Guest renaulttI

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

1 214 viestiä aiheessa

Yleisemmin (rullaus)selvitys pyydetään alimmalta mahdolliselta ATC-positiolta. Se tosin saattaa olla EFES_CTR joskus. Järjestys menee malmilla seuraavasti:

 

  • EFHF_GND
  • EFHF_TWR
  • EFHK_APP
  • EFHK_TWR
  • EFES_CTR

Tosin useimmiten EFHK_TWR ja _APP voivat sopia tornin hoitavan Malminkin tonttia kun tutkalla useimmiten riittää hommaa muutenkin. Kysy privaattiviestillä johtajalta jos epäselvyyksiä ennemmin kuin teet väärin  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noita muista koneista kuuluvia ääniä mahdollista saada jotenkin pois ivaossa? Tarkoitan siis noita moottoreiden jylinöitä yms. mitä kuuluu platallakin jos on toinen kone vieressä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko normi proseduuri muka, että kun noisee ENGM 19R, niin torni johtaa mua (antaa DCT:tä ja lentopintaa) 50nm kentästä pois? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko normi proseduuri muka, että kun noisee ENGM 19R, niin torni johtaa mua (antaa DCT:tä ja lentopintaa) 50nm kentästä pois? ???

Ei varmasti ole. Mutta jos muuta johtoa ei ole niin miksei? Saat palvelua vähän pidemmälle.

Mullakin on joskus ollut niin että laskussa Manchesterissa ei kerran ollut muuta kuin Ground paikalla, ja siihen piti ottaa yhteyttä siihen aikaan ku torniin pitäis.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmasti ole. Mutta jos muuta johtoa ei ole niin miksei? Saat palvelua vähän pidemmälle.

Mullakin on joskus ollut niin että laskussa Manchesterissa ei kerran ollut muuta kuin Ground paikalla, ja siihen piti ottaa yhteyttä siihen aikaan ku torniin pitäis.

 

Topias Rossi

 

Njoo mut tutkapalvelua tornilta.... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli Ivappi katkeaa kesken lennon, tarvitseeko lentosuunnitelmaa lähettää uudelleen kun yhdistelee takaisin linjoille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli Ivappi katkeaa kesken lennon, tarvitseeko lentosuunnitelmaa lähettää uudelleen kun yhdistelee takaisin linjoille?

 

Kyllä minä olen aina itse lähettänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli Ivappi katkeaa kesken lennon, tarvitseeko lentosuunnitelmaa lähettää uudelleen kun yhdistelee takaisin linjoille?

Ymmärtääkseni plääni pysyy siellä niin kauan kuin itse Ivap ei kaadu tai sitä ei sammuteta. Sen uudelleenlähettämisestä ei kuitenkaan ole mitään haittaa, joten se kannattaa varmuuden vuoksi tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noita muista koneista kuuluvia ääniä mahdollista saada jotenkin pois ivaossa? Tarkoitan siis noita moottoreiden jylinöitä yms. mitä kuuluu platallakin jos on toinen kone vieressä.

 

Tähänkö ei tosiaankaan ole mitään keinoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakos muuten olla keflavikissa AS1 tutkana(IVAO)?

 

Kun näyttäis olevan joku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi jummijammi sentään :laugh:

Tarkotitko että saako Mr Patrick Ojanen olla siellä' tutkana, vai??Näyttäs olevan tällä hetkellä, voi pojat ;D

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeeerittäin tyhmä kysymys...

 

Niin, kuin tuolla toisessa ketjussa jo huomasitte, niin olisin lentämässä Lear45:lla. Ja siinähän ei siis ole FMC:tä joten taritaanko IFR lentämisessä FMC:tä? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeeerittäin tyhmä kysymys...

 

Niin, kuin tuolla toisessa ketjussa jo huomasitte, niin olisin lentämässä Lear45:lla. Ja siinähän ei siis ole FMC:tä joten taritaanko IFR lentämisessä FMC:tä? :P

 

Ei, voit lentää sen defu GPS mikäli siitä löytyy kaikki tarvittavat reittipisteet, mutta suosittelen lataamaan vasFMC:n  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeeerittäin tyhmä kysymys...

 

Niin, kuin tuolla toisessa ketjussa jo huomasitte, niin olisin lentämässä Lear45:lla. Ja siinähän ei siis ole FMC:tä joten taritaanko IFR lentämisessä FMC:tä? :P

 

Eihän FMC:tä pakko ole olla. Mutta jos haluat lentää RNAV fixien mukaan, niin sulla ois hyvä olla jokin suunnistuslaite esimerkiksi GPS tjsp. Toki voit myös lentää ns. VOR to VOR navigaatio menetelmällä, että otat VOR radiaalin ja lennät sitä pitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs moinen? Eli tästä nyt vedämme johtopäätöksen että sinulla ei ole mitään näyttöä asiasta.

 

Siitä että en aio nolata kys. henkilöä julkisesti :-\. Ja Jari. Kysymys ei ollut negatiivinen Patrickia kohtaan(ihan menin lentämään ja hyvin se meni Patrick :)!) vaan enemmänkin varmistamaan että ehkä itsekkin voisi mennä...

 

Asia loppuun käsitelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saakos muuten olla keflavikissa AS1 tutkana(IVAO)?

 

Kun näyttäis olevan joku.

 

Huomioikaa myös, että vaikkei FRA:ta olisikaan asetettu jollekin lennonjohtoyksikölle, lennonjohtajan tulee aina tuntea hyvin ilmatilansa ja paikalliset lennonjohtomenetelmät siellä missä hän toimii lennonjohtajana. Tämä lukee myös IVAO:n säännöissä (kohta 5.1.2).

 

Varsinkin Islannissa on paljon erilaisia lennonjohdon käytäntöjä ja menetelmiä, jotka on hyvä tuntea. Eräs paikallinen lennonjohtaja opetti nämä minulle jokunen vuosi sitten kun olin kiinnostunut lennonjohtamaan Islannissa. Ja voin sanoa, jos näitä paikallisia menetelmiä ei tunne ja ainoa tietolähde jonka on käynyt läpi on paikallinen AIP, ei kyllä pysty toimimaan em. IVAO R&R:n säännön puitteissa.

 

Jos kuitenkin tunnette paikalliset lennonjohtomenetelmät ja tiedätte mitä teette - hyvä niin. Muistakaa kuitenkin, että tällainen sääntö on, vaikkakin sitä on ei-divisioonallisissa maissa hyvin hankala valvoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, voit lentää sen defu GPS mikäli siitä löytyy kaikki tarvittavat reittipisteet, mutta suosittelen lataamaan vasFMC:n  ;)

 

Moro!

Kyllähän default GPS:sä on kaikki tarvittavat reittipisteet kun ne vain sinne asentaa (tekee reitin) ja notepad:llä se onnistuu tai VRouten avulla esim. Nettistä saa viimeisimmän AIRAC:in mukaiset reittipisteet myös näkymään default GPS:n näytöllä. Täältä: http://www.aero.sors.fr/  Itse olen lentänyt default GPS:llä vuosia ja ei ole vielä kertaakaan jäänyt puuten sijaa, tosin töitä se teettää tietysti enemmän mutta minulle se on osa simuilua.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä näytä pääsevän koskaan "ehjänä" tuolta saksanmaalta kotiin. Olipa taas kiva yllätys kun 2 + tuntia lentoa takana ja FSX kaatuu kun ollaan jo melkein suuntasäteellä Helsinki-Vantaalla. Perkl.  Taitaa tuo FSX booster tehdä softasta epävakaan :/

 

Onko muuten niin, että jostakin voi nähdä kokonaisten lentosuorituksien statsit? Tallentuvatko vain kokonaiset lentosuoritukset vai tallentuuko online-aika siltä osin mitä onlinessa nyt lentääkään, saapui "ehjänä" perille tai ei? Tätä menoa nimittäin tiimaa ei kyllä kerry, kun joka kerta saa keräillä softan palasia lattialta jossakin vaiheessa lentoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään