Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Siinä (kuten 99% muistakin remarkeista) kopioidaan vaan niitä, mitä oikeakin yhtiö/kone käyttää.

 

Joo, näinhän se taitaa olla.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli radioyhteys pelaa vain maasta lentokoneeseen, käytetään squawk identia lähinnä sanomien kuittaukseen. Tällä tavalla radio-ongelmista kärsivää konetta pystytään vielä jollakin tasolla johtamaan. Lj:n tulee tällöin sanoa sanottavansa kahdesti väärinymmärrysten välttämiseksi, koska tärkeä readback on ymmärrettävästi poissa laskuista. Squwak identin tuplapainallus kuulostaa tosin näin äkkiseltään hieman omituiselta, millä tavalla lj erottaa tuplapainalluksen yksittäisestä?

 

Radio failuresta kärsivän lentokoneenhan tulee jatkaa aikanaan lentosuunnitelman mukaan. Näin tiedetään tyhjentää sen reittiä muista koneista. Koneen status muuttuu myöskin N-RVSM.

 

Verkossa lennettäessä teksti tietenkin käyttökelpoinen (pakollinenkin?) vaihtoehto vastaavissa tilanteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on purjekoneella lento Ivaossa?

Tai siis saako esim. FSX:ssä ottaa hinauskoneen taivaalle ja entä laskut kun ei pääse rullaamaan.

 

Ja sitten miten saisi pois tuollaisen ongelman kun IvAp hyppii vähän väliä offline -tilaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, jotain servu ongelmaa  :thmbdn:

Tuntuu olevan kun ei lennonjohtajia näy/kuulu, vain liikenne näkyy.... :thmbdn: Servinfo tai Ivaekaan ei näytä mitään...

 

Tais siellä olla joku eventtikin käynnissä... ihmettelinkin kun oli paljon trafiikkia... ;D Hölmönä sitten rullailin unicomilla kun ei mistään nähnyt että johtoa oli paikalla... EFHK_GND ilmoitti olemassaolostaan privalla ja samalla tokaisi että "johtoa on deliverystä centteriin mutta jos unicomilla tahtoo niin mikäjottei..." :-[ ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu olevan kun ei lennonjohtajia näy/kuulu, vain liikenne näkyy.... :thmbdn: Servinfo tai Ivaekaan ei näytä mitään...

 

Tais siellä olla joku eventtikin käynnissä... ihmettelinkin kun oli paljon trafiikkia... ;D Hölmönä sitten rullailin unicomilla kun ei mistään nähnyt että johtoa oli paikalla... EFHK_GND ilmoitti olemassaolostaan privalla ja samalla tokaisi että "johtoa on deliverystä centteriin mutta jos unicomilla tahtoo niin mikäjottei..." :-[ ;D

 

Jees, servereistä toimii (kunnolla) ainoastaan EU3  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Servinfossa näkyy ainoastaan ne jotka ovat EU8:lla... ???

Nyt pitäisi toimia:

IVAO-LAD>[ALL]Hi, sorry for inconveniences. All servers active now.

 

Edit:

Weather server became available in the network, weather will be transmitted during the next minutes

 

Ei toimi IVAE ei toimi  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu olevan kun ei lennonjohtajia näy/kuulu, vain liikenne näkyy.... :thmbdn: Servinfo tai Ivaekaan ei näytä mitään...

 

Tais siellä olla joku eventtikin käynnissä... ihmettelinkin kun oli paljon trafiikkia... ;D Hölmönä sitten rullailin unicomilla kun ei mistään nähnyt että johtoa oli paikalla... EFHK_GND ilmoitti olemassaolostaan privalla ja samalla tokaisi että "johtoa on deliverystä centteriin mutta jos unicomilla tahtoo niin mikäjottei..." :-[ ;D

Hehhehjoo, meikäläinen siellä hikoili rullauksessa  ;D Tarkkaavaisena johtajana toki huomasin vasta että liikuit itsekseen vasta kun olit jo baanan yli, olisin toki aiemminkin voinut tuon huomata ja huomauttaa  ;D En tiedä mitä tutkapuolella tapahtui kun itselläkin oli kädet täynnä hommaa koko illan mutta ilmeisesti tuommoinen yksittäinen "commfail-tapaus" ei aiheuttanut suurempaa hässäkkää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa pari kyssää mieleen verkkolentämisestä, kun seurailin lentoja ivaesta.

 

1) Olen huomannut joissain lentosuunitelmissa on nopeus esim. N400. Luin Ivaossa että nopeus on solmuissa, kun nopeuden edessä on kirjaintunnus N. Nopeus siis lienee True airspeed.

 

2) Toinen kysymykseni koskee equipment kohtaa lentosuunitelmassa. Eli jos lennan embraer 170/190 niin riittääkö, että laitan ne perus SDRWY/S, jota näkyy paljon muiden lentäjien lentosuunitelmissa, vai onko siihen jotain lisättävää. Siis mielellään ne kaikki mitä empun varustuksessa on olisi kiva tietää.

 

Kiitos jo etukäteen. Toivottavasti pääsen kohta puoliin kunnolla verkkolennon saloihin, eikä vain laskukierroksia malmilla silloin tällöin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin Ivaon englanninkielisestä manuaalista että ne nopeudet ovat True airspeedia. Haluisin nyt tietää millä koneilla käytetään nopeutta solmuissa ja missä tilanteissa. Vai onko tämä ihan kiinni pilootista. Haluan myös tietää miten TAS voidaan syöttää koneen autopiloottiin (minun tietojeni mukaan sinne voi syöttää vain IAS ja Mach nopeuden). Huomasin myös iveata selaillessani, että suurimmalla osalla koneista on nopeus kirjoitettu juuri Nxxx. Miten ihmeessä sitä nopeutta voi lentää tarkasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

SDRWY/S riittää equipment varustukseksi.

Nopeus Flightplanissä on TAS joka on solmuissa. Sen saat koneen manualeista kohdasta koneen kokonaispaino/lentokorkeus. Yleensä N0450 on sopiva jos koneella lentää M078 tai N0462/M080.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Kiitoksia tosi paljon. Ollaampahan nyt taas hieman viisaampia (simulaattori)ilmailun saralla  :thmbup:

Täältä löytyvä AtmosCalculator on varsin näppärä työkalu, jota tulee itsekin käytettyä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan FNN -kirjainyhdistelmää.

 

Einiin, ja nyt ei ainakaan kenenkään Finnair-lento jenkeistä mennyt pilalle. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään