Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Jos ei muuta niin reitti on ainakin pitkä kuin nälkävuosi  :D Jokaista pistettä ei tarvitse väylällä erikseen runtata sinne, jos vaikka lennät N851 -väylää välillä LEBDA-TRS voit merkitä LEBDA N851 TRS, eikä piste pisteeltä LEBDA N851 MOSIN N851 ... ... ... N851 TRS  :) Se on nimenomaan yksi tuon väyläsysteemin näppäryyksistä, pitkiäkin välejä voi matkata samalla väylällä eikä silti tarvitse rustata koraania plaaniin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko IVAO:ssa sallittua lentää pelkästään VOR:eilla suunnistamalla, ettei käytä SID:ejä/STAR:eja?

 

Voi suunnistaa vaikka pelkällä kartalla jos haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaisella Ivao lennollani on mukanani outo pilvirykelmä, joka seuraa konetta (liikkuu samassa tahdissa kuin koneeni). Mistähän moinen oikein syntyy?

 

Käytän Ivap 1.3.8 ohjelmaa, ja sen luomaa säätä.

 

Tässä kuvassa normaali pilviä + mainitsemani "konetta seuraavat pilvet".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tässä kuvassa vain nuo konetta seuraavat pilvet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei eilinen EFOU-EFHK -lentoni IVAO:ssa näkynyt tuolla IVAO Finlandin "Liikenne Suomessa" -kohdassa? Eikä näytä näkyvän myöskään tämänhetkinen EFHK-EFJY -lento.

 

Ei sillä että se niin tärkeää olisi. Ihmettelen vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei eilinen EFOU-EFHK -lentoni IVAO:ssa näkynyt tuolla IVAO Finlandin "Liikenne Suomessa" -kohdassa? Eikä näytä näkyvän myöskään tämänhetkinen EFHK-EFJY -lento.

 

Ei sillä että se niin tärkeää olisi. Ihmettelen vaan.

 

Sulla oli jossakin vaiheessa lentoa plaanissa määränpäänä EHFK ehkä johtuupi siitä tuo näkymättömyys.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla oli jossakin vaiheessa lentoa plaanissa määränpäänä EHFK ehkä johtuupi siitä tuo näkymättömyys.  ;)

 

Jaaha, eli user error taas.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko täällä jo kysytty, mutta olisi kiva tietää lisää noista remakseista. Varsinkin noista ajoista: onko ne siis aikoja jolloin arvioidaan saapuvan uuteen ilmatilaan ja mistä noi ajat voi saada selville. vroute tai rfinder ei noita näytä. Tarkoitan siis noita aikoja EET/ EETT0012 EFIN030 jne jne... (ajat heitetty päästä).

 

-Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EET-ajat ovat aikoja lentoonlähdöstä. EFIN0013 = 13 minuuttia lentoonlähdöstä Suomen firriin, ESAA0034 = 34 minuuttia lentoonlähdöstä Ruotsin firriin. Nuo ajat riippuvat maanopeudestasi, joka taas riippuu ilmanopeudestasi ja mm. tuulista. FSBuildista nuo esimerkiksi saa selville kun tietää mikä on kunkin firrin rajapiste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepulis ja verkossa niiden funktio on lähinnä silmäkarkkina oleminen. Monet firmat niitä kuitenkin lykkäävät plaaneihinsa vaikkeivät ilmeisesti pakollisia ole :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari perustavanlaatuista tyhmää kysymystä:

 

1. Miten tietää missä vaiheessa pitää ottaa lähestymislennonjohtoon/torniin/aluelennonjohtoon yhteyttä, jos muuta johtoa ei ole paikalla siirtämässä ja on sitä ennen unicomilla?

2. Onko suunnitelmissa pakko käyttää TAS:ia (esim. Euroopassa)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Miten tietää missä vaiheessa pitää ottaa lähestymislennonjohtoon/torniin/aluelennonjohtoon yhteyttä, jos muuta johtoa ei ole paikalla siirtämässä ja on sitä ennen unicomilla?

Lähestymiseen joskus minua neuvottiin ottamaan yhteyttä parikymmentä mailia ennen STARin ensimmäistä pistettä... esim. EFHK:lla tyyliin 20nm ennen LAKUT/PEXEN jne... torniin olen yleensä huudellut kun ollaan loppuosalla / tulossa siihen. Aluelennonjohtoon varmaan sama kuin lähestymiseenkin, vähän ennen alueen rajaa. Ja kyllähän se LJ ilmoittaa jos menee liian myöhään, että ota yhteys sillä ja sillä taajuudella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymiseen joskus minua neuvottiin ottamaan yhteyttä parikymmentä mailia ennen STARin ensimmäistä pistettä... esim. EFHK:lla tyyliin 20nm ennen LAKUT/PEXEN jne... torniin olen yleensä huudellut kun ollaan loppuosalla / tulossa siihen. Aluelennonjohtoon varmaan sama kuin lähestymiseenkin, vähän ennen alueen rajaa. Ja kyllähän se LJ ilmoittaa jos menee liian myöhään, että ota yhteys sillä ja sillä taajuudella...

Selvä. Mutta mistä tietää aluejohdon rajat käytännössä, jos sitä sattuu olemaan reitillä?

edit: IVAO Finlandin sivuilta en löytänyt. Atis:ta ei saa ellei ole johtoa jossain positiossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä. Mutta mistä tietää aluejohdon rajat käytännössä, jos sitä sattuu olemaan reitillä?

No mulla on servinfo / ivae päällä ja siitä saa jotain vihiä... ja jostain netistä sai eurocontrollin UIR-kartan tjsp... jollain on varmaan linkkiä ko. tiedostoon... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mulla on servinfo / ivae päällä ja siitä saa jotain vihiä... ja jostain netistä sai eurocontrollin UIR-kartan tjsp... jollain on varmaan linkkiä ko. tiedostoon... ;D

Ivae on tuttu. Ne siis näkee joistain kartoista? Ivaesta niitä ei kyllä kovin tarkasti saa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittipisteistäkin saa sen määriteltyä, esim FSBuild:n avulla. Piste X --> FIR/UIR X. Eli esimerkiksi tullesasi Helsinkiin päin, navlogissa reittipisteenä ALAMI, joka on myös samalla ESAA- ja EFIN FIR:n rajalla... Siitä sitten voipi huomata, että ottaa EFES_CTR (Tampereen alue) yhteyttä ennen tuota ALAMI-pistettä.

 

Olipas oudosti selitetty  ???

 

Ivae on tuttu. Ne siis näkee joistain kartoista? Ivaesta niitä ei kyllä kovin tarkasti saa?

 

Päivität sen IVAE:n ja FIR:n päällä näkyy "rajattu alue", eli ATC on paikalla. Näin tiedät oman sijaintisi perusteella, mihin ATC-positioon otat yhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittipisteistäkin saa sen määriteltyä, esim FSBuild:n avulla. Piste X --> FIR/UIR X. Eli esimerkiksi tullesasi Helsinkiin päin, navlogissa reittipisteenä ALAMI, joka on myös samalla ESAA- ja EFIN FIR:n rajalla... Siitä sitten voipi huomata, että ottaa EFES_CTR (Tampereen alue) yhteyttä ennen tuota ALAMI-pistettä.

Päivität sen IVAE:n ja FIR:n päällä näkyy "rajattu alue", eli ATC on paikalla. Näin tiedät oman sijaintisi perusteella, mihin ATC-positioon otat yhteyttä.

Siis siinä tapauksessa, että on toisella koneella Ivae auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittipisteistäkin saa sen määriteltyä, esim FSBuild:n avulla. Piste X --> FIR/UIR X. Eli esimerkiksi tullesasi Helsinkiin päin, navlogissa reittipisteenä ALAMI, joka on myös samalla ESAA- ja EFIN FIR:n rajalla... Siitä sitten voipi huomata, että ottaa EFES_CTR (Tampereen alue) yhteyttä ennen tuota ALAMI-pistettä.

 

Olipas oudosti selitetty  ???

 

...

Jep, mutta esimerkiksi Saksassa missä yksi fir on jaettu useampaan eri yksikköön tämä homma ei päde koska pisteet eivät ole yksiköiden rajalla. Silloin paras tapa lienee tuo Dolomynumin/Ivaen vahtaaminen tai "pahimmassa" tilanteessa odottaa vain sitä forcea johtajalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, mutta esimerkiksi Saksassa missä yksi fir on jaettu useampaan eri yksikköön tämä homma ei päde koska pisteet eivät ole yksiköiden rajalla. Silloin paras tapa lienee tuo Dolomynumin/Ivaen vahtaaminen tai "pahimmassa" tilanteessa odottaa vain sitä forcea johtajalta.

 

Niin, no tarkoitin nyt lähinnä yleisesti ottaen tuo taktiikkaa. Ainahan sitä voi vahdata IvAe:sta edistymistä, mutta tuo oli yksi vaihtoehtoinen tapa, poikkeusta lukuunottamatta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari perustavanlaatuista tyhmää kysymystä:

 

1. Miten tietää missä vaiheessa pitää ottaa lähestymislennonjohtoon/torniin/aluelennonjohtoon yhteyttä, jos muuta johtoa ei ole paikalla siirtämässä ja on sitä ennen unicomilla?

2. Onko suunnitelmissa pakko käyttää TAS:ia (esim. Euroopassa)?

 

1. Niinkuin yllä mainittu: _yleensä_ noin 20nm/muutama minuutti ennen lähestymiselennonjohdon rajaa tai tornin tapauksessa _yleensä_ loppuosalla. Tästä on kuitenkaan turha mitään stressinäppylöidä saada, lennonjohtajalta tulee kyllä pyyntö jaksolle sitten kun aika on. Ei tosielämässäkään tarvitse pahemmin miettiä, että kenelle mennään seuraavaksi vaan handoffin kauttahan tuo aikalailla käy (lukuunottamatta tietty sitä, jos siirrytään G-ilmatilasta valvottuun ilmatilaan).

 

2. Euroopassa käytetään pääasiassa TAS:a, esim. Atlantilla taasen machia ja idän suunnalla monessa maassa taas kilometrejä. AIP:sta selviää missä mitäkin käytetään ja löytyyhän netistä näitä palveluita missä on ihan IRL reittejä nopeuksineen ja steppeineen (esim. http://www.eurofpl.eu/ vaatii rekisteröitymisen). Pääasia kuitenkin lienee, että se nopeus on oikea ja järkevä oli se sitten TAS:a taikka machia  ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista kuokkakoodeista (squak) sen verta että miten ne määräytyy? Eli 3403 tai 6502 tai 2001..  Eli maan ylilentävällä liikenteellä eri koodit kuin esim efhk lähtevät???

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista kuokkakoodeista (squak) sen verta että miten ne määräytyy? Eli 3403 tai 6502 tai 2001..  Eli maan ylilentävällä liikenteellä eri koodit kuin esim efhk lähtevät???

 

jari

 

Vantaalla (ja käsittääkseni muillakin isommilla ja vähän vähemmän isoilla kentillä..) on käytössä tietyt koodit kotimaan ja ulkomaan lähteville. Lisäksi ylilennoille on omansa (jossain määräytyy myös lentosuunnan jne mukaan. Kai...). Näin rankasti yleistettynä siis. Itseänikin lennonjohtajana kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin, että millaisia kuokkia pitäisi lähteville antaa. Tähän asti menty 3600-> kotimaan, sekä 2200-> ulkomaan lähteville...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaalla (ja käsittääkseni muillakin isommilla ja vähän vähemmän isoilla kentillä..) on käytössä tietyt koodit kotimaan ja ulkomaan lähteville. Lisäksi ylilennoille on omansa (jossain määräytyy myös lentosuunnan jne mukaan. Kai...). Näin rankasti yleistettynä siis. Itseänikin lennonjohtajana kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin, että millaisia kuokkia pitäisi lähteville antaa. Tähän asti menty 3600-> kotimaan, sekä 2200-> ulkomaan lähteville...

 

Lennonjohtajana katso IVAO:n LJKK ;)

 

Tosiaan, koneille jaetaan tiettyjä koodeja, epäselvyyksien tms. välttämiseksi :) Lennonjohtajat ne määräävät, joten en näe tarvetta siihen Jari, että lentäjän täytyisi niitä tietää ;) Aina kannattaa olla varuillaan  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajana katso IVAO:n LJKK ;)

 

Ei noita tuolla silloin ollut kun meikäläinen lueskeli teoriat kelpparia varten...  ::) No, nytpähän tiedän...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään