20:57:33      60.52520      24.54490      5262      245       75        0
2010-10-27 20:58:14      60.53540      24.62460      4154      241       83        0
2010-10-27 20:59:03      60.51590      24.75480      2263      208      115        0
2010-10-27 21:00:06      60.48290      24.81170      2026      178      161        0
2010-10-27 21:01:04      60.43330      24.85700      2008      172      153        0
2010-10-27 21:02:04      60.39750      24.89570      1702      155      155        0
2010-10-27 21:03:15      60.36290      24.93070      928       133      154        0
2010-10-27 21:04:20      60.32840      24.96660      239       108      152        0
2010-10-27 21:05:05      60.31770      24.97730      175       9        166        1

 

Kaikki mitä tapahtuu jää ylös ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on Blue1:n B717, kipparin nimi ei oo tallentunut järjestelmään tällä hetkellä

 

Kaikki mitä tapahtuu jää ylös ;)

 

Tallentuikos kys. lentäjän ivao/vatsim tunnus, sen kautta saisi pilotin nimen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallentuikos kys. lentäjän ivao/vatsim tunnus, sen kautta saisi pilotin nimen?

 

Jos oikein ymmärsin jälkikäteen asian niin hän oli siirtynyt Vatsimin puolelta Ivaoon ja kuuleman mukaan Vatsimissa voi vetää

 

esim 4X -nopeutuksella jos ollaan ns Unicom-alueella, ilman aluejohtoa siis. (Ivaon säännöt/määräykset  olivat siis epäselvät.)

 

Tämän seikan todenperäisyydestä en tiedä mitään.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytäämpä kysymys koskien reittilentoa. Jos lentää koneella josta löytyy navigointilaitteisto joka ei sisällä GPS:ää tai esim.FMC:tä. Löytyy siis vain perinteiset VOR, DME ja ADF.

 

Reittisuunnituskartoista saa toki katsottua tarvittavat radiaalit ja etäisyydet pisteille, mutta riippuen kartoista mitä käyttää niin tarkkuuteen tulee heittoja. Esimerkiksi verraten navigraphin karttaa (valmiit radiaalit) ja Suomen AIP:n karttaa (tarvitsee muuttaa tosisuunta magneettiseksi), noihin karttoihin mahtuu 3 asteen heittoja radiaaleissa. Suurimman osan kartoista löytyvistä reiteistä kuitenkin pystyy lentämään mainitsemallani laitteistolla, mutta onko suotavaa?

 

Kysymyksenä siis miten ja mitä reittejä tuollaisen laitteiston omaavalla koneella tulisi lentää? Lentää kartoista löytyviä vai sitten VORilta VORille? Mikä on vaadittava tarkkuus reitillä lentäessä?

 

Tosin nythän nuo AIP:n kartat on muuttunut siihen että VOReja ei ole, mutta on siellä kuitenkin niitä VOReja vastaavat pisteet.

 

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein ymmärsin jälkikäteen asian niin hän oli siirtynyt Vatsimin puolelta Ivaoon ja kuuleman mukaan Vatsimissa voi vetää

 

esim 4X -nopeutuksella jos ollaan ns Unicom-alueella, ilman aluejohtoa siis. (Ivaon säännöt/määräykset  olivat siis epäselvät.)

 

Tämän seikan todenperäisyydestä en tiedä mitään.

 

jari

 

Pistä privaattiviestillä lentäjän nimi, niin ruvetaan tarvittaviin toimiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mien toimitaan, jos mikrofoni rikkoutuu matkan aikana (Ivao)? Koneena 757, joten datalinkki löytyy. Tänään tosiaan hajosi, ja Bremen radar raportoi "unreadable", ja hommaa jatkettiin sitten textillä. Kerran lähestyessäni helsinkiä, kysyi lennonjohtaja eräältä lentäjältä usean kutsun jälkeen tyyliin: Flight.XXX do you have a radiofailure, if you have, press "ident". Ja olihan siellä...

 

Miksi tällöin asiaa ei hoidettu textillä? Onko niin, että jos koneen varustuksiin ei kuulu datalinkkiä, niin ei saa tekstiäkään käyttää? Vai mistä tällainen tilanne syntyy? Itse olen joskus LJ:n pyynnöstä käyttänyt textiä, koska LJ:llä ei voicea ole ollut.

 

Eli: Eihän minun tänään helsinkiä lähestyessä olisi tarvinnut laittaa koodiksi 7600? Vaan homma olisi hoidettu textillä. LJ:tä ei ollut, joten koodilla 5111 tultiin.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok,kiitos! Kyseinen tapaus sattui kuukauden sisällä (EFES_CTR). Konetta johdettiin ainakin kymmenisen minuuttia juurikin kysymällä: Pääsetkö palaamaan Rovaniemelle? paina kaksikertaa ident, vai jatkatko ivaloon?, paina yksikerta ident Olisiko vielä laskulupakin mennyt noin? Nyt en tarkkaan muista, ja kielenä englanti.

 

T: Mika

 

Edit: Jäin tapausta hieman ihmettelemään... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simussa ei yhtäkään datalinkkiä ole, siitä on ihan hyvä lähteä ;D

 

Miksi se sitten "pitää" kirjata koneen varustukseen RMK -osiossa (tosin mulla ei kyllä ole).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään